Työvoimapula on harhaa
Katsokaa huvikseen minkä verran CV-netissä, Monsterissa jne tulee profiileille tulee katselukertoja. Mikäli olisi työvoimapula, pitäisi se näkyä profiilien katselukerroissa.
Kommentit (5)
Aivan. Mullakin on aina katselukertoja pyöreä nolla, vaikka netti-cv on hyvin tehty.
Ja kerran katkaistiin tukikin, kun unohdin julkaista se uudelleen määräpäivään mennessä. Siinä varmaan meni viisi työpaikkaa ohi 😃
Vierailija kirjoitti:
Omallakin alalla on muka työvoimapula. Olisin kiinnostunut vaihtamaan työpaikkaa, mutta vaihdot tyssää siihen että haluan muutaman satasen parempaa palkkaa kuin nykyisessä työpaikassa. Samoin kun meille haetaan työntekijöitä, niin pomo jeesusttelee palkkapyyntejä. Ei löydy sopivia, no ei kai kun suotutaan maksamaan vain talukoiden mukaisia minimipalkkoja. Jos maksaa 10% parempaa palkkaa kuin kilpailija, niin jopa on työvoimaa tarjolla.
Ööh. Onko alallasi työttömiä? Ellei ole, niin silloin pitääkin maksaa enemmän kuin joku TES-minimi. Mutta jos alallasi on työttömiä, niin tilanne on sietämätön. Sellainen ei pitäisi olla mahdollista, että on pulaa työntekijöistä, kun samaan aikaan tukia nostaa porukka, jotka on juuri sen alan ihmisiä.
Olikos se Iltasanomissa just juttu metallialan työnantajasta joka itki että ei saanut montaa hakemusta avoimeen paikkaan. Muutama tuli ja niistä vain yhdellä oli riittävä osaaminen mutta tämäkin hakija oli 60+ eli TYÖPAIKKA JÄI TÄYTTÄMÄTTÄ! Työnantaja siis julkisesti myönsi että 60+ työntekijä ei kelvannut vaikka oli ainoa pätevä hakija. Myönsi myös sen että ei halua itse kouluttaa eikä työn ohessa opettaa uutta työntekijää. Vaativia ovat tämän päivän työnantajat. Turha sitten itkeä kun ei saa hakemuksia, itse ovat maineensa luoneet. Itsellänikin CV julkinen mol.fissä ja katselukertoja yhden käden sormilla laskettava määrä noin 3 kk aikana eikä yhtään yhteydenottoa. Silti oman alan yrittäjät itkee kun ei ole työntekijöitä. Omalla työpaikallakin esimies valittelee että ei ole ketä palkkaisi vaikka pienellä paikkakunnalla on reilut 600 ihmistä työttömänä ja työ on kaupan alan perushyllytystä mihin lisäkäsipareja tarvitsisi. Kysymys onkin vain siitä että esimies ei uskalla itse tehdä päätöstä uuden työntekijän palkkaamisesta vaan toivoo että joku työntekijöistä valitsisi hänelle uuden työntekijän eli suosittelisi jotain henkilöä. Missä on esimiesten rohkeus ja vastuunkanto? Miksi sälytetään rekrytointikin työntekijöiden harteille, sehän kuuluu esimiehen työnkuvaan ja siitä heille maksetaan palkkaa?
Pirkanmaalla on nyt jokin matkalla työhön tapahtuma, jossa pääsisi tutustumaan suoraan yrityksiin joissa tarjolla töitä. Olin jo ihan innoissani ja katselinkin mitä siellä on tarjolla. Äkkiseltään katsottuna muutama puhelinmyyntipaikka, jotain yhdistysten ja kaupungin paikkoja, joihin pääsisi kuntouttavaan tai jopa työkokeiluun :), ehkä palkkatuellakin, mikä on tietty hyvä. Sitten siellä oli vuokrafirmoja, joilla voi olla keikkoja tai sitten ei, voivat toki lähinnä mainostaa itseään. Sitä tuskin saa selville onko niissä oikeita työpaikkoja tarjolla. Joitain muitakin toki oli, mutta tämä oli 90 prosenttia. Mutta jos huutava työvoimapula ja tuollainen tapahtuma, miksi ihmeessä ne normaalit (ei nollatuntipaikat ym.) lähde nyt joukolla kunnolla mukaan hakemaan kunnolla sitä työvoimaa. Näkisi ihan oikeasti missä olisi tavallisia kunnon työpaikkoja tarjolla. MÄ IHHOON SITÄ EPÄMÄÄRÄISTÄ TYÖVOIMAPULAJUTTUA, KUN EN TIEDÄ MISSÄ NE TYÖPAIKAT ON. Hakemuksiin ei nykyään edes vastata, kun niihin avoimiin hakeen. Ja mulla on ihan hyvä työhistoria.
Omallakin alalla on muka työvoimapula. Olisin kiinnostunut vaihtamaan työpaikkaa, mutta vaihdot tyssää siihen että haluan muutaman satasen parempaa palkkaa kuin nykyisessä työpaikassa. Samoin kun meille haetaan työntekijöitä, niin pomo jeesusttelee palkkapyyntejä. Ei löydy sopivia, no ei kai kun suotutaan maksamaan vain talukoiden mukaisia minimipalkkoja. Jos maksaa 10% parempaa palkkaa kuin kilpailija, niin jopa on työvoimaa tarjolla.