Paljonko maksaa testamentin teko pankissa?
Onko viime ajoilta kokemuksia paljonko maksanut Osuuspankin lakimies?
Kommentit (45)
Kysyin viime vuonna Osuuspankista: keskinäinen testamentti (aviopari, ei lapsia) 500 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista ja eiköhän meillä aika yksinkertainen ole tehdä, kun ei paljon muuta ole kuin rajata lasten puolisot ulkopuolelle.
Oikeasti pidän kyllä kalliina jo tuota 300€.Sinä maksat ammattitaidosta, joka itseltäsi puuttuu. Paikkaatko itse hampaasi?
Tällaista tuubaa juristit varmaan tarjoavat. Todellisuudessa lain mukaan testamentti voi olla vapaamuotoinen, kunhan viimeinen tahto kirjataan siihen selvästi ja ristiriidattomasti.
Muotovaatimuksien vuoksi testamentti voi olla pätemätön vaikka se saakin olla vapaamuotoinen. Muutama satanen ei ole paha hinta siitä, että ettei se ole muotoseikkojen vuoksi mitätön.
Vierailija kirjoitti:
Helpoiten saat testamentin kun teet sen itse tekoälyllä. Jos ei ole mitään kovin mystistä niin todennäköisesti saat sillä ihan hyvän. Muistat vaan ottaa kahdelta todistajalta allekirjoitukset. Heille ei tarvitse kuitenkaan näyttää testamentin sisältöä.
Pankin juristi ottaa todennäköisesti noin 200€/h ja veloittaa parista työtunnista. Hyvä puoli pankin käytössä on, että jotkut pankit säilyttävät testamentin puolestasi jolloin se tulee varmasti esille kuoleman jälkeen juuri sellaisena kuin itse tarkoitit.
Tekoälyn tekemä testamentti voi olla oikeudessa muotoseikkojen vuoksi mitätön. Pitäisi tarkistuttaa lakimiehellä mikä maksaa samanverran kuin teettäisi sen kokonaan lakimiehellä,
En tiedä pankeista mutta olen nähnyt lehdissä ilmoituksia että maksaa 340e ja 350e lakitoimistossa.
Lakifirma maksoi jotain 200 euroa.