Ehkä vähän kiusallinen aihe: Ihmiset selvästi oireilee henkisesti ja sitten perään jäävät fyysisen syyn takia saikulle/eläkkeelle yms?
Olen törmännyt moniin tällaisiin tuttaviin, joilta kadonnut elämänilo, ahdistaa ja masentaa ja on epäluuloisia ajatuksia, aggressiivisuutta sun muuta, mitä kenelläkin. Vaikuttavat olevan henkisesti romahtamaisillaan ja sitten tadaa... tuleekin sairasloma mutta syy on selkäkipu, sitkeä flunssa tai muu fyysinen.
Eivätköhän kehtaa sanoa todellista syytä vai sairastuttaako henkinen epätasapaino myös fyysisesti vai mistähän kyse?
Kyse tyyliin naapureista yms. tuttavista.
Kommentit (16)
Olen ollut saikulla molemmista syistä, sekä masennuksen että selkäsärkyjen vuoksi. Masentuneella ihmisellä ei varmaan mielestäsi voi olla selkäsärkyä, jonka vuoksi jäisi saikulle?
Sekä että; huono henkinen olotila sairastuttaa fyysisesti. Tämä on todettu tutkimuksissakin. Ihmisillä on paljon fyysisiä sairauksia, ja taustalla hyvin usein traumoja yms. mikä vaikuttaa. Ihmiset patoavat tunteensa ja ne tulevat esiin esim. selkäkipuina, pääkipuina, jännitystiloina kropassa. Mahakipuja yms. Toki on myös niin että fyysinen syy on helppo lyödä pöytään sen sijaan että paljastaisi olevansa masentunut tai ahdistunut. Helpompi kertoa esimiehelle ja kanssaihmisille. Edelleen tälläkin vuosituhannella mielen ongelmissa on oma stigmansa. Ja toimii toisinpäin, sairaudet alkaa aiheuttaa henkistä rappeutta; masennus, unihäiriöt yms.
Omasta kokemuksesta tiedän sekä huomannut työkavereilla, ystävillä, sukulaisilla... Esimerkkejä piisaa.
Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, eli henkisen hyvinvoinnin tila vaikuttaa fyysiseen hyvinvointiin ja päinvastoin. Aloittajan tuttavien huono henkinen vointi on voinut johtua jo pelkästään siitä, että heillä on ollut fyysisiä kipuja, Hyvä kun ovat päässeet eläkkeelle ja saaneet mahdollisuuden keskittyä hoitamaan itseään.
Aloituksesta voi päätellä sen, että henkinen oirehtiminen katsotaan edelleen jotenkin häpeälliseksi, epäilihän aloittajakin aihetta kiusalliseksi. Toivottavasti tuollaisista ennakkoluuloista päästään jo pikku hiljaa eroon.
Masennus herkistää fyysisille vaivoille. Fyysiset vaivat kroonistuessaan aiheuttavat masennusta ja alentunutta työkykyä. Ovat siis tiukasti kietoutuneina toisiinsa.
Nii mut kun se fyysinen sairaus aiheuttaa mentaalista tuskaa.
Ihminen on psykofyysinen.
Mulla on CU ja vaikka se oli remissiossa 14 v., aina sait suolta kuulostella ja aiheutti masennusta ja vihaa.
Nyt kun se taas on aktiivinen, en tiedä kummat on pahemmat - fyysiset vai mentaaliset tuskat.
Kai se jotenkin hävettää sanoa että päässä viiraa. Itselläkin aiemmin oli näin. Mutta enää en jaksa peitellä. Jos masentaa niin piste. Itsellä tosin meni toisin, ensin tuli fyysinen vamma, sitten masennuin
Yksi syy on, että henkisesti puhki oleva ihminen jää paljon matalammalla kynnyksellä saikulle kuin ihminen joka voi henkisesti hyvin.
Jos nyt vaikka on se flunssa ja lämpöä 37.1. Jos olet henkisesti aivan loppu, paljon todennäköisemmin haet saikkua tähän vaivaan, koska sen masentuneisuuden yms. päälle ei jaksa enää juuri mitään. Tai jos selkää vähän särkee, niin helposti hakee saikkua jos jo muutenkin on ollut sen tarpeessa.
Kaikennäköisten kipujen, kolotusten, puutumisten ja muun epämääräisen taustalla voi olla paitsi ruumiillisia, myös mielenterveyden ongelmia. Toisilla ihmisillä vaativamman oloinen luonne ei myöskään anna periksi sitä, että saattaisi olla monenlaista pelkoa, ahdistusta, masentumista, uupumista ym. vaan kaikki oireet kääntyvät ruumiillisiksi.
Jatkaisin vielä (4/4)
Fysioterapeuttini sanoi minulle että hänen arvion mukaan 50-90 % selkäkivuissa on henkistä. On ihmisiä, joilla on esim välilevypullistuma todettu MRI:ssa, mutta eivät oireile, kun taas joillakin selkä oireilee ja pahastikin. Hyvin usein syy oireiluun on stressi, ja unenpuute vielä lisää kipua, toisaalta taas selkäkipu lisää unenpuutetta.
Vierailija kirjoitti:
Jatkaisin vielä (4/4)
Fysioterapeuttini sanoi minulle että hänen arvion mukaan 50-90 % selkäkivuissa on henkistä. On ihmisiä, joilla on esim välilevypullistuma todettu MRI:ssa, mutta eivät oireile, kun taas joillakin selkä oireilee ja pahastikin. Hyvin usein syy oireiluun on stressi, ja unenpuute vielä lisää kipua, toisaalta taas selkäkipu lisää unenpuutetta.
Ei sun fyssari kertonut samalla, että selkäkipuiset masentuvat erittäin herkästi vuosien kuluessa...
Voiko mielenterveyden takia saada saikkua? En tiennytkään, että voin hakea saikkua sanomalla että masentaa. Olen luullut että siihen tarjotaan pelkästään lääkkeitä, joita en ainakaan vielä halua. Selkäkivun tai vatsataudin takia minä olen hakenut saikkua.
Mistä tiedät heidän kaikkien oikean syyn sairaslomaan? Ystäväni valehteli työkavereilleen sairaslomansa syyn. Henkilöstöpuolelle toimitti lääkärintodistuksen ja pomolleen kertoi myös. Sanoi pomolleen myös, että valehtelee muille saikun syyn, koska asia oli niin henkilökohtainen. Tuskinpa sinäkään heidän lääkärintodistuksia olet nähnyt :)
Itselläni meni selkä erotessani exästä. Täysin liikuntakyvyttömäksi veti vaikken siis satuttanut selkääni mitenkään. En tiedä mistä johtui..
Mistä ap tietää, mikä se kenelläkin suurin ongelma on? Ihmiset on yksilöitä, ei sitä kukaan toinen voi sanoa mikä vaiva ja mikä kipu on toiselle sellainen, että vetää toimintakyvyttömäksi.
Fyysiset sairaudet, kivut, niistä seurannut alentunut toimintakyky johtavat usein elämänlaadun ja itsetunnon laskuun, joka altistaa helposti masennukselle ja ahdistukselle. Harva pysyy kroonisten, kovien kipujen keskellä vuodesta toiseen kovin elämäniloisena, ainakaan ilman kunnon lääkitystä. Ihminen on kokonaisuus.
Yleensä eivät kehtaa sanoa todellista syytä. MT-ongelmat leimataan toisinaan luulotaudiksi tai laiskuudeksi, flunssa tai jalka poikki on hyväksyttävä syy levolle.
Mä olen kyllä suoraan kertonut että nuppi päätti hajota. Hittoako sitä peittelemään, sairaus se on siinä missä muutkin.