Näin poikani pettämässä tyttöystäväänsä
Minulla on 16-vuotias juuri lukion aloittanut nuori poika. Hän tapasi koulussa tytön, jonka kanssa rupesi pian seurustelemaan. Ehkä noin pari viikkoa ovat nyt olleet yhdessä ja olen tytön tavannutkin. Oikein mukavan ja fiksun oloinen tyttö.
Eilen kuitenkin näin poikani pussailemassa toista tyttöä!? Olen pettynyt poikaani ja pyysin häntä lopettamaan suhteen lukiotytön kanssa, kun ei selvästi ole valmis vielä sitoutumaan. Kyseessä siis ensimmäinen tyttöystävä (ainakin ensimmäinen jonka on minulle esitellyt). Poikani kuitenkin sanoi että aikoo jatkaa suhdetta kertomatta virheestä tyttöystävälleen, ja sanoi etten saa sekaantua hänen asioihinsa. Mielestäni tytön kuuluu tietää mitä poikani puuhailee hänen selkänsä takana. Kuinka ”nolo mutsi” (poikani sanoin) olen jos kerron tälle tytölle mitä on tapahtunut? Tiedän, että poikani on nuori ja vasta harjoittelee parisuhteessa olemista, mutta pettäminen on aina väärin, enkä hyväksy sitä ollenkaan.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla tuollainen malli opittu jo kotoa. Eli miten meni niin ku omasta mielestä?
Pojan isän kanssa emme kumpikaan ole koskaan pettäneet, mutta molempia on petetty aikaisemmissa suhteissa. Emme kumpikaan hyväksy pettämistä, eikä poika ole sitä kotoa oppinut.
Voit kertoa tytölle, mutta aina on olemassa riski, ettei hän usko sinua. Vaan kääntää asian niin, että yrität erottaa hänet pojastasi valehtelemalla. Ikävä tilanne.
Kerro tytölle. Oppii poikakin samalla läksynsä.
Vierailija kirjoitti:
Voit kertoa tytölle, mutta aina on olemassa riski, ettei hän usko sinua. Vaan kääntää asian niin, että yrität erottaa hänet pojastasi valehtelemalla. Ikävä tilanne.
Hmm, totta. Mutta miksi kukaan luulisi, että aikuinen nainen valehtelee teinitytölle tuollaisesta asiasta? Miksi haluaisin erottaa heidät ilman syytä? Toivottavasti kuitenkin uskoo, jos päätän asiasta kertoa.
Et puhu sanaakaan. Kenellekään. Sinulla on vain hävittävää, jos avaat susi.
Jos olisin tuo tyttö kyllähän toi tuplana nolostuttaisi, sekä pettäminen että se että poikaystävä olisi noin äitinsä ohjauksessa. Ei jatkoon, mutta tee niinkuin parhasksi näet.
Vierailija kirjoitti:
Kerro tytölle. Oppii poikakin samalla läksynsä.
Oppii se että äiti kuitenkin puuttuu kaikkeen. Ei hänen tarvi itse ajatella edes omaa käyttäytymistään.
Sanoin pojalle, että hänellä on mahdollisuus kertoa asiasta itse tai muuten minä kerron. Poikaa ei oikein kiinnostanut keskustella asiasta, vaan meni huoneeseensa pelaamaan. Uskaltaakohan tämän jälkeen edes tuoda tyttöystävää meille kylään?
Ei jumalauta kuinka väsynyt provo.
Mammat arvatenkin triggeröityvät moralisoimaan"pettämistä" tapansa mukaan. :D
Poikaa voit puhutella ja kertoa, mitä pettämisestä aikuisten oikeassa elämässä seuraa. Tuskinpa se petettykään kauan on hyvässä uskossaan. Nuoret kyllä puhuvat keskenään.
Poikasi elää elämäänsä, oppii kokeilemalla ja kokemalla. Olet hänelle mielipiteesi sanonut ja hän tietää sen nyt. Eivät nuo kouluikäiset yleensä vielä vakiintumassa ole ja poikasikin vasta opettelee pussaamaan.
Hyvin nolo mutsi, jos menet tytölle mitään sanomaan, luultavasti huomaa pojan lapsellisuuden aika pian.
Voisitteko vielä puhua pojalle yhdessä puolisosi kanssa? Voi olla, että hänelle tekisi hyvää kuulla myös mieheltä sama näkemys että pettäminen on väärin, ja olette molemmat todella pettyneitä häneen jos toimii noin julmasti ja vastuuttomasti.
Ja jos ei mikään muu auta niin minä kertoisin tytölle. Poika on kuitenkin vielä alaikäinen ja opettelee muiden kohtelua ja elämän yhteisiä pelisääntöjä. Tässä on viimeinen mahdollisuus kasvattaa ja laittaa rajoja.
Älä kerro tytölle, mutta yritä takoa pojalle järkeä. Virheistä voi oppia. Toisaalta tuskin on kovin rakastunut, jos tuossa vaiheessa suhdetta jo toiset kiinnostaa.
Pelasta se tyttö pojaltasi ja kerro.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko vielä puhua pojalle yhdessä puolisosi kanssa? Voi olla, että hänelle tekisi hyvää kuulla myös mieheltä sama näkemys että pettäminen on väärin, ja olette molemmat todella pettyneitä häneen jos toimii noin julmasti ja vastuuttomasti.
Ja jos ei mikään muu auta niin minä kertoisin tytölle. Poika on kuitenkin vielä alaikäinen ja opettelee muiden kohtelua ja elämän yhteisiä pelisääntöjä. Tässä on viimeinen mahdollisuus kasvattaa ja laittaa rajoja.
Joo, olisi varmaan hyvä puhua yhdessä mieheni kanssa tai pyytää häntä puhumaan vielä. Poika kyllä selvästi katuu, mutta en ole varma katuuko pettämistä vai sitä että jäi siitä minulle kiinni.
Ei seurustele oikean tytön kanssa, joten suhteen lopettaminen olis molemmille helpotus. Tyttökin ansaitsee parempaa.
16-vuotiaan kaksi viikkoa kestänyt ”suhde” ei ole vielä ihan hirveän vakavaa. En lähtisi ap:n tilanteessa sotkemaan tähän omia pettymyksiäkin parisuhteissa ja nolaamaan sekä poikaani että tämän ystävää puuttumalla asiaan.
Poikasi on kehittymässä alfaksi. Älä puutu tähän kehitykseen mitenkään.
Taitaa olla tuollainen malli opittu jo kotoa. Eli miten meni niin ku omasta mielestä?