Muutetaan yli 600 kilometrin päähän lasten isästä. Miten tapaamiset järjestetään käytännössä?
Kuka maksaa lasten matkat ja voiko 9- ja 11-vuotiaat lapset matkustaa yksin tuollaisia matkoja?
Kommentit (107)
Mielestäni se jonka luokse menevät on velvollinen maksamaan. Lapsien koti on nyt siellä Oulussa(?), eihän nyt kotona asuvan vanhemman kuulu maksaa lapsien kyytiä satojen kilometrien päähän.
Tiedän tapauksen jossa alle kouluikäinen lensi yksin Hesasta Ivaloon kerran kuukaudessa isänsä luo.
Sukulaisen lapsi lensi Hesasta Göteborgiin äitinsä luo kerran kuukaudessa. Vanhemmat maksoivat yhteisesti.
Molemmissa tapauksissa syynä oli vanhempien työpaikat.
Miksei lapset jää isälleen? Kamalaa noin pitkälle muuttaa lapsena.
Kannattaisiko ap painaa jarrua ja miettiä tätä lasten kannalta?
Kun on vastuulliset ja yhtäköyttä vetävät vanhemmat kummassakin päässä, asiat hoituu . Ei kannata järjestää asiasta draamaa, tunnen ulkomaillekin muuttaneita perheitä ja lapsista on tullut täyspäisiä ja fiksuja . Jos vanhemmat käyttäytyvät aikuisesti.
Kuinka paljon meillä on tulevaisuudessa mielenterveysongelmaisia nuoria aikuisia? Vanhemmat vaan ajattelee itseään.
Täysin vastuutonta muuttaa noin kauaksi. Siinä lapsen etu ja oikeus on lyntäntty maanrakoon.
Kuinkahan moni aikuinen suostuisi tuohon.
Tiedän yhden tapauksen, mutta välimatka oli 400 km ja matkakustannuksista tapeltiin ja käräjäoikeus päätyi, että tapaamiset joka toinen viikko ja vanhemmat maksavat puoliksi lentoliput.
Voi luoja. Ja minulla oli huono omatunto, kun etävanhempana muutin 30 kilometrin päähän.
En nyt menisi niin pitkälle, että sanoisin lasten tuosta mielenterveysongelmia saavan, mutta ei kovin heppoisin perustein kyllä pitäisi noin kauas muuttaa. Ja tietysti lasten pitäisi voida jäädä sinne Helsinkiin asumaan, jos niin haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon meillä on tulevaisuudessa mielenterveysongelmaisia nuoria aikuisia? Vanhemmat vaan ajattelee itseään.
Mun lapsista ei tullut mielenterveysongelmaisia vaan fiksuja ja omatoimisia. Vai ajattelevat aikuiset vain itseään... Kun vaihtoehtona on tuilla kotiin jääminen kotikaupungissa jossa lasten isä asuu taikka työpaikka monen sadan kilometrin päässä niin kaikkien, myös lasten tulevaisuuden kannalta muutto on paljon järkevämpi teko kuin samaan paikkaan jääminen. Mun lapsilta ei ole puuttunut koskaan mitään. Ei edes rakkautta eikä huolenpitoa. Talous turvattu. Puhu sä vaan kuule itsestäsi ja omien lastesi tulevaisuudesta. Suurin ongelma lasten mielenterveyden kohdalla kohdalla on muiden ihmisten pas......kapuheet.
Mistä te tiedätte, että tässä on kyse Helsingistä ja Oulusta? :o
Miksi muutat? Minkä ikäisiä lapset ovat? Onko nykyinen seutu jo heille tuttu; kaverit, koulu, harrastukset? Jos olet miehesi kanssa päätynyt murskaamaan lasten perusturvallisuuden, niin miksi haluat rikkoa sitä lisää? Ja ennen kuin kukaan mussuttaa vastaan, niin olen itse joutunut päätymään eroon miehen tahdosta. Mies (ihan kantasuomalainen) muutti hyvin pian toiseen maahan ja välimatkaa on kaiketi tuo sama 600km. Jäin itse asumaan entiseen kotiimme, paikkakunnalle jossa olen kyllä asunut pian 20 vuotta, mutta kaikki sukuni on 200km päässä. Pitkän kotiäitiyden takia ystävyyssuhteitakaan ei juuri ole. Mutta miksi luikkisin takaisin kotikonnuille, missä ei ole kuin omat lapsuusajan muistot? Kyllä aikuisen ihmisen on ajateltava ensisijaisesti lasten etua ja selvittävä ilman sukulaisiakin. Lapsien ei tarvitse käyttää viikonloppujaan matkustaakseen vanhemman perässä satoja kilometrejä. Mitä vikaa nykyisessä kotipaikkakunnassasi on?
Vierailija kirjoitti:
Mistä te tiedätte, että tässä on kyse Helsingistä ja Oulusta? :o
Ap kertoi.
Itse reissasin opintojen takia n. kerran viikossa junalla 500 km parin vuoden ajan. Oli todella raskasta, en käsitä kuka vanhempi pistäisi lastaan sellaiseen "rääkkiin".
Voihan isä tulla myös tapaamaan lapsia Ouluun. Jos on järkevät, lasten etua ajattelevat vanhemmat. Välillä lapset lentävät, välillä isä lentää.
Vierailija kirjoitti:
Voihan isä tulla myös tapaamaan lapsia Ouluun. Jos on järkevät, lasten etua ajattelevat vanhemmat. Välillä lapset lentävät, välillä isä lentää.
"Järkevä, lasten etua ajatteleva" vanhempi on omaa mukavuudenhaluaan muuttanut ja pistää sitten muut matkustamaan. Juu-u.
Haluaako lapset muuttaa? Mun vanhemmat ei edes eronneet, mutta olin niin kiitollinen, kun kauemmas muuttamisesta luovuttiin ja etsivät uuden kodin (piti muuttaa isompaan) kouluni läheltä.
Haloo, tiedän lapsia, jotka ovat käyneet kouluansa useassakin eri maassa kun ovat muuttaneet vuoden kahden komennuksen perässä. Toinen vanhempi eri maissa. Ja näistä on tullut sosiaalisia, kielitaitoisia, koulutettuja maailmankansalaisia. Ihme nurkkakuntaista Impivaaralaisuutta. Kunhan vanhemmat sopivat eivätkä riitele.
Vierailija kirjoitti:
Haloo, tiedän lapsia, jotka ovat käyneet kouluansa useassakin eri maassa kun ovat muuttaneet vuoden kahden komennuksen perässä. Toinen vanhempi eri maissa. Ja näistä on tullut sosiaalisia, kielitaitoisia, koulutettuja maailmankansalaisia. Ihme nurkkakuntaista Impivaaralaisuutta. Kunhan vanhemmat sopivat eivätkä riitele.
Ymmärrätkö mikä ero on kun vanhemmat on eronnut tai ollaan hetki erossa?
Lain mukaan ei mene näin.