APUA! Vauva 11 kk ollut päiväkodissa 2 vko ja käytös muuttunut täysin.
Olen huolesta suunniltani. Taloustilanteen takia molempien käytävä töissä. Lapsi muuttunut täysin päiväkodin alettua. Päivät menneet kuulemma suhteellisen hyvin hoidossa, itkuisuutta on ollut vaipanvaihdoissa ja päiväunille mennessä. Tilanne hoitopäivän jälkeen saa minun sydämen särkymään. Lapsi näprää nallea käsissään ja tuijottaa väsyneillä silmillä eteen päin, ei nukahda autoon, ei naura, ei itke eikä juttele pariin kolmeen tuntiin hoitopäivän jälkeen. Ollut hyvin aktiivinen ja puhelias poika, siis tulee sanoja ja omaa kieltä jatkuvasti. Iltaa kohden vähän virkistyy ja leikkii ja jutteleekin, mutta paljon vaisummin kuin aikaisemmin. Ei katso enää silmiin niin paljon vaan nyprää nallea tai vaatteitaan. Apua! Kaikki hokee, että menee ohi. Meneekö? Olenko vain hysteerinen?
Kommentit (259)
Toivottavasti ei kaltoinkohtelua? Tuon ikäinen ei voi kertoa. Olisko pph parempi?
Liikuttava keskustelu. Mikään ei ole niin tärkeää kuin lapsen lapsuus,ja vaihtoehtoja varmasti löytyy! Osa-aikatyö, osittainen hoitovapaa jne.
Olen myös pienten ryhmässä töissä, ja päivät kuluu kyllä aikalailla ikävän paikkailussa. Jokainen ovikellon soitto saa ikävän esiin ja alkaa äidin huutaminen, nukkumaan meno itkettää, syöminen itkettää. Vaihtuvat aikuiset hämmentää.
Toivottavasti tilanteenne ratkeaa jötenkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti se lapsesi kuolee sinne päiväkotiin saatuaan liian ison annoksen unilääkettä tai rauhoittavaa lääkettä, mitä siellä annetaan levottomille ja huonosti nukkuville lapsille.
Oon aina ihmetellyt kuinka sairas ihminen miettii tämmöisiä?
Mikä sun ongelma on? Oletko hakenut apua?
Minä olen täysin terve enkä tarvitse mitään apua.
Vierailija kirjoitti:
Provo. Ei kukaan laita 11kk vauvaa päiväkotiin. Käsittääkseni noin pieniä ei sinne edes oteta. Jos on totta, niin tietenkin vauva reagoi noin. Aikuisen käytös (rahanhimo) tässä ihmetyttää.
Ohis mutta olet käsittänyt väärin. Valitettavasti meillä päiväkodissa on pienimmät 9-10kk. Viime vuosina tämän ikäisiä yhä useammin tullut pienten ryhmiin.
Perhepäivähoitoa mäkin suosittelisin ap;n lapselle, jos se vaan suinkin on mahdollista ja jos töistä poisjäänti on mahdotonta.
Hei!
Meillä nuorempi meni päiväkotiin pari kuukautta sen jälkeen, kun oli täyttänyt vuoden. Vaikka osasi jo kävellä ja oli kotona siirtynyt yksiin päiväuniin, otti aina unet kotimatkalla/kotona alussa. Muuten oli kyllä reipas iloinen itsensä.
Tuossa iässä lapset kehittyvät nopeasti. Kun lapsi osaa kävellä sujuvasti ja nukkuu vain yhdet päiväunet, niin päiväkotiin siirtyminen on helpompaa. Myös puhetaito auttaa lasta kummasti päiväkotielämässä.
Yleensä pienempi lapsi sopeutuu helpommin päiväkotiin, isommat vierastavat ja ikävöivät helposti enemmän.
Muutama kuukausi ja lapsesi saattaa jo jaksaa paremmin päiväkotiarkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa Au-pair. Ei kiirettä hoitoon ja lapsi oppii uuden kielenkin. Samalla hoituu kotityöt.
Au pair tekee taskurahaa vastaan maksimissaan 30 tuntia viikossa kevyitä kotitöitä.
Kyllä au pair hoitaa ja kuskaa myös lapsia. Jos tuo 30 tuntia ei riitä, lapsihan voi sen lisäksi olla osa-aikahoidossa.
Onko kenelläkään mennyt hyvin päiväkodin aloitus pienen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo. Ei kukaan laita 11kk vauvaa päiväkotiin. Käsittääkseni noin pieniä ei sinne edes oteta. Jos on totta, niin tietenkin vauva reagoi noin. Aikuisen käytös (rahanhimo) tässä ihmetyttää.
Höpö,höpö
Tunnen lähes kymmenkunta äitiä ,jotka tekivät 80-luvulla noin.
Lapsista ei tullut massamurhaajia eivätkä joutuneet suljetulle.
Se ovatko päiväkodit muuttuneet tuosta epäsopivimmiksi on asia josta en tiedä.
No meillä on mennyt hyvin aikoinaan hoidon aloitus vuoden iässä. Lapsi oli n.7.30-14.30 päiväkodissa. Väsynyt tietysti oli välillä, mutta oli ihan "oma itsensä" aina.
Aika tärkeää päivähoidossa mun mielestä se että lapsi ei ole liian pitkiä päiviä hoidossa, ainakaan säännöllisesti (oli sitten 1v tai 5 v). Ja lapsi reagoi jos lapsiryhmä ei toimi, ihan vaikka hoitajien välinen ilmapiiri on huono. Alle vuoden ikäiselle on ihan supertärkeää hoiva ja se että esim lapsen itkuun ja kurjaan oloon vastataan. Onnistuuko, jos on 12 alle kolmevuotiasta ja 2 hoitajaa ja neljä lasta itkee jotain yhtä aikaa?
Ap vielä kyselee. Voiko tuon ikäinen masentua? Viiklnloppunakaan ei täysin palaudu omaksi itsekseen. Ennen hoki jatkuvasti oppimiaan sanojaan kohteita osoittaen, nyt enemmän passiivisena seuraa ympäristöä mieluiten sylissä istuen. Hetkeksi innostuu, sitten ikäänkuin vetäytyy masentuneena itseensä. Ihan vakavissani mietin välittömästi päiväkodista pois ottamista. Miehen suku painostaa minua ihan sata lasissa ja pitää hysteerisenä. Mies alkaa vähän tajuamaan tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on arvovalinnasta. Pikkulapsiaika antaa pohjan koko elämälle. Onko tärkeintä käyttää se aika täysiä lainojen lyhennykseen vai olisiko nyt aikaa lapselle ja suunnitella talous sen mukaan?
Teillä on molemmilla työpaikka ja vain yksi lapsi. Kaiken järjen mukaan vaikkapa puolen vuoden hoitovapaa ei talouttanne kaada.
Tämä. Alle vuoden ikäinen ei todellakaan kuulu mihinkään päiväkotiin. Itse olin 1v ja 5kk hoitovapaalla ja tuona aikana jouduin kuluttamaan säästöjäni vain 5000e. Eli parin tonnin säästöillä onnistuu jo se 6kk...
Entä jollei ole killinkiäkään säästöjä?
Ja silti on hommannut lapsia vaikkei ole mitenkään valmistautunut...? Eikai kukaan nyt niin tyhmä ole.
Kyllä vauva voi masentua. Mutta se vaatii jo jatkuvaa laiminlyöntiä.
Onko teillä pian neuvola? Ota tämä sulkeutuneisuus ja ilottomuus siellä puheeksi. Ja myös päivähoitopaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda perhepäivähoitoon. Noin pienelle päiväkodin meteli ja suuri ryhmä on liikaa.
Tyttäreni aloitti perhepäivähoidossa 3 vuotiaan ja alku meni hyvin, mutta yhtäkkiä alkoi olla juuri tuollainen hiljainen nyplääjä.
Aloin selvittää asiaa ja osoittauti, että hoitaja oli hänelle ihan hirveä. En edes voi avata asiaa, mutta pääsi sitten päiväkotiin, jossa sujui aika hyvin.
Ap, en halua peloitella ja voi olla eroahdistusta, mutta olisiko mahd. että joku tuttu menisi päikyn aidan taakse seurailemaan tilannetta ulkona tai itse menetkin yllättäen aikaisemmin hakemaan ja olet ekaksi vähän syrjässä, ett'ä näkisit lastasi ulkopuolisen silmin siellä paikan päällä.
Tunnen suurta myötätuntoa sinua kohtaan.
t. mummeli
Vierailija kirjoitti:
Ap vielä kyselee. Voiko tuon ikäinen masentua? Viiklnloppunakaan ei täysin palaudu omaksi itsekseen. Ennen hoki jatkuvasti oppimiaan sanojaan kohteita osoittaen, nyt enemmän passiivisena seuraa ympäristöä mieluiten sylissä istuen. Hetkeksi innostuu, sitten ikäänkuin vetäytyy masentuneena itseensä. Ihan vakavissani mietin välittömästi päiväkodista pois ottamista. Miehen suku painostaa minua ihan sata lasissa ja pitää hysteerisenä. Mies alkaa vähän tajuamaan tilannetta.
Miehen suvulla nyt ei ole mitään väliä. Kaikista tärkeintä on lapsen hyvinvointi. Ja sinä varmasti tiedät miehen sukua paremmin mikä on sinun lapsellesi parasta.
Järkyttävää laittaa 11kk ikäinen VAUVA päiväkotiin. 20v sitten oli itsestään selvää, että suurin osa jäi kotiin, kunnen lapsi oli 3v. Kukaan ei ainakaan alle 1v:tä laittanut päiväkotiin. Jää kotiin, et tule katumaan, lupaan sen. Muutama kuukausikin auttaa.
Onhan tuollainen alle 1- v. vielä hyvin pieni. Sen ikäinen ei pysty pitämään edes mielikuvaa äidistään pitkään. Oma tyttöni aloitti pk ssa 1v 1 kk.n ikäisenä ja muutama kk meni hyvin. Sitten alkoi tulla kotiin tullessamme itkuisuutta ym. ja vain syliteltiin, luettiin kirjaa yms. heti kun kotiin tultiin. Poikani taas oli selvästi herkempi ja hän aloitti vasta 2.5 v. Tuli aluksi yöllisiä itkukohtauksia ja takertui minuun
aamuisin pk.n eteisessä. Luulen että lapsen temperamentti vaikuttaa miten lähtee sujumaan. Miten lapsesi suhtautuu uusiin aikuisiin esim. sukulaisiinne? Vierastaako?
Sairasta. Vain ääliö ei tee muutosta asiaan ja katselee vierestä, kun lapsen mieli järkkyy. Tuolla voi olla yllättävän suuret ja kauaskantoiset vaikutukset.
Jos ei ole "varaa" hoitaa vauvaa kotona niin silloin ei olisi edes kannattanut lapsia hankkia. Varaa heittomerkeissä, koska köyhilläkin on siihen varaa. Varhaislapsuus on hyvin tärkeää aikaa lapsen psyykkisen kehityksen kannalta. Kuka haluaisi ehdoin tahdoin pilata sen? Ja älkää ottaako esimerkiksi "kuin muissakin maissa vauvat menee hoitoon ja ihan ihmisiä niistä tulee"-paskaa, pelkkää itsepetosta. Niissä muissa maissa on erittäin paljon mielenterveysongelmia vaikka hoito on laadukkaampaa, päivät lyhyempiä ja ryhmät pienempiä kuin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää laittaa 11kk ikäinen VAUVA päiväkotiin. 20v sitten oli itsestään selvää, että suurin osa jäi kotiin, kunnen lapsi oli 3v. Kukaan ei ainakaan alle 1v:tä laittanut päiväkotiin. Jää kotiin, et tule katumaan, lupaan sen. Muutama kuukausikin auttaa.
20v sitten asuin Helsingin Kruununhaassa ja siellä oli kotihoidossa olevat laskettavissa yhden käden sormilla. Päiväkotiin vietiin jopa 9kk ikäisiä.
Jotain eroahdistusta :( Sylitelkää kovasti se aika kun olette yhdessä <3
Au pair tekee taskurahaa vastaan maksimissaan 30 tuntia viikossa kevyitä kotitöitä.