Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Brändikiusaamiseen vaikea puuttua - nuoret kiusaavat toisiaan pukeutumisen takia

Vierailija
28.08.2018 |

"Joskus ne on mun kavereita ja joskus taas ei riippuen siitä, mitä mulla on päällä. Jos mulla on Louis Vuittonin laukku, niin ne on et moi mitä kuuluu, eipä olla nähty vähään aikaan. Jos taas on pukeutunu johki brändittömiin vaatteisiin, niin ne ei edes moikkaa koulun käytävillä."
14-vuotias tyttö

https://yle.fi/uutiset/3-10373356

Ihanko oikeasti tähänkö on tultu? En voi uskoa lukemaani. Jos minä olisin syntynyt tänä älypuhelinten ja somen aikana kiusatuksi, niin minusta olisi varmasti kehittynyt sarjatappaja.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin tultu? Sinunko nuoruudessa ei kiusattu niitä, jotka ei kulkenut sen ajan trendeissä?

No ei kiusattu ketään vaatteiden takia... Ne on vaan vaatteita. Kyllä nykyajan ihmiset on yksinkertaista ja tarpeetonta biomateriaalia.

Minun nuoruudessa 80-luvulla kiusattiin vaatteista. Muistan esim.kuinka opettaja selvitteli kiusaamista luokan edessä ja kiusaajat sanoi yhdeksi syyksi vaatteet. Itse lopetin yhden seurustelusuhteissa, kun pojalla oli vääränlaisia vaatteita. Ja yleensäkin teinin silmään hyvältä näytti "oikein"pukeutunut tyyppi. Se koski kaikkia genrejä, mitä 80-luvulla oli. Silloin. Oli varmaan tätä päivää tiukemmat lokerot. Esim. Punkkarit, diinarit ja niissä vielä alalokeroita.

Vierailija
22/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpavarustelu alkaa jo päiväkodissa. Surullista.

Joku nuorista itsestään lähtevä vastakampanja voisi olla kiinnostava keino saada brändikiusaaminen kuriin.

Koulupuvut olisi erinomainen vaihtoehto, en ymmärrä miksi se on Suomessa niin mahdoton ajatus, olisi todella fiksu asia monelta kantilta. Monissa maissa yliopistoissakin on vielä yhtenäiset asut.

Auttaisi ainakin tähän vaatekiusaamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tässä yksi päivä joukon ala-asteikäisiä likkoja, ehkä jotain 4. luokkalaisia. Jokaisella oli Guccin t-paidat. Tietenkin nuo ovat feikkejä, aito maksaa jotain 600e, enkä jaksa uskoa että kukaan tuon ikäiselle sellaista ostaa. Vaikka feikkipaita ei olisi maksanut kuin kympin, niin kyllä tuolla asetetaan valmiiksi aikamoiset paineet. Yläasteella pitääkin viimeistään olla se aito tonnin maksava merkkilaukku.

Missä? Leppävirralla, Jämijärvellä, Laukaassa, Kuhmossa? Missä tällaista tapahtuu?

Tämän tyttöporukan bongasin ihan Helsingin Malmilta. Ei siis mikään rikkaiden alue kyseessä.

Vierailija
24/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua KIUSATTIIN 80-luvun lopulla koulussa kun minulla oli merkkivaatteita, mummoni lelli minua pilalle kun olin ainoa lapsenlapsi ja osteli minulle kaikkea erikoisempaa ulkomaita myöten, vaikken välttämättä olisi halunnut.

Vierailija
25/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joskus ne on mun kavereita ja joskus taas ei riippuen siitä, mitä mulla on päällä. Jos mulla on Louis Vuittonin laukku, niin ne on et moi mitä kuuluu, eipä olla nähty vähään aikaan. Jos taas on pukeutunu johki brändittömiin vaatteisiin, niin ne ei edes moikkaa koulun käytävillä."

14-vuotias tyttö

https://yle.fi/uutiset/3-10373356

Ihanko oikeasti tähänkö on tultu? En voi uskoa lukemaani. Jos minä olisin syntynyt tänä älypuhelinten ja somen aikana kiusatuksi, niin minusta olisi varmasti kehittynyt sarjatappaja.

Miten 14-vuotiaalla voi olla tonnin parin Vuitton-laukku?

Toki monet lapset kuvittelee että heidän Turkista tai Bulgariasta tuodut "merkkilaukut" ovat sama asia kuin aito versio :D

Vierailija
26/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tässä yksi päivä joukon ala-asteikäisiä likkoja, ehkä jotain 4. luokkalaisia. Jokaisella oli Guccin t-paidat. Tietenkin nuo ovat feikkejä, aito maksaa jotain 600e, enkä jaksa uskoa että kukaan tuon ikäiselle sellaista ostaa. Vaikka feikkipaita ei olisi maksanut kuin kympin, niin kyllä tuolla asetetaan valmiiksi aikamoiset paineet. Yläasteella pitääkin viimeistään olla se aito tonnin maksava merkkilaukku.

Missä? Leppävirralla, Jämijärvellä, Laukaassa, Kuhmossa? Missä tällaista tapahtuu?

Tämän tyttöporukan bongasin ihan Helsingin Malmilta. Ei siis mikään rikkaiden alue kyseessä.

Pääkaupunkiseutu kuitenkin.

Löytyykö tällaista nuorten brändikiusaamista muualta Suomesta, sadoilta, tuhansilta pikkupaikkakunnilta, esim. mainitsemiltani?

Vierailija
27/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko lisätä tuohon 80-luvun juttuun, että minua kiusattiin vaatteista. Olin fiftari ja vaatteeni sai enemmistönä olleilta "junteilta" paljon haukkumista. Mutta olin itse ylpeä tyylistäni (silloin), niin haukkumisen pystyin laittaan juuri junttien tyhmyyden piikkiin. Eli pääsin sen yläpuolelle, vaikka se ei kivalta tuntunutkaan.

Vierailija
28/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuo niitä pentujengiläisiä joista ollut täällä juttua? Lapsia jotka fanittaa yli parikymppisiä bloggaajia?

Vierailija
29/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aikanaan Valkeakoskella. 20 000 asukkaan kaupunki Tampereen kupeessa. Tampereelta löytyy vastaavaa kiusaamista myös. Ja tätä oli jo minun nuoruudessani 80-luvulla. Piti olla Levikset jalassa, muuten ei ollut muiden silmissä mitään. Ei mikään uusi ilmiö...

Vierailija
30/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huhhuh kyllä on sairasta. Ei tuollaista ollut 90-luvulla. Eikä milloinkana aikaisemmin.

Ei ollu, ei...

90-luvulla feikkileviksillä et päässyt porukkaan. Tai väärällä mallilla, piti olla viisnollaykköset. Ja just oikean mallinen peppu, että takasauma ns. "veti pe****seen".

Voi että! Kyllä siis osattiin jo ysärilläkin ja ihan maalaiskunnissa! Mutta voin kuvitella, kuinka nykyään somen myötä tämä touhu on potenssiin kymmenen.

Omat lapseni olen patistellut muodin ääreltä erilaisten harrastusten pariin. Uskon ja toivon, että tämä vahvistaa itsetuntoa ja auttaa löytämään omat fiksut porukat (ainakin nyt näyttää siltä), eikä aikaakaan koulun ja harrastusten lisäksi jää jonninjoutavaan tyhjäpäiseen pelleilyyn.

Vierailija
31/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpavarustelu alkaa jo päiväkodissa. Surullista.

Joku nuorista itsestään lähtevä vastakampanja voisi olla kiinnostava keino saada brändikiusaaminen kuriin.

Koulupuvut olisi erinomainen vaihtoehto, en ymmärrä miksi se on Suomessa niin mahdoton ajatus, olisi todella fiksu asia monelta kantilta. Monissa maissa yliopistoissakin on vielä yhtenäiset asut.

Auttaisi ainakin tähän vaatekiusaamiseen.

Koulupuku on määritelty usein vain tyyliltään, eli esimerkiksi koulun liivi ja alle valkoimem kauluspaita. Monessa koulupukukoulussa kiusataan sen takia, jos jollakin se valkoinen paita on marketista, kun toisilla taas joku kallis merkki.

On surullista, että kiusaamista torjutaan muuttamalla uhrin käytöstä(tässä tapauksessa pukeutunista), eikä esimerkiksi puuttumalla siihen kiusaamiseen. Vaikka vaikeaa tuollaiseen varmasti on puuttua...

Vierailija
32/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhummeko nyt tytöistä?

Vierailija
33/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseutu kuitenkin.

Löytyykö tällaista nuorten brändikiusaamista muualta Suomesta, sadoilta, tuhansilta pikkupaikkakunnilta, esim. mainitsemiltani?

Löytyy. Luulen, että pikkupaikkakunnillakin tuo korostuu, kun lapset eivät voi olla maalaisia vaan cooleja.

Minua kiusattiin 30 hengen kyläkoulussa, kun muilla oli merkkivaatteet ja minulla ei.

Vierailija
34/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla pitää olla Vuittonin laukut, oikeanmerkkiset asusteet, takit, kengät - miksei puhuta suoraan tytöistä? Onko naisten vaikea myöntää, miten ovat kasvattaneet tyttärensä?

Vierailija
35/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskouluikäisillä ei välttämättä riitä että ostaa oikeaa merkkiä. Juuri paidan pitää olla tiettyä merkkiä, tietty malli ja tietyn värisenä. Jos et ole suosittu ja saat sen saman muotimerkin housut, mitä kenelläkään ei vielä ole, niin se on ihan sama vaikka ne olisivat Prismasta.

Vierailija
36/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että tuo materialistisuuden korostuminen tulee mm. sosiaalisesta mediasta. Teinitytöt katselevat videoita, joissa kuuluisat ja "kuuluisat" esittelevät päivän ostoksiaan (joista palauttavat rahapulassa puolet heti videon kuvaamisen jälkeen). Sitten pitää olla samanlaista ja jos jollakin ei ole, pönkitetään omaa paremmuutta nälvimällä. Koko ajan pitää olla uutta. Samaa paitaa ei voi kauhean montaa kertaa käyttää.

Mulla on teini-ikäinen tyttö, joka on niin pinnallinen pukeutumisen kanssa kuin olla vain voi. Minulta tai isältään ei ole sitä oppinut, koska lama-ajan lapsina meillä on aika käytännöllinen suhtautuminen vaatteisiin. Merkkivaatteita ostetaan toisinaan, mutta ne käytetään kyllä loppuunkin. Teinin kanssa juuri tappelin syksytakista. Viime vuotinen on ihan kunnossa vielä, mutta ei ole hänen nykyisen tyylinsä mukaista. Mummilta kerjäsi sitten rahat uuteen 100 euron takkiin. Kesätyörahat meni vaatteisiin myös kaikki. Aika hukassa olen tuon neidin kanssa.

Järkipuhe ei auta ja rahat ovat hänen omiaan. Mutta kyllä tuo aikuisen silmin katsottuna on ihan mieletöntä. Sitä aikaa odotellessa, kun joutuu kituuttamaan opintotuella...

Vierailija
37/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä.

Mitä vittua semmosen ihmisen päässä liikkuu joka ostaa itelleen 600€ t-paidan. Ostin noin reilut 10-vuotta sitten merkittömiä puuvilla t-paitoja jostain makasiinista 5 eurolla kappale ja ne on vielä tänäkin päivänä ihan yhtä hyviä kuin silloin ostettaessa...

Vierailija
38/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhummeko nyt tytöistä?

No ihan kaikista. Mutta kyllähän tuo meikkiteollisuuskin on ihan melkein  yhtäsairasta kuin natsien keskitysleirit.

Vierailija
39/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusataan niistä merkkivaatteistakin. Haukkumasanoja löytyy monia. Nuoren pitää osata taiteilla kaikkien ääripäiden välissä. Zaran vaatteet+ merkki laukku.

Vierailija
40/67 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusataan niistä merkkivaatteistakin. Haukkumasanoja löytyy monia. Nuoren pitää osata taiteilla kaikkien ääripäiden välissä. Zaran vaatteet+ merkki laukku.

Poikienkin? Keitä nuoria tarkoitat?