Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Leirikoulu -kaikille vai rikkaille?

Vierailija
28.08.2018 |

Lapseni on juuri nyt toista päivää leirikoulussa. Kiva.

Hienoa.
Olen siis vapaa vanhemmuuden velvoitteista, jotka ovat aika pieniä moniin verrattuna, vaikka/koska olen yh.
---
Luin tänä aamuna HS:sta Rosa Meriläisen leirikouluaiheisen kolumnin, jossa hän kertoi, että viikon varoitusajalla oli jonkun koulun kaikkien oppilaiden vanhempien maksettava 170 € tai lapsi jä pois järjestelemään vanhoja kirjoja!!!
---
Eivätpähän kaikki vanhemmat olleet voineet tuollaista summaa kokoon saada, vaikka rahaa on kerätty vuosikaudet!
---
Leirikouluhan on kai ihana juttu, johon KAIKKIEN LUOKAN OPPILAIDEN tulisi voida osallistua.
Vaan ei se nykyään nin mene: ollaan alempaa ja korkeampaa kastia, köyhiä, alempaa keskiluokkaa, rikkaita tai korkeampaa keskiluokkaa.; ei vanhojen kirjojen järjestely nyt ihan korvaa leirikoulutunnelmaa... :(

---

Nuokin vanhemmat, jotka eivät kyenneet maksamaan 170 €, ovat luullakseni osallisneet rahankeruuseen leipomalla myyjäisiin ym.ym. kykyjensä mukaan.

---

Mitä tulee lapseni leirikoulun kustannuksiin, en ymmärrä, että sinne lähdettiin, vaikkei kaikki raha ollut koossa!!!

Olen osallistunut jaksamiseni mukaan hankkimalla arpajaisvoittoja, jopa leipomalla (vaikken ole mikään leipoja), maksanut 100 € hiljalleen omasta pussistani.

Ainoa asia, johon EN osallistu, on yksi rahankeruumyyjäiskampanja, jonka ilmoitettiin olevan välttämätön, jotta saadaan rahat kasaan. : /

Rahat kasaan?

---

Lähdetkö matkalle, vaikkei matkarahoja ole kasassa???

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli hyvin pienimuotoinen leirikoulu, kun luokassa oli niin paljon köyhien perheiden lapsia. Ketään ei huvittanut kerätä rahaa. Mentiin sitten parempien perheiden kanssa ulkomaille peruskoulun päätteeksi. Mieluummin käyn töissä tienaamassa matkarahat kuin leivon ja myyn pullia 

Vierailija
2/9 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä olis hienoa, että koulussa opetettaisiin elämään sen mukaan, mihin varat riittää, eikä yli varojensa.

Miksi pitää järjestää aktiviteetteja, joihin loppurahoitus kerätään toisten pussista?

Ymmärrän että rahaa kerätään myyjäisillä yms. Sehän on kuin töissä olis, tehdään duuni ja saadaan palkka.

Mutta mitä tämä opettaa lapsille, että ensiksi tehdään duunia ja sit mennään reissuun johon ei oikeesti ole varaa? ”No hei, joku muu maksaa loput..”

Eikö olisi opettavaisempaa, että ensiksi tehdään duuni, saadaan siitä palkka ja vasta sitten katsotaan lompsasta että mihin matkaan ansaittu raha riittää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielletään luokkaretket ja leirikoulut. Ei tartte kenenkään pahoittaa mieltä.

Vierailija
4/9 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielletään luokkaretket ja leirikoulut. Ei tartte kenenkään pahoittaa mieltä.

Ei kyse ole vanhamman/ vanhampien mielensä pahoittamisesta, vaan siitä, etteivät kaikki kykene maksamaan ja/tai osallsitumaan rahankeruuseen!

ap

Vierailija
5/9 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemman/ vanhempien

Vierailija
6/9 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei maksa, ei matkaa. Kuppaaminen alkaa riittää.

Vierailija
7/9 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kerätty useampi vuosi leirikouluihin rahaa ( lapsia 2 kpl). Järjestetty diskoja, myyjäisiä, myyty pesuaineita ym. Jokainen perhe laittoi kerran kuussa 5-10 € leirikoulutilille. Rahat saatiin hyvin kerättyä. Meille myös tehtiin selväksi, että kaikki halukkaat luokalta lähtevät mukaan riippumatta siitä onko perhe osallistunut varojen kartoittamiseen vai ei. Lapset saivat vielä pienen summan käteen, kun kaikki pakolliset oli maksettu.

Peruskoulu on ilmainen ja käsittääkseni ei ole mahdollista jättää ketään pois, jos leiri järjestetään kouluaikana.

Kolmas leirikoulu järjestettiin ysillä ulkomaille (kieliluokka). Kerättiin varoja koko yläaste nuoret ja vanhemmat. Silloinkin saatiin niin paljon rahaa, että jokainen sai vielä käyttörahat viikon reissulle.

Näkemällä vaivaa ja aloittamalla ajoissa kaikki pääsee mukaan.

Vierailija
8/9 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa.

Olen siis vapaa vanhemmuuden velvoitteista, jotka ovat aika pieniä moniin verrattuna, vaikka/koska olen yh.

---

Luin tänä aamuna HS:sta Rosa Meriläisen leirikouluaiheisen kolumnin, jossa hän kertoi, että viikon varoitusajalla oli jonkun koulun kaikkien oppilaiden vanhempien maksettava 170 € tai lapsi jä pois järjestelemään vanhoja kirjoja!!!

---

Eivätpähän kaikki vanhemmat olleet voineet tuollaista summaa kokoon saada, vaikka rahaa on kerätty vuosikaudet!

---
Leirikouluhan on kai ihana juttu, johon KAIKKIEN LUOKAN OPPILAIDEN tulisi voida osallistua.

Vaan ei se nykyään nin mene: ollaan alempaa ja korkeampaa kastia, köyhiä, alempaa keskiluokkaa, rikkaita tai korkeampaa keskiluokkaa.; ei vanhojen kirjojen järjestely nyt ihan korvaa leirikoulutunnelmaa... :(

---

Nuokin vanhemmat, jotka eivät kyenneet maksamaan 170 €, ovat luullakseni osallisneet rahankeruuseen leipomalla myyjäisiin ym.ym. kykyjensä mukaan.

---

Mitä tulee lapseni leirikoulun kustannuksiin, en ymmärrä, että sinne lähdettiin, vaikkei kaikki raha ollut koossa!!!

Olen osallistunut jaksamiseni mukaan hankkimalla arpajaisvoittoja, jopa leipomalla (vaikken ole mikään leipoja), maksanut 100 € hiljalleen omasta pussistani.

Ainoa asia, johon EN osallistu, on yksi rahankeruumyyjäiskampanja, jonka ilmoitettiin olevan välttämätön, jotta saadaan rahat kasaan. : /

Rahat kasaan?

---

Eihän he mihinkään olleet osallistuneet kun väittivät kuulleensa koko jutusta vasta just ennen matkaa.

Eli röyhkeästi aikoinåvat ensin kupata muilta sen 330 euroa ja sitten vielä 170 euroa.

Ei käy.

Ei.

Vierailija
9/9 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa.

---

---

---

---

---

Rahat kasaan?

---

Eihän he mihinkään olleet osallistuneet kun väittivät kuulleensa koko jutusta vasta just ennen matkaa.

Eli röyhkeästi aikoinåvat ensin kupata muilta sen 330 euroa ja sitten vielä 170 euroa.

Ei käy.

Ei.

En tiedä, onko kukaan yrittänyt röyhkeästi kupata yhtään mitään, koska tietääkseni Suomessa on paljon perheitä, jotka eivät voi irrottaa viikon varoitusajalla mistään 170 €.

---

Minä sen sijaan kuulin hyvin luotettavalta taholta, että lapseni luokan perhekunnissa on useita (tarina ei kerro kuinka monta) porukkaa, jotka eivät ole maksaneet euroakaan, vaikka on ollut 10 kk aikaa maksaa leirikoulutilille 10 €/kk.

En ymmärrä, etteikö voisi 10 €/kk maksaa...

---

Koska kuulin uutisen luottamuksella, en aio häntä paljastaa, mutten myöskään maksa penninkuutinaakaan lisää, koska mitään ei tarvitsisi enää maksaa, jos jokainen perhekunta olisi sovitun maksun suorittanut.

ap