Te muut joille se pitkäaikainen helle jätti jotain lämmönsäätelyongelmia kehoon, joka ei ihan palautunut ennalleen?
Kuvittelin että minulla oli alkamassa vaihdevuodet, gyne sanoi että ei ole vielä sen merkkejä, mutta minulle jäi pitkäksi aikaa sellainen tunne kehoon kuin se helle riivaisi yhä, hikoilen kunnes riisun vähän ja sitten palelen. Tuntuu että edelleen jano, ja yöllä joutuu herätä vessaan kerran tai pari.
Minulla ei pitäisi olla mitään muuta lääketieteellistä ongelmaa, kaikki verikokeet otettu ja kuvantamiset myös.
Olen kuullut että monille jäi ongelmia kehoon lämmönsäätelyn suhteen vielä pitkään helteiden jälkeen, ja koska hermostokin joutui koville. Miten teillä tai tutuillanne?
Tuntuu siltä että nämä oireet alkavat helpottua vähitellen mutta odotan että palaudun kokonaan.
Kommentit (22)
Sitäköhän tämä voisi olla!?
Kärsin helteestä ihan hirveästi, pahimmillaan oksentamiseen asti. Ja kesän jälkeen mulla on yhä kuuma, koko ajan. En vaan saa oloani viileäksi, vaikka mitä tekisin. Yöt nukun edelleen ilman peittoa ja herään aamuisin hikisenä.
Minäkin hikoilen kuin mikäkin. Inhottavaa.
Tuntuu kuin lämpö olisi jotenkin kerääntynyt elimistöön. Tosin nautin tilanteesta, koska yleensä oen herkkä palelemaan.
Itsellä sama, tuo jatkuva pissahätä ja hiki nousee pintaan pienemmästäkin, saatika jos aurinko paistaa vaikka muuten olisi viileää.
Vaihdevuosista tuskin on kyse, olen 30.
Palautuukohan kroppa enää koskaan ennalleen??
Mulla tämä! Uskomatonta, olin jo varma että mulla on imusolmukesyöpä tai vastaava.
Mä huomasin, että urheilessa en enää hikoile niin paljon. Oiskohan helteen ansiota?
Oon hikoillut aiemmin ihan törkeen paljon.
Onko tämä jokin vitsi?
Ei helvata suomalaisten ongelmia. Ihan normaalia hellesäätä meillä oli tänä kesänä, ei, teille ei tullut parantumatonta vahinkoa siitä että oli lämmintä. Voitte olla rauhassa.
T. Oikeasti kuumassa maassa asunut
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä jokin vitsi?
Ei helvata suomalaisten ongelmia. Ihan normaalia hellesäätä meillä oli tänä kesänä, ei, teille ei tullut parantumatonta vahinkoa siitä että oli lämmintä. Voitte olla rauhassa.
T. Oikeasti kuumassa maassa asunut
Onko se ulkomailla asuminen tappanut aivosoluja ja vaikuttanut huonontavasti luetun ymmärtämiseen?? Sillä tämän viestiketjun otsikko sanoo; "Te muut joille se pitkäaikainen helle jätti jotain lämmönsäätelyongelmia kehoon......" jos et älynnyt.
Itselläni jäi ihan selvästi myös jotain ongelmaa.
Palelen nyt sen jälkeen koko ajan, kaipaan takaisin sitä kuumuutta. Jotenkin kai totuin siihen, ja nyt on vaikeaa tottua viileämpään.
Sisällä on nyt+23 astetta ja olo on samanlainen naamassa kuin silloin +30 asteen helteillä. Etenkin nenän alus ja leuka sekä kaula hikoilee, kehoa turvottaa vähän mutta tasaisesti joka puolella. Välillä rinta nihkeytyy muttei hikoile. Nämä hikoilut tulevat vaivihkaa eikä aaltomaisesti. Olokin tavallista veltompi.
Tiedän useita ihmisiä, joilla on kroppa, erityisesti autonomisen hermoston toiminta häiriintynyt helteiden vuoksi. Palautuminen/toipuminen voi viedä hieman aikaa.
Minulla on sympaattisen hermoston häiriö, sain sen vuosi sitten sairastamani burnoutin jälkeen. Se paheni helteiden aikaan ja jatkuu yhä. Hikoiluttaa ja raajat tuntuu välillä voimattomilta, tunnottimilta ja niitä pistelee ja aika ajoin elimistössä tuntuu siltä kuin olisi paniikkikohtaus tulossa. Otan pari puolikasta Propral-beetasalpaajaa aamuin illoin, muuten alkaa tykyttämään ja keho on kuin olisi vetaissut 5 kupillista kahvia.
Hiki valuu tai ainakin on nihkeä iho koko ajan. Ei auta, vaikka on helteet ohi.
Voi teitä. Onneksi torstaina pääsee Välimeren helteisiin viikoksi, täällä on jo kylmä ja masentava syyssää.
Tuttava totesi viime kesän helteiden olleen puolisolleen hankala, lämmönsäätely oli jotenkin sekaisin, syynä kilpirauhasen vääränlainen toiminta...
Uskomatonta, mulla sama. Iltalehteen aihetta...?
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä. Onneksi torstaina pääsee Välimeren helteisiin viikoksi, täällä on jo kylmä ja masentava syyssää.
Torstaina Suomessa +20 C, kelpaa minulle :)
Aamulla mietin kun heräsin ikkuna auki ja ilman peittoa alasti että vaikuttiko helteet jotenkin kun ei palele.
Itsekin olen kieltämättä ihmetellyt, miten täytyy nykyään herätä keskellä yötä pissalle, vaikka olen vähentänyt veden juontia iltaa kohti.
No minulla aina kaupassa käydessä saa tavaroiden hihnalle laitto hien pintaan. Ja kaikki lämpö tuntuu kuumuudelta.