Yrittäjämies alkoi ihmetellä, miksi tuottoisa firma oli luisumassa konkurssin partaalle - Terttu, 75, on syytänyt jo puoli miljoonaa euroa netin ”amerikkalaiselle kenraalimajurille”
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201809032201178910_u0.shtml
Ei hemmetti. :D
Varsinkin kun tuo "amerikkalainen kenraalimajuri" on todellisuudessa joukko nigerialaisia miehiä.
Kommentit (225)
Onhan näillä mitä mielikuvitusrikkaimpia keinoja. Tässä onneksi uhri kartalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt, että mitä järkeä niissä nigerialaishuijauksissa on, kun ne ovat niin huvittavan läpinäkyviä. Mutta ihmisten tyhmyydellä ja herkkäuskoisuudella ei näköjään ole mitään rajaa.
Ei kyse ole niistä hassuista hoono soomi-sepustuksista, missä paroni Kwim-Kwamin tarvitse pikapika sijoitta miljuuna dollari sinun tili! Ensin maksa siirtomaksu! Yksinäinen nainen saa hyvällä engannilla kirjoitetun viestin komealta upseerilta. Upseeri on YK-tehtävissä ja kaipaa kirjetoveria. Alkaa lirkuttelu ja rakkaudentunnustukset. Yhtäkkiä tilanne kentällä muka kriisiytyy niin pahaksi, että upseerin on lähetettävä sinulle paketti jossa on hänen arvo-omaisuutensa. Voithan pitää sitä hallussasi, en voi kuljettaa niitä maasta ulos koska ne takavarikoitaisiin. ”Paketti” lähtee, mutta vähän ajan kuluttua upseeri kertoo sen olevan jumissa Lontoossa, ja tulli vaatii siitä 5000 veroja koska sisällön arvo on 500 000. Upseerilla ei tietenkään ole Afganistanin vuoristosta mahdollisuutta maksaa summaa, jne..liitteenä tietenkin kuva paketin sisällöstä jossa on askarreltu kultaharkko ja koruja. Tämmöiseen tarinaan kun tempautuu mukaan niin kyllähän se telkkarin ja yksinäiset iltalenkit pururadalla voittaa.
Tämä oli tosi hyvin kuvailtu, kiitos! Olen viisikymppinen nainen, vakavarainen ja (luojan kiitos) onnellisesti aviossa. Mutta jos jäisin yllättäen leskeksi, tai mies löytäisi paremman ja jättäisi, niin en voi ollenkaan vannoa että en tuollaiseen sortuisi. Vaikka järki sanoo että tämä ei voi olla totta, sydän sanoisi toisin. Surullinen, masentunut, elämän tyhjyydestä kärsivä ihminen on helppo saalis.
Se loppuu sitten kun rahat on imetty. Ei kannata lainata hänelle milloinkaan rahaa, niin pääsee iilimadoista eroon. Mielellään vaikka antaa vähän nähdä nälkääkin, se selkiyttää ajatuksia.
Facebookin Naistenhuoneella eräs nainen saa näiltä kenraaleilta sun muilta viestejä ja trollaa huolella takaisin. Hauskaa luettaava, harmi vaan että jotkut menevät halpaan.
Olen nainen, yli 50-vuotias ja ihan kohtalaisen varakaskin. Ollut yksin jo vuosikymmeniä. Käytän Facebookia mutten mitenkään ylettömästi. Miksi minulle ei ole tullut yhtäkään kaveripyyntöä miltään upseereilta? Eikä ole rahaakaan pyydetty. Mitä mä teen väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta tätä Iltiksen Terttua tuskin on olemassakaan. Tarinassa on liikaa epäloogisuutta ja omaisten avuttomuutta ollakseen totta. Sinänsä aihe on toki tärkeä, hyväuskoiset, jotka menettävät rahansa huijareille.
On se totta ja laki sallii kyllä.
Mistä tiedät, että on totta? Tarina kuulostaa keksityltä ja tässä ketjussa on tullut esiin jo monta seikkaa, jotka horjuttavat uskottavuutta.
No ehkä siksi, että näitä terttuja on poliisinkin raportoimina tapauksina niin monia, ettei ole mitään tarvetta keksiä niitä.
Kaikki niistä vaikuttavat ihan yhtä uskomattomilta, mutta valitettavasti poliisin tietoon tulleissakin tapauksissa nuo tertut lähettelevät rahaa vuositasolla useita miljoonia. Ja koska kaikki tertut eivät missään vaiheessa tee tutkintapyyntöä, poliisi arvioi, että summa saattaa olla moninkertainen. Tämänkään jutun terttu ei ole kokenut tulleensa huijatuksi, ei ole tehnyt rikosilmoitusta, eikä noita rahoja lasketa virallisesti tilastoituihin kusetusmiljooniin.
Ikävä kyllä ihmisen tyhmyyden määrää ei ole rajoitettu millään sertifikaatilla ja käytännössä siis maailmasta löytyy ihan rajattoman tyhmästi toimivia ihmisiä yllättävän paljon.
Kamalimpia lienevät tapaukset, joissa huijari on saanut uhrin lähettämään itsestään alastonkuvia, jonka jälkeen voikin kiristää rahaa vaikka maailman tappiin saakka.
Onhan sillä psykologisesti iso merkitys, että mies on "kenraali".
Ammatti luo kuvan suoraselkäisestä koti-uskonto-isänmaa-tyypistä. Ammatti sanelee miehen lokaation ja komennukset voivat olla pitkiä ja kaukana. Vähentää mustasukkauisuusepäilyjä vrt. matkustava malli tai laulaja. Kenraali on edennyt urallaan. Saa komeita univormukuvia. Unuvormu depersonalisoi ihmistä. Armeijamaailma on naiselle vieras.
Vierailija kirjoitti:
Nigerialaishuijarit... Mun ex-miehellä on nyt sellainen nainen. Mies, ihan skarppi noin 50 v DI, ei tosin usko että kyseessä on huijari. Vaan aito rakkaus, nainenhan on kuulemma kristitty uskovakin joten ei valehtele. Kaksi vuotta on nyt sitä naista odottanut, ja lähettää sille vakiona useita satoja euroja kuussa, plus lisäksi vähn väliä se nainen vinkuu lisää milloin mihiinkin tarpeeseen. Mm. viime kuussa exäni maksoi naiselle vuoden vuokrat kerralla.
Mutta eipä se mitään kun itse tienaamiaan rahoja tuhlaa, siihen on jokaisella oikeus.
Voi ei, YLE:llä on juuri katsottivissa neliosainen sarja nettihuijareista, jotka huijaavat rakkaudella. Asiantuntijan mukaan uskonnon avulla on helpompaa huiputtaa, kun saa luottamusta. Yksi sarjassa olleista oli kristitty nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla yksi ystävä tapasi Tinderissä amerikkalaiseksi sotilaaksi esittäytyneen miehen. Nyt hän asuu Yhdysvalloissa sotilastukikohdassa ja on kyseisen upseerin kanssa naimisissa. Niinkin siis voi käydä! Tosin näistä tarinoista poiketen kaveri on nuori ja todella nätti nainen. Keski-ikäisen tädin pitäisi ajatella kaksi kertaa, että onko tämä nyt liian hyvää ollakseen totta. Rahan lähettämisen kohdalla viimeistään pitäisi hälytyskellojen soida. Surullistahan se on, että on niin hirveä tarve tulla rakastetuksi, että haluaa sokeasti uskoa.
On se kumma, että yhdysvaltojen armeijan sotilas on arvoiltaan sellainen ihminen, johon suomalainen nainen voi rakastua. Mitä kiihottavaa on yhdysvaltojen armeijan sotilaassa?
Mä oikeasti seurustelin sotilaan kanssa. Tapasin hänet vaihtarivuotenani ja suhde kesti etäsuhteena 3 vuotta. Sitten se liittyi armeijaan ja lopetin suhteen, koska en vain halua pelätä mihin konfliktiin mun poikaystävä lähetetään kuolemaan. Arvoissa ei ollut juuri mitään vikaa, hänellä lähinnä loppuivat vaihtoehdot, kun ei oikein pärjännyt opinnoissa ja lopetti kesken ja töitä ei ollut, joten päätti mennä armeijaan, koska toinen vaihtoehto oli kodittomuus.
Vierailija kirjoitti:
Nigerialaishuijarit... Mun ex-miehellä on nyt sellainen nainen. Mies, ihan skarppi noin 50 v DI, ei tosin usko että kyseessä on huijari. Vaan aito rakkaus, nainenhan on kuulemma kristitty uskovakin joten ei valehtele. Kaksi vuotta on nyt sitä naista odottanut, ja lähettää sille vakiona useita satoja euroja kuussa, plus lisäksi vähn väliä se nainen vinkuu lisää milloin mihiinkin tarpeeseen. Mm. viime kuussa exäni maksoi naiselle vuoden vuokrat kerralla.
Mutta eipä se mitään kun itse tienaamiaan rahoja tuhlaa, siihen on jokaisella oikeus.
Voisi kuvitella että olisi kivempi auttaa omaa jälkikasvua, jos teillä on lapsia. Eikä rikollisliigaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi kuvitella että olisi kivempi auttaa omaa jälkikasvua, jos teillä on lapsia. Eikä rikollisliigaa.
Joskus raadollinen totuus on, että nigeriasta heruu enemmän rakkautta kuin omilta lapsilta.
Surullinen tarina. Tuntuu ettei avioliitto ollut onnellinen, ja uskoo nyt saavansa jotain, mitä ei liitossa saanut.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mukavaa joskus saada tällainen yhteydenotto ja trollata huijaria. Keksiä yhtä hurjaa stooria takaisin kuin mitä sieltä suolletaan.
- Darling, lähetä 500€ niin saan maksettua sairaan äitini ulos mielisairaalasta
- En pysty, olen nyt itse mielisairaalan lukitulla osastolla 2 viikkoa. Katsotaan sen jälkeen
- Dear Pirkko, voinko pyytää sinua maksamaan veroni Sveitsiin, pankkiyhteyteni ei toimi?
- Olen töissä Sveitsin verotoimistossa. Kerro sotusi niin katson mikä on tilanteesi
- Sweetie, sisarenpoikani pakotetaan liittymään Absurdian armeijaan ellemme maksa valtiolle vapautusrahaa! Autathan perhettämme?
- Veljeni on upseerina Absurdiassa. Kerron hänelle että huolehtii sisarenpojastasi
Vierailija kirjoitti:
Seitsemänkumppinen nainen osaa siirtää rahaa netissä ja vielä ilmeisen kielitaitoinen nainen. Onkohan tarina totta?
Miksi 75-vuotias ei osaisi englantia tai käyttää nettipankkis? Ei se mikään uusi kieli ole ja sitä on helppo opetella esim. kansalaisopistoissa. Nettipankkikaan ei ole mitään rakettitiedettä ja kaikki mun tuntemat vanhukset sitä osaa käyttää. Mun 79-vuotias isotäti juttelee Facebookissa serkkunsa kanssa, joka puhuu pelkkää englantia ja aivan hyvin sujuu keskustelu. Kunnon vielä salliessa matkustelikin sinne, yksin ja kuuskymppisenä. Joskus pyytää mua kääntämään jotakin pitempiä artikkeleita, jos serkkunsa laittaa jonkun linkin, mutta muuten pärjää netin ja kielen kanssa ihan itse.
Huijatut ovat lähes aina niitä vaatimattoman näköisiä, pulleita, niitä jotka eivät ole edes nuorena olleet kauniita.
Niin eikö ole mitään itsekritiikkiä, miksi nuorempi komea mies rakastuisi tylsään vanhempaan naiseen
Minua ei tällainen sureta ja säälitä, ärsyttää vaan. Tosi rasittavaa ja turhauttavaa, että joku saa olla noin yksinkertainen ja pihalla, eikä asialle mukamas voida mitään vaikka vahinkoa syntyy. Syyllistyisin itse varmaan vapaudenriistoon ja varkauteen, kun veisin tuollaiselta tohelolta mm. pankkikortin ja verkkopankkitiedot ja nettivehkeet ja telkeäisin vielä pihavajaan.
Ehkä olisin tässä enemmän empaattinen ja vähemmän kärkäs, jos kyse olisi omasta läheisestä. Isoäitikin liian kilttinä uskoo mainoksiin ja myyntipuheisiin, mutta ei sentään osaa kieliä eikä lähettää/avata tekstiviestejä kännykässä saati käyttää mitään nettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huijatut ovat lähes aina niitä vaatimattoman näköisiä, pulleita, niitä jotka eivät ole edes nuorena olleet kauniita.
Niin eikö ole mitään itsekritiikkiä, miksi nuorempi komea mies rakastuisi tylsään vanhempaan naiseennoh..jos vaatimaton läski antais mulle puoli miljoonaa..niin vois kiinnostaakkin:)
No eiväthän he ole mielestään antaneet vaan lainanneet ja rahojen pitäisi tulla takaisin.
Miksi seitsemänkymppinen ei osaisi käyttää nettipankkia ja voisi osata englantia? Sen ikäisistä aika moni on jo kouluja käynyt ja ollut työelämässä. Tietokoneita on ollut jo vuosikymmeniä.
Säälittää ja ärsyttää. Isäni on samanlainen höynä kuin tuo Terttu. Isosta eläkkeestä jää elämiseen 700 kuussa, loppu menee huijarille.
Minkäs teen? Itsemääräämisoikeus on vanhuksellakin. Itse on soppansa keittänyt. Mut sydämeen sattuu hänen puolestaan.