Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KOlmas tyttö leikeissä aina ylimääräinen!!

Vierailija
03.05.2006 |

Oletteko kiinnitäneet samaan huomiota? Tytö leikkivät pareittain ja jos kolmas yrittää päästä mukaan, niin ei onnistu. Pojilla ei vastaavaa ole ollenkaan; en ainakaan itse ole huomannut.

Miten asiaan suhtautua?? Yritättekö opettaa omianne niin, että kohteliasta olisi ottaa se kolmaskin siihen leikkiin mukaan? Entä millä perustelette, jos oma on se joka jää leikin ulkopuolelle?

Meillä vähän väliä tyttö on itse joko syrjäyttäjä tai syrjäytetty; itse suhtaudun ristiriitaisesti, mutta pitäisikö vain hyväksyä, että se on luonnollinen tapa tyttöjen toimia?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomasin itse kun olin nuorempi. Mulla oli kaks kaveria, joiden kans en voinut silloin olla kun ne oli kahdestaan. Ja sit kun minä olin jommankumman kans, niin se kol´mas ei päässyt mukaan....

Musta jotenkin ärsyttävää tollainen!!! Mutta näin se vaan menee :(

Vierailija
2/53 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosin ole keksinyt asiaan ratkaisua. ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miten ne osaa sen jo niin pienestä. Meillä 4-vuotiaasta alkaen ollut juuri tuollaista! Ja äitiä sapettaa!

Vierailija
4/53 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kolmas tyttö on AINA liikaa? Ei minun mielestä... Kyllä ne tytöt osaa porukallakin leikkiä...

Vierailija
5/53 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritän kasvattaa tyttöjä siihen poikamaiseen leikki tyyliin mutta. liekö se ihan tyttöjen geeneissä tuo pareittain leikkiminen. Itse muistan miten monesti jouduin ulkopuolelle ja aina leikittiin vaan kahdestaan tai sitten niin että oli isompi ryhmä mutta parillinen määrä.

Vierailija
6/53 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että kolmas tyttö on AINA liikaa? Ei minun mielestä... Kyllä ne tytöt osaa porukallakin leikkiä...

Vierailija
7/53 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta tiedän tyttöjä, jotka leikkivät ja viihtyvät paljonkin kolmestaan.

Minä olen omaa tyttöäni kannustanut olemaan kolmen porukoissakin ja koettanut saada häntä oppimaan sen, kuinka kolmestaan leikitään syrjäyttämättä yhtä. Minusta yhden syrjäyttäminen on väärin oli kyse sitten minkä kokoisistä porukoista tahansa ja kummasta sukupuolesta tahansa.

Aina ei tietenkään kolmestaan leikkiminen onnistu, koska silloin ei tarvitse tehdä yhtä usein kompromissejä esim. sen suhteen, mitä leikitään, koska jos kaksi on samaa mieltä, he alkavat yleensä leikkiä jättäen kolmannen ulkopuoliseksi. Kahdestaan taas leikkiä ei synny ennen kuin päästään jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen siitä, mitä leikittään.

Vierailija
8/53 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytötkin osaavat ja leikkivät ryhmässä, mutta kolme on todellakin aika hankala lukumäärä.

Me päiväkodissa kannustamme lapsia ottamaan kolmannen ja neljännenkin mukaan. Ketään ei voi kuitenkaan pakottaa ja siinä tilanteessa, että kolmas ei todellakaan ole tervetullut, yritämme etsiä kolmannelle muuta seuraa ja tekemistä.

Kannattaa selvittää lapselle, että jostakin leikistä ulosjääminen ei ole hänen vikansa, vaan kyse on tyttöjen tavasta leikkiä mieluiten kahdestaan. Että joskus se on hän, joka jää ulkopuolelle ja joskus joku toinen.

Kurjaahan tuo on, mutta vaikeaa täysin poistaakaan.

Vierailija
9/53 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä 4v tyttö ja muistan hyvin kuinka kamalaa se oli sillon, varsinkin teini-iässä.. itseä syrjittiin tai sitten tarvi syrjiä toista..

Vierailija
10/53 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muistuta omaa lastasi, miltä tuntuu tulla jätetyksi.

Vierailija
11/53 |
11.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla lapsilla (9,11,17,19,21v) ihan samoin,pojat aina isolla porukalla ja tytöt kahden. Aikuisilla myös samoin,mietippä...

Vierailija
12/53 |
11.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nyt meillä on vanhimmalla kaksi kaveria kylässä eli tyttöjä yhteensä kolme. Nuorempi leikkii koulussa aina välitunnilla kahden muun tytön kanssa eli heilläkin on sellainen kolmen kimppa.

Leikö kysymys luonteesta vai kasvatuksesta. Itse olen elänyt kaksin isän kanssa. Olenko oppinut jotenkin miesmäistä maailmakuvaa, jonka sitten siirrän lapsilleni?

Vierailija
13/53 |
11.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaikka kuinka yrtittää opettaa, ei onnistu silti. Ulkoleikeissä voi toki useimmiten olla enemmänkin.

Vierailija
14/53 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa ainakin tuota pidetään sen verran yleispätevänä seikkana, että pph-ryhmiin pyritään sijoittamaan kaksi suunnilleen samanikäistä tyttöä. Poikia voi olla useampia. Eri asia silloin, jos on tytöissä sisaruksista kysymys. Mulle on tämä suoraan sanottu, että kolmea tyttöä ei mielelllään laiteta samaan ryhmään. Oman tyttäreni ekassa hoitopaikassa oli hänen lisäkseen kaksi siskosta sekä neljäs tyttö. Toimi ok. Nykyisessä ryhmässä on kaksi tyttöä ja kolme poikaa.

Vierailija
15/53 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meidän kunnassa ainakin tuota pidetään sen verran yleispätevänä seikkana, että pph-ryhmiin pyritään sijoittamaan kaksi suunnilleen samanikäistä tyttöä. Poikia voi olla useampia. Eri asia silloin, jos on tytöissä sisaruksista kysymys. Mulle on tämä suoraan sanottu, että kolmea tyttöä ei mielelllään laiteta samaan ryhmään. Oman tyttäreni ekassa hoitopaikassa oli hänen lisäkseen kaksi siskosta sekä neljäs tyttö. Toimi ok. Nykyisessä ryhmässä on kaksi tyttöä ja kolme poikaa.

Mitä sitten, jos jompikumpi tytöistä on kuten minä pienenä, eikä tajua, että hänen pitää noudattaa tyttöjen yleispätevää ohjetta vaan leikkiikin innokkaammin poikien kanssa ja ryhmässä? Pitääkö häntä ojentaa, jotta tajuaa käyttäytyä, kuten tyttöjen kuuluu vai laitetaanko toinen parikaveria kaivannut tyttö terapiaan, kun jäikin ihan yksin?

Vierailija
16/53 |
13.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ikinä ollut tuollaista sorsimista, johtuen kai siitä, että pienessä maalaiskylässä sai olla onnellinen ihan kenestä vaan kaverista. Koulussa sorsimiseen, jos sellaista esiintyi, puututtiin myös heti.

Ihan hienosti leikittiin tyttöjen ja poikien leikkejä sekaisin ja pareittain ja porukalla. Naurettavaa aikuisten päättää, että joku on tyttöjen tapa toimia ja joku poikien, ja sille ei vaan voi muka mitään. Mites sitten aikuisena, kun kaikkien on joka tapauksessa osattava " leikkiä" isommassakin porukassa, ja sus siunakkoon, jopa vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa!?

Vierailija
17/53 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsee mukaan. Muuten meillä ihan samanlainen tilanne kuin 24:llä ja toiminkin ihan samoin. Tänäänkin tyttö meni yhtä kaveria kysymään ulos niin siellä olikin jo tämä toinenkin tyttö joka oli todennut että " Hiiskatti **** tulee" ja sitten alkanut komennella tyttöäni että ei pyörällä saa tulla hakemaan ja muutenkin huudellut niin että kyynel silmäinen tyttö tuli taas kotiin.

Vierailija
18/53 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, joilla on 3 tyttöä ovat aivan pulassa ja valittavat just tuota, että yksi roikkuu aina äidin lahkeessa, mutta pelkkien poikien tai tyttöjen JA poikien äideiltä en ole kuullut moista ongelmaa.

Vierailija
19/53 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe on ajankohtainen meilläkin. Kiva kuulla että helpottaa ehkä jo neljännellä. Tyttöni kuuluu kolmikkoon ja selkeästi näyttää tulevan syrjimistä siihen liittyen. Välillä kyllä sujuu hyvin kolmistaankin

Vierailija
20/53 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin lapsesta ja kasvatuksesta sekä tietty seurasta. Yritä vain opettaa, että kaikki otetaan mukaan leikkiin.

Ja muistuta omaa lastasi, miltä tuntuu tulla jätetyksi.