Ennen ei todellakaan ollut paremmin? 19 nostalgista kuvaa
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ilmiot/ennen-ei-todellakaan…
Mun mielestä kyllä useimmat näistä asioista on ja oli positiivisia. Kolikkopuhelin, tv:n kaksi kanavaa, sai polttaa missä halusi. Tykkään puurostakin.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Olen tällä vuosikymmenellä ollut tilanteessa, jossa olisin tarvinnut kolikkopuhelinta.
Siitä on n. 10 vuotta, kun amerikkalainen tuttavani kritisoi puhelinkoppien puutetta Suomessa. Hänen selityksensä oli, että hän helposti unohtaa ladata puhelimensa ja niinpä voi olla, että hän kulkee kadulla sellaisen puhelimen kanssa, jossa akku on tyhjentynyt. Että mitä jos tulee hätä ja juuri silloin tarvitsisi puhelinta! Tällä perusteella siis Suomessa pitäisi ilmeisesti metrin välein olla (kolikoilla toimiva, koska eihän kukaan myöskään muista ostaa puhelinkorttia!!!!) yleisöpuhelin, jotta about kolme hajamielistä ulkomaalaista turistia pääsisivät soittamaan mahdollisen hätätilanteen sattuessa. Vieläköhän kyseinen henkilö on samaa mieltä vai onko siellä jenkeissäkin jo viimein oppinut lataamaan oman puhelimensa, harmikseni emme ole enää yhteyksissä :D Tämäkin keskustelu tosin aikoinaan loppui tähän tyyliin:
- It would simply be safer for everyone if there were at least some payphones available!
- But you see, here in Finland most people think it's safer to have a charged phone in your pocket than a few payphones placed in random spots around town.
Ihan vaan sellainen pointti tähän... Matkapuhelimessa on vuodesta 200x lähtien ollut soittaa hätäpuhelu vaikka se akku näyttää nollaa. Ottaa sim-kortin pois ja soittaa. :)
Miten se puhelin toimii jos ei ole virtaa? Sittenhän tuon pitäsi toimia myös ilman akkua ja joka numeroon.
Hätänumero on ihan puhelinnumero, menee vaan hätäkeskukseen.
Kännyköissä on sellainen ominaisuus ne näyttää akun olevan loppu silti siellä on vielä virtasta jäljellä ja ilman sitä sim-korttia sen saa käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Olen tällä vuosikymmenellä ollut tilanteessa, jossa olisin tarvinnut kolikkopuhelinta.
Siitä on n. 10 vuotta, kun amerikkalainen tuttavani kritisoi puhelinkoppien puutetta Suomessa. Hänen selityksensä oli, että hän helposti unohtaa ladata puhelimensa ja niinpä voi olla, että hän kulkee kadulla sellaisen puhelimen kanssa, jossa akku on tyhjentynyt. Että mitä jos tulee hätä ja juuri silloin tarvitsisi puhelinta! Tällä perusteella siis Suomessa pitäisi ilmeisesti metrin välein olla (kolikoilla toimiva, koska eihän kukaan myöskään muista ostaa puhelinkorttia!!!!) yleisöpuhelin, jotta about kolme hajamielistä ulkomaalaista turistia pääsisivät soittamaan mahdollisen hätätilanteen sattuessa. Vieläköhän kyseinen henkilö on samaa mieltä vai onko siellä jenkeissäkin jo viimein oppinut lataamaan oman puhelimensa, harmikseni emme ole enää yhteyksissä :D Tämäkin keskustelu tosin aikoinaan loppui tähän tyyliin:
- It would simply be safer for everyone if there were at least some payphones available!
- But you see, here in Finland most people think it's safer to have a charged phone in your pocket than a few payphones placed in random spots around town.
Ihan vaan sellainen pointti tähän... Matkapuhelimessa on vuodesta 200x lähtien ollut soittaa hätäpuhelu vaikka se akku näyttää nollaa. Ottaa sim-kortin pois ja soittaa. :)
Meinaatko että täysin tyhjä ja jäätynyt akku huomaa että: Aaa! sim-kortti poistettu, alanpa toimimaan taas!
Se tekniikka on ihmeellistä.
Tuossa artikkelissa on lyöty mutkat suoriksi ja yhdistelty asioita todella pitkältä ajalta. Kaksi kanavaa töllössä oli vain hyvä asia, aikaisin sulkevat kaupat hyvä juttu, lankapuhelin ihan ok... Ihan kuin joku kasvimyrkky olisi kuulunut jokaisen arkipäivään yms.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa artikkelissa on lyöty mutkat suoriksi ja yhdistelty asioita todella pitkältä ajalta. Kaksi kanavaa töllössä oli vain hyvä asia, aikaisin sulkevat kaupat hyvä juttu, lankapuhelin ihan ok... Ihan kuin joku kasvimyrkky olisi kuulunut jokaisen arkipäivään yms.
Aika kultaa muistot ja nuoruus on seikkailu suunnaton. Sinulla on mahdollisuus vieläkin katsella vain 2tv kanavaa ja käydä kaupassa arkipäivinä. Reinikainenhan alkoi just uusintana. Katselet sitä ja käyt vain arkena kaupassa ennen kuutta. Mutta ei se tuo enää sinun nuoruutta ja vanhaa aikaa takaisin. Nostalgiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Miten se puhelin toimii jos ei ole virtaa? Sittenhän tuon pitäsi toimia myös ilman akkua ja joka numeroon.
Hätänumero on ihan puhelinnumero, menee vaan hätäkeskukseen.Kännyköissä on sellainen ominaisuus ne näyttää akun olevan loppu silti siellä on vielä virtasta jäljellä ja ilman sitä sim-korttia sen saa käyttöön.
Kaikkea tuubaa sitä ihmisille syötetäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tänä päivänä metsäretkellä katkaisen jalkani, soitan kännykällä 112 ja saatuaan GPS-paikannuksen mediheli lentää hakemaan minut ensiapuun.
50-luvulla olisin kuollut metsään.
Kiitos vaan, mutta nykyaika kelpaa minulle oikein hyvin.
:D ! Eiköhän todellisuus ole se miten sinua kehoitetaan menemään seuraavana arkipäivänä paikalliseen terveyskeskukseen. Vai onko joku ikinä saanut ambulanssia? Ja varmaan helikopterissa kynnys lähteä on korkeampi.
Mulla tuli sama mieleen :D luultavasti ohjeistaisivat vain yrittämään päästä jollain konstilla lähimmän tien reunaan ja soittamaan taksin. Eihän jalanmurtuma nyt ambulanssia saati mediheliä tarvitse!
" Hätäkeskus. Mikä on tilanne? "
" No moi olen täällä erämaassa ja kaaduin ja taitaa olla jalka murtunut. "
" Hätäkeskus. Ok millainen olo sinulla on muuten ja oletko käyttänyt mitään päihteitä? "
" Pelokas ja jalkaan koskee aika paljon. En en en ole juonut mitään ihan selvinpäin liikenteessä. "
" Hätäkeskus. Ok meillä nyt sijainti tiedossa ja minä voin neuvoa sinut lähimmälle tielle. Sinne on on matkaa noin 15km. Sieltä sitten soitat taksin ja heti huomenna terveyskeskukseen! OK! "
" No mutta en minä pääse kävelemään! "
" Hätäkeskus. Minä lopetan tämän puhelun nyt! "
:|
Hassua kun minulle on aina tullut ambulanssi.