Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Brändikiusaamiseen vaikea puuttua - nuoret kiusaavat toisiaan pukeutumisen takia

Vierailija
28.08.2018 |

"Joskus ne on mun kavereita ja joskus taas ei riippuen siitä, mitä mulla on päällä. Jos mulla on Louis Vuittonin laukku, niin ne on et moi mitä kuuluu, eipä olla nähty vähään aikaan. Jos taas on pukeutunu johki brändittömiin vaatteisiin, niin ne ei edes moikkaa koulun käytävillä."
14-vuotias tyttö

https://yle.fi/uutiset/3-10373356

Ihanko oikeasti tähänkö on tultu? En voi uskoa lukemaani. Jos minä olisin syntynyt tänä älypuhelinten ja somen aikana kiusatuksi, niin minusta olisi varmasti kehittynyt sarjatappaja.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorilla pitää olla Vuittonin laukut, oikeanmerkkiset asusteet, takit, kengät - miksei puhuta suoraan tytöistä? Onko naisten vaikea myöntää, miten ovat kasvattaneet tyttärensä?

Minulla on vain poikia ja olen käynyt monet keskustelut hypebeastista.

Vierailija
42/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorilla pitää olla Vuittonin laukut, oikeanmerkkiset asusteet, takit, kengät - miksei puhuta suoraan tytöistä? Onko naisten vaikea myöntää, miten ovat kasvattaneet tyttärensä?

Pojillakin pitäisi olla oikeaa merkkiä, mutta se tulee edullisemmaksi, koska poikien muotiin kuuluvat lähinnä urheilubrändit. Siinä on melkoinen ero ostaako jotain Niken tai Adidaksen kamoja verrattuna ranskalaisiin muotitaloihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikeissäkin mennään luksukseen päin. Ennen ei ollut mitään ongelmaa käyttää jotain Rimmeliä, Maybellinea tai Lumenea. Nyt pitää olla Estee Lauderia ja vaikka mitä.

Vierailija
44/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikai kukaan randomisti kadulla ala toista herjaamaan. Ei tällaisia tilanteita voi tapahtua kuin välitunneilla käytävissä ja muissa hengailupaikoissa.

Kyllä alkaa, mutta jos on merkkivaatteita päällä, niin joutuu rullauksen kohteeksi, jatkuvasti. Eli ihan päivälläkin jengi uhkailee ja pyytää rahaa.

Vierailija
45/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojillakin pitäisi olla oikeaa merkkiä, mutta se tulee edullisemmaksi, koska poikien muotiin kuuluvat lähinnä urheilubrändit. Siinä on melkoinen ero ostaako jotain Niken tai Adidaksen kamoja verrattuna ranskalaisiin muotitaloihin.

Ei pidä paikkaansa. Gucci, Supreme, office white, babe yms. Nike ja Adidas on turvallisia perusvaatteita, mutta ei "merkkivaatteita".

Vierailija
46/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Gucci, Supreme, office white, babe yms. Nike ja Adidas on turvallisia perusvaatteita, mutta ei "merkkivaatteita".

Toivottavasti sinulla ei ole lapsia, joille opetat tuota tyyliä.

Vierailija
47/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikeissäkin mennään luksukseen päin. Ennen ei ollut mitään ongelmaa käyttää jotain Rimmeliä, Maybellinea tai Lumenea. Nyt pitää olla Estee Lauderia ja vaikka mitä.

Tämä on totta. Ennen ei edes tiedetty luksusmerkeistä tai ne oli aikuisille. Nyt valmistajat yhdistävät nuorison merkin ja luksusmerkin ja myyvät rajallisen erän. Ne myydään loppuun kuin Muumimukit.

Vierailija
48/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Supremen hupparit ovat näköjään 300-500€. Kiva kun kasvavat vuodessa ulos noista.

Vierailija
49/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sinulla ei ole lapsia, joille opetat tuota tyyliä.

Minulla on lapsia, jotka opettavat minulle tuota tyyliä😀. Itse olen aina ollut kirppispukeutuja. Kyllä meillä puhutaan eettisyydestä. Lapset boikotoivat esim. Burberrya, koska he tuhoavat hyviä vaatteita turhaan. Suosivat Euroopassa tehtyjä vaatteita yms. Myös globehope on merkkituote. Sen olen opettanut, että feikkejä ei saa ostaa. Jos haluaa merkin, niin pitää kunnioittaa suunnittelijaa ja valmistajaa.

Vierailija
50/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Supremen hupparit ovat näköjään 300-500€. Kiva kun kasvavat vuodessa ulos noista.

Siitä saa kirpparilla ihan hyvin käytettynäkin. Ja pienten erien vaatteiden hinta vain nousee.

Vierailija
51/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollanen brändikiusaaminen johtuu vanhemmista, vanhemmat ne antaa esimerkin lapsille. Olen ollut lapsi ja teini vuosina 2002-2014, kasvanut savossa, harvoilla siellä mitään louis vuittoneja oli. Mielestäni lapsi ja teini saa ihan nättejä ja hyviä vaatteita esimerkiksi H&M ja Gina Tricot liikkeistä, ne on muotivaatteita...

Lapsi, teini, eikä välttämättä aikuinenkaan tarvitse mitään kalliita merkkilaukuja ja jos mun lapsi saisi merkkilaukun, niin korkeintaan 15-vuotiaana rippilahjaksi, se on niin iso päivä että silloin voin harkita ostavani sen louis vuittonin jos se on toive mutta en muuten...

Jos meno on tälläistä että nykyään kiusataan kun ei ole guccin paitoja päällä, niin kiusataanko myös jos ala-asteelaisella ei ole meikkiä naamassa? nimittäin mun lapsi ei tule ala-asteella töhrimään naamaansa meikeillä kun on vielä hyvä iho ja muutenkin pakkelit naamassa näyttää tyhmältä lapsella... Lasten kuuluu saada olla lapsia, eikä pidä olla mitään pikku aikuisia! prisman vaatteissakaan ei oo mitään vikaa ja lasten kuuluu saada leikkiä vapaasti, ei haittaa jos prisman housut menee leikkiessä rikki mutta ompa harmi jos menee guccin paita rikki... kallis tikki, niitä ei viittis joka päivä ostella... -.-

Vierailija
52/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät ihmiset. Pukeutukaa niinkuin haluatte. Antakaa lastenne ja nuorten pukeutua niin kuin itse tykkäävät. Käskekää haistattaa pitkät norsunvitut näille arvostelijoille. Ei niitä sitten kouluajan jälkeen tartte enää koskaan nähdä. Nirppanokista ja trendipellet eivät ole mitään muuta kuin prostitutoidun ulostetta. Se kannattaa sellaisilla sanoa päin naamaa, sylkäistä naamalle ja vetää vielä varmuudeksi nyrkillä nenäluu kappaleiksi niin pelleily loppuu. Nykyinen someaika on kuvottavaa. Onneksi ei ole pakko osallistua.

Vierailija
53/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät ihmiset. Pukeutukaa niinkuin haluatte. Antakaa lastenne ja nuorten pukeutua niin kuin itse tykkäävät. Käskekää haistattaa pitkät norsunvitut näille arvostelijoille. Ei niitä sitten kouluajan jälkeen tartte enää koskaan nähdä. Nirppanokista ja trendipellet eivät ole mitään muuta kuin prostitutoidun ulostetta. Se kannattaa sellaisilla sanoa päin naamaa, sylkäistä naamalle ja vetää vielä varmuudeksi nyrkillä nenäluu kappaleiksi niin pelleily loppuu. Nykyinen someaika on kuvottavaa. Onneksi ei ole pakko osallistua.

Juuri näin! se joka on niin tyhmä että kiusaa ja varsinkin näin pinnallisista syistä niin ansaitsee kuulla kunniansa! noloja ovat ne jotka pukeutuu merkkivaatteisiin ja kiusaavat niitä jotka eivät käytä merkkivaatteita, vissiin ovat pissiksiä? ja kukapa pissiksistä tykkäisi...

Kannattaa myös kertoa kiusaamisen vaaroista, kiusaamisella moni ihminen ajetaan loppuelämäksi mt-potilaaksi tai itsemurhaan. Ompa kiva sitten aikuisena muistella kun tuli laitettua toisen ihmisen mielenterveys pirstaleiksi niinkin typerästä syystä kuin kiusaamalla pukeutumisesta, eikä anteeksipyyntö, eikä enää mikään korvaa sitä kun toinen ihminen ollut jo vuosia rikki ja mielenterveysongelmainen kiusaamisen takia.

Tämä on totuus. Tähän johtaa kiusaaminen helposti, siis mielenterveysongelmiin.

Vierailija
54/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin aamulla jonkun brändiasiantuntijan haastattelua joka kehotti vanhempia kaivamaan jostain rahaa jotta voi ostaa merkkivaatteita = ei kiusaamista. Niinpä. Aikuisista tämä merkkirumba lähtee..

Kenenkähän laskuun tuollainen asiantuntija kehottaa tuollaisiin toimiin? ;D

Vierailija
55/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi kauhean vaikea ratkaista tätä ongelmaa samalla mallilla millä asia on hoidettu pois päiväjärjestyksestä joissain maissa jo varmaan useampi sata vuotta sitten: Pakolliset kohtuuhintaiset koulupuvut eskarista ylioppilaskirjoituksiin asti ja piste.

Montako kertaa pitää todeta, että tämä on huono idea. Kaikille ei sovi esim. hame tai tietyntyyppinen paita, joten sitten kiusattaisiin siitä. Lapset keksivät kyllä syyn josta kiusata, joten mitä jos puututtaisiin siihen itse kiusaamiseen sen sijaan, että pakotetaan kaikki samaan tyyliin.

Vierailija
56/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pentu tarvii mtn 300-500euron huppareita? Lapset on nykyään vanhempien kilpavarustelun kohteita, huh huh!

Vierailija
57/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpavarustelu alkaa jo päiväkodissa. Surullista.

Joku nuorista itsestään lähtevä vastakampanja voisi olla kiinnostava keino saada brändikiusaaminen kuriin.

Koulupuvut olisi erinomainen vaihtoehto, en ymmärrä miksi se on Suomessa niin mahdoton ajatus, olisi todella fiksu asia monelta kantilta. Monissa maissa yliopistoissakin on vielä yhtenäiset asut.

Auttaisi ainakin tähän vaatekiusaamiseen.

Suurin osa ihmisistä haluaa pukeutua oman tyylinsä mukaan. Joku käyttää vain mustia vaatteita, joku inhoaa hameita, joku tykkää villapaidoista. Pitää puuttua siihen kiusaamiseen eikä pakottaa kaikkia samaan vaatetyyliin.

Vierailija
58/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka pentu tarvii mtn 300-500euron huppareita? Lapset on nykyään vanhempien kilpavarustelun kohteita, huh huh!

No siitähän tykkää nämä vaatevalmistajan. On kyllä pakko todeta että ei kukaan jätkevä ihminen maksa hupparista 500€. Ihan sairaita hintoja. Mitä ihmene ykäökyjen hintoja nämä on? Ei ihme että kaikki ovat veloissaan. Halpahalleista löytää muutamalla kympillä vastaavia. Suomi on kohta yhtä muovinen ja tuotteistettu kuin Amuricca.

Vierailija
59/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä helvettiä?

Eikö enää saa Lacostea käyttää?

Vierailija
60/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää tuojitelko merkkeihin vaan halpaan hintaan ja kestävyyteen. Minä en ole ikinä törmännyt ihmisiin, jotka vaatemerkkien perusteella arvioivat ihmistä yksilönä. Jos näin kävisi, niin hän ei olisi minun maailmassani edes olemassa.