Miksi ei voi sanoa "aika narttuja nuo tytöt" jos kerran "pojankollit tekee tepposiaan"?
Tuli mieleen tättähäärä ja pikkuneiti -ketjusta.
Miksi naiset ei eivät kestä jos tyttöjä sanotaan nartuiksi, vaikka pojista monesti käytetään termiä pojankollit?
Kommentit (31)
pojankolli oli hyväntahoisesti virittynyt, narttu pahantahtoisesti
Vierailija kirjoitti:
pojankolli oli hyväntahoisesti virittynyt, narttu pahantahtoisesti
Koska vain nainen voi olla uhri? Vai millä perusteella näin?
Ap on tynnyrissä kasvanut idiootti.
Suomen kielen vivahteet/sävyerot näköjään ap:llä varsin hakusessa. Huono.
Naapurin mt-ongelmainen nainen kutsui tyttöjään vitunhuoriksi ja poikaansa mestariksi. Vähän kummasteltiin kyllä.
Naaraskoiraa tarkoittava "narttu" on naisesta käytettynä erittäin loukkaava ilmaisu, mutta "kolli" pojasta käytettynä on vain rentoa puhekieltä.
Kyllä naiset käyttävät toisistaan ihan vastaavia nimityksiä. Oot sä aika bitchi/narttu -tyyliin.
Ukko on ihan hyväksytty sana kuvaamaan miestä. Samoin äijä. Ja kolli. "Mitä ukko?" "Mitä äijä?" "Aikamoinen kolli". Verratkaa "mitä akka?" "Mitä äm mä?" "Mitä narttu?"
Kyse ei ole siitä että sanat itsessään olisivat halventavia tai hyväksyttyjä vaan mikä merkitys niille on annettu. Tämä on mielestäni typerää koska jos miehestä voi käyttää positiivisesti nimitystä äijä, pitäisi myös naisesta voida käyttää nimitystä äm mä. "Komea äijä" vrt. "Kaunis äm mä"
Odotellaan, että teini-ikäinen ap aikuistuu ja saa tyttölapsia. Kaikki tyypin kaverit, työkaverit ja muut saavat kutsua tyttäriä nartuiksi koko elämän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin mt-ongelmainen nainen kutsui tyttöjään vitunhuoriksi ja poikaansa mestariksi. Vähän kummasteltiin kyllä.
Menes nyt takaisin ulilaydalle keksimään satuja.
Vierailija kirjoitti:
Naaraskoiraa tarkoittava "narttu" on naisesta käytettynä erittäin loukkaava ilmaisu, mutta "kolli" pojasta käytettynä on vain rentoa puhekieltä.
Mutta et osaa perustella mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siksi että ihmiset itse ovat antaneet noille sanoille tietyt merkitykset. Jos oikeasti väität ettei sinusta nartulla ja kollilla ole mitään eroa yleisesti ihmisten puheessa niin sitten olet vähän tyhmä, mutta minä kyllä luulen että haluat vain vängätä vaikka oikeasti itsekin tiedät eron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siksi että ihmiset itse ovat antaneet noille sanoille tietyt merkitykset. Jos oikeasti väität ettei sinusta nartulla ja kollilla ole mitään eroa yleisesti ihmisten puheessa niin sitten olet vähän tyhmä, mutta minä kyllä luulen että haluat vain vängätä vaikka oikeasti itsekin tiedät eron.
Molempia voidaan käyttää nuoresta kissasta tai koirasta sekä teineistä jotka käyvät nu**iskelemassa pitkin kyliä.
Vain naisen kohdalla tästä loukkaannutaan eikä hyväksytä faktaa? Kruunun ja maineen kiillotusta?
Kolli ei ole positiivinen sana ihmisistä puhuttaessa. Niin kuin ei ole narttukaan. Ketjusta näkee poikien väheksyntää.
Vierailija kirjoitti:
Kolli ei ole positiivinen sana ihmisistä puhuttaessa. Niin kuin ei ole narttukaan. Ketjusta näkee poikien väheksyntää.
Aivan ja sen, että naisilla on sisäsyntyinen tarve asettaa naiset ja tytöt etusijalle ja antsaitsemaan ”hellempää” kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niissä.ole eroa. Pojille vain hyväksytään "kollimainen" käyttäytyminen. Naisia narttumainen käyttäytyminen halventaa. Mutta ihan saman sisältöiset sanat.
Näin syvällä on asenteet.
Kyllä pitäsi sitten voida sanoa hyvänatahtoisesti, että nartut on narttuja.
Toinen on, että tyhmät aina urpoja ja taunoja ja mitä niitä nyt on. Ei koskaan sirpoja. Ihan sirpa se yksi tyyppi en ole kuullut kenenkään sanovan. Joukossa tyhmyys tiivistyy jne.
Miksi ei muka saisi sanoa? Meidän perheessä ainakin tuota pikkuneitä nartutellaan ja isoveljeään kollitellaan harva se päivä. Olemme niin eläinrakkaita koko perhe! :)
Jälkimmäinen sanotaan usein hyväksyvään sävyyn, tyyliin pojat on poikia ja niin kuuluukin olla, mikä siis suo heille vapauksia. Mikäs siinä jos ensimmäinenkin lause sanotaan hyväksyvään ja ihailevaan sävyyn. :) Eikä sellaisella "h*lvetin narttu!" mitä yleensä kuulee...