Kuinka kömpelöitä aspergerit yleensä ovat? Onnistuuko patikointia (ei kiipeilyä) vaativampi liikunta?
Jopa joukkuepelit?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole enemmän sosiaalisen elämän kömpelyyttä? Ei kävelyn tai juoksun?
Lainaamani viestin saamat yläpeukut paljastavat sen, miten pihalla ihmiset ovat aspergerin oireyhtymästä. Aspergerin oireyhtymään kuuluu liikunnallinen kömpelyys. Juoksu, kävely, luisteleminen, hiihtäminen, pyöräily jne. ovat vaikeita oppia.
Ei jumalauta. Oikeasti.
Veljeni saattaa törmäillä helposti esineisiin ja hienomotoriikka on todella huonoa, esimerkiksi kengännauhojen sitomisen oppimiseen meni lapsena todella todella kauan, käsiala on aina ollut todella surkea ja kirjoittamiseen mennyt hyvin paljon aikaa.
Kuitenkin tietokoneella hän on opetellut kirjoittamaan todella nopeasti, osaa käyttää työkaluja ja pystyy tekemään niillä tarkkuutta vaativaa työtä jne.
Jokainen on yksilö, tässäkin.
Onko että helposti kaatuaa,kompuroi,ei jotenkin hahmota etäisyyksiä.
No jos tässä viisastelemaan ruvetaan niin aspergereista ei enää edes puhuta vaan autismin kirjon ihmisistä.
Autismin kirjossa esiintyy motorista kömpelyyttä enemmän kuin neurotyypillisillä, mutta ei kaikilla. Ja jotkut toki voivat olla todella hyviäkin motorisesti. Kuten myös ei autistit voivat olla kömpelöitä.
Vertaa siihen, että diabetes altistaa liitännäissairauksille, mutta ei niitä kaikille tule.
Autisteilla on myös persoonallisuushäiriöitä tilastollisesti todella huomattavasti neuronormaalia enemmän, mutta eivät kaikki heistä todellakaan ole persoonallisuushäiriöisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaamani viestin saamat yläpeukut paljastavat sen, miten pihalla ihmiset ovat aspergerin oireyhtymästä. Aspergerin oireyhtymään kuuluu liikunnallinen kömpelyys. Juoksu, kävely, luisteleminen, hiihtäminen, pyöräily jne. ovat vaikeita oppia.
Kyllä altistaa sille, mutta ei kaikilla ole.
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole niin. Kun olin vielä liikuntakuntoinen harrastin juoksua, ja nuorempana olen harrastanut tanssia. Hienomotoriikka: olen soittanut ammattimaisesti ja myös maalaustaiteessa olen pikkutarkan työn tekijä. Ei mitään ongelmia ole motoriikan suhteen. Ja kyllä, virallinen diagnoosi löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yes, kiitos tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole niin. Kun olin vielä liikuntakuntoinen harrastin juoksua, ja nuorempana olen harrastanut tanssia. Hienomotoriikka: olen soittanut ammattimaisesti ja myös maalaustaiteessa olen pikkutarkan työn tekijä. Ei mitään ongelmia ole motoriikan suhteen. Ja kyllä, virallinen diagnoosi löytyy.
Kiusaajat täällä kiusaa. Suurin osa ei todellakaan kärsi mistään motoriikkaongelmista. Kateellisia ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat täällä kiusaa. Suurin osa ei todellakaan kärsi mistään motoriikkaongelmista. Kateellisia ovat.
Palstalla on aina tietty marginaali jotka käyvät assien kimppuun. Jotakin häiriintynyttä sadismia. Luultavasti eivät ole pärjänneet kouluaikoina, ja jäänyt jäätävä kateus päälle luokan as-priimuksia kohtaan. Amisparat.
Onnistuuko patikointi...?
Erävaelluksen sm-kisoissa ja Jukolan viestissä menestynyt molemmissa aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuuko patikointi...?
Erävaelluksen sm-kisoissa ja Jukolan viestissä menestynyt molemmissa aika hyvin.
Ei se kiusaajien mielestä käy! Nämä Amis- Markot täällä haluavat että olet vammainen kompuroija.
En ole kehitysvammainen ja asevelvollisuus on suoritettu, yliopisto käyty. Osaan liikkua, jalan ja autolla.
Vierailija kirjoitti:
En ole kehitysvammainen ja asevelvollisuus on suoritettu, yliopisto käyty. Osaan liikkua, jalan ja autolla.
Armeijassa?
Suurella osalla aspergereista on motorista kömpelyyttä. Osalla heistä on jopa erilainen tapa seisoa, kuin muilla.
Tuota.... jokainen assi on yksilö, mutta motoriset ongelmat OVAT heillä keskimääräistä yleisempiä.
Eli kuten jokainen assi ei ole aistiyliherkkä (vaikka sekin on heillä hyvin yleistä), jokainen assi ei myöskään ole motorisesti kömpelö. Se ei ole as-diagnoosin edellytys, ainoastaan sosiaalisten taitojen puutteet on.
Oma 17-vuotias as-poikani on kömpelö, ja siitä on liitännäisdiagnoosikin. Hän oli lapsena monta vuotta toimintaterapiassa ja terapeuttikin totesi, että hän tulee loppuikänsä tarvitsemaan enemmän toistoja motoriikan uusien taitojen oppimisessa.
Asiasta on kyllä infoa netissä, esim. täällä:
"Motorinen kömpelyys
Motorinen kömpelyys esiintyy usein hienomotoriikan ja karkeamotoriikan puolella, mutta se ei ole välttämätön edellytys diagnoosille."
Itsellä vaihtelee. Hienomotoriikka on välillä huomattavasti yli keskitason, mikä ilmenee käsitöissä, taiteessa, liikunnassa yms. Sitten taas saatan välillä lyödä varpaita mihin sattuu, tavarat tippua käsistä yms.
Onko aloittaja sama henkilö, joka joka päivä tehtailee näitä Asperger aloituksia? Mistä moinen fiksaatio?