Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA! Vauva 11 kk ollut päiväkodissa 2 vko ja käytös muuttunut täysin.

Vierailija
02.09.2018 |

Olen huolesta suunniltani. Taloustilanteen takia molempien käytävä töissä. Lapsi muuttunut täysin päiväkodin alettua. Päivät menneet kuulemma suhteellisen hyvin hoidossa, itkuisuutta on ollut vaipanvaihdoissa ja päiväunille mennessä. Tilanne hoitopäivän jälkeen saa minun sydämen särkymään. Lapsi näprää nallea käsissään ja tuijottaa väsyneillä silmillä eteen päin, ei nukahda autoon, ei naura, ei itke eikä juttele pariin kolmeen tuntiin hoitopäivän jälkeen. Ollut hyvin aktiivinen ja puhelias poika, siis tulee sanoja ja omaa kieltä jatkuvasti. Iltaa kohden vähän virkistyy ja leikkii ja jutteleekin, mutta paljon vaisummin kuin aikaisemmin. Ei katso enää silmiin niin paljon vaan nyprää nallea tai vaatteitaan. Apua! Kaikki hokee, että menee ohi. Meneekö? Olenko vain hysteerinen?

Kommentit (259)

Vierailija
41/259 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

adfDFAFDSAASDF kirjoitti:

No onko niitä lapsia pakko tehdä, jos ne pitää jo noin pienenä sinne päiväkotiin laittaa? Poikanne vain on liian pieni kestämään niitä pitkiä hoitopäiviä, olemista yhtenä isossa lapsilaumassa jossa hoitajilla ei riitä aikaa tarpeeksi yhtä lasta kohti ja ennen kaikkea hän on liian pieni olemaan erossa teistä vanhemmista monta tuntia joka hoitopäivä. Ei ihme, että hän siinä väsyy, taantuu ja jää kehityksessään jälkeen sekä henkisesti että fyysisesti. Sitä paitsi lapsenne ei enää rakasta teitä vanhempia eikä luota teihin kun te joka päivä hylkäätte hänet sinne lasten vankilaan eli päiväkotiin.

Suomen historiassa on vain verrattain lyhyt pätkä, jolloin naiset ovat lopettaneet työn teon lasten saamisen vuoksi.

Lapset, myös hyvin pienet lapset, esim. jätettiin yksin selviytymään, joskus useankin tunnin ajaksi. Jätettiin esim. pinnasänkyyn huutamaan.

Päivähoitojärjestelmä on oikein hyvä vanhempien työssäkäynnin mahdollistaja. On ihan normaalia, että terve aikuinen nainen käy kodin ulkopuolella töissä, vaikka hänellä olisi alle vuoden ikäinen lapsi.

Ei kotiin jäämisessä mitään vikaa ole, mutta ei ole töiden tekemisessäkään.

Vierailija
42/259 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä ei ole varaa, että jäisit kotiin vielä ainakin vuodeksi? Kaikki menot minimiin ja mahdollista on saada esim toimeentulotukea. Itse hoidan kahta lasta kotona kotihoidontuella, joka on n.450e ja mies käy töissä, mutta ei saa mitään huippupalkkaa. Ikinä ei ole rahat loppu, kun ei törsää rahoja turhuuksiin. En pystyisi itse katsomaan tuommosta, kun lapsella selvästi paha olla :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/259 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitä rahoja voi laskea ennen kuin sen lapsen hankkii?

Lapsi on väsynyt ja stressaantunut.

Vierailija
44/259 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä missä asun oli niin kumma päiväkodin johtaja joka ei huolinut alle 4v päiväkotiin. Meidän lapsi oli siihen asti pph.lla. Oli muka liian pieni päiväkotiin.

Oliko kunnallinen päiväkoti? Eikös tuossa silloin rikottu lakia?

Vierailija
45/259 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tää ihan perseestä koko tilanne, että vanhemmat on tavallaan pakotettuja viemään vauvan hoitoon, että pysyy leivänsyrjässä kiinni. Voin hyvin kuvitella tilanteen jossa isä on vaikkapa kiinteistönhuoltaja ja äiti postissa töissä. Ei noiden hommien palkalla yksinään perhettä elätä ja lainoja maksa, vaan kyllä se vaatii molempien työssäkäyntiä jotta pystyy edes jonkinlainen elintaso yllä. Ja sit vielä ihmetellään miksi suomen syntyvyys laskee..

Vierailija
46/259 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on arvovalinnasta. Pikkulapsiaika antaa pohjan koko elämälle. Onko tärkeintä käyttää se aika täysiä lainojen lyhennykseen vai olisiko nyt aikaa lapselle ja suunnitella talous sen mukaan?

Teillä on molemmilla työpaikka ja vain yksi lapsi. Kaiken järjen mukaan vaikkapa puolen vuoden hoitovapaa ei talouttanne kaada.

Vierailija
47/259 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on laitettu kokoaikahoitoon 2 kk iässä. Perhepäivähoitaja vaihtui 1 vuoden iässä.

Uskaltaisin väittää, että tällä on koko elämän kantavia vaikutuksia. Ekaluokalla tulin stressistä pallomahalihavaksi ja olen saanut eri-ikäisenä paniikkioireita, töissä burn outin kun en osaa nähdä rajojani ja parisuhteessa sitoutumiskammoa ja toisaalta samaan aikaan vahvaa läheisyydentarvetta.

Tietysti kenenkään elämä ei ole ideaali, eipä sillä.

Vierailija
48/259 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo. Ei kukaan laita 11kk vauvaa päiväkotiin. Käsittääkseni noin pieniä ei sinne edes oteta. Jos on totta, niin tietenkin vauva reagoi noin. Aikuisen käytös (rahanhimo) tässä ihmetyttää.

Jos vanhempainvapaat on käytetty, on lapsi otettava kunnalliseen päivähoitoon. Yleensä tämä tapahtuu, kun lapsi on 9-10 kk ikäinen. Kotihoidontuelle ei ketään pakoteta jäämään sillä syyllä, että lapsi ei saisi päivähoitopaikkaa. Olen myös itse ollut päiväkodissa 10-kuisesta lähtien, ja meni hyvin, lukuun ottamatta korvatulehduskierrettä.

Meillä mies on työtön ja menen vanhempainvapaan jälkeen heti töihin. Lapsi jää kotiin isän kanssa vielä.

Vierailija
49/259 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on arvovalinnasta. Pikkulapsiaika antaa pohjan koko elämälle. Onko tärkeintä käyttää se aika täysiä lainojen lyhennykseen vai olisiko nyt aikaa lapselle ja suunnitella talous sen mukaan?

Teillä on molemmilla työpaikka ja vain yksi lapsi. Kaiken järjen mukaan vaikkapa puolen vuoden hoitovapaa ei talouttanne kaada.

Tämä. Alle vuoden ikäinen ei todellakaan kuulu mihinkään päiväkotiin. Itse olin 1v ja 5kk hoitovapaalla ja tuona aikana jouduin kuluttamaan säästöjäni vain 5000e. Eli parin tonnin säästöillä onnistuu jo se 6kk...

Vierailija
50/259 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenna soitan pankkiin ja pyydän lyhennysvapaata! Varmasti saan. Niin nopeesti kuin mahdollista jään töistä pois ja lapsen kanssa kotiin. Miehelle ilmotan, en kysy! Pakko ei oo ku kuolla. Kahden ihmisen mielenterveys korjaantuu. ap

Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta! Luulisi miehenkin huomaavan, että poika on liian pieni olemaan päiväkodissa. Tsemppiä! Jotkut voivat olla tuon ikäisenä valmiita hoitoon, mutta uskon kyllä, että parasta olisi lapselle olla kotona oman äidin kanssa. Kyllä sitä isompana ehtii olla erossa ja silloin lapsikin ymmärtää asioita enemmän.

Vierailija
51/259 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Alle vuoden ikäinen ei todellakaan kuulu mihinkään päiväkotiin. Itse olin 1v ja 5kk hoitovapaalla ja tuona aikana jouduin kuluttamaan säästöjäni vain 5000e. Eli parin tonnin säästöillä onnistuu jo se 6kk...

Entä jollei ole killinkiäkään säästöjä?

Vierailija
52/259 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jollei ole killinkiäkään säästöjä?

Sitten on surkea äiti.

Vierailija
53/259 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista! Meillä päiväkodissa on pienten ryhmä 0-3 vuotiaille. Pääsääntönä on, että lapsia otetaan äitiyloman päätyttyä. Ryhmässä on kaksi alle 1-v ja muita 1+ ja vanhempia taaperoita. Tosiaan asuntolainaa on ja mies haluaisi tauotta maksaa pois. Joo mutta tää meidän vauva on liian pieni sinne. Mun työn järjestely lyhemmäks ois liian hankalaa. ap

Vierailija
54/259 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo. Ei kukaan laita 11kk vauvaa päiväkotiin. Käsittääkseni noin pieniä ei sinne edes oteta. Jos on totta, niin tietenkin vauva reagoi noin. Aikuisen käytös (rahanhimo) tässä ihmetyttää.

En tiedä nykymenosta, mutta lapseni aloitti vuonna 1997 ns. seimiryhmässä, jossa oli kahdeksan lasta ja kaksi hoitajaa. Ryhmässä oli ennestään neljä poikaa ikähaarukalla 1v 4kk-1v 1kk. Elokuussa aloitti neljä tyttöä, joista omani oli vanhin, viikkoa vaille 1v. Nuorin oli 11kk. Sittemmin poikia siirrettiin isompien ryhmään ja tilalle tuli nuorempia lapsia; nuorin oli 9kk. 

Vierailija
55/259 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustan jäämään kotiin vielä joksikin aikaa. Miehelle voit kertoa, että lapsen hyvinvointi on tärkein. Mikä diktaattori se mies muutenkaan on?

Vierailija
56/259 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä missä asun oli niin kumma päiväkodin johtaja joka ei huolinut alle 4v päiväkotiin. Meidän lapsi oli siihen asti pph.lla. Oli muka liian pieni päiväkotiin.

Öö, ei sit vissiin huolinut juuri ketään päiväkotiin. Ite oon loppuvuodesta syntynyt, niin aloitin esikoulun 5-vuotiaana.

Vierailija
57/259 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä nykymenosta, mutta lapseni aloitti vuonna 1997 ns. seimiryhmässä, jossa oli kahdeksan lasta ja kaksi hoitajaa. Ryhmässä oli ennestään neljä poikaa ikähaarukalla 1v 4kk-1v 1kk. Elokuussa aloitti neljä tyttöä, joista omani oli vanhin, viikkoa vaille 1v. Nuorin oli 11kk. Sittemmin poikia siirrettiin isompien ryhmään ja tilalle tuli nuorempia lapsia; nuorin oli 9kk. 

Kyllä laittaa. Oma aloitti päiväkodin 1v4kk ja samalla aloitti yksi 9kk poika. Lapseni ei ollut edes nuorimmasta päästä tuossa ryhmässä, vaan enempikin vanhimmasta päästä.

Vierailija
58/259 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

adfDFAFDSAASDF kirjoitti:

No onko niitä lapsia pakko tehdä, jos ne pitää jo noin pienenä sinne päiväkotiin laittaa? Poikanne vain on liian pieni kestämään niitä pitkiä hoitopäiviä, olemista yhtenä isossa lapsilaumassa jossa hoitajilla ei riitä aikaa tarpeeksi yhtä lasta kohti ja ennen kaikkea hän on liian pieni olemaan erossa teistä vanhemmista monta tuntia joka hoitopäivä. Ei ihme, että hän siinä väsyy, taantuu ja jää kehityksessään jälkeen sekä henkisesti että fyysisesti. Sitä paitsi lapsenne ei enää rakasta teitä vanhempia eikä luota teihin kun te joka päivä hylkäätte hänet sinne lasten vankilaan eli päiväkotiin.

Suomen historiassa on vain verrattain lyhyt pätkä, jolloin naiset ovat lopettaneet työn teon lasten saamisen vuoksi.

Lapset, myös hyvin pienet lapset, esim. jätettiin yksin selviytymään, joskus useankin tunnin ajaksi. Jätettiin esim. pinnasänkyyn huutamaan.

Päivähoitojärjestelmä on oikein hyvä vanhempien työssäkäynnin mahdollistaja. On ihan normaalia, että terve aikuinen nainen käy kodin ulkopuolella töissä, vaikka hänellä olisi alle vuoden ikäinen lapsi.

Ei kotiin jäämisessä mitään vikaa ole, mutta ei ole töiden tekemisessäkään.

Älä valehtele. Ei kukaan jätä pieniä lapsiaan yksin itkemään vain siksi, että pitää mennä töihin. Sehän on heitteillejättö.

Vierailija
59/259 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa Au-pair. Ei kiirettä hoitoon ja lapsi oppii uuden kielenkin. Samalla hoituu kotityöt.

Vierailija
60/259 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, minulla niin sydän särkyy, kun muistan oman esikoiseni kohdalta tuon vaitonaisuuden ja paidannappien näpräyksen. Menin töihin, kun vauva oli 9 kk, ja lapsen isä jäi kotihoidontuelle vauvan kanssa. Herkkä lapsi kuitenkin reagoi jopa rakkaan isän seuraan hylkäämiskokemuksena.

En usko, että esikoiseni meni tuosta pilalle, mutta tuo episodi todisti meille, että päiväkodista hän olisi saattanut traumatisoitua ihan oikeasti. Lopulta hän meni hoitoon vasta 4-vuotiaana. Hoidon aloitus oli siinäkin iässä vaikeaa, lapsi itki joka aamu hoitoon mennessä ensimmäisen talven ajan.

Olen mennyt töihin myös nuorempien lasteni ollessa 9 kk, ja heillä ei ole ollut mitään ongelmaa olla isänsä hoidossa. He ovat ottaneet minut nauraen vastaan työpäivän jälkeen, ja he ovat aloittaneet myös päivähoidossa oikein tyytyväisinä 2,5-3-vuotiaina.

Eli tarinan opetus: lapset ovat erilaisia, ja se näpräys ja vaitonaisuus on oikeasti merkki siitä, että nyt tämä on vauvalle liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi