Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapahtui Hesessä. Miten olit toiminut? Koululaisella ei ollut tarpeeksi rahaa ostaa pirtelöä, vaikka sen kaveri osti.

Vierailija
30.08.2018 |

Kaksi alakouluikäistä poikaa oli Hesessä. Toinen osti pienen pirtelön ja kehui sitä tosi hyväksi. Toinen laski kukkarostaan monta kertaa kolikot ja totesi, että rahaa puuttui (ilmeisest aika pieni määrä eli 10-20 senttiä), eikä hän voi ostaa pirtelöä.

Seurasin tilannetta ja mietin teenkö jotain. Käteistä minulla ei ollut, mutta olisin voinut pyytää pojan kolikot ja ostaa hänelle pirtelön kortilla. Päätin kuitenkin olla puuttumatta asiaan. Perusteluna se, että elämässä vain tulee tilanteita, joissa kaveri ostaa jotain kivaa, johon itselle ei ole varaa.

Nyt on yleistynyt tapa kassallakin maksaa toisen ostokset, jos jollakin rahat eivät riitä. Toiminko minä väärin? Mitä olisit itse tehnyt?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset on oppineet aika taitaviksi. Tänään Prismassa karkkihyllyn luona oli poika, joka laski rahojaan, häneltä puuttui 50 snt pienimmäin karkkipussin hinnasta. Ihan asiallisesti hän kyseli aikuisilta, voisiko joku auttaa ja kas - mummot avasi kukkaronsa ja antoi rahaa. Lapsella oli ikää ehkä 10v.

Parempi, kuin varastaminen.

Huonompi kuin puuttuvan rahan ansaitseminen vaikka tarjoutumalla pakkaamaan mummon ostokset tiskillä ja kantamaan ne autoon.

Vierailija
22/38 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on vähän kakspiippuinen juttu.

Lapsen ja hänen perheen rahatilannetta ei voi tietää ja pirtelön saaminen olisi voinut olla tälle harvinaista herkkua, tai sitten kyseiset lapset notkuvat useinkin kyseisessä tai vastaavissa paikoissa ja nyt ei vaan sattunut olemaan tarpeeksi rahaa mukana.

Toisaalta sitten miksi pitäisi saada sama kuin kaveri jos ei siihen ole rahaa? Vähän hiljaista aikuisillakin on yhtään minkään ostaminen jos ei satu oleman rahaa / kortti ei toimi tms.

Nykyään on kyllä niin yleistä, että lapset ostavat jatkuvasti karkkia, energiajuomia jne kaupasta, minun mielestäni tuota ei kannata enää ulkopuolisten alkaa rahoittamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin steissillä kerran vastaavassa tilanteessa, aikuiselta naiselta puuttui siinä makkarabaarissa euro tms, kaivoin lompakosta kahden euron kolikon ja annoin sen hänelle kyselemättä.

Daami sitten tuli seuraan syömään ja juttelemaan, osoittautui Virolaiseksi daamiksi joka, noh "heittää keikkaa" Helsingissä. Tarjosi nimittäin samalla palvelujaan ja antoi numeronsa kun en kehdannut kieltäytyä.

En soitellut, mutta eipä se auttaminen iso vaiva yleensä ole.

Samoin Kampin edustalla juoppo pummi hiluja, sanoi sen menevän viinipulloon eikä puuttunut paljoa. Annoin vitosen ja ehdotin että ostaa jotain muuta kuin normaalisti. Harvoin näkee niin iloista ilmettä kaupungilla kun sillä äijällä oli.

-mies

Vierailija
24/38 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, alkoi tehdä mieli Hesen herkkuja.

T.laihiksella

Vierailija
25/38 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin steissillä kerran vastaavassa tilanteessa, aikuiselta naiselta puuttui siinä makkarabaarissa euro tms, kaivoin lompakosta kahden euron kolikon ja annoin sen hänelle kyselemättä.

Daami sitten tuli seuraan syömään ja juttelemaan, osoittautui Virolaiseksi daamiksi joka, noh "heittää keikkaa" Helsingissä. Tarjosi nimittäin samalla palvelujaan ja antoi numeronsa kun en kehdannut kieltäytyä.

Daamit veloittavat yleisesti n. 100€/30min ja saavat kaiken käteisenä, joten kehnostipa on keikkaa ollut jos 2 euron kolikko puuttuu...

Vierailija
26/38 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tapauksessa olisin maksanut. Täällä lähikaupassa kassakin antaa joskus lapsille 5-10 centtiä, jos lapselta sattuu puuttumaan. Mutta en enää anna rahaa, jos ajoku lapsi tulee ruinaamaan bussilipua varten "meni bussikortti hukkaan". Se on näköjään yleisin tapa ruinata rahaa tupakkaan tms. Pari kertaa olen antanut ja molemmilla kerroilla tuntematon teini olikin tupakkaostoksilla 5 minuutin kuluttua.

Vierailija
27/38 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Daamit veloittavat yleisesti n. 100€/30min ja saavat kaiken käteisenä, joten kehnostipa on keikkaa ollut jos 2 euron kolikko puuttuu...

Voi olla, en kuulustellut onko keikkaa ollut vai onko rahat menny suoraan "vuokraan". Ja jos oli joku nerokas kusetus niin köyhdyin 2€, jäin henkiin.

Vierailija
28/38 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari pikkupoikaa ynnäili joskus kaupan makeishyllyn luona rahojensa riittävyyttä. Sitten he kävelivät kassalle ja summasta puuttui 10 senttiä. Kassan todettua tämän, vastaus oli "me mietitään vielä" ja jäivät siihen toljottamaan, kassajonon tukkeeksi - myyjä ei sanonut mitään. Ikään kuin olisivat odottaneet jonkun antavan sen puuttuvan kolikon. Ehkä näin olikin, sillä jonossa edelläni olleet kaksi naista (joista toinen ei ostanut) tarjoutuivat antamaan 10 senttiä kukkarostaan.

Onhan se kohteliasta auttaa pikkusumman puuttuessa, mutta jos tottuvat tuohon liikaa, että "aina irtoaa, kun vain malttaa", niin siitä voi tulla tapa. Itse olisin todennäköisesti valistanut, miten päässälaskua harjoitetaan.

Vierailija
29/38 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autan/annan jos se ei tunnu itselle ylivoimaiselta. En ikinä ajattele ap:m tavoin koska tiedän että melkein jokaisella on ihan tarpeeksi elämässä hetkiä jolloin rahat ei riitä siihen mihin haluaisi.

Yksi kolikko ei mun elämääni hetkauta mihinkään suuntaan ja annan mielelläni sen että toinen saa hyvänmielen ja elämästä voi jopa jäädä sellainen kuva että mukavia ihmisiä on olemassa:)

Mietin tässä kun yksi pikkutyttö ei päässyt laitteeseen ilman aikuista ja oli jonottanut koko pitkän ajan niin tarjouduin menemään hönen kanssaan, ap:n logiikalla olis varmaan pitänyt antaa olla että oppii seuraavalla kerralla lukemaan ohjeet kunnolla. No hauska laite se oli ja molemmat nauroimme mahat kippurassa.

Vierailija
30/38 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi. Todennäköiseti oli jo juonu pirtelön, ja muutaman energiajuoman tänään. Omanikin kerää palautustölkkejä ostaakseen karkkia. Eikä kyse ole ettei olisi tilanteita, kun saa ihan luvalla käydä ostamassa karkkia. Lapsen ei vain mielestäni tarvitse joka päivä vetää sokeria kaksin käsin. Sitä sitten kiertäävät tölkkien keräämisellä.

Vierailija
31/38 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisin ostanu itelleni isoimman pirtelön mitä löytyy ja istunut lähimmäiseen pöytään pojista sitä ryystämän aaah-huokausten siivittämänä ja kertoisin pojille isoon ääneen kuinka palkalla saa ja autolla pääsee.

Vierailija
32/38 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annoin vastaavassa tilanteessa sen puuttuvan kolikon.

Vierailija
33/38 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multakin on lapsi suoraan pyytänyt rahaa karkkiin. Annoin. Arvostin rehellisyyttä.

Vierailija
34/38 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit antanut rahat ja humblebragannut Facebookissa.

Suosikkini on edelleen nainen, joka juoksi itkevän ihmisen auton ohi, mutta palasin takaisin ja ajoi riemuitsevat ulkomaalaiset satamaan.

Avulias nainen ylisti itseään myöhemmin lehtijutussa ja riemuitsi jalomielisyydestään.

Vierailija
35/38 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multakin on lapsi suoraan pyytänyt rahaa karkkiin. Annoin. Arvostin rehellisyyttä.

Just tämä, kun joku sanoo rehellisesti et nyt on niin järkyttävä darra että olis pakko saada bisse niin eihän sitä voi olla auttamatta. Sama tyyppi jos sönköttää dösälipusta niin on hiljaisempaa. Vaikka voihan se dösälippukin olla totta, mutta aina pitää vähän epäillä sitä tarinaa.

Vierailija
36/38 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olen tyhmä mummo, mutta yleensä aina annan rahaa, jos joltain vähän puuttuu.

Pahin tapaus oli kaupan kassalla, missä jono seisoi, kun äidin sossumaksulappu(?) ei riittänytkään tytön fillariin+muihin äidin ostoksiin. Pikkutyttö, joka varmasti oli odottanut uutta fillaria, oli häpeissään kassan takana, kassalle jonottajien rumaa puhetta kuunnellen uuden polkupyöränsä kanssa.

Ohitin jonon, kysyin kassalta, paljonko jäi puuttumaan (vajaa 20e) ja maksoin ne. Nainen kiitti, mutta

paha mieli jäi silti pikkutytön puolesta.

Vierailija
37/38 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihava lapsi kyseessä, niin olisin vain sanonut että on tainnu mennä pirtelöitä jo ihan tarpeeksi.

Vierailija
38/38 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla olis ollu siinä käsillä ylimääräinen 20 senttii niin olisin antanu, muuten olisin antanu olla. Pirtelön puutteeseen ei kuole.

Jos joku lapsi ei saisi kaupassa maitoa ja leipää maksettua, niin maksaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi