Sinä toimistossa työtä tekevä ihminen, miten jaksat tehdä töitä tietokoneella päivittäin?
Minä kyllästyn jo vartissa tuojottamaam tietokone ruutua ka vaivaa pakollinen tarve alkaa tekemään jotain muuta, vaikka rullailemaan työtuolilla ympäriinsä tai sitten piirtelen paperille. On jotenkin vain niin tylsää ja pitkästyttävää.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jaksaisin kyllä olla koneella, mutta miten ihmisten silmät ja pää kestää sitä?! Mä huomaan aina, että jos tuijotan liian kauan tietokonetta, tablettia tai älypuhelimen näyttöä niin alkaa silmiä ja päätä särkemään. Ihan oikeasti. Hirveän epäterveellistä!
Sama homma!
Oletteko käyneet optikolla?
Minä olen tehnyt kohta 20 vuotta töitä tietokoneella ja päätä ja silmiä alkaa särkeä vasta, jos olen tehnyt ylitöitä useamman tunnin, olen nukkunut liian vähän tai olen totuttelemassa uusiin silmälaseihin. Työni ei ole erityisen kiinnostavaa, mutta työkaverit on mukavia. Asetan itselleni välitavoitteita, että kun tietty kokonaisuus on tehty, luen hetken nettilehtiä tai räplään puhelintani. Välillä saadaan toimistolla työt loppumaan kokonaan hetkeksi niin, että saadaan kaikki luvan kanssa laiskotella hetken verran.
Hauska ajatus saada työt valmiiksi edes hetkeksi. Itsellä on nyt työuraa it-alalla vajaa 25 vuotta ja kertaakaan ei ole vielä työt tulleet tehdyksi. Tämä ei ole nyt moite sinulle koska töitä on niin erilaisia, mutta hiukan ihmetytti jossakin vaiheessa uraa joidenkin kollegojen kauhea hoppu joinakin iltapäivinä jostakin ei-kiireellisestä pikkujutusta joka olisi vielä tullut katsoa ettei jää seuraavaan päivään. Mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllästyn jo vartissa tuojottamaam tietokone ruutua ka vaivaa pakollinen tarve alkaa tekemään jotain muuta, vaikka rullailemaan työtuolilla ympäriinsä tai sitten piirtelen paperille. On jotenkin vain niin tylsää ja pitkästyttävää.
Miten ihmeessä selvisit koulussa???
Tietokone tunteja oli vain yläasteella se 2 tuntia kerran viikossa, eikä silloinkaan ollut pakko käyttää. Pääasiassa silloinkin kyse oli tiedonhausta eli opeteltiin käyttämään wikipediaa.
Ap
Epäilen, pakko olla provo. Meillä oli koulussa pakollinen atk jo 90 -luvulla.
En tuijota ruutua, vaan tietokone on väline tehdä työtä. Työn sisältö ei ole se ruutuun tuijottaminen. Vähän niinkuin tämä Vauva-palsta on yksi sovellus, niin töissä käytetään monia muita.
Välillä tylsyttää ja välillä taas uppoan johonkin taulukkoon niin että kädessäni olevan aktiivisuusrannekkeen piipitys tulee yllätyksenä. Piippaa siis jos on istunut 55min.
Mutta jos on tylsää niin nousen venyytelemään, keitän teetä, teen jonkun tulostushomman tai käyn vaikka ostamassa lisää kopiopaperia tai mitä nyt muka puuttuukaan, että pääsen vähän jaloittelemaan (pieni toimisto ja käydään kaikki toimistotarvikkeet itse lähikaupoista). Tai sit facebookaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietokone tunteja oli vain yläasteella se 2 tuntia kerran viikossa, eikä silloinkaan ollut pakko käyttää. Pääasiassa silloinkin kyse oli tiedonhausta eli opeteltiin käyttämään wikipediaa.
Ap
Meillä ei. Ei edes lukiossa, josta kirjoitin vuonna 2003. Kaikki atk-tunnit olivat valinnaisia.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin teen toimistotyössä. Pyörin ja rullailen työtuolilla, tarinoin tiimiläisten kanssa, katselen katuvilinää ikkunasta, haen kahvia, käyn vessassa ja harjoittelen ilmeitä sekä irvistelen peilin edessä, Välillä käyn tikusta asiaa tehden toisilla osastoilla. Lueskelen uutiset ja vauva-keskustelut ja välillä teen töitä. Minun työpäiväni kuluvat rattoisasti, kuten nytkin. Siisti sisätyö ja tämän päivän työelämässä on helppoa.
Tykkään kyllä työstäni. Mieluummin kuitenkin tekisin työtä, missä saisi joskus vähän edes liikkua, mutta sitä on tehtävä, mitä sattui saamaan. Vessassa käyn kun alkaa silmät väsyä, vaikkei olisi hätäkään.
Väsyttää se sama minuakin, vaikkei edes tarvii aamusta iltaan olla ruudun ääressä.
T. Digiuupunut
Vierailija kirjoitti:
Pidän kirjoittamisesta, joten tietokonetyöskentely kiinnostaa.
Kuten joku jo sanoikin, niin ihmiset ovat erilaisia.
Pitäisin karmeana, jos minut pakotettaisiin poliisiksi, päiväkotiin tai lääkäriksi.
Minäkin viihdyn toimistotyössä ja olisi karmeata olla vaikkapa Alepan kassalla. Ainakin illalla olet siellä aivan yksin vastuussa koko myymälästä ja miten siinä juokset juoksukaljat kiinni kun samalla pitää istua kassalla? Ja miten edes pienenä, hentona naisena revin olutlaatikot ja makkarapaketit joltain isolta miesbodarilta kun saan tämän vihdoin kiinni parin korttelin päässä? Ei kiitos, liian vastuullinen tehtävä minulle, mieluummin näpyttelen koodia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Höpö höpö. Valinnainen se silloin oli. Ei kyllä kuulunut pakolliseen opetussuunnitelmaan. Vuoteen 96 asti ainakin näin. Kirjoitin ylioppilaaksi 1999 eikä minulla siihen mennessä ollut ainuttakaan atk-tuntia. Lukiolla oli 2 konetta, jossa koko luokka istui yhden koneen ympärillä ja odotteli, kun altavista latautuu. Mistään wikipediasta ollut tietoakaan.
Kuulostaa siltä että ap on töissä jossain valvomossa, jossa vaan tuijotetaan ruutua eikä tehdä mitään. Seurataan mitä ruudulla näkyy ja jos tulee joku virheilmoitus, vasta sitten alkaa tapahtua.
Hyvin jaksaa kunhan vaan töitä riittää.. Vaikeampaa on silloin kun tekemistä on liian vähän.
En ymmärrä tätä miksi ei voi pakottaa itseään tykkäämään. En minäkään tykkää työstä ja kokoajan ketuttaa mutta teen tätä tyätä vain ja ainoastaan rahan takia. Omasta asenteestaan ja viitsimisestään sen on kokonaan kiinni.
Toimistotyö koneen edessä on se mikä mulle soveltuu ehdottomasti parhaiten.
En pysty käsittämään miten esim raksamiehet jaksavat viettää 8h koko päivän ulkona. Itse kärsisin suuresti siitä että en pääse olemaan lämpimässä koneen seurassa enkä muutenkaan jaksa koko ajan tehdä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Toimistotyö koneen edessä on se mikä mulle soveltuu ehdottomasti parhaiten.
En pysty käsittämään miten esim raksamiehet jaksavat viettää 8h koko päivän ulkona. Itse kärsisin suuresti siitä että en pääse olemaan lämpimässä koneen seurassa enkä muutenkaan jaksa koko ajan tehdä jotain.
Näin minullakin. Olin ennen kaupassa töissä ja 6 tunnin työpäivän jälkeen loppupäivä meni maatessa, kun ei vaan jalat enää kantaneet. Nyt toimistotyössä 8 tuntia ei tunnu missään ja virtaa riittää töiden jälkeen pitkälle iltaan.
Töissä tietysti ärsyttävintä on, jos ei ole tekemistä, mutta kun sähköposti on täynnä toimenpiteitä vaativia asioita, aika kuluu kuin siivillä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. On aika paljon ADHD-piirteitä meikäläisellä. Täytyisi vaan saada jotain mielenkiintoista ja motivoivaa tehtävää, niin pystyn hyperfokusoitumaan monta tuntia putkeen. Muuten turhaudun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. On aika paljon ADHD-piirteitä meikäläisellä. Täytyisi vaan saada jotain mielenkiintoista ja motivoivaa tehtävää, niin pystyn hyperfokusoitumaan monta tuntia putkeen. Muuten turhaudun.
Etkö edes tekisi turhauttavaa työtä pelkästään rahan takia?
En jaksanutkaan. Vaihdoin alaa lähihoitajaksi, nyt oon päiväkodissa ja en kadu. Ihanaa kun ei tarvitse istua paikoillaan kuin jossain vankilassa ja saa ulkoilla lasten kanssa ja touhuta. Paljon terveellisempää ruumiille ja mielelle kuin paikallaan istuminen ruutua tuijotellen.
Minä tomistossa työtätekevä rakastan työntäni enkä haaskaa työaikaani jonninjoutavuuksiin vaan keskityn töihin.
Katso oletko väärässä työssä:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001702973.html
4 merkkiä siitä, ettei työ ehkä sovi sinulle: https://www.iltalehti.fi/tyoelama/201708052200237585_tb.shtml