Onko ”noloa” mennä naimisiin raskaana?
Olen suunnitellusti raskaana ja tarkoituksenamme on mennä naimisiin perhepiirissä rv 18. Kihloissa olemme jo olleet pari vuotta, mutta isot häät eivät ole olleet haaveissa. Nyt olisi hyvä syy olla pitämättä niitä sadan hengen kemuja.. Ollaan kolmenkympin paikkeilla.
Muutama henkilö on ”kauhistellut”, kun lapsi tulee eikä olla aviossa. Ei olla heille näistä hääsuunnitelmistamme sanottu.
Onko yhä edelleen jotenkin häpeällistä mennä naimisiin raskaana tai lapsen syntymän jälkeen?
Kommentit (29)
Minun äitini oli jo neljännellä kuulla raskaana odottaessaan minua 70-luvulla. Vanhempani halusivat että synnyn avioliitossa, vaikka olin saanut alkuni heidän kihloissaolonsa aikana. Ei siinä minun mielestäni mitään pahaa ollut.
On, varsinkin jos lapsi on muun kuin sulhasen! Oikeat h+++an häät.
Ei ole yhtään noloa. Mutta jos ihan rehellisiä ollaan niin en ymmärrä miksi kukaan haluaa tuollaiseen ryhtyä. Menin itse juuri naimisiin ja kyllä niissä häissä olisin jäänyt niin paljosta paitsi jos olisi pitänyt tuskailla esim. liitoskipuja tai pahoinvointia tai väsymystä tai ravata koko ajan vessassa eikä pisaraakaan alkoholia. Ja sanokaa vaan pinnalliseksi, mutta en olisi saanut samaa iloa laittautumisesta enkä tuntenut itseäni kauniiksi kropassa joka ei tunnu omalta. Mekkovaihtoehtojakin olisi pitänyt karsia ihan hirveästi kun ei valikoidessa tiedä mihin hääpäivänä mahtuu. Plus sitten riskit mahdollisesta keskenmenosta tai muusta komplikaatiosta.... hyi, ei.
Kieltämättä raskaana olevista morsiamista tulee vähän sellainen tunne, että onkohan tässä nyt kyse jostain sellaisesta, että lapsen on synnyttävä avioliittoon hinnalla millä hyvänsä, koska on vaan joku periaate jolle ei löydy mitään konkreettista perustelua. Tällainen ajattelu on mielestäni vähän noloa, vaikka se itse naimisiin meno ei ole. Tosin tiedän kyllä, että läheskään aina näin ei ole. Esim. sen ymmärrän hyvin, jos häitä on jo suunniteltu pitkään ja sitten yllättäen tultukin raskaaksi kesken prosessin. Tuollaisessa tilanteessa tosin haluaisin kyllä itse siirtää häät.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään noloa. Mutta jos ihan rehellisiä ollaan niin en ymmärrä miksi kukaan haluaa tuollaiseen ryhtyä. Menin itse juuri naimisiin ja kyllä niissä häissä olisin jäänyt niin paljosta paitsi jos olisi pitänyt tuskailla esim. liitoskipuja tai pahoinvointia tai väsymystä tai ravata koko ajan vessassa eikä pisaraakaan alkoholia. Ja sanokaa vaan pinnalliseksi, mutta en olisi saanut samaa iloa laittautumisesta enkä tuntenut itseäni kauniiksi kropassa joka ei tunnu omalta. Mekkovaihtoehtojakin olisi pitänyt karsia ihan hirveästi kun ei valikoidessa tiedä mihin hääpäivänä mahtuu. Plus sitten riskit mahdollisesta keskenmenosta tai muusta komplikaatiosta.... hyi, ei.
Kieltämättä raskaana olevista morsiamista tulee vähän sellainen tunne, että onkohan tässä nyt kyse jostain sellaisesta, että lapsen on synnyttävä avioliittoon hinnalla millä hyvänsä, koska on vaan joku periaate jolle ei löydy mitään konkreettista perustelua. Tällainen ajattelu on mielestäni vähän noloa, vaikka se itse naimisiin meno ei ole. Tosin tiedän kyllä, että läheskään aina näin ei ole. Esim. sen ymmärrän hyvin, jos häitä on jo suunniteltu pitkään ja sitten yllättäen tultukin raskaaksi kesken prosessin. Tuollaisessa tilanteessa tosin haluaisin kyllä itse siirtää häät.
Tässähän oli kyse häistä perhepiirissä. Pari ei nimenomaan isoja häitä halunnut. Joillakin se naimisiinmeno on tärkeämpää kuin se hääjuhla.
Vierailija kirjoitti:
Me menimme naimisiin, kun olin raskaana. Aloimme miettiä, että jos miehelle sattuu jotain sillä aikaa, kun odottaisimme, että olisin imetykset imettänyt ja lapsi kasvanut. Jäisin avopuolisona ns. tyhjän päälle, koska asuimme miehen omistamassa asunnossa. Jos se jonkun mielestä oli häpeällistä, niin mitä sitten. Suvussamme on esimerkkitapaus tällaisesta, kun jäätiin odottamaan, ettei ainakaan raskaana halua naimisiin. Lapsen isä kuoli onnettomuudessa lapsen ollessa puolen ikäinen. Asioiden järjestäminen oli melko hankalaa surun lisäksi
Lapsi oli isänsä perillinen ja omisti asunnon. Monin verroin hankalampaa olisi ollut, jos isä olisi kuollut ennen lapsen syntymää.
No niinhän sitä ennenkin mentiin raskaana naimisiin. Heti kun tuli tietoon niin pikahäät, jotta lapsi syntyisi hyväksyttävästi "keskosena" häiden päivästä laskettuna, jos syntyisi "liian aikaisin" niin sehän olisi epäilyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle ilmeisesti se mekko, prinsessapäivä ja alkoholi ovat tärkeimmät asiat naimisiinmenossa?
Mitä ihmeen jeesustelijoita tähän ketjuun on pesiytynyt? Ei todellakaan ole häpeä kenenkään sellaisen ihmisen silmissä jonka mielipiteistä kannattaisi välittää. Nykyään on varsin tavallista sekin, että hankitaan lapset avoliitossa ilman aikomustakaan avioitumisesta. Ei teidän perheen sisäiset päätökset kenellekään kuulu. Itse jätin ehkäisyn pois vasta häiden jälkeen ihan vaan siitä itsekkäästä syystä, että halusin nauttia omissa häissäni kuohuviiniä.
Uskispiirit ymmärrän erikseen, niissähän on avoliittokin pahasta, mutta kun on jo vuosia asuttu yhdessä niin eiköhän jokainen normiälyinen ymmärrä mitä siellä makkarissa tehdään ihan ilman mahan pyöristymistäkin. Silloin kaikki tuollainen morsiamen raskauden päivittely on pelkkää tekopyhää hurskastelua ja suoranaista ilkeyttä.
Mitä ihmettä selität