Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka olette käyneet tai asuneet Lapissa

Vierailija
26.08.2018 |

Millainen on sää yleensä joulukuussa? Erityisesti itsenäisyyspäivän tienoilla? Onko lunta, jo hyvin maassa? Missä kannattaa käydä ja näkeekö hyvin revontulia? Mihin kannattaa varautua?

Ivaloon olisi tarkoitus mennä tuolloin miehen kanssa parin päivän tutkimusmatkalle. En ole Vaasaa ylempänä koskaan käynyt.. :D

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tuolla noin pohjoisessa jo pääsääntöisesti aina lunta tuohon aikaan.

Revontulien näkemisen mahdollisuus kasvaa mitä pidempään on. Jos sattuu olemaan lumipyryä viikon niin mahdollisuus tietysti on pieni.

Kannattaa varautua siihen että aurinko ei nouse, on kaamosaika. ja että Lappi voi viedä sydämen.

Kaamosaikana aurinko on hyvin matalalla, eli silloin voi olla todella kaunista. Tuskin kukaan taiteilija on onnistunut ikuistamaan taivaanrannasta pilkahtavan auringon punaamia tykkylumipuita.

Lapin kaamoksen aikaan ei todellakaan ole koko ajan pimeää, vaikka aurinko ei nouse. Sen verran on hämärää muutaman tunnin, että hämäräkytkimellä varustettu pihavalo ei sammu. Mistähän se tietää, että ei ole vain pilvinen sää vaan aurinko ei nouse, vaikka yhtä hämärää on pilviselläkin säällä.

Revontulien takia ei tarvitse valvoa öitä vaan niitä näkee on illalla. Ja kuten tiedetään, Lapissa ilta pimenee jo melko aikaisin. Hyvinkin ennen salkkareita tai ainakin iltauutisia voi nähdä revontulet ja mennä ajoissa nukkumaan.

Tässä oli hyvää tarkennusta. Lomailemme aina jouluna Lapissa ja silloin kaamos on syvimmillään.

Vierailija
22/36 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enpä muista että olisin ikinä lumetonta joulua nähnyt, kun Sodankylässä olen puolet elämästäni asunut. Pimeää on, lunta voi olla paljonkin ja yleensä ne kovat pakkasjaksot alkavat juuri tuolloin.

En minäkään, enkä edes lumetonta itsenäisyyspäivää. Vähälumisia kyllä. Muistanpa pari sellaista vuotta, että metsässä näkyi marjanvarpuja lumen alta vielä jouluviikolla, ja uudenvuoden aikaan kelkanjäljellä näkyi myös varpuja.

Auringon nousu- ja laskuajat löytynevät hyvistä kalentereista, tai  googlella. Pohjoisessa on hämärää 1-2 tuntia ennen ja jälkeen auringonlaskun, pilvisyydestä riippuen hyvinkin valoisaa.

Vaikea keksiä tekemistä Ivalossa siihen aikaan vuodesta.

No mitä tekemustä lapissa edes ylipäätään on? Eikö se ole ihan sama onko Ivalossa tai Levillä..? Samat tunturit, sama kaamos ja samat revontulet. Ok, levillä ehkä enemmän juoppoja ja melua, mutta kuolluttahan se koko lappi noin yleisesti on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaamosaikaan vähän ylempänä aurinko ei nouse lainkaan.

Eikä sen nousua kyllä Inarin korkeudellakaan huomaa.

Päivällä on hämärää, ei säkkipumeää.

Ja mä vihaan koko pohjoista.

Sinne levittäytynyttä halpatyövoimaa. Kiinalaisia sijoittajia.

Ei ole aitoa Lappia enää olemassa. Ette ehtineet nähdä!

Vierailija
24/36 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Komppaan nro 22. Jos ryyppyelämyksiä ja shoppailua haikailee, niin ei todellakaan kannata lähteä lappiin. Mikäli kaipaa luontoa, rauhaa, sielulleen luonnollista lääkettä sekä seikkailua ilman asfalttiviidakkoa, on lappi kuin nakutettu kohde.

Vierailija
25/36 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enpä muista että olisin ikinä lumetonta joulua nähnyt, kun Sodankylässä olen puolet elämästäni asunut. Pimeää on, lunta voi olla paljonkin ja yleensä ne kovat pakkasjaksot alkavat juuri tuolloin.

En minäkään, enkä edes lumetonta itsenäisyyspäivää. Vähälumisia kyllä. Muistanpa pari sellaista vuotta, että metsässä näkyi marjanvarpuja lumen alta vielä jouluviikolla, ja uudenvuoden aikaan kelkanjäljellä näkyi myös varpuja.

Auringon nousu- ja laskuajat löytynevät hyvistä kalentereista, tai  googlella. Pohjoisessa on hämärää 1-2 tuntia ennen ja jälkeen auringonlaskun, pilvisyydestä riippuen hyvinkin valoisaa.

No mitä tekemustä lapissa edes ylipäätään on? Eikö se ole ihan sama onko Ivalossa tai Levillä..? Samat tunturit, sama kaamos ja samat revontulet. Ok, levillä ehkä enemmän juoppoja ja melua, mutta kuolluttahan se koko lappi noin yleisesti on.

Ja se on juuri se mikä sinne esim.ulkolaiset turistit vetää. Niin iso alue, niin erilaista, niin rauhallista.

Vierailija
26/36 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme etelänjunttiutta. ”Vaasaa ylempänä” huhheijaa. Kyllä Lapissa tulisi edes kerran elämässään käydä.

Vierailetko itse usein täällä Varsinais-Suomessa, tai Ahvenanmaalla? 😌

t.Turkulainen

Vierailija
27/36 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, Lappi. Rauhallista ja kaunista thundraa sekä erämaata. Lunta monta kymmentä senttiä. Poroja ja huskeja. Nuotion äärellä muurikkalettuja ja makkaraa. Niin paljon koettavaa ja nähtävää. Revontulet ja se hiljaisuus. Joillekin tylsää ja ei mitään, minulle aivan kaikkea muuta.

Vierailija
28/36 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Revontulien näkemisen mahdollisuus kasvaa mitä pidempään on. Jos sattuu olemaan lumipyryä viikon niin mahdollisuus tietysti on pieni.

Kannattaa varautua siihen että aurinko ei nouse, on kaamosaika. ja että Lappi voi viedä sydämen.

Kaamosaikana aurinko on hyvin matalalla, eli silloin voi olla todella kaunista. Tuskin kukaan taiteilija on onnistunut ikuistamaan taivaanrannasta pilkahtavan auringon punaamia tykkylumipuita.

Lapin kaamoksen aikaan ei todellakaan ole koko ajan pimeää, vaikka aurinko ei nouse. Sen verran on hämärää muutaman tunnin, että hämäräkytkimellä varustettu pihavalo ei sammu. Mistähän se tietää, että ei ole vain pilvinen sää vaan aurinko ei nouse, vaikka yhtä hämärää on pilviselläkin säällä.

Revontulien takia ei tarvitse valvoa öitä vaan niitä näkee on illalla. Ja kuten tiedetään, Lapissa ilta pimenee jo melko aikaisin. Hyvinkin ennen salkkareita tai ainakin iltauutisia voi nähdä revontulet ja mennä ajoissa nukkumaan.

Itsenäisyyspäivän aikaan aurinko ei nouse Ivalossa lainkaan, päivällä on 5,5 tuntia hämärää.

Vierailija
29/36 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamana Jouluna on Kemijärvellä tihuuttanut vettä. Ei voi luottaa nykyään edes Lapin talveen.

Vierailija
30/36 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mihin ailaan "pimenee"

Hämärää on noin kol 9-15, lopun ajan pimeää.

Vierailija
31/36 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin menisin juuri sen vuoksi sinne, että voi vaan olla. Nauttia hiljaisuudesta, kävellä luonnossa, saunoa illalla, istua takan äärellä, syödä hyviä illallisia pitkään ja hartaasti.

Pimeässä kinoksessa kävely ei ehkä ole ihan niin romanttaista, kuin lantalainen voisi kuvitella.

Vierailija
32/36 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista! Hyvillä ja jännin mielin odotellaan tulevaa matkaa. Joku täällä naljaili miksi ei pidempään olla... Budjetti meillä nyt pieni, koska sitten hiihtolomalla lähdetään etelään. Eli rahaa ei nyt kaikkiin maksullisiin Huskyhommiin ja rekiajeluihin ole. Ehkä yksi moottorikelkka-ajelu tehdään.

Sellainen muutos tehtiin, että vaihdettiin tuo Ivalo Saariselkään. Tutkailin ja siellä vähän enemmän ehkä mahdollisuuksia ja monipuolisemmin tekemistä (korjatkaa, jos olen väärässä). Saariselässäkin saa varmasti omaa rauhaa ja voi lähteä extempore reissuun erämaille ja tuntureille.

Ap

Vierailija
33/36 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin menisin juuri sen vuoksi sinne, että voi vaan olla. Nauttia hiljaisuudesta, kävellä luonnossa, saunoa illalla, istua takan äärellä, syödä hyviä illallisia pitkään ja hartaasti.

Pimeässä kinoksessa kävely ei ehkä ole ihan niin romanttaista, kuin lantalainen voisi kuvitella.

Mä olen koko elämäni asunut pk seudulla ja aina pohjoinen kaamoksen aikaan on uskomattoman upea elämys. Vaaleanpunainen taivas, täydellinen hiljaisuus, kova pakkanen, narskuva lumi kävellessä, kirkas tähtitaivas, tuntureiden maisemat, tykkylumiset puut, revontulet, porot. Kaikkea mitä täällä etelässä ei oikeastaan koskaan koe. Kovat pakkaset joo mutta enemmän niistä tuolla pohjoisessa nauttii luonnon keskellä kuin kotona jääkalikkana bussia odottaessa.

15 vuotta on joka vuosi käyty kaamoksen ja ruskan aikaan lapissa, 1,5viikon päästä taas seuraavan kerran.

Vierailija
34/36 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama, itsekin lähtöjäni sodankyläläinen! Tuohon lisäisin että sää saattaa humpata joulun ja uudenvuoden välillä. Se on harmi, jos lauhtuu nopeasti ja alkaa tuulla - kaunis tykkylumi tippuu puista. Lumetonta joulua ei kyllä ole ollut. Ja minä ainakin rakastan kaamoksen sinistä hämärää, aivan satumaisen ihanaa.

Vierailija
35/36 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutamana Jouluna on Kemijärvellä tihuuttanut vettä. Ei voi luottaa nykyään edes Lapin talveen.

Mekin oltiin Luostolla mökissä joulu, niin vettä satoi. Mielestäni Lapin talvet muuttui silloin, kun oli ne 50 asteen pakkaset.

Vierailija
36/36 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä, miksi etelästä halutaan jonnekin Leville, Saariselälle tai Ylläkselle.

Itse etsisin jotakin rauhallisempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme