Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuoren aspergerin elämää

Vierailija
04.09.2018 |

Olen 16-vuotias nuori ja minulla on asperger.
Näkyy käytännössä siten, että olen sosiaalisesti kömpelö ja pilaan lähes kaikki ystävyyssuhteeni ja seurustelusta voin vain haaveilla. Pelkään kuollakseni sosiaalisia tilanteita, ääneen puhumista, ryhmätöitä ja kavereiden kanssa oloa vapaa-ajalla. Haluan kuitenkin elää kuten "normaalit nuoret" ja olla myös kavereiden kanssa. Minulla on vain muutama kaveri, muut eivät oikein ymmärrä minua ja pitävät yksinkertaisena ja typeränä.
Tunnistan tunteita hyvin, mutta en osaa reagoida niihin oikealla tavalla. Omia tunteita tunnistan myös helposti, mutta niistä en pysty puhumaan muille. Puheeni on myös sellaista erikoisen monotonista ja "pätkivää", minkä vuoksi olen yleensä mieluiten hiljaa. En halua antaa itsestäni yhtään sen oudompaa vaikutelmaa muille kuin nyt annan. Minusta tuntuu, että tällaisena minulta jää paljon kokematta sellaista, mitä normaalit nuoret yleensä tekevät. Koen, etten itse elä sitä normaalia nuoruutta. Haluaisin niin kovasti olla rohkea, sosiaalinen, puhelias, tunneälykäs ja sellainen nopeaälyinen hauska ja pidetty ihminen. Minun täytyy vain tyytyä siihen mitä olen, ei minusta koskaan tule sellaista kuin haluaisin salaa unelmissani olla.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan itteni myös kuvauksestasi. Meijän pitäis oikeesti koota joku ryhmä jossa harjotella vaikka sosiaalisia taitoja.:-)

T: 24-vuotias nuorimies

Vierailija
22/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyykö tämän ikäryhmän as nuoria pirkanmaalta?

Perusta ap keskusteluryhmä johonkin sosiaaliseen mediaan ja laita linkkiä, niin houkuttelen oman nuoreni siihen tutustumaan :)

Tämä pyyntö siksi, että vaikutat erittäin lahjakkaalta ilmaisemaan ajatuksiasi kirjallisesti. Uskoisin ryhmästä olevan hyötyä niin sinulle itsellesi, kuin monelle muulle kaltaisellesi nuorelle ❤

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytyykö tämän ikäryhmän as nuoria pirkanmaalta?

Perusta ap keskusteluryhmä johonkin sosiaaliseen mediaan ja laita linkkiä, niin houkuttelen oman nuoreni siihen tutustumaan :)

Tämä pyyntö siksi, että vaikutat erittäin lahjakkaalta ilmaisemaan ajatuksiasi kirjallisesti. Uskoisin ryhmästä olevan hyötyä niin sinulle itsellesi, kuin monelle muulle kaltaisellesi nuorelle ❤

Facebookissa on useita ryhmiä Asseille. Tällainen lusä olisi hyvä, ja muissa ryhmissä voi hyvin mainostaa että löytyy juuri kohderymää.

Vierailija
24/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Kainuusta, mutta tuollainen ryhmä olisi kullanarvoinen monille nuorille, vaikka myös diagnosoimattomille jos on sosiaalisia vaikeuksia muuten. Nettiin tuollaisen ryhmän voisi ainakin perustaa ja sen tekisin, jos osaisin.

Ap

Vierailija
25/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkanmaalla Tampereen Asprger-ja Autistiyhdistys TSAU järjestää vertaistoimintaa sekä aikuisille että nuorille, ja myös löheisille. Nuortenryhmä on jostain syystä kyllä maksullinen, mitta ehkä se sitten tarkoittaa sitä, että siellä tehdään asioita. https://www.tsau.net

Vierailija
26/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään kiirettä vielä seurustella Ap, älä sitä ainakaan murehdi. :) <3

Vierailija
27/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pirkanmaalla Tampereen Asprger-ja Autistiyhdistys TSAU järjestää vertaistoimintaa sekä aikuisille että nuorille, ja myös löheisille. Nuortenryhmä on jostain syystä kyllä maksullinen, mitta ehkä se sitten tarkoittaa sitä, että siellä tehdään asioita. https://www.tsau.net

Täältä juuri tarjosivat vertaisperhettä jossa lapset olivat todella paljon omaa poikaani nuorempia. Vsihtoehtona oli silloin 12 vuotiaalle 20 vuotias asperger + monivammainen kaveri. Ei oikein osunut silloin :)

Vierailija
28/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla olekaan sinänsä mikään "kiire" seurustella, mutta tuosta ihmisestä pidin hyvin paljon ja olin kai ihastunut. Masentava ajatus, jos tulen tuolla tavalla pilaamaan myös tulevaisuudessa kaikki suhteeni, jos kumppanin haluan. Ikävää kuulla, että jotkut teistä ovat niin yksinäisiä. Minun paras ystäväni olisi myös kokonaan yksin ilman minua, koska muut vieroksuvat häntä pakkoliikkeiden vuoksi ja pitävät häntä erikoisena. Minä olen ulkoisesti "normaali" ja kauniinakin pidetty, mutta sitten kun alan puhua monet alkavat pitää outona. En myöskään oikein osaa katsoa muita silmiin.

Ap

Vierailija
29/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuokin seurustelu kaatui vähän siihen, kun toinen alkoi liikaa kehua ulkonäköäni ja piti minua seksikkäänä, enkä osaa ottaa sellaisia kehuja vastaan ollenkaan ja koen ne jollain tavalla epämiellyttävinä. Minä en halua olla seksikäs, se on mielestäni kuvottavaa. :(

Ap

Vierailija
30/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana <3 Ei sinun tarvitse olla seksikäs, jos et halua :D kun alat seurustella, voit heti alussa kertoa diagnoosistasi poika/tyttöystävälle ja kertoa miten se vaikuttaa, kuten teit aloituksessa. Kerrot kumppanille että sinulla on tietyt rajat joiden sisällä haluat pysyä. Tsemppiä❤

Vierailija
31/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti asperger pojat syrjäytyvät helpommin kuin tytöt. Tytöt myös harvemmin saavat diagnoosia. Tunnetko Ap muita asseja?

Vierailija
32/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen valmis myös rikkomaan niitä tiettyjä rajoja, kun siihen tarkoitukseen sopiva ihminen löytyy. Tässä iässä minun ei vielä tarvitsekaan sitä tehdä.

Veikkaan että pojat ehkä jäävät myös helpommin kotiin, koska käsittääkseni aika monet assipojat ovat tietokoneista kiinnostuneita ja harrastavat paljon pelaamista. Mielestäni siinä ei kyllä ole mitään pahaa, koska netin kautta he voivat myös löytää kavereita, joilla on yhteisiä mielenkiinnon kohteita. Nykyaikana nettikaverit ovat ihan yhtä tärkeitä kuin "oikeatkin".

Tunnen muita asseja kyllä, mutta useimmat aikuisia. Entinen opettajani oli ainakin ilmiselvä tapaus ja usein muiden opettajien pilkan kohteena tämän vuoksi. Myös isäni olisi varmaankin saanut diagnoosin, jos olisi nuorempi. Hän ei osaa myöskään oikein reagoida erilaisiin tunteisiin eikä näytä niitä itsekään. Hän on silti paras isä mielestäni ja luulen, että hän kyllä ymmärtää minua.

Ap

Ap

Vierailija
33/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap piristi päivääni😊 En naura ilkeyttäni, mutta ap kuvailee hauskasti miten seurustelukumppani ei ole nyt "tarpeellinen" ja kuinka hän pahoitti mielensä kun poikaystävä sanoi seksikkääksi. :DD Olet söpö.

Vierailija
34/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä, mitä erityisen söpöä tai hauskaa siinä on, jos en koe seurustelukumppania tällä hetkellä tarpeelliseksi tai koe, että saisin siitä mitään suurta iloa. Ei minua enää niin harmita sekään että sössin asiat sen pojan kanssa, koska minulla ei ole aikaa hänelle. Tietysti olen vielä vähän surullinen, mutta en anna sen haitata. En pahoittanut mieltäni kun hän sanoi minua seksikkääksi, vaan hämmennyin ja säikähdin. En osaa reagoida tuollaiseen oikein mitenkään, en tiedä miten siihen kuuluisi vastata. Ahdistavaa.

Ap

Vierailija
35/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä, että oliko sinulla minkälainen murrosikä?

Olen sen aspergerteinin äiti, joka tuolla aiemmin sinulle jo kommentoi. Hän on myös tyttö ja murrosikä riivaa. Elämä tuntuu hänestä juuri nyt varsin merkityksettömältä. Mikään ei motivoi eikä tunnu miltään. Koneella hänkin aikansa viettää. Koulussa on kavereita mutta muuten on kotona yksin. Netissä toisinaan juttelee myös kavereiden kanssa.

Hän on todella lahjakas kirjoittaja ja tunteitani hän tunnistaa todella hyvin. Omia tunteita hän ei kykene ilmaisemaan ja usein tulee näitä lukkoja ja/tai itku. Hän tietää ja tunnistaa varsin hyvin omat erityispiirteensä potien huonommuutta. ”Kun hän on tämmöinen”

Miten sinä selvisit murrosiän läpi? Tekstistäsi olen lukevinani, että se on sinulla takana.

Vierailija
36/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkettää usein vieläkin myös minua, kun kaikki tunteet purkautuvat kerralla. Varhaisteininä oli masennustakin, josta keskusteluavulla selvisin. Minulla oli isoin kriisi yläasteelle siirtyessä, kun kaikki oli niin uutta ja jännittävää. Itkin usein itseni uneen ja olin pahalla tuulella, mökötin ja sulkeuduin omaan huoneeseeni. Pikkuhiljaa on alkanut pahin kuohunta helpottaa. Hae nuorellesi apua jos häntä masentaa ja elämä tuntuu kurjalta, niin minunkin vanhempani tekivät. Psykologi oli taitava ja mukava, ymmärsi minua hyvin ja osasi antaa myös käytännön ohjeita. :)

Ap

Vierailija
37/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin mainita, että yläasteella minulla alkoi ilmetä myös ääniyliherkkyyttä ja se teki koulunkäynnistä tuskallista. Kotimatkalla istuin bussissa korvatulpat korvissa ja kokeet tein eri tilassa kuin muut. Kotona olin aina todella väsynyt päivän jälkeen ja otin pitkiä päiväunia, koska meteli oli niin väsyttävää ja rankkaa minulle.

Ap

Vierailija
38/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vieläkin unohtui asiaa...🙈 Olen aina tiedostanut myös erikoisuuteni ja sain kuullakin siitä usein koulussa ja olen kokenut oloni melko yksinäiseksikin välillä jollain tavalla. Yläasteella ahdisti myös kaikki kavereiden seurustelukuviot, ne olivat liian monimutkaisia käsittää minulle. Bilettäminen ei myöskään ole koskaan pahemmin kiinnostanut, joten jäin väkisin vähän ulkopuolelle siitäkin.

Ap

Vierailija
39/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Vierailija
40/43 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla mitään erityisiä mielenkiinnon kohteita?