Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi häkkisänkyjä ei saisi käyttää? Miten se loukkaa ihmisarvoa, jos sillä pyritään suojelemaan putoamiselta?

Vierailija
29.08.2018 |

https://yle.fi/uutiset/3-10375689

En nyt ihan ymmärrä tätä asiaa. Jos on viakeahoitoinen epilepsia, ja lapsen putoamista sängystä pitää estää, ja vanhemmatkin sitä toivovat, niin mikä tekee häkkisängystä kidutuksen vastaisen komitean mukaan ihmisarvoa loukkaavaa toimintaa?

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni kun olin sairaalahoidossa pienenä niin ainakin minä olin tyytyväinen, että oli kunnollinen pinnasänky. Pitäisikö vanhempien pelätä sairauden lisäksi vielä sängystä putoamista vai? Onko nykyään järki menetetty ominaisuus vai mitä nämä jutut oikein ovat??

Vierailija
22/95 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutisessa ehdotettiin matalaa tai leveää sänkyä. Voi niistäkin tippua.

https://kuvasto.respecta.fi/p/10978-vuode-kangbo-korotetuilla-laidoilla…

Linkin mukainen sänky on ainakin ihan yleisessä käytössä julkisen terveydenhuollon kautta hankittuna työpaikallani, jossa on vaikeavammaisia lapsia, joilla esimerkiksi epilepsiaa, jonka takia saattavat pudota sängystä.

En oikein ymmärrä, miksi uutisen tapauksessa tuo sänky on kielletty ja ihmisarvoa loukkaava. Se ei käytännössä eroa tuosta linkkaamastani.

Hinta KUUS TONTTUU!!

Siinähän se tulikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkin mukainen sänky on ainakin ihan yleisessä käytössä julkisen terveydenhuollon kautta hankittuna työpaikallani, jossa on vaikeavammaisia lapsia, joilla esimerkiksi epilepsiaa, jonka takia saattavat pudota sängystä.

En oikein ymmärrä, miksi uutisen tapauksessa tuo sänky on kielletty ja ihmisarvoa loukkaava. Se ei käytännössä eroa tuosta linkkaamastani.

Hinta KUUS TONTTUU!!

Siinähän se tulikin.

Sori sori sori.

Katsoin hinnan väärin. Siis oli 6500 ilman alvia, joten yli KAHDEKSAN TUHATTA EUROA!

Ei voi loukata sänky ihmisarvoa kun se on iloisen värinen ja mielenvikaisen hintainen.

Vierailija
24/95 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäbbbnn kirjoitti:

Oma lapseni kun olin sairaalahoidossa pienenä niin ainakin minä olin tyytyväinen, että oli kunnollinen pinnasänky. Pitäisikö vanhempien pelätä sairauden lisäksi vielä sängystä putoamista vai? Onko nykyään järki menetetty ominaisuus vai mitä nämä jutut oikein ovat??

Se on laajempi ilmiö yhteiskunnassa, että kaikki vähänkin pakkokeinoa muistuttava on loukkaavinaan jonkun oikeuksia.

Vierailija
25/95 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän sama juttu kuin ne dementikkojen hygieniahaalarit.

Samaa ajattelin, hygieniahaalarin käyttökielto on kuitenkin helpommin kierrettävissä vaikka sillä, että omaiset voivat halutessaan tuoda yöpuvuksi onepiece-haalareita dementikolle.

Mitään vastaavaa helppoa ratkaisua en korkealaitasen sängyn korvaamiseksi keksi.

Vierailija
26/95 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saisin valita, niin mielummin mä häkissä olisin, kuin lepositeillä kiinni. Häkissä voi sentään vaikka raapia, jos kutittaa.

Vierailija
27/95 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs mieltä oikeusasiamies on mielenterveyspotilaiden laittamisesta lepositeisiin? Sekö ei muka ole ihmisoikeusrikkomus?

Oikeusasiamies osaa lukea, mitä mielenterveyslaissa ja kehitysvammalaissa on säädetty rahoitustoimenpiteistä.

Vierailija
28/95 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saa käyttää.

Vierailija
29/95 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäbbbnn kirjoitti:

Se on laajempi ilmiö yhteiskunnassa, että kaikki vähänkin pakkokeinoa muistuttava on loukkaavinaan jonkun oikeuksia.

Rajoitustoimenpiteistä on säädettävä lain tasolla. Jos lakia kehitysvammaisten erityishuollosta muutetaan niin, että huollettavan saa sulkea yöksi häkkiin, ja muutos menee perustuslakivaliokunnassa läpi, niin saa tehdä, kunnes sitten EU:n tasolta alkaa tulla sanktioita. Sen sijaan nykytilassa jokin random laitos ei voi tuollaisesta itse päättää.

Vierailija
30/95 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämänkö takia multa pari viikkoa sitten kysyttiin, että saako tän reunan nostaa ylös! Mulla oli koko käsi puudutettu ja se oli ihan hallitsematon ja hoitajaa hirvitti, että se retkahtaa siitä sängyn reunan yli paketteineen päivineen ja just leikattu ranne ei tykkää siitä. Oikeasti ihmettelin sitä päässäni, että tarviiko tuota ees kysyä, sen kun nostat kun parempihan se niin on.

Vierailija
31/95 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäbbbnn kirjoitti:

Rajoitustoimenpiteistä on säädettävä lain tasolla. Jos lakia kehitysvammaisten erityishuollosta muutetaan niin, että huollettavan saa sulkea yöksi häkkiin, ja muutos menee perustuslakivaliokunnassa läpi, niin saa tehdä, kunnes sitten EU:n tasolta alkaa tulla sanktioita. Sen sijaan nykytilassa jokin random laitos ei voi tuollaisesta itse päättää.

Onko joku laki missä pikkulasten rajoitustoimenpide häkkisängyn avulla on sallittu? Vai miksi häkkisänkyjä sitten myydään huonekalukaupoissa?

Vierailija
32/95 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Potilaista” kirjoittaminen alleviivaa, että kirjoittaja on aivan kujalla siitä, mistä kehitysvammaishuollossa on kyse.

Vierailija
33/95 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommoisten kauhistelijat eivät ole päivääkään tehneet sitä työtä. Korkealaitainen sänky, josta ei pääse omatoimisesti poistumaan, suojelee vahingoittumiselta ja kuolemalta vähintään yhtä ihmistä, usein useampaakin ihmistä. Onko se sitten mukavampaa sitoa toinen liikkumattomaksi paketiksi, tai lääkitä koomaan asti? Hoitajiahan ei tietenkään edelleenkään voi palkata lisää minnekään, sehän nyt on selvä. Saako kohta pikkulastakaan pitää kiinni, kun otetaan verikoe tms? Sissos.

Vierailija
34/95 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäbbbnn kirjoitti:

Niin niin, tietenkin tätä pitäisi pyörittää ensin Suomen notkeassa byrokratiassa vähintään pari vuotta ja sen jälkeen EU:n vielä notkeampaan koneistoon. Viis siitä, mikä on hyvä hoidettavalle ja hoitajille, kun on kerta säädetty, niin mitä sitä tutkimaan oliko hyvin säädetty.

Vierailija
35/95 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku selittää mikä tekee häkkisängystä ihmisoikeusrikkomuksen? Pakkohan siihen on olla joku perustelu?!? Jos kyse on vielä vaikeasti kehitysvammaisesta, niin luulisi perusteluja käytölle löytyvän. Saako vauvojakaan enää pitää pinnasängyssä?

Pinnasänky on nimenomaan juurikin häkkisänky, eli EI SAA KÄYTTÄÄ!!

Vierailija
36/95 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä sitten matalalla ergonomisesti kuivitetaan 80 kiloista kehitysvammaista, joka yrittää purra ja raapia samaan aikaan. Kontillaan kait tässä pitää työt tehdä ja väistellä siinä samalla, ettei kovin ole verillä.

On myös sänkyjä, joita saadaan nostettua ja laskettua, mutta tärkeintähän tietenkin on että hoitajien ei tarvitse vaivata itseään... Ja ehkä henkilökuntaa pitäisikin olla enemmän, ettekö te hoitajat aina valita, että mitoitus on liian pieni? Taloudellisinta tietenkin olisi kytkeä potillat aloilleen, mutta ei taloudellisuus voi olla ainoa hoidon kriteeri!

Vierailija
37/95 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä sitten matalalla ergonomisesti kuivitetaan 80 kiloista kehitysvammaista, joka yrittää purra ja raapia samaan aikaan. Kontillaan kait tässä pitää työt tehdä ja väistellä siinä samalla, ettei kovin ole verillä.

On myös sänkyjä, joita saadaan nostettua ja laskettua, mutta tärkeintähän tietenkin on että hoitajien ei tarvitse vaivata itseään... Ja ehkä henkilökuntaa pitäisikin olla enemmän, ettekö te hoitajat aina valita, että mitoitus on liian pieni? Taloudellisinta tietenkin olisi kytkeä potillat aloilleen, mutta ei taloudellisuus voi olla ainoa hoidon kriteeri!

Nyt menee oikeasti jo yli. Ei hoitajienkaan tarvitse koko elämäänsä ja terveyttänsä tuhota potilaiden takia. Hoitajillakin on oikeus ehjään selkään (ergonomia) ja kohtuullisiin työolosuhteisiin, jossa ei tarvi 5 vaikeasti kehitysvammaista väkivaltaista lasta vahtia yhtä aikaa, etteivät satuta itseään/muita.

Vierailija
38/95 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt menee oikeasti jo yli. Ei hoitajienkaan tarvitse koko elämäänsä ja terveyttänsä tuhota potilaiden takia. Hoitajillakin on oikeus ehjään selkään (ergonomia) ja kohtuullisiin työolosuhteisiin, jossa ei tarvi 5 vaikeasti kehitysvammaista väkivaltaista lasta vahtia yhtä aikaa, etteivät satuta itseään/muita.

Mitä kohtaa "sänkyjä, joita saadaan nostettua ja laskettua" et ymmärtänyt? Enkä automaattisesti tuomitse noita sänkyjä, mutta mielestäni on hyvä että tarkistetaan, onko niille parempia vaihtoehtoja. Nykyisessä säästämisen maailmassa helposti lipsutaan siihen, että vanhusten ja vammaisten ym oikeuksista tingitään rahan vuoksi, koska ei muka ole vaihtoehtoja.

Vierailija
39/95 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-10375689

En nyt ihan ymmärrä tätä asiaa. Jos on viakeahoitoinen epilepsia, ja lapsen putoamista sängystä pitää estää, ja vanhemmatkin sitä toivovat, niin mikä tekee häkkisängystä kidutuksen vastaisen komitean mukaan ihmisarvoa loukkaavaa toimintaa?

epilepsialapsen äiti vastaa: lapsen ei tarvitse pelätä sängystä putoamista, kun sänky on todella matala ja riittävän leveä. Esim. parin sentin korkuinen 120-140 cm lveä kehikko jonka päällä on sängyn pohjaritilä ja sitten patja. Sängyn vieressä lisäksi pehmeä matto. eli vaikeakaan epilepsia ei todellakaan ole syy lukita lasta yöksi häkkiin.

Häkki on häkki vaikka siellä olisikin tarkoitus nukkua :(

Mielstäni on aivan selvää, ettei ihmisiä saa lukita yöksi paikkaan josta hän ei pääse halutessaan pois.

En tiedä mitä syitä siellä hoitokodissa oli ollut että tuollainen ratkaisu koettiin välttämättömäksi. Mutta mihin ongelmaan tahansa on löydettävissä muita keinoja kuin häkkiin sulkeminen. Jos on esim. karkaileva tai todella levoton ihminen, niin ulko-ovet yöksi lukkoon ja vaaralliset esineet piiloon, näin levoton voi kuljeskella olematta vaaraksi itselleen tai muille.

Vierailija
40/95 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku selittää mikä tekee häkkisängystä ihmisoikeusrikkomuksen? Pakkohan siihen on olla joku perustelu?!? Jos kyse on vielä vaikeasti kehitysvammaisesta, niin luulisi perusteluja käytölle löytyvän. Saako vauvojakaan enää pitää pinnasängyssä?

Hyvä pointti. Olisi kiinnostavaa tietää mitä mieltä nuo kidutuksen vastaisen komitean henkilöt ovat vauvojen pinnasängyistä.

no vauvahan ei lähtökohtaisesti osaa liikkua omatoimisesti eikä hänellä ole halua ja tarvetta päästä itsenäisesti pois sängystään. 7v lapsi tai aikuinen osaa ja haluaa liikkua itsenäisesti ja sen rajoittaminen on väärin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan