Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä erottaa onko persoona jakautunut vai onko kyse hankalalta tuntuvasta reagointitavasta?

Vierailija
29.08.2018 |

Jos koet joinain tiettyinä hetkinä ettet ole oikein oma itsesi, niin voiko kyse olla jakaantuneesta persoonallisuudesta?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poikkeuksellista kokea, että oma persoonallisuus muodostuu kahdesta hyvin erilaisesta osasta? Toinen osa on aikuinen ja toimiva. Toinen osa tuntuu nuoremmalta ja kokee hyvin voimakkaita kielteisiltä tuntuvia tunteita ja ajattelee hyvin mustavalkoisesti. Vaikeissa tilanteissa tämä nuoremmalta tuntuva persoonallisuuden osa yleensä aktivoituu.

Vierailija
2/4 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muista enkä normaalista. Psykiltä on ns. terveen paperit. Mutta kipusairaus saa taantumaan pahimmillaan "perustarpeisiin". Inhoan sitä tilaa, koska se tekee itsekkääksi.

Jakautumisesta tämän kokemuksen erottaa, että pystyn kyllä tarvittaessa ajattelemaan ja toimimaan järkevästi myös kivun ollessa tapissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/4 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko poikkeuksellista kokea, että oma persoonallisuus muodostuu kahdesta hyvin erilaisesta osasta? Toinen osa on aikuinen ja toimiva. Toinen osa tuntuu nuoremmalta ja kokee hyvin voimakkaita kielteisiltä tuntuvia tunteita ja ajattelee hyvin mustavalkoisesti. Vaikeissa tilanteissa tämä nuoremmalta tuntuva persoonallisuuden osa yleensä aktivoituu.

Ei se varmaan poikkeuksellista ole. Minulla itselläni on ainakin joskus ollut tuollaista taipumusta, mutta toisaalta en ole kokenut persoonallisuuden jakautumista siihen liittyen. Olen kokenut vain, että tietyn tyyppisissä, stressaavissa ja ahdistavissa tilanteissa olen avuttomampi kuin mihin faktisesti pystyisin, jos rauhoittuisin ja arvioisin tilanteen rationaalisesti (tässä voi kehittyä, jos yrittää). Olen myös muissa, ihan terveissä aikuisissa ihmisissä havainnut samanlaista taipumusta, kun tilanne on stressaava, joten siksi en pidä sitä poikkeuksellisena.

En kyllä ole ihan varma, puhunko samasta asiasta kuin ketjun muut kirjoittajat.

Vierailija
4/4 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luepa vähän dissosiaatiohäiriöstä. Voisi olla sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi