Ensitreffit alttarilla - sinkut esittelyssä. Tästä se alkaa!
Kommentit (1271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua, miten lastenhoitaja ja opettaja on laitettu pariksi. Toisella on akateeminen koulutus ja toisella...ööh...peruskoulu just ja just käytynä? Itse en ainakaan viihtyisi ihmisen kanssa, jolla on huomattavasti matalampi koulutustaso.
Minä tajuan hyvinkin. Samalla alalla todennäköisesti samansuuntaiset arvot. Ymmärtää toisen työtä kun itsekin työskentelee samalla alalla. Persoonallisuudet ovat luultavasti asiantuntijoiden mukaan yhteensopivat jne. Onneksi asiantuntijoilla on laaja-alaisempi käsitys kuin sinulla eivätkä he tuijota vain titteleitä.
Ymmärtää toisen työtä? Aineenopettaja ja lastenhoitaja tekevät ihan toisenlaista työtä. Toinen vaihtaa vaippoja, toinen pohtii syvällisiä lähes aikuisten kanssa.
Eivät he välttämättä ole huono pari, mutta nuo ammatit itsessään eivät kyllä yhdistä, eivätkä todellakaan kerro samanlaisuudesta.
Sinulla on kyllä todella suppea kuva lastenhoitajan työstä ja äärimmäisen vääristynyt kuva yläasteen matematiikanopettajan työstä. Kasvatusalaa ne molemmat ovat, vaikka lapset ovatkin eri ikäisiä. Ja samaa alaa on keskimäärin helpompi ymmärtää kuin täysin vierasta alaa.
Itse olen ollut fysiikan ja matematiikan opettajana sekä yläkoulussa että lukiossa. Ja kyllä, minun kokemukseni on kyllä vahvasti se, että parasta työssäni on nimenomaan maailmankuvan pohdinta oppilaiden kanssa. Puhutaan sitten mustista aukoista, suhteellisuusteoriasta, tai siitä, että maapallon säde osattiin laskea melko oikein jo 2000 vuotta sitten, oppilaiden näkemykset ovat hyvin mielenkiintoisia. Kyllä, jo yläkoulussa. En voisi kuvitellakaan työtä päiväkodissa, saati että se voisi mitenkään olla samaa työtä kuin minun työni.
Opettajaksi sinulla on harvinaisen huono luetunymmärtämisen taito. Ei tuossa sanottu, että olisivat samaa työtä, vaan samaa alaa.
Minusta eivät ole samaa alaa. Minusta olen mieheni kanssa samalla alalla. Opiskelimme samaa alaa, minä päädyin opettajaksi, hän päätyi asiantuntijaksi eräälle toimialalle valtiolle. Molemmat olemme fyysikoita. Ja molemmat halusimme lähteä alunperin opiskelemaan juuri fysiikkaa. En olisi voinut kuvitellakaan lähteväni opiskelemaan sen enempää päivähoitoon liittyviä aloja kuin esim luokanopettajaksikaan.
Ja oikeasti jokainen yhtenäiskoulussa työskennellyt tietää, että jo luokanopet ja aineenopet ovat aika erityyppisiä ihmisiä. Niissä paikoissa on usein jonkinlaista yhteensovittamista opehuoneissa.
Opettaja työskentelee kasvatusalan tehtävissä. Samoin tekee lastenhoitaja. Ovat siis täsmälleen samaa alaa. Sillä opetettavalla aineella ei ole mitään väliä, kun puhutaan alasta, jolla työskentelee.
Kyllä mä näen siinä aikamoisen eron, että opettaako hitsaamaan vai pyyhkimään perseensä.
Se onkin eri asia, mutta alaa se ei muuta. Kasvatusala on kasvatusala opettipa mitä tahansa. Aikuiskouluttajat ovat sitten asia erikseen.
No se ei silti ole samanlaista työtä nähnytkään vaikka kuinka olisi myös kasvatustyötä kummallakin. Aivan eri opettaa lapsia pesemään kätensä kuin ratkomaan yhtälöitä.
Miten se on aivan eri asia? Molemmissa opetetaan ja ohjataan ja otetaan huomioon lapsen ikätaso. Oletko koskaan edes ollut tekemisissä lasten kanssa?
Olen ollut tekemisissä lasten kanssa. Kyllä on täysin erilaista olla päiväkoti-ikäisten ja kouluikäisten kanssa. Kehitystasot eroavat niin merkittävästi ja samoin se, mitä lapsiltä voi odottaa. Toinen paimentaa lapsilaumaa ja huolehtii perustarpeista ja toinen opettaa luokkahuoneessa matematiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua, miten lastenhoitaja ja opettaja on laitettu pariksi. Toisella on akateeminen koulutus ja toisella...ööh...peruskoulu just ja just käytynä? Itse en ainakaan viihtyisi ihmisen kanssa, jolla on huomattavasti matalampi koulutustaso.
Minä tajuan hyvinkin. Samalla alalla todennäköisesti samansuuntaiset arvot. Ymmärtää toisen työtä kun itsekin työskentelee samalla alalla. Persoonallisuudet ovat luultavasti asiantuntijoiden mukaan yhteensopivat jne. Onneksi asiantuntijoilla on laaja-alaisempi käsitys kuin sinulla eivätkä he tuijota vain titteleitä.
Ymmärtää toisen työtä? Aineenopettaja ja lastenhoitaja tekevät ihan toisenlaista työtä. Toinen vaihtaa vaippoja, toinen pohtii syvällisiä lähes aikuisten kanssa.
Eivät he välttämättä ole huono pari, mutta nuo ammatit itsessään eivät kyllä yhdistä, eivätkä todellakaan kerro samanlaisuudesta.
Sinulla on kyllä todella suppea kuva lastenhoitajan työstä ja äärimmäisen vääristynyt kuva yläasteen matematiikanopettajan työstä. Kasvatusalaa ne molemmat ovat, vaikka lapset ovatkin eri ikäisiä. Ja samaa alaa on keskimäärin helpompi ymmärtää kuin täysin vierasta alaa.
Itse olen ollut fysiikan ja matematiikan opettajana sekä yläkoulussa että lukiossa. Ja kyllä, minun kokemukseni on kyllä vahvasti se, että parasta työssäni on nimenomaan maailmankuvan pohdinta oppilaiden kanssa. Puhutaan sitten mustista aukoista, suhteellisuusteoriasta, tai siitä, että maapallon säde osattiin laskea melko oikein jo 2000 vuotta sitten, oppilaiden näkemykset ovat hyvin mielenkiintoisia. Kyllä, jo yläkoulussa. En voisi kuvitellakaan työtä päiväkodissa, saati että se voisi mitenkään olla samaa työtä kuin minun työni.
Opettajaksi sinulla on harvinaisen huono luetunymmärtämisen taito. Ei tuossa sanottu, että olisivat samaa työtä, vaan samaa alaa.
Minusta eivät ole samaa alaa. Minusta olen mieheni kanssa samalla alalla. Opiskelimme samaa alaa, minä päädyin opettajaksi, hän päätyi asiantuntijaksi eräälle toimialalle valtiolle. Molemmat olemme fyysikoita. Ja molemmat halusimme lähteä alunperin opiskelemaan juuri fysiikkaa. En olisi voinut kuvitellakaan lähteväni opiskelemaan sen enempää päivähoitoon liittyviä aloja kuin esim luokanopettajaksikaan.
Ja oikeasti jokainen yhtenäiskoulussa työskennellyt tietää, että jo luokanopet ja aineenopet ovat aika erityyppisiä ihmisiä. Niissä paikoissa on usein jonkinlaista yhteensovittamista opehuoneissa.
Opettaja työskentelee kasvatusalan tehtävissä. Samoin tekee lastenhoitaja. Ovat siis täsmälleen samaa alaa. Sillä opetettavalla aineella ei ole mitään väliä, kun puhutaan alasta, jolla työskentelee.
Ehkä lastentarhanopettaja eskarissa voisi vielä olla samaa alaa, mutta lähihoitaja ja opettaja eivät ole. Lastenhoitajan rooli on ennen kaikkea hoidollinen, opettaja opettaa. Ei lastenhoitajilla ole mitään pedagogisia opintoja, vaan korkeintaan hieman tietoa ohjaamisesta.
Kuinka monta kertaa pitää vääntää rautalangasta, että opettajallakin on kasvatusvastuu ja näin ollen se tekee hänestä kasvatusalan työntekijän. Kasvatusala kattaa ihan jokaisen koulu- ja päiväkotimaailmassa lasten kanssa töitä tekevän.
Ja kyllä se lastenhoitajakin opettaa. Opettaa kuinka syödään, käydään vessassa, käyttäydytään kunnolla, puetaan vaatteet jne. Ei se aina hae lastentarhanopettajaa paikalle, vaan opettaa näitä myös ihan itse.
Sun mielestä varmaan lentokapteenin työ on vastaavaa kuin taksikuskin. Molemmat kuljettaa ihmisiä. :D
Sinulle ei näköjään ole selvää, mitä eroa on työnkuvalla ja työskentelyalalla. Tietenkään lentokapteenin työ ei vastaa taksikuskin työtä. Lentokapteenin työnkuva on ohjata lentokonetta ja taksikuskin työnkuva on ajaa taksia. Silti he työskentelevät samalla alalla. Sen alan nimi on kuljetusala.
Sini työskentelee varhaiskasvatuksen parissa ja Vesa perusopetuksen. Ne eivät ole samaa alaa.
Perusopetuskin kuuluu kasvatusalaan. Vai miksi luulet luokanopettajien opiskelevan KASVATUStieteitä pääaineenaan? Laajempi nimike taitaa olla kasvatus- ja opetusala, mutta sama ala joka tapauksessa.
Vesa taitaa olla aineopettaja ei kasvatustieteiden maisteri ja lähihoitaja on sosiaali- ja terveysalan tutkinto.
Koulutusala on eri asia kuin työskentelyala. Sairaanhoitajakin voi työskennellä vaikka kaupanalalla.
Ja mitähän tekemistä kaupanalalla työskentelevällä sairaanhoitajalla on tämän asian kanssa? :D
Toimi esimerkkinä siitä, että koulutusala ei ole sama kuin työskentelyala. Näin myös Sinin kohdalla. Hän opiskeli hoitoalaa (lähihoitaja) mutta työllistyi kasvatusalalle (päiväkoti). Haenko rautakankea vai menikö jo perille?
Voit sä sillä rautakangalla itelles asian vääntää jos siltä tuntuu.
Ei ole tarvetta. Ymmärrän termien erot toisin kuin sinä.
Voithan sä niin itsellesi uskotella.
Nämä eivät ole uskon asioita. Toki ymmärrettävää, että sinä et sitä tiedä, kun perustermitkin ovat noin hukassa. Kaikkea hyvää sinulle kuitenkin. Minä jatkan ohjelmasta keskustelua ja lopetan turhaksi osoittautuneen valistuksen.
Me Naiset lehteä lainatekseni: "Kolmanneksi pariksi asiantuntijat ovat valinneet iloluonteiseksi ja avarakatseiseksi kuvaillun Sinin ja lämmintä, rohkaisevaa naista etsivän Vesan. Molemmat ovat kasvatustyössä, 28-vuotias Sini lastenhoitajana ja häntä vuoden vanhempi Vesa matematiikan opettajana. Paria yhdistää myös intohimo musiikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Nää ihmiset jotka jankuttavat lastenhoitajien vain hoitavan eivät taida olla omata minkäänlaista kokemusta lapsista. Itse ainakin arvostan äärimmäisen paljon sitä työtä mitä ne "vain" lastenhoitajat tekevät esimerkiksi oman lapseni kanssa siellä päivähoidossa.
Se, että sanoo opettajan ja lastenhoitajan työn eroavan toisistaan, ei tarkoita sitä, että ei arvostaisi kumpaakin ammattia ja kummankin ammatin edustajia.
Uskon tuon opettaja-lastentarhanopettaja(tms.?) pärjäävän parhaiten. Näyttävät sopivan toisilleen mainiosti ja alusta alkaen vaikuttivat olevan aidosti tyytyväisiä.
Pelastaja-sh-pari näyttää myös suloiselta, mutta pikkasen aistin jotain rakoilua. Voi olla vain alkujännitystä. Söpöjä nuokin yhdessä.
Akateemisen parin tulevaisuus näyttää kehnolta, ellei se mies vähän rentoudu. Kuka ties, voihan noikin paremmin tutustuessaan tykästyä toisiinsa. Vähän säälittää sen naisen puolesta, kun vaikuttaa kaikin puolin herttaiselta ihmiseltä.
Asiasta kukkaruukkuun valittiinkohan tässä vähän liiankin samanlaiset parit? Himourheilijat hektisessä hengenpelastustyössä, sitten lasten parissa työskentelevät ja lopuksi akateemiset opiskelijat. Ja mikä tota harmaamekkoista Sanna Stellanin näköistä ystävätärtä vaivaa, kun on jatkuvasti varastamassa showta? :D
Aineenopettajat toimivat myös luokanvalvojina/ryhmänohjaajina esim lukiossa. He ovat vastuussa tietystä määrästä oppilaista ja toimivat tarvittaessa luotettavana aikuisena ja ohjaavat heitä opinnoissa. Että eipä se aineenopetus ole missään koulumaailmassa vain aineenopetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lastentarhanopettaja eskarissa voisi vielä olla samaa alaa, mutta lähihoitaja ja opettaja eivät ole. Lastenhoitajan rooli on ennen kaikkea hoidollinen, opettaja opettaa. Ei lastenhoitajilla ole mitään pedagogisia opintoja, vaan korkeintaan hieman tietoa ohjaamisesta.
Kuinka monta kertaa pitää vääntää rautalangasta, että opettajallakin on kasvatusvastuu ja näin ollen se tekee hänestä kasvatusalan työntekijän. Kasvatusala kattaa ihan jokaisen koulu- ja päiväkotimaailmassa lasten kanssa töitä tekevän.
Ja kyllä se lastenhoitajakin opettaa. Opettaa kuinka syödään, käydään vessassa, käyttäydytään kunnolla, puetaan vaatteet jne. Ei se aina hae lastentarhanopettajaa paikalle, vaan opettaa näitä myös ihan itse.
Sun mielestä varmaan lentokapteenin työ on vastaavaa kuin taksikuskin. Molemmat kuljettaa ihmisiä. :D
Sinulle ei näköjään ole selvää, mitä eroa on työnkuvalla ja työskentelyalalla. Tietenkään lentokapteenin työ ei vastaa taksikuskin työtä. Lentokapteenin työnkuva on ohjata lentokonetta ja taksikuskin työnkuva on ajaa taksia. Silti he työskentelevät samalla alalla. Sen alan nimi on kuljetusala.
Sini työskentelee varhaiskasvatuksen parissa ja Vesa perusopetuksen. Ne eivät ole samaa alaa.
Perusopetuskin kuuluu kasvatusalaan. Vai miksi luulet luokanopettajien opiskelevan KASVATUStieteitä pääaineenaan? Laajempi nimike taitaa olla kasvatus- ja opetusala, mutta sama ala joka tapauksessa.
Vesa taitaa olla aineopettaja ei kasvatustieteiden maisteri ja lähihoitaja on sosiaali- ja terveysalan tutkinto.
Koulutusala on eri asia kuin työskentelyala. Sairaanhoitajakin voi työskennellä vaikka kaupanalalla.
Ja mitähän tekemistä kaupanalalla työskentelevällä sairaanhoitajalla on tämän asian kanssa? :D
Toimi esimerkkinä siitä, että koulutusala ei ole sama kuin työskentelyala. Näin myös Sinin kohdalla. Hän opiskeli hoitoalaa (lähihoitaja) mutta työllistyi kasvatusalalle (päiväkoti). Haenko rautakankea vai menikö jo perille?
Voit sä sillä rautakangalla itelles asian vääntää jos siltä tuntuu.
Ei ole tarvetta. Ymmärrän termien erot toisin kuin sinä.
Voithan sä niin itsellesi uskotella.
Nämä eivät ole uskon asioita. Toki ymmärrettävää, että sinä et sitä tiedä, kun perustermitkin ovat noin hukassa. Kaikkea hyvää sinulle kuitenkin. Minä jatkan ohjelmasta keskustelua ja lopetan turhaksi osoittautuneen valistuksen.
Niin, kannattaisi valistaa ensin itseään ennen kuin alkaa valistamaan muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää ihmiset jotka jankuttavat lastenhoitajien vain hoitavan eivät taida olla omata minkäänlaista kokemusta lapsista. Itse ainakin arvostan äärimmäisen paljon sitä työtä mitä ne "vain" lastenhoitajat tekevät esimerkiksi oman lapseni kanssa siellä päivähoidossa.
Se, että sanoo opettajan ja lastenhoitajan työn eroavan toisistaan, ei tarkoita sitä, että ei arvostaisi kumpaakin ammattia ja kummankin ammatin edustajia.
Ei ole työn arvostamista vähätellä ihmisen työnkuvaa ja väittää että lastenhoitajat eivät kasvata ja opeta vaan vain vaihtavat vaippoja. Sulla taitaa olla pahasti kokonaiskuvan hahmotuksen ongelmia jos et kykene näkemään samankaltaisuuksia Sinin ja Vesan työssä.
Vierailija kirjoitti:
Uskon tuon opettaja-lastentarhanopettaja(tms.?) pärjäävän parhaiten. Näyttävät sopivan toisilleen mainiosti ja alusta alkaen vaikuttivat olevan aidosti tyytyväisiä.
Pelastaja-sh-pari näyttää myös suloiselta, mutta pikkasen aistin jotain rakoilua. Voi olla vain alkujännitystä. Söpöjä nuokin yhdessä.
Akateemisen parin tulevaisuus näyttää kehnolta, ellei se mies vähän rentoudu. Kuka ties, voihan noikin paremmin tutustuessaan tykästyä toisiinsa. Vähän säälittää sen naisen puolesta, kun vaikuttaa kaikin puolin herttaiselta ihmiseltä.
Asiasta kukkaruukkuun valittiinkohan tässä vähän liiankin samanlaiset parit? Himourheilijat hektisessä hengenpelastustyössä, sitten lasten parissa työskentelevät ja lopuksi akateemiset opiskelijat. Ja mikä tota harmaamekkoista Sanna Stellanin näköistä ystävätärtä vaivaa, kun on jatkuvasti varastamassa showta? :D
Ja lisätäkseni vielä edelliseen tuntuu siltä, että noi tekijät loi tarkoituksella yhden katastrofiparin. Oli jo heti alussa selvää edes ennen heidän näkemistään, että ovat täysin erilaisia. Toisaalta eloisa lämminhenkinen nainen voi tehdä tuolle miehelle hyvää ja saada siitä hyviä puolia esiin. Kun taas rauhallinen mies voi olla naiselle turvallinen henkilö, johon luottaa.
Ärsyttää, että kilpailijoihin suhtaudutaan kuin he olisivat tavallisia ihmisiä. Eivät taatusti ole. Kukaan tavallinen ihminen ei hyppää avioliittoon puolisoaan näkemättä ja tosi-TV-ohjelmassa. Kilpailijoilta edellytetään ainakin seuraavia asioita:
-Avioliiton arvon väheksyntä. Jokainen kilpailijoista on valmis eroamaan. Tämä on heille vain leikkiä. Eivät he näe avioliitossa sellaista hiljaista pyhyyttä, jonka esimerkiksi jotkut uskovat ja maallisetkin ihmiset näkevät. Ei kukaan kilpailijoista oikeasti mene naimisiin sillä ajatuksella, että tässä tönötetään loppuelämä.
-Elämyshakuisuus. Tästä saa kiksejä. Varmasti myös stressiä, mutta elämyshakuisille ihmisille onkin tyypillistä, että he hakeutuvat stressin piiriin.
-Halu näkyä ja saada huomiota. Ei tuolla ole ihmisiä, jotka eivät tahdo, että heistä puhutaan, että heitä kuvataan ja että heistä kirjoitetaan. Jokainen osallistuja tahtoo naamansa esiin. He tahtovat, että heistä kirjoitetaan täällä Vauvan foorumilla.
Heikki on kyllä tosi hyvän näköinen ja viileällä tapaa seksikäs mies... kyllä kelpais, tuollaisia miehiä ei kasva joka oksalla :( n25
Ei näytä Heikki ja Miina niin katastrofaaliselta häiden jälkeisessä ensihaastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettajat eivät tosiaan ole kasvatustieteen maistereita kuten luokanopettajat ala-asteella. Heidän opiskelemansa pedagogisten opintojen määrä on hyvin vähäinen luokanopettajiin verrattuna. Ja lähihoitaja on tosiaan hoitoalan tutkinto kun taas lastentarhanopettajat kai ovat kasvatustieteen kandeja. Joten aika kaukaa haettua loppujen lopuksi sanoa että Sini ja Vesa olisivat samalla alalla ja että se ala olisi kasvatusala.
Koulutustausta ei poista sitä kasvatusvastuuta, joka ihan jokaisella opettajalla on. Ei se matematiikan opettaja voi siellä luokassa vain kaavoja tankata, vaan hänen on toimittava myös kasvattajana. Selviteltävä riitoja, kerrottava mikä on oikeaa käytöstä, rangaistava häiritsevästä toiminnasta jne. Samaa tekee lastenhoitaja, mutta vain eri ikäisille lapsille. Siinä mielessä ovat samalla alalla. Työnkuvat vain eroavat toisistaan. Erilaisista työnkuvista huolimatta ala on kasvatusala.
Heikki on tooooodella pitkään suoli24 treffeillä tyrkyllä, mikset oo siellä käynyt poimimassa. Ja jos tommoset peräkammarinpoika tyyppiset ukot kiinnostaa niin niitä on siellä suoli24 pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettajat eivät tosiaan ole kasvatustieteen maistereita kuten luokanopettajat ala-asteella. Heidän opiskelemansa pedagogisten opintojen määrä on hyvin vähäinen luokanopettajiin verrattuna. Ja lähihoitaja on tosiaan hoitoalan tutkinto kun taas lastentarhanopettajat kai ovat kasvatustieteen kandeja. Joten aika kaukaa haettua loppujen lopuksi sanoa että Sini ja Vesa olisivat samalla alalla ja että se ala olisi kasvatusala.
Mitä se lastenhoitaja sitten siellä päiväkodissa tekee? Ettei vaan kasvattaisi niitä lapsia? Ai niin, mutta lähihoitajahan ei ole kasvatusalan tutkinto, joten ei se niin voikaan olla...
Vierailija kirjoitti:
Heikki on tooooodella pitkään suoli24 treffeillä tyrkyllä, mikset oo siellä käynyt poimimassa. Ja jos tommoset peräkammarinpoika tyyppiset ukot kiinnostaa niin niitä on siellä suoli24 pilvin pimein.
No kiitti tiedosta, käynpä poimimassa jos sinne joskus vielä ilmestyy! ei kait se mikään peräkammarinpoika ole vaan ihan menestyvältä ja itseelliseltä ohjelman perusteella vaikuttaa.
Ketjussa on jo sivutolkulla tuota työnkuvasta ja aloista ja akateemisuus vs. amis -jankkausta. Lopettakaa tai aloittakaa oma ketju aiheesta. Osoitatte tuolla jankuttamisellanne, että akateeminen voi olla ihan yhtä lapsen tasolle jäänyt henkisesti kuin amiksessa koulutettu, ja päin vastoin. Samalla pilaatte ketjun meiltä muilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienten kanssa maailmankuvan pohdinta vasta hulvatonta onkin!!!! 😀
Lastenhoitaja ei vain hoida lapsia, kyllä samaan pakettiin kuuluu tietenkin myös kasvatusta ja opetustakin. Lapsi oppii joka päivä ja monissa eri tilanteissa asioita ja pitää muistaa, että lapsi oppii myös vertaisiltaan eli toisilta lapsilta - miksei sitten lastenhoitajaltakin! Ihan täyspäisiä ihmisiä ne lastenhoitajatkin ovat, joilla on ammattitaitoa kasvatukseen ja opetukseenkin. Lastentarhanopettaja on saanut laajemman ja tieteellisemmän koulutuksen pedagogiikasta, didaktiikasta ja lapsen kehityspsykologiasta, mikä auttaa hahmottamaan paremmin oppimista ja lapsen kehityksen edistämistä. Työnkuvissa on eronsa, mutta myös lastenhoitajalla on paljon osaamista, mitä ei pidä vähätellä. Kuten ei myöskään lastentarhanopettajan osaamista ja koulutuseron merkitystä, sillä sekin on todellinen. Ylipäätään kasvatustyö on monenlaisia taitoja vaativaa työtä, jossa joutuu ottamaan suuresta lapsimäärästä vastuuta ja saada arki ja tekemiset toimimaan ison ryhmän kanssa.