Miten ehkäistä migreenikohtauksia ilman estolääkitystä? Kaikista vinkeistä kiitollinen
Mulla on aina ollut vaikeahko migreeni, jonka olen kyllä saanut vuosia pysymään kurissa (kohtauksia max kerran vuodessa) välttämällä stressiä, tiettyjä ruoka-aineita, univelkaa, kesällä helteessä/auringossa oloa jne.
Reilu 6kk sitten jouduin alottamaan estolääkityksen lisääntyneiden migreenikohtausten takia, joka pitää kyllä migreenikohtaukset poissa, mutta nyt oma paino on ihan just alipainon puolella ja painon lasku ei ole vähentynyt enkä pysty syömään enempää, yrittänyt olen kyllä. Samoin tuntuu, että tämä estolääkitys on jotenkin myös vähentänyt ruokahaluani ja saa ponnistella, että saa kurkusta alas edes sen mitä on aiemmin syönyt.
Nyt olis melkeinpä pakko kohta lopettaa tämä lääkitys ja pohdin, että oisko vielä jotain ei-lääkkeellisiä keinoja, joilla vois yrittää ehkäistä migreenikohtauksia. On varmistettu aiemmin, ettei lisääntyneet migreenikohtaukset johdu esim. kasvaimesta tmv.
Ennen tätä estolääkettä kokeilin muitakin estolääkkeitä, mutta niistä mitkään ei tehonneet millään lailla migreenikohtauksiin. Tämä on ainoa joka toimii, mutta kiloja lähtee ihan liikaa.
Kommentit (25)
Olen saanut migreenikohtaukset lähes kokonaan pois jättämällä sokerin käytön minimiin ja lopettamalla saunassa käynnit.
Itsestään selvää, että ruokailu ja yöunet säännöllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut migreenikohtaukset lähes kokonaan pois jättämällä sokerin käytön minimiin ja lopettamalla saunassa käynnit.
Itsestään selvää, että ruokailu ja yöunet säännöllisiä.
Mulla on jo ruokavaliosta pois ns. lisätty sokeri. Saunassa en voi myöskään käydä, aiheuttaa joka kerta migreenin.
Myös ruokailu on säännöllistä ja jo aloituksessa kirjoitin, että esim. univelkaa en siedä vaan aiheuttaa migreenikohtauksen ja olen joutunut vaihtamaan vuorotyön (aamu- ja iltavuoroja) päivävuoroihin, kun migreeni ei tykännyt yhtään erityisesti ilta-aamu yhdistelmistä, joita kyseisessä työssä oli paljon. Aina ilta-aamuyhdistelmän jälkeen oli migreeni.
ap
Minulla migreenitaipumus liittyy silmiin. Silmälasit pitää olla just ajantasalla. Jos yhtään näkö muuttuu, lasit on uusittava heti. Samat lasit käy 9-12kk ja aurinkolasit pitää olla vahvuuksilla. Kaikki tarkkuutta vaativa/ sähköistä näyttöä katsominen pitää tehdä moniteholasien alaosalla. Esim televisio on meillä alhaalla suhteessa sohvaan. Erilaisten sähköisten näyttötaulujen yleistyminen on minulle hankalaa.
Nämä ovat hyvin yksilöllisiä. Mikään ruoka ei minulla vaikuta.
Ehkä mutta toisaalta piikitys turvottaa ja ehkä puudute hieman lamauttaa/turruttaa alueen lihaksiston toimintaa jolloin efekti voisi olla joitain tunteja botoxin kaltainen.