Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset arkunkantajina

Vierailija
31.08.2018 |

Miten toimitaan jos ei ole miespuolisia arkunkantajia, kelpaako nykyään naiset? Olen vahva ja hyväkuntoinen ja nostelen isoja painoja, ja haluaisin kantaa arkkua.
Nyt suku hössöttää ettävei naisia, ennemmin yritetään jotain 14v hintelää sukulaispoikaa joka on lapsi vielä.
En tietenkään kanna 15cm korkkareilla vaan kunnin kengillä.
En ymmärrä tätä arkunkantosovinismia. Olen esim omaa miestäni paljon vahvempi, joten naisten hintelyys ei voi olla mikään oikea syy.

Saako valittaa kirkosta tasa-arvovaltuutetulle?

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkosta on turha valittaa kenellekään, jos ongelmasi on, että omat sukulaisesi ovat sovinisteja. Kristinusko ei määrittele arkun kantamista mitenkään.

Vierailija
2/74 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkku sisältöineen painaa sellaisen 150 kiloa, että kyllä siinä vähän pitää löytyä ruista ranteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis kirkko sallii naiset arkunkantajina? Olen kuullut tapauksen missä pappi oli suhtautunut erittäin nuivasti tällaiseen ehdotukseen. Oli hommannut sitten kirkon kautta vieraat kantajat. Ap

Vierailija
4/74 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas, palstalle on pesiytynyt uusi hullu, nimittäin Arkkuhullu! :O

Vierailija
5/74 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkku sisältöineen painaa sellaisen 150 kiloa, että kyllä siinä vähän pitää löytyä ruista ranteesta.

No kyykkään esim tangolla 120 kg, prässissä 180kg, joten 1/6 tuosta 150kgsta ei liene ongelma. Eikö niitä ole 6 kantajaa? Ap

Vierailija
6/74 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas, palstalle on pesiytynyt uusi hullu, nimittäin Arkkuhullu! :O

Kiitos arvonimestä! Ap

Vierailija
7/74 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika wäsynyt kuule.

Vierailija
8/74 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, aion tunkea kantajaksi siis, ihan periaatteesta. Pyysin sisartani myös, mutta hän ei halunnut kun ”vaatteet kurttaantuu sen kantoliinan alla”. Siinäpä oikea kunnon syy :)

T. Ap

Vierailija
9/74 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni hautajaisissa puolet arkunkantajista oli naisia: äitini, täti ja yksi naispuolinen serkku. Loput 3 oli miehiä. Naisethan mummon oli saattohoitaneet joten miksi ei arkunkantajina myös?

Vierailija
10/74 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummoni hautajaisissa puolet arkunkantajista oli naisia: äitini, täti ja yksi naispuolinen serkku. Loput 3 oli miehiä. Naisethan mummon oli saattohoitaneet joten miksi ei arkunkantajina myös?

Vau, upeaa! Sujuiko kantaminen hyvin? Siis kun oletan että nuo olivat vähän vanhempia naisia eikä välttis mitään raakavoimannostajia?

Ap

Vierailija
11/74 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvin sujui. :) Äitini ja tätini olivat tuolloin n. 50-65 v ja serkku n. 25 v. Rotevia ja lujia naisia mutta eivät harrasta mitään voimailua tai painonnostoa :) ihan tavallisia naisia jotka harrastavat lenkkeilyä arkena.

Vierailija
12/74 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat valittaa. On aivan hullua, että arkunkantajina pitäisi olla vain miehiä. Moni nainen vahvempi, eikä miespuolisia sukulaisia ole kaikilla.

Onhan Suomen historiassa tapaus 1950-luvulla, jolloin naiset kantoivat arkkua: Tulilahden kaksoismurhan uhrien, Eine Nyyssösen ja Riitta Pakkasen arkut kantoivat haudan lepoon sairaanhoitajaopiskelijatoverit.

Olen usein ihmetellyt, että 1950-luvulla oltiin edistyksellisempiä kuin nykyään ainakin sen kerran...

Vierailija
13/74 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat aina kelvanneet tähän hommaan. Se ei ole painonnostoa eli ihan normaali terve ihminen pystyy hoitamaan tehtävän. Sitä arkkua ei kannatella yhdellä tai kahdella kädellä vaan vartalolla (kantaminen kyllä opetetaan) ja paino jakautuu kantajien kesken.

Olen itse kantanut arkkua. Raskainta kantamisessa on se henkinen puoli.

Vierailija
14/74 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoitetaan tästäkin nyt sitten mieli. Vai periaatteesta. Tästähän nyt kannattaaa nostaa sota suvun kesken ja unohtaa esim. vainajan sureminen ja muiston kunnioittaminen. Miksi sonni on sonni ja lehmä on lehmä? Eikö voisi olla vaikka lehso, jotta tämä sukupuoli kysymys ei aiheuta riitaa? Ja vilpitön osanottoni vainajan omaisille, myös sinulle.

Vierailija
15/74 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut hautajaisissa, joissa äitinsä arkkua kantoivat vainajan lapset: viisi tytärtä ja poika.

Vierailija
16/74 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 lisää vielä ap:lle neuvoksi - jos olet tosissasi etkä vaan arkkuhullu - että laita hyvät kengät, joilla pysyy pystyssä vakaasti ja nahkahanskat. Käsistä voi lähteä nahka ja hanskoilla saa paremman otteen. Kengät voi vaihtaa sirompiin myöhemmin hautaamisen jälkeen.

Vierailija
17/74 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantajina on kuitenkin useampi henkilö, eli kyllä sitä arkkua jaksaa normaalikuntoiset aikuiset kantaa, sukupuolesta riippumatta. Tärkeintä on että kun arkkua kannetaan pareittain parit muodostetaan kahdesta suurin piirtein samanpituisesta henkilöstä, se helpottaa kantamista kun saa painon paremmin jaettua tasaisesti ja arkkukin pysyy helpommin suorassa.

Vierailija
18/74 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ongelmaa jos nainen tarpeeksi vahva 👍

Vierailija
19/74 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ohjeista! Minä nyt siis kannan ainakin, ja voi olla että siskonikin. Miehiä ei suvusta löydy tarpeeksi, koska kannettava yksilö on ollut erittäin veemäinen luonne ja hänellä ollut välit poikki about joka sukulaiseen. Minuakaan ei mikään surun tunnepuuska varsinaisesti tule kantaessa haittaamaan. Mutta prosessi on hoidettava protokollan mukaan kuitenkin. Ap

Vierailija
20/74 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajan omaiset päättvät arkunkantajista, ei srk.

Ja arkunkantajana vo yhtähyvin olla myös nainen, jos voimat riittävät. Ja ainakin kannattaa varata hyvät kengät.

Se arkku painaa yllättävän paljon ja pitäisi kantaa vaakatasossa.

Mun ukki halusi ehdottomasti olla arkunkantaja kun mummini kuoli.

Ja niihän siinä kävi, että kesken matkan voimat hiipuivat ja arkku meinasi pudota maahan. Onneksi oli varahenkilö, joka joka otti ohjakset käsiinsä ja kantoi loppumatkan ukkini kanssa, mutta hankalaahan se oli, erityisesti hautaan laskiminen.