Olenko pienituloinen? Bruttopalkka 2430 euroa.
Elän kuplassa, jossa ystäväni, sukulaiseni ja muut tienaavat hyvin. Puolisoni tienaa neljä kertaa sen minkä minä. Tuo bruttopalkkani lienee lähellä mediaanipalkkaa, keskipalkkaa nostaa suurituloiset.
Mikä on pienituloisuuden raja? Olenko minä siis pienituloinen?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Olet virallisesti keskiluokkaan kuuluva. Sinne riittää 1900 euron kuukausitulot.
Meillä maksetaan kyllä kesäkissoillekkin enemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla suunnilleen sama ja tunnen olevani erittäin pienituloinen. Suvun kaikki eläkeläisetkin saavat eläkettä enemmän kuin minä :D. Mies tienaa myös triplat. Onneksi voin tukeutua mieheen & sukuun ja loisia kaikkien näiden lompakoilla, jos huonosti käy.
Itseäni häiritsee tässä oikeastaan se, että vaikka pidän työstäni, eikä minulla ole puolison takia rahasta puutetta, niin tekisi mieli parantaa ihan _omaa_ taloudellista panostusta perheeseeni ja ystäviini. Nythän käytän lähinnä puolison tienaamia rahoja, kun oma palkka menee käytännössä asuntolainaan ja yhtiövastikkeeseen kokonaisuudessaan. Meillä on tosin täysin yhteiset rahat.
ap
Ap te elätte liian leveästi, jos asumiseen menee noin paljon kuukaudessa. Jokainen tuntisi tuossa tilanteessa itsensä pienituloiseksi, jos palkka menisi lähes kokonaisuudessaan asuntolainaan ja vastikkeeseen.
Sinun olisi hyvä saada omia säästöjä omalle tilille. Koskaan ei voi tietää tuleeko ero omalle kohdalle. Silloin et voi enää tukeutua miehesi palkkaan. Nyt oma talous haltuun!
Itsellä bruttotulot noin 1900€. Asumiseen 560€ (pieni aso kaksio), ruokaan 160€ plus muut laskut. Autoa ei ole, koska en tarvitse sitä. Saan joka kuukausi säästöön 100-200€. Tiedän olevani pienituloinen, mutta tunnen pärjääväni ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla suunnilleen sama ja tunnen olevani erittäin pienituloinen. Suvun kaikki eläkeläisetkin saavat eläkettä enemmän kuin minä :D. Mies tienaa myös triplat. Onneksi voin tukeutua mieheen & sukuun ja loisia kaikkien näiden lompakoilla, jos huonosti käy.
Itseäni häiritsee tässä oikeastaan se, että vaikka pidän työstäni, eikä minulla ole puolison takia rahasta puutetta, niin tekisi mieli parantaa ihan _omaa_ taloudellista panostusta perheeseeni ja ystäviini. Nythän käytän lähinnä puolison tienaamia rahoja, kun oma palkka menee käytännössä asuntolainaan ja yhtiövastikkeeseen kokonaisuudessaan. Meillä on tosin täysin yhteiset rahat.
ap
Ap te elätte liian leveästi, jos asumiseen menee noin paljon kuukaudessa. Jokainen tuntisi tuossa tilanteessa itsensä pienituloiseksi, jos palkka menisi lähes kokonaisuudessaan asuntolainaan ja vastikkeeseen.
Sinun olisi hyvä saada omia säästöjä omalle tilille. Koskaan ei voi tietää tuleeko ero omalle kohdalle. Silloin et voi enää tukeutua miehesi palkkaan. Nyt oma talous haltuun!
Itsellä bruttotulot noin 1900€. Asumiseen 560€ (pieni aso kaksio), ruokaan 160€ plus muut laskut. Autoa ei ole, koska en tarvitse sitä. Saan joka kuukausi säästöön 100-200€. Tiedän olevani pienituloinen, mutta tunnen pärjääväni ihan hyvin.
No ei kai taloutta pidä laskea vain pienempituloisen mukaan, vaan kokonaisuutena? Vaikka meillä menee laskennallisesti minun palkkani kokonaan asuntolainaan ja yhtiövastikkeeseen, niin minun tuloni ovat kuitenkin vain noin viidesosa talouden kokonaistuloista. Useimmilla talouksilla, varsinkin Helsingissä, asumiseen menee 30-40% tuloista.
Meillä on yhteisiä säästöjä ja koko omaisuus on yhdessä kerätty, kun ollaan yhdessä nollasta aloitettu. Avioeroa ei tarvitse edes miettiä, mutta kyllähän minä pärjäisin meidän yhteisten säästöjen turvin erinomaisesti. En ymmärrä, miksi minulla pitäisi olla jotain omia säästöjä erikseen. Avioehtoa meillä ei luonnollisesti ole.
ap
Turhaan ap stressaat asiasta! Yhteinen perhe, yhteiset tulot ja menot. Älä tee asiaa mielessäsi vaikeaksi vaan
nauti huolettomasta taloudellisesta tilanteestanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta tässä on se, että kun olen tulojen mukaan suvun köyhin, mun ei tarvitse maksaa koskaan mitään. Ravintolassa joko mies tai isä maksaa aina, koska "pidä se ne taskurahas nyt vaan itselläs".
Ehkä tässä kuviossa häiritsee eniten muiden alentuva suhtautuminen sinuun. "Suvun köyhin", "taskurahat". Itse en loppujen lopuksi jaksaisi lähipiiriä, jossa raha on kaikki kaikessa ja varallisuus määrittää ihmisen arvon.
Kaikki te jotka tässä ketjussa kerrotte: " tienaan 1900e ja pärjään hienosti" , asutteko pk- seudulla? Itsellä brutto noin 3400 ja miehellä 3200 ja aika tiukoilla ollaan Espoossa. Lapset ja asuminen kallista, ei paljon juhlita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki te jotka tässä ketjussa kerrotte: " tienaan 1900e ja pärjään hienosti" , asutteko pk- seudulla? Itsellä brutto noin 3400 ja miehellä 3200 ja aika tiukoilla ollaan Espoossa. Lapset ja asuminen kallista, ei paljon juhlita.
Meillä on viisihenkinen perhe. Miehen tulot noin 5000, minulla noin 2000, bruttona siis. Käteen jää miehen palkasta noin 3300, minulla noin 1600 euroa. Tästä menee kahden auton (pakko työn takia), asuntolainan, vakuutusten, päivähoitomaksujen ja muiden maksamiseen niin paljon, että käteen jää 1200 euroa kuussa. Kyllähän sillä elää, mutta eipä ihan hirveästi ostella uusia polkupyöriä, talvivaatteita tai matkustella talvella aurinkoon.
Ollaan kyllä harkittu jonnekin hevonkuuseen muuttamista. Tulisipa vaan työt perässä :P
Vierailija kirjoitti:
Hyvä palkka sulla ap. Mulla 1300 €/kk 30h viikko ja maksan 3 teinin toimeentulon ja onnellinen perhe ollaan.
No te saatte vähintään toisen mokoman sossusta - odotas kun nuoriso täyttää 18, niin et pärjää yksinkään tolla palkallas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta tässä on se, että kun olen tulojen mukaan suvun köyhin, mun ei tarvitse maksaa koskaan mitään. Ravintolassa joko mies tai isä maksaa aina, koska "pidä se ne taskurahas nyt vaan itselläs".
Ehkä tässä kuviossa häiritsee eniten muiden alentuva suhtautuminen sinuun. "Suvun köyhin", "taskurahat". Itse en loppujen lopuksi jaksaisi lähipiiriä, jossa raha on kaikki kaikessa ja varallisuus määrittää ihmisen arvon.
Oot tottunut siihen, että Kela ja sossu maksaa kaiken.
Kaikki eivät ole siihen alentuneet, vaan tekevät töitä sillä palkalla, mihin oma osaaminen riittää.
Jostakin tilastosta luin, että suomessa keskipalkka on nyt n.3000€/kk (brutto) siitä jäänee käteen noin 2250€, (riippuen vähennyksistä). Valtion ja kunnan palveluksessa palkkataso on pienempi n.2200€/kk, mutta se on peruja pidemmistä lomista, jotka kait nyt otettiin pois, ja en tiedä paljonko palkat vastaavasti nousivat.
Alkuperäiseen, ap:n kysymykseen kun tuosta vetää johtopäätöksen,=> palkkasi on alle valtakunnallisen keskiarvon, MUTTA, kun palkkataso on suomessa laskemaan päin, niin kohta sinulla on keskipalkka (jos se palkkasi ei laske).
Ostovoimasta ei tässä yhteydessä kannata puhua, sillä suomalaisilla se on ollut ns. syöksykierteessä (erilaiset verot ja veroluonteiset maksut ovat nousseet niin kovaa kyytiä (kärkipäässä ovat polttoainevero ja kiinteistövero jotka jo nyt ennätyskorkealla ja korotuksia tulossa lisää), korotuksia tulossa myös alkoholi- ja savukeveroihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Itsellä bruttotulot noin 1900€. Asumiseen 560€ (pieni aso kaksio), ruokaan 160€ plus muut laskut. Autoa ei ole, koska en tarvitse sitä. Saan joka kuukausi säästöön 100-200€. Tiedän olevani pienituloinen, mutta tunnen pärjääväni ihan hyvin.No ei kai taloutta pidä laskea vain pienempituloisen mukaan, vaan kokonaisuutena? Vaikka meillä menee laskennallisesti minun palkkani kokonaan asuntolainaan ja yhtiövastikkeeseen, niin minun tuloni ovat kuitenkin vain noin viidesosa talouden kokonaistuloista. Useimmilla talouksilla, varsinkin Helsingissä, asumiseen menee 30-40% tuloista.
Meillä on yhteisiä säästöjä ja koko omaisuus on yhdessä kerätty, kun ollaan yhdessä nollasta aloitettu. Avioeroa ei tarvitse edes miettiä, mutta kyllähän minä pärjäisin meidän yhteisten säästöjen turvin erinomaisesti. En ymmärrä, miksi minulla pitäisi olla jotain omia säästöjä erikseen. Avioehtoa meillä ei luonnollisesti ole.
ap
No mitä sitten valitat? Mikä oikeasti on se ongelma?
Vierailija kirjoitti:
tekisi mieli parantaa ihan _omaa_ taloudellista panostusta perheeseeni ja ystäviini.
ap
Jos saat enemmän palkkaa, sitten itket täällä kuinka verojen takia itseasiassa tienaat vähemmän kuin ennen etkä saa enää mitään niitä tukia kuin ennen.
Paras keino on jäädä työttömäksi. Kaikki rikkaat kadehtivat työttömiä. Silloin kaikki saamasi raha jää omaan käyttöösi ja voit elää yltäkylläistä elämää.
Tämä asia riippuu varmasti pitkälti myös siitä missä päin asuu. Omat tuloni ansiotyöstä ovat bruttona 2 400 €/kk ja pääomatulot 400 €/kk. Noilla tienesteillä tunnen itseni miltei porhoksi täällä landella, pääkaupunkiseudulla voisi olla ihan toinen ääni kellossa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on viisihenkinen perhe. Miehen tulot noin 5000, minulla noin 2000, bruttona siis. Käteen jää miehen palkasta noin 3300, minulla noin 1600 euroa. Tästä menee kahden auton (pakko työn takia), asuntolainan, vakuutusten, päivähoitomaksujen ja muiden maksamiseen niin paljon, että käteen jää 1200 euroa kuussa. Kyllähän sillä elää, mutta eipä ihan hirveästi ostella uusia polkupyöriä, talvivaatteita tai matkustella talvella aurinkoon.
Ollaan kyllä harkittu jonnekin hevonkuuseen muuttamista. Tulisipa vaan työt perässä :P
Valintakysymyksiä. 4900€/kk nettona pitäisi kyllä riittää polkupyöriin, talvivaatteisiin ja etelänmatkoihinkin. Meillä tulot yhteensä 3100€/kk nettona, asutaan pk-seudulla ja on varaa matkustella ja ostaa kaikki tarvittava. Säästöönkin menee monta sataa kuussa.
Jos ap:n mies tienaa bruttona kerran neljä kertaa mitä ap niin ihmettelen miten ap:n tulot ovat nettona viidesosa perheen koko tulosta. Ei ole ap tainnut kuulla progressiivisesta verotuksesta, meillä itse tienaan tuplasti mitä emäntä ja ero nettopalkassa muutamia satasia. Hyvin puhuit itsesi pussiin.
Lisäksi, jos kerran 10 vuotta maksettu 25 vuoden asuntolainasta ja vielä 300 000€ jäljellä niin se tarkoittaa sitä että alkuperäinen lainasumma on ollut siis 500 000€. 25 vuoden laina-ajalla 0,6% marginaalilla pelkkä lainanhoitokulu on jo 1800€ kuussa, ja oletan ettei tämä ole mikään pieni kaksio. Sanotaanko vastike pyörii siinä 300€/kk vesineen, autopaikkoineen yms. Bruttotuloistasi laskettuna 2018 Espoolaisena kirkkoon kuuluvana sulle jää palkasta käteen karkeasti 1850€ (jos asuntolainan korkovähennyksiä huomioidaan niin ehkä 1900€). Eli ei täsmännyt sekään lasku, että sun tulot riittää juuri lainanlyhennykseen ja vastikkeisiin.
2/5 yrityksestä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluisat "muut menot", eli kaikenlainen tarpeeton shoppailu ja kuluttaminen, jota ei jostain syystä lasketa mukaan.
Mutta ikävä kuulla, että olette niin köyhiä, ettei talvitakkiinkaan ole varaa.