Ensitreffit alttarilla - sinkut esittelyssä. Tästä se alkaa!
Kommentit (1271)
Ööö, olen minäkin keskustellut eskarien kanssa maailman syntyteorioista ja myyteistä, käsityksistä elämänpuusta, kaaosteoriasta, evoluutiosta, flow-tilasta ja mielen teoriasta, aurinkotuulesta, punaisista kääpiöistä, supernovista yms. asioita, se on ihan mahdollista. Asioista pitää toki kertoa ikätason mukaisesti. Toki alle kouluikäisten ja yläkouluikäisten opettaminen on erilaista, mutta on siinä myös yhteistä.
Tätä on varmaan kysytty jo useamman kerran, mutten koko ketjua jaksa lukea. Kenen kanssa menisitte mieluiten treffeille, jos olisi sinkku?
Itse varmaan sen matikanopettajan kanssa. On mukavan näköinen ja vaikuttaa kunnolliselta jalat maassa -tyypiltä. Osaa hymyillä ja pitää huolta terveydestään. Jaamme kiinnostuksen luonnontieteisiin. Voisin jopa muuttaa sen luo asumaan, koska omakotitalo pienemmässä kaupungissa on kivempi kuin kerrostaloasunto keskellä isoa kaupunkia. Karjalatavaraa vähän vähentäisin. :D Se sairaanhoitaja on kans aika ihana, mutta ehkä ei hoitajana kiinnosta toista hoitajaa treffata.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on varmaan kysytty jo useamman kerran, mutten koko ketjua jaksa lukea. Kenen kanssa menisitte mieluiten treffeille, jos olisi sinkku?
Itse varmaan sen matikanopettajan kanssa. On mukavan näköinen ja vaikuttaa kunnolliselta jalat maassa -tyypiltä. Osaa hymyillä ja pitää huolta terveydestään. Jaamme kiinnostuksen luonnontieteisiin. Voisin jopa muuttaa sen luo asumaan, koska omakotitalo pienemmässä kaupungissa on kivempi kuin kerrostaloasunto keskellä isoa kaupunkia. Karjalatavaraa vähän vähentäisin. :D Se sairaanhoitaja on kans aika ihana, mutta ehkä ei hoitajana kiinnosta toista hoitajaa treffata.
Ei tarvitse kauaa miettiä: ehdottomasti Eetun!
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin suuri kiinnostus näytä olevan, kun et nimiä viitsinyt mieleen painaa tai edes katsoa jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin suuri kiinnostus näytä olevan, kun et nimiä viitsinyt mieleen painaa tai edes katsoa jostain.
Täysin hypoteettinen kysymys. Kunhan keskustelun vuoksi kysyin. En ole oikeasti tosissaan kiinnostunut kenestäkään heistä. Enhän ole edes tavannut heitä. Ei kai yhden jakson jälkeen voi nimet jäädä päähän? (En vaivautunut katsomaan ekaa.)
En yleensä ole sitä mieltä, että samannimiset ihmiset muistuttavat toisiaan. Tämän jakson myötä oli hämmentävää huomata, miten Vesa muistutti todella paljon kolmeakin tuntemaani Vesaa. Eetu taasen on melkein kuin kopio tuntemastani Eetusta. Ei sinällään tuo lisää tähän keskusteluun, mutta halusin silti kertoa. Sen verran hämmensi.
Ärsyttävää kun on kaksi ketjua. Voisiko yp yhdistää?
Heikki jotenkin ärsyttää mua. Jospa hänestä kuoriutuisi symppis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin hypoteettinen kysymys. Kunhan keskustelun vuoksi kysyin. En ole oikeasti tosissaan kiinnostunut kenestäkään heistä. Enhän ole edes tavannut heitä. Ei kai yhden jakson jälkeen voi nimet jäädä päähän? (En vaivautunut katsomaan ekaa.)
Luulisi jäävän, kun ne aika monesti siinä toistuivat. Ja vastaus kysymykseesi: Sini miellytti eniten, vaikka olen heteronainen. Hieman samankaltainen kuin olen itse. Ehkä siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vesa!!! Ihan mielettömän kuuma, pohdiskeleva, lukenut mies. Sen hymy ja huumori on parasta koko ohjelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää ihmiset jotka jankuttavat lastenhoitajien vain hoitavan eivät taida olla omata minkäänlaista kokemusta lapsista. Itse ainakin arvostan äärimmäisen paljon sitä työtä mitä ne "vain" lastenhoitajat tekevät esimerkiksi oman lapseni kanssa siellä päivähoidossa.
Se, että sanoo opettajan ja lastenhoitajan työn eroavan toisistaan, ei tarkoita sitä, että ei arvostaisi kumpaakin ammattia ja kummankin ammatin edustajia.
Ei ole työn arvostamista vähätellä ihmisen työnkuvaa ja väittää että lastenhoitajat eivät kasvata ja opeta vaan vain vaihtavat vaippoja. Sulla taitaa olla pahasti kokonaiskuvan hahmotuksen ongelmia jos et kykene näkemään samankaltaisuuksia Sinin ja Vesan työssä.
Ja sulla on monen moisia ongelmia, koska et pysty myöntämään, että heidän töissä on yhtäläisyyksiä erittäin vähän. Anna mä arvaan, olet itsetunto-ongelmista kärsivä lastenhoitaja, joka ei itse arvosta itseään ja ammattikuntaansa.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää kun on kaksi ketjua. Voisiko yp yhdistää?
Heikki jotenkin ärsyttää mua. Jospa hänestä kuoriutuisi symppis.
En usko, että täällä yp lähtee ketjuja yhdistelemään. Muistakin aiheista on kymmenittäin ketjuja. Täytyy vain valita kumpaa ketjua suosii tai osallistua molempiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettajat eivät tosiaan ole kasvatustieteen maistereita kuten luokanopettajat ala-asteella. Heidän opiskelemansa pedagogisten opintojen määrä on hyvin vähäinen luokanopettajiin verrattuna. Ja lähihoitaja on tosiaan hoitoalan tutkinto kun taas lastentarhanopettajat kai ovat kasvatustieteen kandeja. Joten aika kaukaa haettua loppujen lopuksi sanoa että Sini ja Vesa olisivat samalla alalla ja että se ala olisi kasvatusala.
Koulutustausta ei poista sitä kasvatusvastuuta, joka ihan jokaisella opettajalla on. Ei se matematiikan opettaja voi siellä luokassa vain kaavoja tankata, vaan hänen on toimittava myös kasvattajana. Selviteltävä riitoja, kerrottava mikä on oikeaa käytöstä, rangaistava häiritsevästä toiminnasta jne. Samaa tekee lastenhoitaja, mutta vain eri ikäisille lapsille. Siinä mielessä ovat samalla alalla. Työnkuvat vain eroavat toisistaan. Erilaisista työnkuvista huolimatta ala on kasvatusala.
Söpöä kun oikein etsimällä etsit niitä yhtäläisyyksiä. :D Riidat sun muut ovat kuitenkin sivuosassa, päätyö on jotakin aivan muuta. Toisella lasten perustarpeista huolehtiminen ja toisella matematiikan opettaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettajat eivät tosiaan ole kasvatustieteen maistereita kuten luokanopettajat ala-asteella. Heidän opiskelemansa pedagogisten opintojen määrä on hyvin vähäinen luokanopettajiin verrattuna. Ja lähihoitaja on tosiaan hoitoalan tutkinto kun taas lastentarhanopettajat kai ovat kasvatustieteen kandeja. Joten aika kaukaa haettua loppujen lopuksi sanoa että Sini ja Vesa olisivat samalla alalla ja että se ala olisi kasvatusala.
Mitä se lastenhoitaja sitten siellä päiväkodissa tekee? Ettei vaan kasvattaisi niitä lapsia? Ai niin, mutta lähihoitajahan ei ole kasvatusalan tutkinto, joten ei se niin voikaan olla...
Huolehtii lasten perustarpeista ja opettaa ihmismäistä käyttäytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua, miten lastenhoitaja ja opettaja on laitettu pariksi. Toisella on akateeminen koulutus ja toisella...ööh...peruskoulu just ja just käytynä? Itse en ainakaan viihtyisi ihmisen kanssa, jolla on huomattavasti matalampi koulutustaso.
Minä tajuan hyvinkin. Samalla alalla todennäköisesti samansuuntaiset arvot. Ymmärtää toisen työtä kun itsekin työskentelee samalla alalla. Persoonallisuudet ovat luultavasti asiantuntijoiden mukaan yhteensopivat jne. Onneksi asiantuntijoilla on laaja-alaisempi käsitys kuin sinulla eivätkä he tuijota vain titteleitä.
Ymmärtää toisen työtä? Aineenopettaja ja lastenhoitaja tekevät ihan toisenlaista työtä. Toinen vaihtaa vaippoja, toinen pohtii syvällisiä lähes aikuisten kanssa.
Eivät he välttämättä ole huono pari, mutta nuo ammatit itsessään eivät kyllä yhdistä, eivätkä todellakaan kerro samanlaisuudesta.
Sinulla on kyllä todella suppea kuva lastenhoitajan työstä ja äärimmäisen vääristynyt kuva yläasteen matematiikanopettajan työstä. Kasvatusalaa ne molemmat ovat, vaikka lapset ovatkin eri ikäisiä. Ja samaa alaa on keskimäärin helpompi ymmärtää kuin täysin vierasta alaa.
Itse olen ollut fysiikan ja matematiikan opettajana sekä yläkoulussa että lukiossa. Ja kyllä, minun kokemukseni on kyllä vahvasti se, että parasta työssäni on nimenomaan maailmankuvan pohdinta oppilaiden kanssa. Puhutaan sitten mustista aukoista, suhteellisuusteoriasta, tai siitä, että maapallon säde osattiin laskea melko oikein jo 2000 vuotta sitten, oppilaiden näkemykset ovat hyvin mielenkiintoisia. Kyllä, jo yläkoulussa. En voisi kuvitellakaan työtä päiväkodissa, saati että se voisi mitenkään olla samaa työtä kuin minun työni.
Pienten kanssa maailmankuvan pohdinta vasta hulvatonta onkin!!!! 😀
Mä oon kanssa tykännyt erityisesti keskustella kolmivuotiaiden kanssa olemisen tuskasta ja elämän tarkoituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutustausta ei poista sitä kasvatusvastuuta, joka ihan jokaisella opettajalla on. Ei se matematiikan opettaja voi siellä luokassa vain kaavoja tankata, vaan hänen on toimittava myös kasvattajana. Selviteltävä riitoja, kerrottava mikä on oikeaa käytöstä, rangaistava häiritsevästä toiminnasta jne. Samaa tekee lastenhoitaja, mutta vain eri ikäisille lapsille. Siinä mielessä ovat samalla alalla. Työnkuvat vain eroavat toisistaan. Erilaisista työnkuvista huolimatta ala on kasvatusala.
Söpöä kun oikein etsimällä etsit niitä yhtäläisyyksiä. :D Riidat sun muut ovat kuitenkin sivuosassa, päätyö on jotakin aivan muuta. Toisella lasten perustarpeista huolehtiminen ja toisella matematiikan opettaminen.
Ei ollenkaan söpöä, että et ymmärrä lukemaasi. Vinkki: viimeisessä lauseessa olennainen tieto.
Tämä ketju ainakin tuntuu täyttyvän kaikesta muusta kuin ohjelmaan liittyvästä keskustelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se lastenhoitaja sitten siellä päiväkodissa tekee? Ettei vaan kasvattaisi niitä lapsia? Ai niin, mutta lähihoitajahan ei ole kasvatusalan tutkinto, joten ei se niin voikaan olla...
Huolehtii lasten perustarpeista ja opettaa ihmismäistä käyttäytymistä.
Miten ihmismäisen käyttäytymisen opettaminen eroaa kasvattamisesta?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju ainakin tuntuu täyttyvän kaikesta muusta kuin ohjelmaan liittyvästä keskustelusta.
Hääjaksossa oli niin vähän tapahtumia, ettei siitä riitä keskusteltavaa koko viikoksi :D Pakko täyttää odotusaika muulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää ihmiset jotka jankuttavat lastenhoitajien vain hoitavan eivät taida olla omata minkäänlaista kokemusta lapsista. Itse ainakin arvostan äärimmäisen paljon sitä työtä mitä ne "vain" lastenhoitajat tekevät esimerkiksi oman lapseni kanssa siellä päivähoidossa.
Se, että sanoo opettajan ja lastenhoitajan työn eroavan toisistaan, ei tarkoita sitä, että ei arvostaisi kumpaakin ammattia ja kummankin ammatin edustajia.
Ei ole työn arvostamista vähätellä ihmisen työnkuvaa ja väittää että lastenhoitajat eivät kasvata ja opeta vaan vain vaihtavat vaippoja. Sulla taitaa olla pahasti kokonaiskuvan hahmotuksen ongelmia jos et kykene näkemään samankaltaisuuksia Sinin ja Vesan työssä.
Ja sulla on monen moisia ongelmia, koska et pysty myöntämään, että heidän töissä on yhtäläisyyksiä erittäin vähän. Anna mä arvaan, olet itsetunto-ongelmista kärsivä lastenhoitaja, joka ei itse arvosta itseään ja ammattikuntaansa.
En ole lastenhoitaja, mutta mulla on lapsia. Sulla ilmeisesti ei ole koska et pysty näkemään että lapset ovat opetettavia ihmisiä siinä missä nuoret ja aikuisetkin. Mutta en jaksa jankata sun kanssa enempää, kallistun sen puoleen että oletkin vain trolli. Ei kukaan voi olla oikeasti noin idiootti. Noniin, ei pilata ketjua tämän enempää.
Oho olikin näköjään palotarkastaja eikä pelastaja. No silti on semmosella toisten hengestä huolehtimisalalla.