Ensitreffit alttarilla OFFICIAL 2018
Kommentit (8881)
Ja Rosan oikaisu olisi sitten mallia jossa selitetään mitä kaikkea Eetu teki väärin ja mitä ei kameralle näytetty ja ihan oikein oli jyrätä koska olenhan mä ennenkin jyrännyt.
Voi myötähäpeä tuota Eetua... tossu mikä tossu
Onko missään niin väitettykään? Ei. Normaali empaattisuus kuuluu hyvän hoitajan ammatilliseen rooliin, mutta liian syvälle meneminen käy sekä hoitajaa että hoidettavaa itseään vastaan. Ette taida oikein käsittää tuota sairaalamaailman realismia? Saatika jonkin ensiavun. [/quote]
Liian syvälle meneminen onkin sitten sympatiaa ei empatiaa. Eli puhut jo ihan eri asiasta.
Sinin ja Vesan keskusteluista olen havainnut, että uuden oppimisen halu ja kiinnostus toisen asioita kohtaan ovat tosi tärkeää. Jos itse ei tiedä jostakin aihealueesta tai vielä hahmota toisen ajatuksenjuoksua, voisi sanoa, että kerro lisää tai kysyä jotain aiheeseen liittyvää (ei tarvitsisi häpeillen ja peitellen omaa tietämättömyyttään tokaista jotain toista alentavaa ja näin katkaista keskustelu). Seuraavan kerran aihealueesta keskustellessa saattaisi sitten jo itselläkin olla joitain mielipiteitä, kun on paneutunut asiaan ja keskustelu voisi edetä. Jos katkaisee heti toisen sanomisia ja keskustelunavauksia, ei ikinä voi edetä minnekään ja ajatustenvaihto jää ohueksi. - Ainakin itse haluaisin harjaantua keskustelutaidoissa.
Melkein tuntui, että ravintolassa Vesa oli taikomassa Sinin johonkin toiseen, joka olisi samalla aaltopituudella tilanteisiin heittäytymisessä, mutta ei onneksi sanonut sitä ääneen. Voi olla, että oli ihan jotain muuta, mutta käväisi mielessä. - Oliiveista ois myös saanut antoisan keskustelun kysymällä, mitkä Vesan oliivit ovat. Nyt jakamista ei tapahtunut, kun hyvä tilanne jätettiin käyttämättä.
Tämä ohjelma kyllä antaa oivalluksia ja halua kehittyä.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni kyllä hirvittää ja säälittää Rosa, mitenkään puolustelematta hänen käytöstään, sehän on erittäin huonoa. Mutta silti hurja kohtalo joutua lähes koko kansan inhokiksi. Toivottavasti saa ja on saanut jotain psykologista tukea ohjelman jälkeiseen aikaan ja julkisuuden kestämiseen!
Mitä luulette, nähdäänkö mediassa joku Rosan vastaisku sitten kun ohjelma loppuu ja sitä saa kommentoida? ”Rosa puhuu vihdoin suunsa puhtaaksi”. ”Katkera Rosa tilittää: en oikesti ole sellainen”. ”Rosa kysyy: missä on tuotannon vastuu?”
Tämä sarja eroaa noista TIFfeistä ja muista saarisysteemeistä siinä, että hyvin harva ihmisistä on halunnut jatkaa julkisuudessa. Nekin semi julkiset tekevät sitä omilla ehdoillaa, bloggareina, tai harvakseen parisuhteesta kertovoina, ei seiskalehdissä. Suurin osa on kadonnut, osa ei halua olla tekemisisissä edes epävirallisissa keskinäisissä tapaamisissa (ainakaan instagrammin kuvien perusteella).
Eikähän odoteta nyt vielä viikko (nyt ei me c morelaisetkaan nähdä loppuratkaisua, pitää katsoa tuo tämänpäiväinen uudestaan), puidaan loppurataisuja seuraava viikko ja luetaan iltapäivälehdistä parien päivitysjutut. Mutta sen jälkeen antaa ihmisten palata omiin oloihinsa. Meille huvia, heille omaa elämää, toivottavasti kaikki ovat oppineet uutta itsestään ohjelman aikana, niin osallistujat kuin me katsojat.
Toi hattivatti on loistava oivallus!
Vierailija kirjoitti:
En puolusta Rosan huonoa käytöstä, mutta ymmärrän kyllä että kivakin ihminen voi käyttäytyä kamalalla tavalla jos kokee parisuhteen huonoksi. Itsekin eksän kanssa suhteen aikana huomasin, että aivan kaikki mitä toinen sanoo tai tekee ärsyttää. Samalta kuulostaa Rosan kommentit Eetun "hitaudesta" ja milloin mistäkin, tyyliin puoliso katsoo liian pitkään, puhuu ärsyttävästi, seisoo typerästi jne...
Siinä vaiheessa olisi tietysti viisasta ymmärtää ettei vika oikeasti ole toisessa. On se mun eksäksin varmasti hyvä ja sopiva poikaystävä nykyiselle tyttöystävälleen
Kiva ja kamalasti käyttäytyvä ei nyt jotenkin vaan sovi samaan lauseeseen. Ymmärrän, että pidät tietenkin itseäsi kivana ihmisenä, mutta jos sinä nyt joskus ja välillä jonkun seurassa käyttäydyt kivasti ja joskus jonkun toisen seurassa taas kamalasti ja huonosti, niin et ole kiva vaan ailahteleva, joka ei osaa käyttäytyä aina hyvin. Olkoon sitten kyse puolisosta tai ei, mutta viisasta on tosiaan ymmärtää ne omat viat ja sitten vasta kaataa se huono olo toisen päälle. Eikä huijata itseään selittelemällä kuinka oikeasti on ihan kiva ihminen, kunhan nyt vaan tässä ja tässä ja tässä tilanteessa kohtelen toista tosi huonosti, koska itseäni ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/d16c18fc-6f2c-4f30-929f-82ad3d501…
Alkaa tuntua Rosan puolesta pahalle. Miten mielenterveys selviää tällaisesta ryöpytyksestä, jos muutenkin on helposti ahdistuvaa tyyppiä. Eiköhän jätetä Rosa jo rauhaan...
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa mitä tilaa?
Höpö höpö! Heittäköön se ensimmäisen kiven joka on nuhteeton !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa mitä tilaa?
Höpö höpö! Heittäköön se ensimmäisen kiven joka on nuhteeton !
Paitsi tietysti kaikki meistä ei mene julkisuuteen painolastinsa kanssa ! Tottahan se kyllä että omaa persoonaa voi kans työstää ilman telkkarissa pällistelyä !
Vian hakeminen ja syyllistäminen ei auta. Kannattaisi ehkä miettiä sitä, että miksi ärsyyntyy toisen ihmisen tekemisistä. Esim. jos ärsyynnyn siitä, että toinen on hidas, voisi kääntää asian niin, että minä olen nopea. Koska olen nopeatempoinen, minun pitäisi osata malttaa mieleni, kun toinen ihminen tekee asiat omalla tahdillaan. En ärsyynny, vaan mietin, miten antaa tilaa toiselle. Hidastempoisena en ala mököttää, vaan mietin, miten arjessa voisin helpottaa tilanteita, joissa minulla menee aikaa ja toisaalta miettiä, missä tilanteissa voin suoda itselleni tarvitsemani ajan. Vaatii sopimusta, ymmärrystä, työnjakoa etc. Onnistuu, vaikka joskus käämit voivat vähän kärähdellä, 40 vuoden kokemuksella voin jo sanoa. Ei meidän tarvitse olla samanlaisia tai samantempoisia kyetäksemme rakastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vian hakeminen ja syyllistäminen ei auta. Kannattaisi ehkä miettiä sitä, että miksi ärsyyntyy toisen ihmisen tekemisistä. Esim. jos ärsyynnyn siitä, että toinen on hidas, voisi kääntää asian niin, että minä olen nopea. Koska olen nopeatempoinen, minun pitäisi osata malttaa mieleni, kun toinen ihminen tekee asiat omalla tahdillaan. En ärsyynny, vaan mietin, miten antaa tilaa toiselle. Hidastempoisena en ala mököttää, vaan mietin, miten arjessa voisin helpottaa tilanteita, joissa minulla menee aikaa ja toisaalta miettiä, missä tilanteissa voin suoda itselleni tarvitsemani ajan. Vaatii sopimusta, ymmärrystä, työnjakoa etc. Onnistuu, vaikka joskus käämit voivat vähän kärähdellä, 40 vuoden kokemuksella voin jo sanoa. Ei meidän tarvitse olla samanlaisia tai samantempoisia kyetäksemme rakastamaan.
Tätä minäkin mietin. Sillä osa ihmisistä on nopeita, osa hitaita, osa keskinopeita. Osa puheliaita, osa hiljaisia. Jne. Niin työkavereissa, perheenjäsenissä kuin kumppaneissa. On yhtä normaalia ja ok olla hidas kuin nopea ja on yhtä normaalia ja yleistä olla puhelias kuin hiljainen. Kannattaako ärsyyntyä toisten sellaisista ominaisuuksista, jotka on on hyvin yleisiä eikä ne ole mitään loukkauksia sinua kohtaan? Elämä muuttuu hyvin vaikeaksi, jos hyvin nopea ihminen suuttuu kaikille, jotka ovat häntä hitaampia eli 90 % ihmisistä saa hänet ärsyyntymään.
Katsoin uuden jakson Katsomosta.
Sini ja Vesa: Asiantuntijana piirustustehtävässä olisi pitänyt olla Marianna. Eivät saaneet mitään apua Tanskaselta, joka lähinnä myhäili.
Heikki ja Miina: Eikö uskonnollisia arvoja ole otettu huomioon pareja muodostaessa...?
Rosa ja Eetu: Voisiko Rosa päästää Eetun tilanteesta pois, eikä jauhaa uudesta posotiivisesta asenteesta. Noloa.
Vierailija kirjoitti:
Sini ja Vesa: Asiantuntijana piirustustehtävässä olisi pitänyt olla Marianna. Eivät saaneet mitään apua Tanskaselta, joka lähinnä myhäili.
Heikki ja Miina: Eikö uskonnollisia arvoja ole otettu huomioon pareja muodostaessa...?
Rosa ja Eetu: Voisiko Rosa päästää Eetun tilanteesta pois, eikä jauhaa uudesta posotiivisesta asenteesta. Noloa.
S&V: hyvin antoi ajateltavaa tuo tehtävä. Hyvä tilanne taju Elinalla, kun ei lähtenyt ohjailemaan tilannetta, s&v osaa analysoida ja keskustella itsekin
M&H: ihanan avomielistä suhtautumista toisen näkemystä kohtaan.
R&E: Miksi Rosan pitäisi "päästää" Eetu menemään? Eetu on aikuinen ihminen, kasvattaisi selkärangan ja lähtisi. En ymmärrä miksi Rosa haluaa väkisin yrittää tuota positiivisuutta, mutta myöskään Eetun lampailua en ymmärrä. Kasvattaisi srlkärangan niin ehkä Rosakin kunnioittaa häntä! Vaikea kuvitella uskonto- tai.suhdekeskustelua muiden parien lailla näiden välillä, kun Eetu mököttää heti jos Rosa eri mieltä!
Vierailija kirjoitti:
.. kun Eetu mököttää heti jos Rosa eri mieltä!
Mitähän ohjelmaa sä oot kattonu? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S&V: hyvin antoi ajateltavaa tuo tehtävä. Hyvä tilanne taju Elinalla, kun ei lähtenyt ohjailemaan tilannetta, s&v osaa analysoida ja keskustella itsekin
R&E: Miksi Rosan pitäisi "päästää" Eetu menemään? Eetu on aikuinen ihminen, kasvattaisi selkärangan ja lähtisi. En ymmärrä miksi Rosa haluaa väkisin yrittää tuota positiivisuutta, mutta myöskään Eetun lampailua en ymmärrä. Kasvattaisi srlkärangan niin ehkä Rosakin kunnioittaa häntä! Vaikea kuvitella uskonto- tai.suhdekeskustelua muiden parien lailla näiden välillä, kun Eetu mököttää heti jos Rosa eri mieltä!
On hyvä päästää toinen menemään, kun näkee, ettei suhteesta tule mitään. Kyllä Rosa sen tietää, mutta Eetu vaikuttaa kaikesta huolimatta hieman toiveikkaalta, paha katsoa sitä. Rehellinen keskustelu ilman toivetta jatkosta olisi heille paikallaan. Enemmän tykkäävä osapuoli rakentelee helposti toivekuvia tyhjästäkin. Jostain syystä Eetu tykkää Rosasta ainakin jossain määrin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
R&E: Miksi Rosan pitäisi "päästää" Eetu menemään? Eetu on aikuinen ihminen, kasvattaisi selkärangan ja lähtisi. En ymmärrä miksi Rosa haluaa väkisin yrittää tuota positiivisuutta, mutta myöskään Eetun lampailua en ymmärrä. Kasvattaisi srlkärangan niin ehkä Rosakin kunnioittaa häntä! Vaikea kuvitella uskonto- tai.suhdekeskustelua muiden parien lailla näiden välillä, kun Eetu mököttää heti jos Rosa eri mieltä!On hyvä päästää toinen menemään, kun näkee, ettei suhteesta tule mitään. Kyllä Rosa sen tietää, mutta Eetu vaikuttaa kaikesta huolimatta hieman toiveikkaalta, paha katsoa sitä. Rehellinen keskustelu ilman toivetta jatkosta olisi heille paikallaan. Enemmän tykkäävä osapuoli rakentelee helposti toivekuvia tyhjästäkin. Jostain syystä Eetu tykkää Rosasta ainakin jossain määrin.
Eetu on kyllä ihan itse vastuussa elämästään. Tossu mikä tossu.
Minä luulen, ettei Rosa sano mitään. Sehän on yleisesti tiedossa, kun some lynkkaa on parempi olla vain hiljaa. Kun on lynkattu noin odotetaan, että sanoi mitä vaan jotenkin se käännetään kuitenkin vastaan.
Siis toivottavasti tajuaa olla hiljaa. Nopeammin tyyntyy kohu. Voi niillä olla jotain pakollisia haastatteluja, mutta ne ei varmaan iltapäivälehti tasoa !