Mihin kellonaikaan teidän vauvat menee yöunille?
Ja mikä on vauvan ikä?
Itsellä 4 kk lapsi, menee klo 21 yöunille. Kiinnostaa miten muilla
Kommentit (31)
Odotan esikoistani ja kiinnostaisi kuulla teidän vauvojen rytmeistä ensimmäisten parin kuukauden aikana. Millaista oli?
Mistä te tiedätte, milloin vauva menee yöunille? 2kk nukkuu ja herää pitkin päivää ja yötä, enkä todellakaan osaa sanoa mikä illan nukahtamisista on yöunille menoa.
9kk n.klo 20 yleensä...nyt tuossa jodlaa vielä, mut useimmiten tosiaan nukkuisi jo
Mun talvivauvani meni ekat kuukaudet yöunille klo 24-01. Nyt ikää 9 kk, ja meni tänään noin klo 20. Ja ne yöunet tunnistaa siitä, että niitä edeltää päivän pisin valvejakso.
Vauva 3kk, ei mene varsinaisesti yöunille, itkee päivät ja yöt. Jossain vaiheessa yötä, yleensä 2.00-3.00 välillä nukahtaa pariks tunniks, jonka jälkeen taas kitisee ja nukkuu aina välillä vartin.
Annan vauvalle aina kahdeksan aikaan pyyhkeen jonka kastan viskitilkkaan. Nukahtaa puoli yhdeksään mennessä ja nukkuu tyytyväisenä.
Vierailija kirjoitti:
Odotan esikoistani ja kiinnostaisi kuulla teidän vauvojen rytmeistä ensimmäisten parin kuukauden aikana. Millaista oli?
Ensimmäiseen pariin kuukauteen ei ollut minkäänlaista rytmiä :D Vauva Nukkui ja heräili miten sattuu ja hetken oli aina hereillä kerrallaan. Myös öisin välillä valvottiin..
Yleensähän sanotaankin että n. kolmen kuukauden paikkeilla vauva alkaa erottamaan yön ja päivän, minkä jälkeen voi olettaa alkavan jonkinlaista rytmiä muodostuvan. Näin se meilläkin meni.
Kiitos vastauksesta! Eli rytmi oli "sekava". :)
Olen ollut paljon tekemisissä vähän isompien lasten kanssa, mutta vastasyntyneistä ei ole omaa kokemusta niin mielellään kuulee millaista se todella on se arki ihan tuoreen vauvan kanssa.
Mä olen kyllä alusta asti laittanu vauvan yöunille. Syötän sen niin täyteen kuin suostuu syömään, vaihdan kuivan vaipan ja puhtaat yövaatteet, vien sänkyyn ja silitän ja laulan uneen, klo 21-21:30 välillä. Sinne se nukahtaa ja herää 4 kertaa yössä syömään, siis ennen aamukahdeksaa, mutta jokaisen syönnin jälkeen aina vaan silitän ja laulan uudelleen uneen. Miesparka joutuu kuuntelemaan mun laulua. Päivällä vauva nukkuu lyhyitä päiväunia useita mutta on paljon hereilläkin. Vauva on nyt 2 kk.
5kk asti vauva valvoskeli illat virkeänä ja nukkui pitkälle aamupäivään, mikä oli toki ihanaa kun yösyötöt väsytti äitiä,mutta ehdin jo huolestua kun muiden lapset tuntui kukkuvan aamukuudesta eteenpäin. Ja aloin kaivata rutiineja. Rytmi kuitenkin käntyi itsestään yhtäkkiä niin että väsyy klo 19-19:30 ja herää joka aamu 7:15. On 7kk.
Klo 21.45
21.48
22.04
22.20
22.25
22.48
22.68
23.10
23.11
23.13
Jne
Eli koliikkivauva tuntuu valvovan vuorokauden ympäri.
Meneekö jonkun vauva muka nukkumaan illalla ja herää vasta myöhemmin?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä alusta asti laittanu vauvan yöunille. Syötän sen niin täyteen kuin suostuu syömään, vaihdan kuivan vaipan ja puhtaat yövaatteet, vien sänkyyn ja silitän ja laulan uneen, klo 21-21:30 välillä. Sinne se nukahtaa ja herää 4 kertaa yössä syömään, siis ennen aamukahdeksaa, mutta jokaisen syönnin jälkeen aina vaan silitän ja laulan uudelleen uneen. Miesparka joutuu kuuntelemaan mun laulua. Päivällä vauva nukkuu lyhyitä päiväunia useita mutta on paljon hereilläkin. Vauva on nyt 2 kk.
Ainiin, sama jatkaa vielä. Tämä on esikoiseni, enkä tiennyt, että vauvoilla ei voisi olla tai olisi vuorokausirytmiä. Eli tietämättömyyttäni olen sen aina laittanut yöunille, koska luulin, että niin kuuluu tehdä ja luulin että vauvat nukkuu yöunet :D .
Vierailija kirjoitti:
Klo 21.45
21.48
22.04
22.20
22.25
22.48
22.68
23.10
23.11
23.13
JneEli koliikkivauva tuntuu valvovan vuorokauden ympäri.
Kokeile tuota kasin kikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Klo 21.45
21.48
22.04
22.20
22.25
22.48
22.68
23.10
23.11
23.13
JneEli koliikkivauva tuntuu valvovan vuorokauden ympäri.
Tsemppiä koliikkivauvan kanssa. Pakko silti nyt kommentoida myös, että tuo 22.68 viehättää mua nukkumaanlaittoaikana.
Voisikohan tähän samaan ketjuun lisätä miten menee/ miten saatte nukkumaan. Meillä vauvalla 6kk ongelmia rauhottaa itseään uneen, se vaan kiemurtelee, itkee ja panikoi joten vaatii paljon apua rauhoittumiseen. Mielellään kuulisin muiden tapoja jos löytyisi apua.
Meillä kaikki ovat olleet hyviä nukkumaan.
Kuopus nukkui 2-4h tunnin pätkissä n. 2kk ikäiseksi asti ja sitten rupesi jo nukkumaan 20-04 tai 21-06. Aamulla syöttö ja vaipanvaihto, sitten jatkettiin unia kunnes esikoinen heräsi 8-9 välillä.
Noin 3kk iässä kuopus jätti aamu ruokailut väliin ja nukkuu edelleenkin n. 20-7 tai 21-8 (nyt 4kk).
Esikoinen heräsi muistaakseni 1-2 yössä vielä 3kk ikäisenä ja noin 5kk ikään mennessä nukkui kokonaisia öitä.
Kyllä me ollaan kiitollisia hyvistä yöunista :)
Ja meillä iltarutiinit aina samat. Niistä ei edes esikoinen suostu joustamaan vaikka ikää onkin jo 4v :D
Vauva syö mahansa illalla täyteen ja aamulla tankkaa herätessään oikein kunnolla.
Vauvan yöuniin ei vaikuta vaikka valveillä olo ajat/päikkärit paikkaa vaihtelisivat tai olisivat muutoin normaalia pitemmät. Myöskään pitkillä ulkoiluilla/ sadepäivien sisällä olemisesta ei ole ollut yöuniin vaikutusta.
Vauva on kohta jo 1 v. mutta on jo kuukausia mennyt (yleensä) nukkumaan klo 22-23 ja nukkunut n. klo 8:30 asti. Toisinaan tietysti menee myöhempään, mutta aiemmin ei nukahda. Yöllä harvoin heräilee, ellei hampaat kiusaa.
Nukahtaa iltapuuron ja imetyksen jälkeen syliin, kannan omaan sänkyyn.
2 kk klo 23.