Pitääkö olla lääkärin lähete jos haluaa ihan perus verikokeet otattaa?
Voiko vain itse varata labraan ajan, että haluaisin tsekata ne perus verikokeet?
Kommentit (27)
Osaisitko tulkita ne vastaukset myös ihan itse, kun lääkäriä haluat vältellä? Mene vaan vastaanotolle tai ehkäpä saisit lähetteen pyydettyä jopa puhelimitse.
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja voi kirjoittaa
Ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Osaisitko tulkita ne vastaukset myös ihan itse, kun lääkäriä haluat vältellä? Mene vaan vastaanotolle tai ehkäpä saisit lähetteen pyydettyä jopa puhelimitse.
Helppo ne on tulkita, kun vertaa viitearvoihin.
En halua erityisemmin vältellä lääkäriä, mutta tuntuu ”turhalta” käydä ensin viisi minuuttia lääkärin luona istumassa.
Ap.
Riippuu kenen ajattelit maksavan ne kokeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua erityisemmin vältellä lääkäriä, mutta tuntuu ”turhalta” käydä ensin viisi minuuttia lääkärin luona istumassa.Ap.
Niinkö meinaat. Kyllä sä nyt sinne joudut kuitenkin menemään.
Mistä tiedät, mitä kokeita tarvitset ja miten ajattelit toimia omatoimisen diagnoosisi jälkeen? Ja eihän pelkkä joku tietty arvo kerro kaikkea vaan tarvitaan muitakin verikokeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua erityisemmin vältellä lääkäriä, mutta tuntuu ”turhalta” käydä ensin viisi minuuttia lääkärin luona istumassa.Ap.
Niin, olisinhan mä varmaan mennyt niiden kokeidenkin jälkeen, oli arvot ok tai sitten ei. Joku selvyys näille epämääräisille oireille olisi jo saatava. Olisi vain helppo käydä ensin nuo veriarvot katsomassa ja katsoa voiko tehdä itse asialle mitään ennen lääkäriin menoa.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, mitä kokeita tarvitset ja miten ajattelit toimia omatoimisen diagnoosisi jälkeen? Ja eihän pelkkä joku tietty arvo kerro kaikkea vaan tarvitaan muitakin verikokeita.
Siis ihan perusverenkuvan olisin nyt ensihätään halunnut nähdä. Näkisin ainakin onko niissä muutosta edellisiin tuloksiin.
Ap.
Onhan noita yksityisiä labroja. Niihin pääset nopeasti eikä tarvitse mitään lähetettä. Itse toki maksat testit ja jos haluat tulkinnan niin lääkäriajan varaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, olisinhan mä varmaan mennyt niiden kokeidenkin jälkeen, oli arvot ok tai sitten ei. Joku selvyys näille epämääräisille oireille olisi jo saatava. Olisi vain helppo käydä ensin nuo veriarvot katsomassa ja katsoa voiko tehdä itse asialle mitään ennen lääkäriin menoa.
Ap.
Mene nyt vain sinne vastaanotolle, jooko ja kerrot siellä niistä epämääräisistä oireistasi, niin se lääkäri osaa päätellä, mitä labroja mahdollisesti tarvitset ja mistä voisi olla kysymys. Sitten hän ammattilaisena tulkitsee ne vastaukset ja toimii sen mukaisesti.
Mene nyt sinne lääkäriin tai hoitajalle. Itse sain perusverenkuvan, kun soitin työterveyshoitajalle ja epäilin kärsiväni anemiasta. Seuraavana aamuna istuin labrassa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita yksityisiä labroja. Niihin pääset nopeasti eikä tarvitse mitään lähetettä. Itse toki maksat testit ja jos haluat tulkinnan niin lääkäriajan varaat.
Tuleeko yksityisen tulokset omakantaan? Sieltähän ne itse näkisi.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mene nyt sinne lääkäriin tai hoitajalle. Itse sain perusverenkuvan, kun soitin työterveyshoitajalle ja epäilin kärsiväni anemiasta. Seuraavana aamuna istuin labrassa.
Niin se on näköjään mentävä. Yksityisellä turhan kallista, kun ei mikään pakottava tarve ole päästä ilman sitä lähetettä.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Mitähän sellaista saattaisit nähdä perusverenkuvasta, joka selittäisi epämääräiset oireet ja johon voisit itse vaikuttaa? Rauta-arvot ainoina tulevat mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.Mitähän sellaista saattaisit nähdä perusverenkuvasta, joka selittäisi epämääräiset oireet ja johon voisit itse vaikuttaa? Rauta-arvot ainoina tulevat mieleen.
Niihinhän se lääkäri ensimmäisenä laittaa ennen kuin mitään alkaa tutkia.
Ehkä olisi voinut kilpirauhasarvotkin katsoa. Vaikka sekään ei nyt vielä ihan täysin poissulje vajaa-/liikatoimintaa.
Vähän vain pöljältä tuntuu ensin käydä siellä lääkärissä, kun ei muuta ensin tee kuin laittaa sen lähetteen labraan. Mutta eipä se auta, jos näin se kerran on.
Ap.
Yritä nyt kuitenkin menmä ihan itse ilman sitä lääkärillä käymistä. Kyllä hoitajatkin sulle ne arvot tulkitsee ja netissä sekä kirjastossa on tietoa. Mix maksaisit lekurille ?
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Yritä nyt kuitenkin menmä ihan itse ilman sitä lääkärillä käymistä. Kyllä hoitajatkin sulle ne arvot tulkitsee ja netissä sekä kirjastossa on tietoa. Mix maksaisit lekurille ?
Mä maksan lekurille mielellään.
Provosi meni siis täysin hukkaan.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja voi kirjoittaa
Vaan miten niin? Juuri kävin otattamassa pvk sekä pissatestit hoitajan lähetteellä.
Julkisella puolella tarvitset lähetteen, yksityisellä et.