Pitääkö olla lääkärin lähete jos haluaa ihan perus verikokeet otattaa?
Voiko vain itse varata labraan ajan, että haluaisin tsekata ne perus verikokeet?
Kommentit (27)
Olen labrassa ja päivittäin tulee kyselyitä, et nyt haluan sitä ja tätä. Koetan sitten selvittää, ettei onnistu täällä julkisella. Huvikseen kaikenlaisen tsekkaus. Me Naisissa oli, et ois hyvä D-vitamiinit katsoa....hohhoi...
Joihinkin laboratorioihin voi varata myös itse ajan ja teetättää siellä suht. edullisesti joitakin perustestejä kuten kilpirauhasarvot jne. Esimerkiksi Nordlabissa se onnistuu, ja varmasti muuallakin.
Lukekaa kunkin labran verkkosivuilta.
Yksityisillä labroilla on erilaisia tutkimuspaketteja, jotka ovat laajempia kuin perusverenkuva. Hinta satasen molemmin puolin. Joitain ongelmia voi korjata ihan lisäravinteilla, mutta ilman labroja on vaikea sanoa mitä tarvitsee lisää. Ja jos jotain on aivan yli/alle viitearvojen, niin lääkäriin sitten.
Synlab on halpa ja sinne pääsee ilman lähetteitä. Olen usein käynyt kun epäilen jotain sairautta.
Siis entinen Cityterveys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisitko tulkita ne vastaukset myös ihan itse, kun lääkäriä haluat vältellä? Mene vaan vastaanotolle tai ehkäpä saisit lähetteen pyydettyä jopa puhelimitse.
Helppo ne on tulkita, kun vertaa viitearvoihin.
En halua erityisemmin vältellä lääkäriä, mutta tuntuu ”turhalta” käydä ensin viisi minuuttia lääkärin luona istumassa.Ap.
Niinkö meinaat. Kyllä sä nyt sinne joudut kuitenkin menemään.
Niin, olisinhan mä varmaan mennyt niiden kokeidenkin jälkeen, oli arvot ok tai sitten ei. Joku selvyys näille epämääräisille oireille olisi jo saatava. Olisi vain helppo käydä ensin nuo veriarvot katsomassa ja katsoa voiko tehdä itse asialle mitään ennen lääkäriin menoa.
Ap.Mitähän sellaista saattaisit nähdä perusverenkuvasta, joka selittäisi epämääräiset oireet ja johon voisit itse vaikuttaa? Rauta-arvot ainoina tulevat mieleen.
Niihinhän se lääkäri ensimmäisenä laittaa ennen kuin mitään alkaa tutkia.
Ehkä olisi voinut kilpirauhasarvotkin katsoa. Vaikka sekään ei nyt vielä ihan täysin poissulje vajaa-/liikatoimintaa.
Vähän vain pöljältä tuntuu ensin käydä siellä lääkärissä, kun ei muuta ensin tee kuin laittaa sen lähetteen labraan. Mutta eipä se auta, jos näin se kerran on.
Ap.
Niin, eli tuo rauta-asia on ainoa, mihin itse voisit "vaikuttaa ennen lääkäriin menoa", niinkuin kirjoitit. Ja kyllä ne kilpirauhasongelmat verikokeista selviää, jos arvot eivät näytä mitään sinne päinkään, niin ei sulla ole sen paremmin liika- kuin vajaatoimintaakaan. Se on asia erikseen, jos lääkäri tulkitsee viitteiden rajoilla keikkuvat arvot hyviksi, vaikka oireet tosiasiassa johtuvat niistä.
Terveystalolla voi käydä, tulee tulokset kantaan ja terveystalon sivuille jonne kirjaudutaan. Lääkärin kanssa voi 30 vrkn aikana käydä chat-keskustelun tuloksista mutta pakko ei ole.
Lääkärillä sentään on koulutus ihan sitä varten että osaa tulkita myös ne vastaukset. Katsos kun ei pelkästään viitearvoja tuijottamalla pysty diagnoosia tekemään, kun se on usein eri veriarvojen kombinaatio joka kertoo mikä mahdollisesti vaivaa. Ei netti sitä kerro.