Oudoin syy, miksi olet joutunut esimiehen puhutteluun
Kysymys otsikossa.
Itselläni se ikimuistoinen hetki, kun esimieheni pyysi luokseen kertoakseen, että työkaverini oli ilmoittanut minun kiusaavan. Hölmistyneenä kun kysyin, että siis hetkinen , minäkö, oli vastaus: Kysyit, voitko auttaa!! Se oli kuulemma tunkeutumista toisen asioihin!.
Itselleni on aiemmissa työyhteisöissä ollut ihan normaalia auttaa ja tulla autetuksi tilanteen niin vaatiessa.
Vieläkin virittää vaikka asiasta jo aikaa. Opinpa nopeasti talon tavat: Älä kiitä äläkä ainakaan tarjoa apua ruikutti toinen työmäärästään sitten kuinka paljon tahansa.
Kommentit (57)
Kaksi kertaa pienessä valintamyymälässä.
#1: Olin kantanut kaupan myyntiständit sisälle, koska ulkona satoi rankasti vettä ja ständit menivät pilalle kastuessaan. Näin ei olisi saanut tehdä, sillä ”asiakkaat kuvittelevat, että kauppa on kiinni”. Ovethan toki olivat auki, valot päällä ja myymälä täynnä ihmisiä.
#2: Liiketilassa oli aiemmin sijainnut klo 23 erikoisluvalla auki ollut kioski. Kauppa oli auki klo 21 asti. Asiakkaille ei kuulemma saanut käydä 21 jälkeen kertomassa, että myymälä on mennyt kiinni, sillä ”asiakkaille voi tulla paha mieli”. Piti odotella kiltisti kassalla, että asiakkaat ovat suorittaneet ostoksensa (ja usein yllättyivät, ettei kauppa olekaan klo 23 asti auki). Odotteluajasta ei tietenkään maksettu palkkaa, vaan vuoro päättyi ja palkanmaksu loppui klo 21.05.
Kesätöissä kerran pomo otti puhutteluun, kun en ensimmäisellä viikolla osannut tehdä töitä (ilman perehdytystä) yhtä nopeasti kuin 10 vuotta hommaa tehnyt vakkari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain sairaslomaa, jonka takia jouduin puhutteluun..
Tunnetaan nimellä varhaisen puuttumisen malli. Ihan laillinen ja monella työpaikalla käytössä. Tarkoitus saada huvisaikuttajat ruotuun.
Minä olin puhuttelussa feikkisairauteni vuoksi useita kertoja.
Työterveyslääkäri ei tunnistanut syöpääni. Onneksi toinen lääkäri ehdotti oikeita kokeita.
Vierailija kirjoitti:
Pomo otti mut puhutteluun ja sanoi:
älä viitsi tehdä niin paljon töitä, kun muut ajattelee etteivät he tee tarpeeksi.Ajattelin ensin, että tän on pakko olla joku vitsi mutta oikeasti joku oli valittanut pomolle kun X tekee paljon töitä. Tulee paha mieli.
Vieläkin hämmentää.
Tyypillistä.
Aiemmalla paikkakunnalla oli tehdas, joka valmisti jalkineita. Kesäapulaiset tekivät nuorina ja innokkaina liikaa pareja, joten vakituiset valittivat heistä. Siitä huolimatta, että kengät olivat virheettömiä.
Vierailija kirjoitti:
Kerroin puhelimessa kuulemma liian tarkasti muistisairaan vanhuksen voinnista omaiselle. Asiat oli lähinnä sellaisia, että miten vanhus oli syönyt, juonut ja liikkunut, eli ei mitään kovin intiimejä paljastuksia.
Jouduin yksikön esimiehen puhutteluun. Kuulemma pitäisi sanoa ainoastaan, että hyvin on voinut tai muuta ympäripyöreää.
Oon vähän harmissani vieläkin. Tarkistin puhelun alussa yhteystiedoista, että kyseinen omainen oli vanhuksen ensisijainen yhteyshenkilö, jolle tietoja saa luovuttaa ja en tosiaan mitään kovin ihmeellistä kertonut.
Kai vanhuksen asioita hoitavalla omaisella on oikeus jotakin tietää voinnista?
On. Kiitos, kun kerroit. :)
Esimies oli ylpeä esimiestaidoistaan. Olin puhuttelussa, kun työkaveri katsoi minua enemmän työstä puhuessaan kuin työpariani. Olin esimiehen mielestä syyllinen tähän ja hän vaati, että muiden pitää katsoa työpariin yhtä paljon.
Äänestin jaloillani ja lähdin toiseen työhön. Olin tehtävässä, jossa tiesin jättäväni paikan hetkeksi pulaan ja voi miten hyvä mieli siitä irtisanoutumisesta tulikaan!
Jouduin puhutteluun kun harjoittelijana en osannut ilman perehdytystä tehdä asioita yhtä hyvin kuin 5v talossa ollut. Kyselin tyhmiä, kuten mitä minulta odotetaan.
Toisessa paikassa harkkana piti mennä siivoamaan eräs tila ja laittamaan se kuntoon. Paikka oli aivan sikainen ja tein hartiavoimin töitä. En ollut koskaan nähnyt tätä takkahuonetta siinä järjestyksessä kuin se yleensä oli, joten en osannut laittaa huonekaluja oikeille paikoille. Sain puhuttelun. Mitään muttia ei kuunneltu.
Pääsin puhutteluun, kun vasta avatun ravintolan omistaja halusi tietää KUKA yksi ihminen oli syypää hänen ravintolansa saamaan huonoon arvioon jossain Nytissä vai City-lehdessä. Hullu eukko luuli, että hänen kehnosti ideoitu lafkansa oli loistava ja aivan ansiotta sai sapiskaa. Siellä oli vaikea tehdä töitä, oli erään suomalaisen julkkiksen suunnittelema paikka. Ei mennyt kauaa kun se paikka laittoi pillit pussiin ja tuli toinen tilalle.
Menin nuorena opiskelijana 90-luvun alussa erääseen kunnan virastoon harjoitteluun, joka poiki kesätyön heti harjoittelun lopuksi.
Työpaikka oli jakautunut kahteen osaan; puolet oli alkoholismin takia saikulla olevan kollegan puolella ja puolet oli häntä vastaan ja vaativat hänen erottamistaan. Häntä oli usein varoitettu ja ohjattu hoitoon. Asiaa oli vatvottu viimeiset 2 vuotta ja tyyppi palasi töihin mun harjoittelun lopussa.
Oli sitten tullut kolmantena aamuna töihin kännissä töihin ja sai heti fudut. En ollut paikalla näkemässä tilannetta, enkä ollut nähnyt kyseistä tyyppiä kuin ohi mennen.
Fudujen jälkeen meille järjestiin jokin kriisipalaveri, jossa kaikilla oli mahdollisuus purkaa tuntojaan tapahtuneesta. Sanoin palaverissä, että en tuntenut tyyppiä, enkä ole ollut kokemassa aikaisempia tapahtumia, joten asia ei hirveästi minuun vaikuttanut jne.
Tästä joku keksi, että olin epäkunnioittava kokenutta työntekijää kohtaan jne.
Jouduin pomon "puhutteluun", jossa mulle kerrottiin, että osa oli pahoittanut mielensä mun "välinpitämättömyydestä" asiaa kohtaan ja tuotiin esille, että mun toivotaan jatkossa ottavan kantaa myös hankaliin asioihin.
oli hyvin erikoinen kokemus työelämästä nuorelle tulevalle virkamiehelle. Olin lopulta kyseisessä byrössä töissä 5 vuotta.
Ehkä office topic mutta kerrompa silti.
opiskelin toisen asteen tutkintoa. Olin 17-v ja jouduin asumaan poissa kotipaikkakunnalta. Opettelin vasta elämään itsekseni ja olin varmaan aika lapsellinen ikäisekseni.
Eräs aineopettaja (n. 45v mies) soitteli kännissä minulle, lähenteli koulussa ja laitteli todella ällöttäviä viestejä. "Haluun panna sua" jne. Koulussa kommentoi ulkonäköäni JATKUVASTI. "Ihana perse" "tolla ulkonäöllä mennään vielä pitkälle" jne jne jne.
En halunnut mennä enää kouluun ja ahdistuin muutenkin. Minut pyydettiin puhutteluun miksi oli niin paljon poissaoloja. Kerroin tilanteen mikä oli todella noloa ja vaikeaa ja minulle sanottiin suoraan päin naamaa että valehtelen. Ei opettaja ketään lähentele ja vaikka lähentelisi, vika oli kaikin puolin minun (olin aikanaan tosi nätti teinityttö). Ahdistelija opettaja kutsuttuun paikalle yllättäen ja olin aivan paniikissa, kolme aikuista opettajaa vastaan minä, joukossa mies joka kohteli minua väärin. Ahdistelija vaati vetämään sanani takaisin ja minut pakotettiin pyytämään anteeksi tältä ahdistelijalta valheita.
Lopetin koulun. Päätin kun lähdin Tuosta palavereista etten koskaan enää palaa takaisin.
Kuulin jälkeenpäin että ahdistelija opettaja jatkoi uusien uhriensa kanssa ja sai lopulta muutaman vuoden päästä potkut. Minulta jäi tutkinto suorittamatta ja pahat traumat tapahtuneesta. Vieläkin ahdistaa kun mietin tapahtunutta vaikka siitä on melkein 20 v aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä office topic mutta kerrompa silti.
opiskelin toisen asteen tutkintoa. Olin 17-v ja jouduin asumaan poissa kotipaikkakunnalta. Opettelin vasta elämään itsekseni ja olin varmaan aika lapsellinen ikäisekseni.
Eräs aineopettaja (n. 45v mies) soitteli kännissä minulle, lähenteli koulussa ja laitteli todella ällöttäviä viestejä. "Haluun panna sua" jne. Koulussa kommentoi ulkonäköäni JATKUVASTI. "Ihana perse" "tolla ulkonäöllä mennään vielä pitkälle" jne jne jne.
En halunnut mennä enää kouluun ja ahdistuin muutenkin. Minut pyydettiin puhutteluun miksi oli niin paljon poissaoloja. Kerroin tilanteen mikä oli todella noloa ja vaikeaa ja minulle sanottiin suoraan päin naamaa että valehtelen. Ei opettaja ketään lähentele ja vaikka lähentelisi, vika oli kaikin puolin minun (olin aikanaan tosi nätti teinityttö). Ahdistelija opettaja kutsuttuun paikalle yllättäen ja olin aivan paniikissa, kolme aikuista opettajaa vastaan minä, joukossa mies joka kohteli minua väärin. Ahdistelija vaati vetämään sanani takaisin ja minut pakotettiin pyytämään anteeksi tältä ahdistelijalta valheita.
Lopetin koulun. Päätin kun lähdin Tuosta palavereista etten koskaan enää palaa takaisin.
Kuulin jälkeenpäin että ahdistelija opettaja jatkoi uusien uhriensa kanssa ja sai lopulta muutaman vuoden päästä potkut. Minulta jäi tutkinto suorittamatta ja pahat traumat tapahtuneesta. Vieläkin ahdistaa kun mietin tapahtunutta vaikka siitä on melkein 20 v aikaa.
Hyi hitto.
Hoitoneuvottelussa kysyttiin, miksi asiakkaan ulkoilutus jää usein hoitamatta. Vastasin meillä olevan sen verran kiirettä töissä, ettei aina valitettavasti ehdi. Puhuttelu ja vakava suullinen varoitus. Olisi pitänyt varmaan valehdella jotain.
Toisessa hoitopaikassa jouduin puhutteluun pyytäessäni etunimeltä asukasta tulemaan lääkkeen ottoon, kun toisella hoitajalla oli puhelu auki toisaalle samassa tilassa. Huomautus vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta. Olisihan asukkaan voinut hakeakin sitten vaikka puolen tunnin päästä asunnostaan, mutta kun sattui olemaan juuri paikalla lääkkeen ottoaikaan.
Nauramisesta. Luitte ihan oikein. Esimieheni on naismainen pieni
heikko mulkero. Silti osaa kiusata...
Jotenkin ahdistunut tmv sijainen valitti pomolle kun minä ja toinen työkaveri kuulemma heitettiin liian rankkaa läppää keskenämme ja se jotenki tuosta poloisesta tuntu että ne on henk koht loukkauksia sille.
Oli kyllä oho-fiilis ku pomo kerto. Vaikka sano itekki että tyyppi on outo eikä se sit kauan ollu edes töissä meillä.
En edes nähny tyyppiä ku joskus ohimennen ja aina tervehdin ja kysyin miten viihtyy ym shaissee. Sivusta oli seurannu meiän juttuja.
Onneks lähti mielensäpahottaja :D
Ravintolassa oli täyttä ja minä tarjoilijana kerroin kiireiselle asiakkaalle, että ruuhkan vuoksi ruokaa joutuisi odottaa hieman normaalia pidempään. Asiakas empi, mutta päätti riskeerata ja odottaa ja saikin ruokansa ajoissa. Myöhemmin jouduin ankaraan puhutteluun, koska olin tuollaista mennyt asiakkaalle sanomaan (työkaveri ilmeisesti pomolle kielinyt), antoi kuulemma todella huonon kuvan ravintolasta. Tuo ruuhkasta ilmoituskäytäntö oli kyllä ollut kaikissa aiemmissa työpaikoissani ja mulle oli itsellenikin ravintolassa kerrottu, että odotus on pitkä.
Suomen Gallupissa kesätöissä v. 1997: yhden työvuoron alkuun en saanut ensimmäiseen 15 minuuttiin yhtään kontaktia. Varmaankin tuohon aikaan suuri(n) osa numeroista oli tietokoneen arpomia lankanumeroita, en muista. Joka tapauksessa ulkona taisi olla hellettä, ja lomakausikin menossa.
Esimies tuli sitten siinä klo 17.15 puhuttelemaan. "Espoosta asti oli soitettu" ja valitettu. Kukaan ei kuulemma ollut koskaan tehnyt niin huonosti töitään, ettei saa ihmisiä vastaamaan puhelimeen viiteentoista minuuttiin. Ööh... Olin muutenkin kyseisessä paskapaikassa töissä onneksi vain kuukauden.
Liittyy näihin kämäsiin työvoimakoulutuksiin joita on ollut jo maailman sivu, jollaisella itsekin olin v-1999. Itse täytyi löytää se 4vk-n "harjoittelupaikka" joka oli itsellä kovan työn takana (hain ainakin 20 eri paikkaan) ennenkuin tämä sitten viimeisten hakujen johdosta löytyi. Myyntiala, ja tietäähän sen ettei millään voi osata niin kuin jo kauemmin alalla olleet. no, keskityin sitten enemmän oma-aloitteisesti esim. siivoamaan erään varastohuoneen josta kyllä sain hyvinkin kehuja mutta taisin sitten innostua hieman liikaa.. Kehitin omasta mielestäni hyvän ja nopeuttavan systeemin yhdelle työpisteelle mutta se oli BAD MISTAKE! Siitä tuli kunnon nuhteet vaikka se oikeasti oli hyvä idea vaikken sitä nyt sen enempää pystykkään tässä avaamaan, tunnistamisen pelossa tietenkin.. En muuten yhtään ihmettelisi vaikka olisivat ottaneet sen systeemin käyttöön sen jälkeen, se vaan ei mene niin että joku onneton työtön luuseri keksii jotain sellaista mikä itselle ei ole edes tullut mieleen..!
Esimieheni pyysi minut kollegansa kanssa puhutteluun, koska joku oli levitellyt minusta juoruja. Tyyppi oli sanonut mm. nähneensä minut kaupungilla ostamassa viiniä (?!) vaikka olin sairaslomalla. Tosiasiassa olin tulossa apteekista kotiin. Sama hemmo oli levitellyt muitakin inhottavia tarinoita, esimerkiksi että paneskelen koko toimiston miesten kanssa jne. jne.
Minulle ei suostuttu kertomaan, kuka tämä juoruilija oli - mutta vannotettiin, että MINUN täytyy pistää loppu näille juoruille. Yritin kysellä, että miten minä voin todistaa perättömät juorut vääriksi? (Pitäisikö olla joku tracker puhelimessa, josta voin näyttää missä olen liikkunut milloinkin? DNA-testit, joilla voin todistaa, etten todellakaan kuksi kollegoideni kanssa? Näitä en ääneen uskaltanut sanoa, mutta edelleen joskus pohdin, että KUINKA minun olisi pitänyt heidän mielestään toimia...)
Molemmat pomot vain sanoivat, että ei kun hoidat nyt vaan asian niin että juorut lakkaavat. Olin aika nuori vielä tuolloin, menin ihan lukkoon ja itkua nieleskellen mietin, että miten hitossa tämä oli minun vikani... Samaiset pomot kiusasivat minua useamminkin, aina tällaisia täysin sekopäisiä puhutteluja, lyttäämistä, vähättelemistä ja niin edelleen.
Myöhemmin selvisi, että juoruja oli levitellyt eräs samassa tiimissä työskennellyt mies, joka oli katkera siitä että olin saanut ylennyksen joka hänen mielestään kuului hänelle. Onneksi lopetti työt tuossa lafkassa aika pian - kuten itsekin, kun en enää jaksanut jatkuvaa ilkeilyä ja kiusaamista. Tuosta työpaikasta voisi kirjoittaa vaikka kirjan, ihan hullu lafka kaikin puolin.
Kyllä on suomalaiset esimiehet ammattitaidottomia!
Olin yhdessä pikaruokapaikassa töissä, jossa oli myös toinen pikaruokala shop in shop tyyliin. Ensimmäisen kerran jouduin puhutteluun, kun olin työnantajani kanssa työvuorossa ja työnantajani tuli tapansa mukaan myöhässä töihin ja mulla oli kummankin ketjun ruokia jonossa odottamassa tekemistä ja yritin purkaa jonoa, että saan tehtyä sitten kaikki tilaukset kerralla. Työnantaja tuli sitten töihin ja sanoin, että aloittaa toisen ketjun ruokien valmistuksen, niin tää alkoi kitisemään, ettei ole vielä valmis palvelemaan asiakkaita. Mulla meni sitten puoli tuntia näiden asiakkaiden ruokien valmistukseen, kun työnantaja ei voinut auttaa ja mä en pysty kahdessa pisteessä valmistamaan yhtä aikaa ruokia, niin työnantaja piti ruuhkan jälkeen puhuttelun, kuinka olen liian hidas. Räjähdin sitten hänen silmilleen, että miten hän kehtaa valittaa, kun hän tulee reilusti myöhässä töihin, eikä edes suostu valmistamaan ruokia vaikka hänellä on työvuoro.
Seuraavan kerran jouduin samassa paikassa puhutteluun, kun tuli seuraavalle aamulle iso tilaus ja olin lähettämässä kuvaa tästä tilauksesta työporukan whatsappiin. Työnantaja huusi, että laita puhelin pois ja kun sanoin, että mun tietääkseni tällaisista informoidaan etukäteen, niin tää sanoi ilmoittavansa itse aamuvuorolle. Tuumasin pomolle, ettei hän kuitenkaan ilmoita, kun palkkojakaan ei muista ikinä maksaa ajallaan.