Miksi ihmeessä yh -äidit saavat niin järjettömästi yhteiskunnan tukia?
Miksi ihmeessä kahden lapsen yh -äidit saavat yhteiskunnalta tukia yhteensä lähes 2000 euroa yhteiskunnan verorahoja, kun pienipalkkainen työssäläyvä duunari joutuu kituuttamaan vähemmällä? Luulisi että se yh -äiti pärjää yksin ihan sillä tuen perusosalla, ilman mitään ylimääräisiä lisiä ja rahoja.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työssä käyvä yksinhuoltaja saa mitään muuta ekstraa kuin tuon korotuksen lapsilisään.
Pienituloinen vuokralla asuja saa asumistuen. Lisäksi elarit. Nämä aina kummasti unohtuu näistä laskelmista, missä kadehditaan toimeentulotuen saajia.
Meillä on nelihenkinen perhe, ja koska olemme molemmat miehen kanssa vastoin tahtoamme työttöminä, saamme toimeentulotukea asumistuen, työttömyysturvan ja lapsilisien päälle. Muistaakseni meidän kohdalla perusosa+asumiskulut (saamme lakisääteisen minimin) on n. 2200-2400 euroa.
"Huikeista" tuista huolimatta kumman tahansa meistä on taloudellisesti kannattavampaa ottaa vastaan työpaikka (kunhan bruttopalkka on väh. 1800e/kk). Koska asumistuki ja lapsilisät ja toisen työttömyysturva eivät mihinkään sillä palkkatulolla katoa. Sama koskee myös yh:ta.
Toinen tarina onkin sitten se, ettei kumpikaan meistä ole hakemisesta huolimatta saanut töitä valmistumisen jälkeen. Jos pääsisimme molemmat töihin, olisimme suorastaan rikkaita nykytilanteeseen nähden. Vaikea kuvitella, että kukaan jäisi tähän tilanteeseen ihan huvikseen vuosikausiksi.
Joo, no siitä en tiedä mitään kun en ole koskaan ollut niin pienituloinen, että olisin jotain asumistukia saanut enkä muutenkaan sossusta koskaan mitään. Enkä ole asunut vuokralla lasteni kanssa koskaan.
Olen kunnan toimistotyöntekijä, palkka ei siis ole suuren suuri ja aina olen pärjännyt ja asuntovelkani sekä talouden laskut ja auton menot yhden tuloista maksanut ja lapseni elättänyt ja kouluttanut korkeakoulututkintoihin. Kun oli välillä tiukkaa, jaon kakkostyönä Aamulehteä ja Hesaria öisin.
Siinä ohessa olen opettanut lapseni työntekoon, en elämään sossun avustuksilla. Eivät ole kumpikaan olleet päivääkään työttömänä.
Olen kahden lapsen yh-äiti enkä saa kuin lapsilisät muutaman kympin suurempina kuin kahden vanhemman perheissä saadaan. Lisäksi lasten isä maksaa kohtuullisen elatusmaksun koska lapset asuvat nyt pääasiassa minulla ja tapaavat isäänsä. Varmaan kohta alkavat vuorotella kun alkavat olla sen verran isoja ja silloin elatusmaksu luonnollisestikin loppuu koska molemmat maksavat esim. lastenhuoneista ja lasten ruokailusta, vaatteet/harrastukset ym. maksetaan sitten niinkuin sovitaan. Mistä syystä muuten ihan yleisesti pidetään yksinhuoltajia huonosti toimeentulevina? Minulla ainakin on ihan kohtuulliset ansiotulot, lapsilisät, elatusmaksut, omistusasunto, melko uusi auto osamaksulla, tehdään muutama lomamatka vuodessa, harrastan yksityisellä kuntosalilla samoin kuin lapsetkin, ennen lapsia tekemieni ja perimieni sijoitusten tuotot eli nostettavissa tulot ovat samaa luokkaa kuin kahden keskituloisen työssäkäyvän vanhemman taloudessakin. Ihan niin paljoa ei ole tarvinnut nostaa vaan olen koko ajan voinut antaa sijoitusvarallisuuden kasvaa sijoittamalla osan osinkotuloista takaisin osakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko yh -isät saa?
Vastuukseen maksaa elareita ajallaan ja kunnolla.
Mä olin ennen hieman kateellinen tuttavalleni, joka sai työttömänä yksinhuoltajana tosiaan saman verran rahaa, mitä olisi tienannyt lähihoitajana. Eikä kyse ollut elatusmaksuista, vaan ihan yhteiskunnan varoista. Oli varaa asua niin, että jokaisella kolmella lapsella oli oma huone. Oli varaa ostaa sisustusjuttuja, pitää tekoripsiä ja tehdä kaikkea, johon itsellä ei lapsettomana yksinasujana ollut koskaan varaa.
Sitten menin hiukan itseeni ja pohdin asioita useammalta kantilta. Työssäkäynti kannattaa aina niin monesta syystä, eikå raha tai eläke ole edes tärkeimpiä. Tuskin kukaan haluaa olla työtön. Suurimmat yh-tuet saa kuitenkin lopulta se, joka ei omista asuntoa tai kerrytä säästöjä. Ne tuet menevät vuokranantajalle ja elämiseen. Tämäkin ilo loppuu sitten, kun lapset lentävät pesästä, jolloin on pakko muuttaa pienempään.
On hyvä, että lapset eivät joudu elämään sellaisessa kituuttamisessa, jota aivan toimeentulotukirajalla eläminen on yksineläville ja lapsettomille pariskunnille. Olisi toki hienoa, ettei se ero olisi niin räikeä näiden ryhmien välillä. Että yh pystyy elämään kuin työssäkäyvä ollessaan työttömänä ja yksineläjä tai pariskunta näkee lähes nälkää. Mutta toisaalta kannustinloukkuja on jo nyt tarpeeksi. Pitäisi ennemmin nyt kehitellä järjestelmää niin, että jokaiselle ihmisryhmälle olisi kannattavampaa mennä töihin kuin olla kotona. Pienipalkkaisistakin töistä pitäisi jäädä käteen enemmän, kuin erilaisista tuista. Nykyisillä palkoilla ei elä, mikä tekeekin ihmisistä katkeria.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kahden lapsen yh -äidit saavat yhteiskunnalta tukia yhteensä lähes 2000 euroa yhteiskunnan verorahoja, kun pienipalkkainen työssäläyvä duunari joutuu kituuttamaan vähemmällä? Luulisi että se yh -äiti pärjää yksin ihan sillä tuen perusosalla, ilman mitään ylimääräisiä lisiä ja rahoja.
Jos sillä duunarilla on saman verran lapsia niin hän saa puuttuvan osan tukena, palkasta jätetään osa huomiotta niin kokonaisuudessaan saa enemmän rahaa, lisäksi eläke kertyy ja mahdollisuus työllistyä muualle (mahdollisesti paremmalla palkalla) on huomattavasti parempi.
2000 euroa? Voi hitsi, mitenkähän mulle on jäänyt jo vuosia 1900 e/kk euroa maksamatta, olen saanut kahdesta lapsesta vain 100 euroa/kk lapsilisän yh-korotusta.
Onhan se vähän huvittavaa, että nainen päättää erota ja saa palkintona elarit, lapsilisän+ korotuksen, korotetun asumistuen ja ilmaisen päivähoidon.
Toisaalla lapsen isä ei saa mitään tukea, vaikka pitää olla huonekalut, vaatteet, lelut, pyörät pelit ja vehkeet.
Kaikki sukulaisten lahjat menevät lähivanhemmalle, kun oletus että siellä niitä tarvitaan enemmän, kun lapsi on siellä sen 20% enemmän ajastaan. Mutta lähi saa joka kk extraa yli 300 eur - meillä sen sijaan miinusta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin ennen hieman kateellinen tuttavalleni, joka sai työttömänä yksinhuoltajana tosiaan saman verran rahaa, mitä olisi tienannyt lähihoitajana. Eikä kyse ollut elatusmaksuista, vaan ihan yhteiskunnan varoista. Oli varaa asua niin, että jokaisella kolmella lapsella oli oma huone. Oli varaa ostaa sisustusjuttuja, pitää tekoripsiä ja tehdä kaikkea, johon itsellä ei lapsettomana yksinasujana ollut koskaan varaa.
Sitten menin hiukan itseeni ja pohdin asioita useammalta kantilta. Työssäkäynti kannattaa aina niin monesta syystä, eikå raha tai eläke ole edes tärkeimpiä. Tuskin kukaan haluaa olla työtön. Suurimmat yh-tuet saa kuitenkin lopulta se, joka ei omista asuntoa tai kerrytä säästöjä. Ne tuet menevät vuokranantajalle ja elämiseen. Tämäkin ilo loppuu sitten, kun lapset lentävät pesästä, jolloin on pakko muuttaa pienempään.
On hyvä, että lapset eivät joudu elämään sellaisessa kituuttamisessa, jota aivan toimeentulotukirajalla eläminen on yksineläville ja lapsettomille pariskunnille. Olisi toki hienoa, ettei se ero olisi niin räikeä näiden ryhmien välillä. Että yh pystyy elämään kuin työssäkäyvä ollessaan työttömänä ja yksineläjä tai pariskunta näkee lähes nälkää. Mutta toisaalta kannustinloukkuja on jo nyt tarpeeksi. Pitäisi ennemmin nyt kehitellä järjestelmää niin, että jokaiselle ihmisryhmälle olisi kannattavampaa mennä töihin kuin olla kotona. Pienipalkkaisistakin töistä pitäisi jäädä käteen enemmän, kuin erilaisista tuista. Nykyisillä palkoilla ei elä, mikä tekeekin ihmisistä katkeria.
Kertokaa jo mitkä YH-tuet? Mistä tiedät paljonko tuttavallasi on esim. säästöjä? Paljonko lasten isä maksaa elatusmaksuja? Niistä lapsista on myös menoja, tiedätkö? Onko tuttavasi ollut joskus töissä? Saako hän ansiosidonnaista?
Ärsyttää tämmöinen tietämättömien mutuilu.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän huvittavaa, että nainen päättää erota ja saa palkintona elarit, lapsilisän+ korotuksen, korotetun asumistuen ja ilmaisen päivähoidon.
Toisaalla lapsen isä ei saa mitään tukea, vaikka pitää olla huonekalut, vaatteet, lelut, pyörät pelit ja vehkeet.
Kaikki sukulaisten lahjat menevät lähivanhemmalle, kun oletus että siellä niitä tarvitaan enemmän, kun lapsi on siellä sen 20% enemmän ajastaan. Mutta lähi saa joka kk extraa yli 300 eur - meillä sen sijaan miinusta.
Ei saa ilmaista päivähoitoa myöskään yh jos tulot ylittää rajat.
Vierailija kirjoitti:
Pienipalkkaisistakin töistä pitäisi jäädä käteen enemmän, kuin erilaisista tuista. Nykyisillä palkoilla ei elä, mikä tekeekin ihmisistä katkeria.
Jos palkka on pienempi kuin mitä saisi työttömänä tukea (ei siis ansiosidonnaista) + ~ 300 € niin on oikeutettu siihen erotukseen, eli ei ole mahdollista saada työllistettynä vähemmän kuin mitä tuilla elävä paitsi jos ei vaivaudu tukea hakemaan, arvaas paljon se työtön saa jos ei hae mitään?
Jaa, en minä ainakaan saa kuin elarit (nekin Kelasta, koska isä persaukinen). Lapsilisästäkin vietiin yh-korotus kun muutin nykyisen aviomieheni kanssa yhteen. Jostakin syystä valtio katsoo, että hänen pitäisi osallistua minun lasteni elättämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa ilmaista päivähoitoa myöskään yh jos tulot ylittää rajat.
Puhuin selkeästi työttömän YH:n saamasta tuesta.
Ihmettelen mihin työtön lähivanhempi tarvitsee 500 eur/kk tarhaikäiseen, kun vaatteet kirppikseltä, samat kirppishaalarit monta talvea. Päivähoito tarjoaa aterian ja aamupalan. Mihin se laskennallinen summa menee?
Meillä pitää myös olla lapselle oma huone ja samat asiat. Mutta ei meille kukaan maksa 300 eur per kk. Ihan itse pitää pärjätä. Tulee satojen eurojen avustuksen sijasta pelkkää miinusta.
Silti YH äiti vaatii miehen sukulaisten antamaa vaatelahjaa heille.
Miksi pitää alapeukuttaa. Ilmeisesti se on sitten Ok, että isän perheen pitää kituuttaa, onhan se vähempiarvoinen koti, jonne lapsi tulee lainaan. Täytyykin ottaa lapselta huone pois ja laittaa nukkumaan patjalle, niin laitetaan asenne kiertoon ja aletaan odottaa että muut maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää alapeukuttaa. Ilmeisesti se on sitten Ok, että isän perheen pitää kituuttaa, onhan se vähempiarvoinen koti, jonne lapsi tulee lainaan. Täytyykin ottaa lapselta huone pois ja laittaa nukkumaan patjalle, niin laitetaan asenne kiertoon ja aletaan odottaa että muut maksaa.
Mä en tiedä yhtäkään etäisää, jonka luona lapsella/lapsilla olisi oma huone. heteka tai patja esiin, siinä kaikki.
Huvittava keskustelu 😂. Yh-äitien tuet 🙃. Yh-isät tai pienituloiset perheethän ei saa tukia 😅.
Omat lapset täytti juuri 17-v ja saavat vähemmän opintotukea, kun pienituloisen perheen lapset. Vaikka minä olen pienitulonen ja yh. Kun käy töissä, niin rajat on kamalan matalat tukien saamiseen.
Ajatellaanpa, että yh äiti saa työttömänä tukia 1200 eur. Isä saa palkkaa 1500 eur. Isä maksaa elarit. Lopputuloksena Yh-äiti on makuuttanut itselleen 1500 eur ja isälle jää 1200 eur.
Isän pitää tästä maksella autot, asunto ja kaikki lapsen tarvitsema. Mutta kaikki AV palstan sääli menee työttömälle äidille, joka tosin tässä tapauksessa on työtön omasta tahdostaan. Kukaan ei sääli niska limassa töitä painavaa isää, joka ei saa koskaan raskaasta työstä vapaata levätä, toisin kuin äiti, joka voi levätä lähes puolet viikosta ja arkisinkin lapsi on päiväkodissa muiden ruokittavana.
1500€ tuloilla EI tule 300€ elatusmaksuja.
Vierailija kirjoitti:
1500€ tuloilla EI tule 300€ elatusmaksuja.
Tulee jos on sovittu ja isä haluaa ettei lapsen tarvitse muuttaa pois kodistaan. Kun on odotettavissa ettei ikuinen Peter Pan aikuistu ja mene palkkatöihin.
Ei kaikki maksa minimiä.
Minä olen saanut ainoastaan 50 euron korotuksen lapsilisään. Ap voisi nyt kertoa, mistä voin muka saada 2000 euroa kuussa...
Yksinhuoltajia ei tilastojen mukaan ole kovin psljon esim toimeentulotuen saajissa. Eniten sitä saavat miespuoliset sinkut, toiseksi eniten naispuoliset sinkut, komanneksi eniten lapsettomat psriskunnat ja kaikosta vähiten ja yhtä usein pariskunnat, joilla on lapsi ja yksinhuoltajat.
Yksinhuoltajat ovat aliedustettuja myös edim pk-seudun kaupungin vuokra-asuntojen saajissa. Niitä muönnetään eniten lapsettomille, nuorille sinkuille.
Miten musta itse asiassa tuntuu, että ap on lapseton sinkku ja mies, joka on tilastoissa se kaikista eniten tukea saava kotitaloustyyppi.
Mitä tukia? Itse sain vain 50€ lapsilisäkorotuksen.