Pitäisikö kirkoilla olla ehdoton rippisalaisuus?
"Australian katolinen kirkko linjasi: Pappien ei tarvitse ilmoittaa hyväksikäytöstä poliisille, jos kuulevat siitä rippituolissa" (Yle) https://yle.fi/uutiset/3-10380015
Mitä mieltä olette?
Suomen luterilaisessa kirkossa "Jos ripittäytyjä antaa tiedon rikoksesta, joka on tekeillä, papin tulee ilmoittaa viranomaisille asiasta niin, ettei ripittäytyjän henkilöllisyys paljastu.[2][3] Ehdoton rippisalaisuus, jota tuomioistuin ei voi määrätä murrettavaksi, on vain papeilla. Se ei ulotu muihin kirkon työntekijöihin, eikä myöskään maallikoihin." (Wikipedia)
Onko oikein?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Australian katolinen kirkko linjasi: Pappien ei tarvitse ilmoittaa hyväksikäytöstä poliisille, jos kuulevat siitä rippituolissa" (Yle) https://yle.fi/uutiset/3-10380015
Mitä mieltä olette?
Suomen luterilaisessa kirkossa "Jos ripittäytyjä antaa tiedon rikoksesta, joka on tekeillä, papin tulee ilmoittaa viranomaisille asiasta niin, ettei ripittäytyjän henkilöllisyys paljastu.[2][3] Ehdoton rippisalaisuus, jota tuomioistuin ei voi määrätä murrettavaksi, on vain papeilla. Se ei ulotu muihin kirkon työntekijöihin, eikä myöskään maallikoihin." (Wikipedia)
Onko oikein?
Koska satuolentoa jonka persettä tässä nuollaan ei ole olemassa niin joku rippisalaisuuskin on lähinnä myötähäpeää aiheuttava elementti: jotain jota ei pitäisi olla enää nykyaikana olemassa.
Olen eri mieltä. Se, että on mahdollista tunnustaa pahat ja tuomittavat tekonsa rippituolissa/ papille niin saaattaa oikeasti helpottaa ja auttaa jonkun oloa. Tai olla helpompaa, kuin kertoa itse asia suoraan pollisille/ viranomaisille. - Ja jos papilla (/rippituolilla) on rajattu -ei ehdoton- salassapitovelvollisuus, niin on olemassa mahdollisuus, että pappi toimii viestin viejänä ja kertoo asiasta virmanomaisille, joille on esimerkiksi saattanut aiemmin valehdella ja pelkää heidän välitöntä kostoa. Pappi toimii ja näyttäytyy tällöin eräällä tavalla riippumattomana tahona, jonka tehtävä on toimia "oikeuden valvojana," vaikkei voikkaan suoraan ketään tuomita , joka olkoon viimekädessä riippumattoman, maallisen tuomioistuimen tehtävä.
Luotatteko pappeihin rippisalaisuuden pitäjinä?
Ihmiset on mitä on.
Salaisuudet ja valta.
Katolisen kirkon rippituolit on kyllä käytössä ja juuri se jonkun tutkimuksen mukaan estää itsemurhia. En kannata katolista kirkkoa, mutta ripin vaitioloa kyllä.
Meillä kirkossa oli sääntö, että murhasuunnitelma pitää paljastaa samoin valtionpetos. Näin aikaisemmin, nyt on tietääkseni tullut mukaan lasten hyväksikäyttötapaukset, joka on tietysti oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä. Rikokset on saatava ilmi, eikä kirkko saa suojella rikollisia.
Miten luulet, että rippisalaisuudesta luopuminen auttaisi rikollisten kiinnisaamisessa? Sinnekö he papille tulisivat laulamaan kaikki tekemisensä?
Hyvä pointti sinänsä. Siltikään rippisalaisuutta ei tulisi olla. Ei siitä oikeasti ole mitään hyötyä. Paitsi rikollinen saa puhdistaa omaatuntoaan ja voi sitten taas jatkaa rikoksiaan.
Ei varmasti kukaan rikollinem pedofiili ole mennyt poliisile tunnustamaan tekojaan srn jälkeen, kun on käynyt papille tunnustamassa.
MIe luulen, että asiat etupäässä muita kuin rikoksia.
Ooh, nyt mä hokasin mun haaveammatin. Tosielämän Dexter. Miksi sellaisia ei ole oikeasti? Tappais kaikki rikolliset pedofiilit.