Voisiko vuosittain käydä jonkinlaisessa laaja-alaisessa terveystarkastuksessa mm. Syöpien poissulkemiseksi?
Olen mies eli mulla ei ole mitään näitä naisten kontrollijuttuja..
Mietin, että jos kävisi vaikka joka vuoden marraskuussa laajassa terveystarkistuksessa.
Jossa lääkäri tunnustelisi imusolmukkeet kaulalta, kainaloista, nivusista mm..
Sen lisäksi kuuntelisi huolella sydämen ja keuhkot..
Tutkisi lampulla silmän pohjat, kurkkaisi suuhun ja kurkkuun.
Tunnusteli vatsan seudun läpi ja tutkisi vielä peräaukon ja sitä kautta eturauhasen kunnon.
Tämän lisäksi voisi käydä ihon läpi etsien ihomuutoksia ja tarkastaa vielä sukuelimet..
Sen lisäksi voisi laittaa lähetteen laajaan verenkuvaan, keuhkojen röntgenkuviin (erityisesti tupakoivilla) sekä sydänfilmiin
Ja jos nämä kaikki olisivat kunnossa niin eikös se kertoisi aika pitkälle ja laajalle terveydentilan.
Ja jos tuommoiset tutkimukset tekisi kerran vuodessa niin mahdollinen sairastuminen havaittaisiin ajoissa.
Kommentit (34)
Itse käyn vuosittain lähes tulkoon tuollaisessa ja vielä yksityisellä.
Kamlistahan se on, mutta minusta se on pieni hinta paremmasta terveydestä.
No ei sinne meinaa päästä edes oireiden kanssa saati ilman :D
Toki voit varata yksityiselle lääkäriasemalle ajan vaikka kerran viikossa ko. tarkastukseen! Ja maksaa itse.
Yksityinen lääkäriasema varmaan mielllään ottaa rahasi vastaan. Ai, tarkoitit että minä maksaisin...
Ei valtiota kiinnosta miesten terveys. Valtiolle optimaalinen tilanne on kun ihminen kuolee juuri eläkkeelle päästyä. Susta on saatu hyöty irti ja sua ei tarvita enään. Olet vain kulu erä.
Tottahan toki yksityiselle pääsee vaikka joka kuukausi.
En kyllä jaksaisi käydä joka vuosi terveystarkastuksessa, en edes viiden vuoden välein. Ehkä jostain nelikymppisestä lähtien voisi kymmenvuotistarkastus työterveydenhoitajalla. Monelta viisikymppiseltä mieheltä ei ole esimerkiksi veriarvoja tutkittu sitten peruskoulunaikojen. Tuossa tulisi ilmi ainakin korket verenpaineet sekä huolestuttavat kolestroli-, sokeri- ja maksa-arvot.
En tiedä oliko tuo nyt joku seksuaalinen fantasia mutta vastaan silti. 😂
Kyllä me yksityispuolella lääkärissä kävijät käymme yleensä tarkastuksessa vuosittain, minä itse asiassa jopa puolivuosittain. Verenkuva otetaan puolivuosittain, koska minulla on anemiataustaa. Muutoin sitten labroja lääkärin harkinnan mukaan. Mulla muut perusverikokeet on olleet niin priimassa kunnossa, ettei niitä ole joka vuosi otettu. Mutta onhan noissa labroissa hyötyä siitä, että tietää mikä on oma normaali vaikkapa valkosolujen tai kilpirauhasarvojen kanssa, jotta mahdolliset poikkeamat saa heti tuoreeltaan kiinni.
Röntgenkuvia ei säteilyn vuoksi oteta varmuudeksi. Tästä on poikkeuksena hammasröntgenkuvat ja mammografia, joissa on laskettu säteilyhaitat paljon hyötyjä pienemmiksi. Hammaskuvissa on myös tosi vähän säteilyä, keuhkokuvassa taitaa olla eniten tavanomaisista röntgenkuvista.
Lääkärille saa samalla näyttää esim. ulkonäköään muuttaneet luomet. Hammaslääkärissä käyn vuosittain ja silmälääkärissä ja gynellä kahden vuoden välein. Minulle tämä on ihan normaalia, samoin lähipiirilleni.
Ap mene vaan yksityiselle terveysasemalle ja maksa kyseiset tutkimukset itse. Älä edes uneksi että yhteiskunta ottaa osaa luulotautisi aiheuttamiin kustannuksiin.
Ei hyödytä mitään. Agressiiviseen syöpään voi kuolla parissa kuukaudessa sen toteamisen jälkeen.
Ylidiagnosoimisesta/-hoitamisesta on keskusteltu paljon. Jos terve ihminen ilman oireita käy vuotuisissa, noinkin laajoissa terveystarkastuksissa niin varmasti jotain löytyy! Kuitenkaan suurimmalla osalla ihmisistä nämä löydökset eivät koskaan kehity vaan elimistö hoitaa ne itse (esim suurentuneet imusolmukkeet). Todella toivon ettei kukaan lääkäri edes yksityisellä puolella suostu sädettämään ihmistä turhaan vuosittain jo siitä muodostuvan selvä riskin takia!
Itsestään on hyvä pitää huolta, ennaltaehkäistä omalla toiminnalla sairauksia ja otattaa vaikkapa laaja verenkuva varsinkin vanhemmalla iällä, mutta pääasiassa varmaan kannattaisi hakeutua lääkäriin jos joku on vialla. Yhä enemmän mennään ennaltaehkäisevään suuntaan mutta se ei ole sama asia kuin ylidiagnosointi lääkärien toimesta vaan enemmänkin oman toiminna muuttamista arjessa ;)
Vierailija kirjoitti:
Ylidiagnosoimisesta/-hoitamisesta on keskusteltu paljon. Jos terve ihminen ilman oireita käy vuotuisissa, noinkin laajoissa terveystarkastuksissa niin varmasti jotain löytyy! Kuitenkaan suurimmalla osalla ihmisistä nämä löydökset eivät koskaan kehity vaan elimistö hoitaa ne itse (esim suurentuneet imusolmukkeet). Todella toivon ettei kukaan lääkäri edes yksityisellä puolella suostu sädettämään ihmistä turhaan vuosittain jo siitä muodostuvan selvä riskin takia!
Itsestään on hyvä pitää huolta, ennaltaehkäistä omalla toiminnalla sairauksia ja otattaa vaikkapa laaja verenkuva varsinkin vanhemmalla iällä, mutta pääasiassa varmaan kannattaisi hakeutua lääkäriin jos joku on vialla. Yhä enemmän mennään ennaltaehkäisevään suuntaan mutta se ei ole sama asia kuin ylidiagnosointi lääkärien toimesta vaan enemmänkin oman toiminna muuttamista arjessa ;)
Näin juuri. He, joilla on varaa, käyvät yksityisellä ja muiden toivotaankin pysyvän hengissä vain eläkeikään saakka.
Voit käydä tutkimuksissa, mutta niistä on vain osittainen apu. Vaikka olisi syöpä, niin sitä ei välttämättä huomata. Lisäksi voi tulla turhia epäilyjä (erittäin yleistä) . Olen keskustellut miesten kanssa, jotka ovat olleet katkeria, kun työterveydestä on laitettu eturauhassyöpätutkimuksiin ja peloiteltu syövällä, vaikka mitään ei ole ollut. Itse olen käynyt mammografian jatkotutkimuksissa kuvissa olleiden vesirakkuloiden takia. Lisäksi olen käynyt vuosikausia kasvainkontrollissa. Kasvain on paikassa, jos sitä ei kannata poistaa ilman hyvää syytä. Omalla kohdallani on niin, että olisi helpompaa, jos tutkimuksia ei olisi ollenkaan.
Ongelmana on kai yleisesti, ettei syöpiä voida havaita niiden alkuvaiheessa, vaan vasta kun ne ovat riittävästi edenneet. Esim. kuvantamistutkimukset eivät edes havaitse, jos muutos ei ole tietyn kokoinen, mutta syöpä voi silti muhia. Monet syövän sairastaneet saavat tiedon levinneistä etäpesäkkeistäkin ns. viiveellä, koska ne voidaan havaita vasta tietyssä vaiheessa ja vaikka tiedossa on, että etäpesäkkeet ovat mahdollisia.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä oliko tuo nyt joku seksuaalinen fantasia mutta vastaan silti. 😂
Kyllä me yksityispuolella lääkärissä kävijät käymme yleensä tarkastuksessa vuosittain, minä itse asiassa jopa puolivuosittain. Verenkuva otetaan puolivuosittain, koska minulla on anemiataustaa. Muutoin sitten labroja lääkärin harkinnan mukaan. Mulla muut perusverikokeet on olleet niin priimassa kunnossa, ettei niitä ole joka vuosi otettu. Mutta onhan noissa labroissa hyötyä siitä, että tietää mikä on oma normaali vaikkapa valkosolujen tai kilpirauhasarvojen kanssa, jotta mahdolliset poikkeamat saa heti tuoreeltaan kiinni.
Röntgenkuvia ei säteilyn vuoksi oteta varmuudeksi. Tästä on poikkeuksena hammasröntgenkuvat ja mammografia, joissa on laskettu säteilyhaitat paljon hyötyjä pienemmiksi. Hammaskuvissa on myös tosi vähän säteilyä, keuhkokuvassa taitaa olla eniten tavanomaisista röntgenkuvista.
Lääkärille saa samalla näyttää esim. ulkonäköään muuttaneet luomet. Hammaslääkärissä käyn vuosittain ja silmälääkärissä ja gynellä kahden vuoden välein. Minulle tämä on ihan normaalia, samoin lähipiirilleni.
Keuhkoröntgenkuvaus on yksi vähiten säteilyä antava. Muistaakseni kolmen päivän taustasäteilyn verran. Mutta oikeassa olet. Ei niitä huvikseen oteta.
Millään terveystarkastuksella ei voida 100% varmuudella poissulkea kaikkia syöpiä. Mutta jos tarkastus edes osittain helpottaa oloa, sen voi toki itse kustantaa itselleen yksityisellä lääkäriasemalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn vuosittain lähes tulkoon tuollaisessa ja vielä yksityisellä.
Kamlistahan se on, mutta minusta se on pieni hinta paremmasta terveydestä.
Miten ja millä logiikalla tuo "parantaa terveyttä"? Se antaa sinulle illuusion terveydestä.
Ihmettelen näitä yksityiselle kehottajia. Mä en ole saanut edes oireitani tutkitettua kunnolla, vaan maksanut tervehtimisestä satasen. Pitääkö näitä labroja ym. varta vasten pyytää vai mikä tämä juttu nykyään on? En enää kehtaa mennä lääkäriin kuin aivan akuuteissa vaivoissa tai uusimassa astmalääkkeiden reseptin. Hiljan eräs yksityinen lääkäri piti kantakalvontulehdusta psyykkisenä ongelmana ja käski mennä toiselle lääkärille, että hän ei voi enää tutkia.
Ei riitä resurssit tällaiseen varmuuden vuoksi-tutkimiseen. Eikä se liene tarkoituksenmukaistakaan.