Vierailija

Tätä lakia on surutta rikottu monissa kouluissa, ja vanhempien pitää tehdä sille loppu. Vanhempien rahankeruu luokan rahastoon on täysin vapaaehtoista, niin rahan antaminen kuin talkoisiin osallistuminen ja roinan myyminenkin. Mutta opetussuunnitelmaan kuuluu retket ja muut, ja ne on silloin jokaisen oppilaan oikeus.

Sivut

Kommentit (120)

Vierailija

Näinhän se lain mukaan on, mutta jos ei kerätä rahaa ja/tai makseta tehdään loppu retkeilystä. Opetussuunnitelmaan retket eivät varsinaisesti kuulu, vaikka niillä opitaankin opetussuunnitelman asioita.

Vierailija

Minä vien aina oman luokkani lintsille tai särkänniemeen. Se itse reissu sinne on se retki ja ne jotka haluaa maksaa lisäjutuista eli rannekkeesta sitten ostaa sen omilla rahoillaan. Muut sitten käyskentelee ja tekee mitä pystyy. Koululta saa eväät ja pidetään aina sitten piknik jossain matkalla.

Vierailija

Näinhän se lain mukaan menee, ja oman lapsen luokassa aion seurata tarkasti, että lakia noudatetaan. Jos leirikoulut ja matkat suoritetaan kouluaikana, ne ovat osa perusopetusta, ja ilmaisia kaikille. Jos vain maksaneet pääsevät mukaan, silloin leirit ja reissut tulee suorittaa viikonloppuisin tai loma-aikoina. Tässä ei ole mitään epäselvää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tätä lakia on surutta rikottu monissa kouluissa, ja vanhempien pitää tehdä sille loppu. Vanhempien rahankeruu luokan rahastoon on täysin vapaaehtoista, niin rahan antaminen kuin talkoisiin osallistuminen ja roinan myyminenkin. Mutta opetussuunnitelmaan kuuluu retket ja muut, ja ne on silloin jokaisen oppilaan oikeus.

Olet oikeilla jäljillä. on tehtävä ero sille, että onko leirikoulu osa koulunkäyntiä vai tapahtuuko se aikana jolloin ei ole koulua. - Jos se tapahtuu koulun ulkopuolisena aikana, niin silloin se voi maksaa ja lapsi tai lapset jotka eivät maksa, tai paremmin joiden vanhemmat eivät maksa tai osallistu leirikoulua varten hankittavien varojen keruuseen  / maksamiseen vaan katsovay oikeudekseen otaksua, että lapsella oikeus olla vapaamatkustajana voidaan siloin lapsi (tai lapset) jättää ottamatta mukaan.   - jos taas leirikoulu on osa koulunkäyntiä, niin tällainen vapaamatkustajana olo on mahdollinen. - Toisaalta saattaa olla, että kouluilla on tällöin mahdollista tarjota rinnakkaistoimintaa, kuten jättää ne oppilaat jatkamaan "tavallista" koulua sillä aikaa kun varainkeruuseen osallistuneet pääsevät leirikouluun. - Moraalisesti tämä on arveluttavaa silloin, jollei kaikkein vähävaraisemmille anneta maksaa/ korvata osuuttaan talkoilla (tms) vaan oletus on, että koulu lähettää vain ison laskun, jonka oletetaan vanhempien muksiematta aina maksavan.  

Vierailija

Joo. Missasin peruskoulussa monta kivaa retkeä just siksi kun vanhemmat ei maksaneet, mun piti sitten jäädä kouluun tekemään matikan lisätehtäviä ynnä muuta inhaa. Isä ei mun luokkaretkiin suostunut rahaa laittamaan penniäkään. Ja koulussa sitten sain kestää lisää kiusaamista...

Vierailija

Meidän lasten koulussa on joka kerta selitetty, että kaikki pääsevät retkelle mukaan. Jos joku ei maksa niin sitten muut maksavat hänenkin osuutensa.
Ovat hyvin tarkkoja koulussa siitä, että kaikki pääsevät mukaan.

Se on minusta ihan hyvä. Ei se kenenkään lapsen oma vika ole jos ei ole rahaa. Mielelläni maksan osan heidänkin matkastaan. Ei siinä kovin isoa siivua yhdelle tule maksettavaksi.

Muutenkin rahat kerätään luokan tilille. Ilmoitetaan, että tarvitaan xxx € rahaa että päästään reissuun. Ja rahaa kerätään kunnes summa on kasassa.

Jokainen osallistuu kuitenkin käytännössä eri suuruisella summalla. Toiset leipovat enemmän myyjäisiin tai hankkivat hienompia arpajaispalkintoja tai myyvät enemmän keksejä tai vessapaperia.
Jotkut saavat valtavan myynnin viemällä tilauslaput työpaikan taukotilaan ja hänen tekemällä myynnillä maksetaan melkein puolet koko luokan retkestä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olet oikeilla jäljillä. on tehtävä ero sille, että onko leirikoulu osa koulunkäyntiä vai tapahtuuko se aikana jolloin ei ole koulua. - Jos se tapahtuu koulun ulkopuolisena aikana, niin silloin se voi maksaa ja lapsi tai lapset jotka eivät maksa, tai paremmin joiden vanhemmat eivät maksa tai osallistu leirikoulua varten hankittavien varojen keruuseen  / maksamiseen vaan katsovay oikeudekseen otaksua, että lapsella oikeus olla vapaamatkustajana voidaan siloin lapsi (tai lapset) jättää ottamatta mukaan.   - jos taas leirikoulu on osa koulunkäyntiä, niin tällainen vapaamatkustajana olo on mahdollinen. - Toisaalta saattaa olla, että kouluilla on tällöin mahdollista tarjota rinnakkaistoimintaa, kuten jättää ne oppilaat jatkamaan "tavallista" koulua sillä aikaa kun varainkeruuseen osallistuneet pääsevät leirikouluun. - Moraalisesti tämä on arveluttavaa silloin, jollei kaikkein vähävaraisemmille anneta maksaa/ korvata osuuttaan talkoilla (tms) vaan oletus on, että koulu lähettää vain ison laskun, jonka oletetaan vanhempien muksiematta aina maksavan.  

Lasten ja vanhempien yhteinen viikonloppureissu ei ole leirikoulu, mutta ilman muuta sellaisia voidaan järjestää vain maksaville. Koululla ei ole oikeutta tarjota rinnakkaistoimintaa leirikoulun ajaksi eli jokainen on otettava mukaan, mutta oppilaalla on tietyissä määrin mahdollisuu olla lähtemättä mukaan ja silloin on oltava opetusta koululla näille oppilaille. Mutta jos leirikoulu on osa opetussuunnitelmaa, niin jokainen pääsee mukaan.

Parasta olisi, että nämä retket siirtyisi viikonlopuiksi ja vanhempaintoimikunnat hoitaisi koko asian Näin opettaja ei joutuisi ilmaistöihin.

Vierailija

Tää on niin vanha juttu, että miksi tästä nyt taas puhutaan.

Jos vanhemmat kerää tempauksilla lasten luokille rahaa, niin tietenkin kaikki lapset osallistuu retkiin. He ovat syyttömiä siihen, että vanhemmat on laiskoja, pummeja tai köyhiä. Kaikki mukaan!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä vien aina oman luokkani lintsille tai särkänniemeen. Se itse reissu sinne on se retki ja ne jotka haluaa maksaa lisäjutuista eli rannekkeesta sitten ostaa sen omilla rahoillaan. Muut sitten käyskentelee ja tekee mitä pystyy. Koululta saa eväät ja pidetään aina sitten piknik jossain matkalla.

Rikot lakia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Rikot lakia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Rikot lakia.

En riko. Missään ei meille sanottu että kaikkien pitää saada tehdä samoja asioita. Vain että retkelle pitää kaikkien päästä. Näin meillä retki on esim piknik tampereelle ja halukkaat voivat omalla rahalla tehdä omia juttuja eli käydä särkänniemessä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Rikot lakia.

En riko. Missään ei meille sanottu että kaikkien pitää saada tehdä samoja asioita. Vain että retkelle pitää kaikkien päästä. Näin meillä retki on esim piknik tampereelle ja halukkaat voivat omalla rahalla tehdä omia juttuja eli käydä särkänniemessä.

Höpö höpö. Jos retkellä järjestetään ohjelmaa, kaikkien pitää saada osallistua siihen. Siinä mitä ”teille on sanottu” ei ole mitään merkitystä, ja jos oikeasti olisit opettaja, tietäisit itsekin että kukaan järjissään oleva opettaja ei aseta luokan lapsia noin eriarvoiseen asemaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat