Olenko pienituloinen? Bruttopalkka 2430 euroa.
Elän kuplassa, jossa ystäväni, sukulaiseni ja muut tienaavat hyvin. Puolisoni tienaa neljä kertaa sen minkä minä. Tuo bruttopalkkani lienee lähellä mediaanipalkkaa, keskipalkkaa nostaa suurituloiset.
Mikä on pienituloisuuden raja? Olenko minä siis pienituloinen?
Kommentit (37)
Mulla suunnilleen sama ja tunnen olevani erittäin pienituloinen. Suvun kaikki eläkeläisetkin saavat eläkettä enemmän kuin minä :D. Mies tienaa myös triplat. Onneksi voin tukeutua mieheen & sukuun ja loisia kaikkien näiden lompakoilla, jos huonosti käy.
Vierailija kirjoitti:
Palstan mukaan olet ihan wt ja köyhä. Täällä tienaa kaikki vähintään 6000€ bruttona. Silti rahat ei koskaan riitä elämiseen.
No se on kyllä juuri näin, mutta kaipaisin ihan faktaa ja tilastotietoa siitä, mikä on pienituloisen raja Suomessa tänä päivänä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla suunnilleen sama ja tunnen olevani erittäin pienituloinen. Suvun kaikki eläkeläisetkin saavat eläkettä enemmän kuin minä :D. Mies tienaa myös triplat. Onneksi voin tukeutua mieheen & sukuun ja loisia kaikkien näiden lompakoilla, jos huonosti käy.
Itseäni häiritsee tässä oikeastaan se, että vaikka pidän työstäni, eikä minulla ole puolison takia rahasta puutetta, niin tekisi mieli parantaa ihan _omaa_ taloudellista panostusta perheeseeni ja ystäviini. Nythän käytän lähinnä puolison tienaamia rahoja, kun oma palkka menee käytännössä asuntolainaan ja yhtiövastikkeeseen kokonaisuudessaan. Meillä on tosin täysin yhteiset rahat.
ap
Olet virallisesti keskiluokkaan kuuluva. Sinne riittää 1900 euron kuukausitulot.
Vierailija kirjoitti:
Elän kuplassa, jossa ystäväni, sukulaiseni ja muut tienaavat hyvin. Puolisoni tienaa neljä kertaa sen minkä minä. Tuo bruttopalkkani lienee lähellä mediaanipalkkaa, keskipalkkaa nostaa suurituloiset.
Mikä on pienituloisuuden raja? Olenko minä siis pienituloinen?
En tiedä. Minun tienestini on bruttona puolet sinun tienestistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Olet virallisesti keskiluokkaan kuuluva. Sinne riittää 1900 euron kuukausitulot.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005698604.html
Mun mielestä sun palkka kuulostaa ihan ok.
t. 2160€
Haaveilen työstä josta saisin samanlaista palkkaa kuin ap tällä hetkellä tienaa. En ole koskaan tienannut edes tuon verran. Haluan nousta keskiluokkaan, pois köyhyydestä.
Siis minä olen pienituloinen, bruttopalkka 1200 - 1800e /kk ja tuolla 1800e pärjää jo ihan ookoosti. Eli olet keskiluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005698604.html
Kiitos tästä! Reilu satanen vielä bruttopalkkaan lisää, niin olen siis keskituloisista keskituloisin :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Haaveilen työstä josta saisin samanlaista palkkaa kuin ap tällä hetkellä tienaa. En ole koskaan tienannut edes tuon verran. Haluan nousta keskiluokkaan, pois köyhyydestä.
Saanko kysyä mitä työtä teet?
Ei ap, mutta itsekin pa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni häiritsee tässä oikeastaan se, että vaikka pidän työstäni, eikä minulla ole puolison takia rahasta puutetta, niin tekisi mieli parantaa ihan _omaa_ taloudellista panostusta perheeseeni ja ystäviini. Nythän käytän lähinnä puolison tienaamia rahoja, kun oma palkka menee käytännössä asuntolainaan ja yhtiövastikkeeseen kokonaisuudessaan. Meillä on tosin täysin yhteiset rahat.
ap
Kuinka iso laina teillä oikein on jos palkkasi hupenee asumismenoihin?
Et ole pienituloinen, elät vaan liian kalliisti.
Minun brutto 1690e, miehen brutto 2400. Pärjätään oikein mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Siitä näette että fiksut, varakkaat miehet karttavat älykkäitä, hyvin tienaavia naisia.
Syy on se, että he ovat joutuneet ja joutuvat vääntämään jo tarpeeksi kollekoide, miesten kanssa arjessa - eivätkä enää halua kotonaan vääntää vaimonsa kanssa toista settiä.
Mistä ei saa edes palkkaa - saati piparia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kuinka iso laina teillä oikein on jos palkkasi hupenee asumismenoihin?
Et ole pienituloinen, elät vaan liian kalliisti.Minun brutto 1690e, miehen brutto 2400. Pärjätään oikein mukavasti.
Ei me eletä liian kalliisti, vaan ihan ok yhteisiin tuloihin nähden. Meillä on vielä noin 300 000 euroa asuntolainaa jäljellä, maksettu jo kohta 10 vuotta ja 15 olisi vielä jäljellä. Eipä meillä kuitenkaan merkitä tuloja mitenkään, kaikki menee yhteiselle tilille, josta lähtee perheen yhteiset laskut ja muut kulut, kuten asuntolaina.
ap
Hyvä palkka sulla ap. Mulla 1300 €/kk 30h viikko ja maksan 3 teinin toimeentulon ja onnellinen perhe ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap, mutta itsekin pa
Opiskelen, ennen opiskelua olen tehnyt osa-aikaisia pienipalkkaisia töitä joissa palkka parhaimmillaan on 1300 euroa kuukaudessa ja joskus alle. Opiskeluaikana on vaikea löytää töitä ja tienaan noin 20-200 euroa välillä, en joka kuukausi. Minkälaista työtä teet, pa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä näette että fiksut, varakkaat miehet karttavat älykkäitä, hyvin tienaavia naisia.
Syy on se, että he ovat joutuneet ja joutuvat vääntämään jo tarpeeksi kollekoide, miesten kanssa arjessa - eivätkä enää halua kotonaan vääntää vaimonsa kanssa toista settiä.
Mistä ei saa edes palkkaa - saati piparia..
Onpa yleistys. Mutta sanonpa vaan, että minä ja mieheni tapasimme lukiossa, jolloin kummallakaan ei ollut mitään hajua tulevasta työstä tai tulotasosta. Rakastuimme toisiimme ihmisinä, emme toistemme tuleviin palkkoihin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap, mutta itsekin pa
Opiskelen, ennen opiskelua olen tehnyt osa-aikaisia pienipalkkaisia töitä joissa palkka parhaimmillaan on 1300 euroa kuukaudessa ja joskus alle. Opiskeluaikana on vaikea löytää töitä ja tienaan noin 20-200 euroa välillä, en joka kuukausi. Minkälaista työtä teet, pa?
Minä olen ihan kokopäiväisenä töissä, vakituinen toimistotyö. Bruttopalkka pari euroa yli 1800 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap, mutta itsekin pa
Minä olen ihan kokopäiväisenä töissä, vakituinen toimistotyö. Bruttopalkka pari euroa yli 1800 euroa.
Minulla oli varmaan melkein sama tuntipalkka tai aavistuksen pienempi mutta osa-aikatyön vuoksi kuukausiansioni jäivät pienemmiksi.
Palstan mukaan olet ihan wt ja köyhä. Täällä tienaa kaikki vähintään 6000€ bruttona. Silti rahat ei koskaan riitä elämiseen.