Paljonko maksaa testamentin teko pankissa?
Onko viime ajoilta kokemuksia paljonko maksanut Osuuspankin lakimies?
Kommentit (35)
En pidä liian kalliina 300e tuollaista kerran elämässä tarvittavasta tärkeästä asiapaperista. Säästyy kuitenkin omaa aikaakin ja vaivaa eikä tarvitse stressata.
Bisnestä toki.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sen tehdä itsekin, jos on valmis ottamaan riskin siitä, ettei se olekaan pätevä tositilanteessa jonkun muotovirheen vuoksi. Sellaista nimittäin tapahtuu oikeasti. Googlaa vaikka "itse tehty testamentti" ja lue pari katkeraa tarinaa.
Onkohan nyt ihan oikea paikka säästää, kun teillä testamentattavaakin kerran on?
Höpö höpö. Testamentin muodosta ei olla kauhen tarkkoja ja vainajan tahtoa on tapana noudattaa. Suullinenkin testamentti on pätevä, kunhan sen kuulee joku muukin kuin edun saaja. Jossain joskus sanottiin että lyhimmillään testamentti on ollut kuolin vuotella henkäisty "kaikki vaimolle" toteamus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeitä hintoja! Helppo tuo on itsekin tehdä ja pohjia löytyy netistä. Todistajien lisäksi on hyvä laatia vielä lisäksi muistio laadinta- ja todistustilanteesta oikeustoimikelpoiduuden ja testamantin aitouden varmistamiseksi.
Lasten puolisoiden poisrajaamiseksi tehty testamentti varmasti toimii itsekin tehtynä. Mutta jos isommista asioista kyse, niin kannattanee käyttää lakimiestä. Just oli iltapäivälehdessä juttua, että testamentissa esitetty ei mennyt läpi, koska jäi epäselväksi, olivatko todistajat samanaikaisesti läsnä (ilmeisesti tämä lause puuttui testamentista) . Toinen todistaja oli jo kuollut ja toinen dementoitunut, joten todistajien samanaikaista läsnäoloa ei voitu jälkikäteen todistaa. Tästä syystä perintö meni muualle kuin mihin sen oli haluttu menevän.
Juuri tästä syystä kannattaa laatia vielä muistio/pöytäkirja allekirjoitustilanteesta. Siinä kuvataan tilanne, paikallaolijat, selvinpäin olo, mieliala, henkinen tila, keskustelut jne. ja lopulta kaikki paikallaolijat vahvistavat allekirjoituksellaan. Näin ei synny epäilyksiä, vaikka joku todistaja olisi kuollut ennen perittävää.
Noin 20€
Joku täällä heti alussa tyrmäsi miksi ei kysytä suoraan pankista, mutta tämä ketju on ollut ajatuksia herättävä eli osaan nyt pähkäillä asiaa useammalta kantilta.
Vaikka itse tehden säästää, niin tarkemmin ajatellen on meillä otettava muitakin asioita huomioon kuin puolisoiden rajaus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sen tehdä itsekin, jos on valmis ottamaan riskin siitä, ettei se olekaan pätevä tositilanteessa jonkun muotovirheen vuoksi. Sellaista nimittäin tapahtuu oikeasti. Googlaa vaikka "itse tehty testamentti" ja lue pari katkeraa tarinaa.
Onkohan nyt ihan oikea paikka säästää, kun teillä testamentattavaakin kerran on?
Höpö höpö. Testamentin muodosta ei olla kauhen tarkkoja ja vainajan tahtoa on tapana noudattaa. Suullinenkin testamentti on pätevä, kunhan sen kuulee joku muukin kuin edun saaja. Jossain joskus sanottiin että lyhimmillään testamentti on ollut kuolin vuotella henkäisty "kaikki vaimolle" toteamus.
Ja höpö höpö. Testamentti on erittäin vahvasti määrämuotoihin sidottu asiakirja.
Kun käyttää ulkopuolista tahoa, esim pankkia, testamenttia ei aleta niin helposti kyseenalaistaa mahd riitatilanteissa.
Kun taas itse tehtynä testamentti voi herättää monenlaisia kysymyksiä (onko ollut aidosti laatijan tahto ym). Asianajaja osaa kysyä näistä laadintatilanteessa.
Ihan sen mukaan, miten tärkeänä testamentin toteutumista pitää. Oletteko muuten varmoja, ettette halua tehdä samalla keskinäistä testamenttia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista ja eiköhän meillä aika yksinkertainen ole tehdä, kun ei paljon muuta ole kuin rajata lasten puolisot ulkopuolelle.
Oikeasti pidän kyllä kalliina jo tuota 300€.Sinä maksat ammattitaidosta, joka itseltäsi puuttuu. Paikkaatko itse hampaasi?
Tällaista tuubaa juristit varmaan tarjoavat. Todellisuudessa lain mukaan testamentti voi olla vapaamuotoinen, kunhan viimeinen tahto kirjataan siihen selvästi ja ristiriidattomasti.
Valehtelet!!!!
Testamentti on tiukasti määrämuotoinen asiakirja ja on pätemätön, jos määrämuodoossa on virhe.
Siinä pitää olla ainakin seuraavat jutut: otsikko, että se on testamentti, 2 esteetöntä todistajaa, päivämäärä. En muista enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höpö höpö. Testamentti on erittäin vahvasti määrämuotoihin sidottu asiakirja.
Hätätilatestamentti on poikkeus, joka vahvistaa säännön.
https://www.minilex.fi/a/h%C3%A4t%C3%A4tilatestamentti-ei-vaadi-muotos%…
Kuusi vuotta sitten Osuuspankissa maksoi 250€. Todistajat järjestettiin pankin henkilökunnasta ja koko homma hoidettiin yhdellä käynnillä läsnäollessani eikä mitään tarvinnut odotella. Kesti ehkä tunnin kun käytiin kaikki asiat läpi. En lähtisi itse tekemään niin tärkeää asiakirjaa. Ammattilaisen tekemänä on varmasti pätevä.
Vierailija kirjoitti:
Kuusi vuotta sitten Osuuspankissa maksoi 250€. Todistajat järjestettiin pankin henkilökunnasta ja koko homma hoidettiin yhdellä käynnillä läsnäollessani eikä mitään tarvinnut odotella. Kesti ehkä tunnin kun käytiin kaikki asiat läpi. En lähtisi itse tekemään niin tärkeää asiakirjaa. Ammattilaisen tekemänä on varmasti pätevä.
Lakimiehetkin tekee virheitä koska hekin ovat vain ihmisiä, lääkäreillä sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä heti alussa tyrmäsi miksi ei kysytä suoraan pankista, mutta tämä ketju on ollut ajatuksia herättävä eli osaan nyt pähkäillä asiaa useammalta kantilta.
Vaikka itse tehden säästää, niin tarkemmin ajatellen on meillä otettava muitakin asioita huomioon kuin puolisoiden rajaus.
Ap
Oman ja puolison testamenteille tuli hintaa nolla euroa, kun liittomme tarjoamiin etuihin kuuluvat myös lakimiespalvelut. Pistin sähköpostilla speksit menemään ja sain testamentit parin tarkentavan kysymyksen jälkeen muutamassa viikossa.
Lasten puolisoiden poisrajaamiseksi tehty testamentti varmasti toimii itsekin tehtynä. Mutta jos isommista asioista kyse, niin kannattanee käyttää lakimiestä. Just oli iltapäivälehdessä juttua, että testamentissa esitetty ei mennyt läpi, koska jäi epäselväksi, olivatko todistajat samanaikaisesti läsnä (ilmeisesti tämä lause puuttui testamentista) . Toinen todistaja oli jo kuollut ja toinen dementoitunut, joten todistajien samanaikaista läsnäoloa ei voitu jälkikäteen todistaa. Tästä syystä perintö meni muualle kuin mihin sen oli haluttu menevän.