Miten syödä karkkia ja silti laihtua/saada paino pysymään kurissa?
Millanen ruokavalio pitäisi olla, että voisi syödä pussillisen karkkia? Ei nyt joka päivä, mutta ehkä pari kertaa viikossa. Tai vaikka jonkun hyvän proteiinipatukan... mitä muu ruoka sitten olisi? Kananmunaa, kasvissosekeittoa, rahkaa...onko kukaan koskaan kokeillut?
Kommentit (17)
Syöt sitä karkkia ja ihan tavallista ruokaa mutta klo 18 jälkeen et syö enää yhtään mitään sekä menet ulos kävelylenkille, joka ilta.
Näin laihdut varmasti ja ilman kommervinkkejä.
Mä luulen, että konkreettiset esimerkit olisi aika hyviä. Esimerkiksi ihan dieetti, mitä syöt ja milloin... Mä liikun melkein joka päivä, mutta olen aina ollut pyöreä. Ja mitä enemmän ikää tulee, sen hankalammin kilot lähtee. Vaikka tekisi joka ilta sen iltalenkin. Ruokavalion pitää olla sokeriton ja vhh jos haluan painoa pudottaa. Ja kilot tulevat kyllä heti takaisin kun syö "normaalisti". Aika monella varmasti samoja ongelmia kun Suomessa kuitenkin on paljon ylipainoisia ihmisiä.
Syö mieluummin sellaista ruokaa mikä pitää makeannälän kurissa.
Turkinpippuripussi kirjoitti:
Mä luulen, että konkreettiset esimerkit olisi aika hyviä. Esimerkiksi ihan dieetti, mitä syöt ja milloin... Mä liikun melkein joka päivä, mutta olen aina ollut pyöreä. Ja mitä enemmän ikää tulee, sen hankalammin kilot lähtee. Vaikka tekisi joka ilta sen iltalenkin. Ruokavalion pitää olla sokeriton ja vhh jos haluan painoa pudottaa. Ja kilot tulevat kyllä heti takaisin kun syö "normaalisti". Aika monella varmasti samoja ongelmia kun Suomessa kuitenkin on paljon ylipainoisia ihmisiä.
Yli painoisilla on se ongelma, että syö enemmän kuin kuluttaa. Aika harvalla se johtuu jostain terveydellisestä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Yli painoisilla on se ongelma, että syö enemmän kuin kuluttaa. Aika harvalla se johtuu jostain terveydellisestä syystä.
Ylipainoisilla
-ed
Olen kokeillut elämässäni ties mitä dieettejä, syönyt "terveellisesti" ja normaalisti... jos en ole dieetillä, paino kyllä nousee. Ja voin uskoa, että monella suomalaisella ylipainoisella on sama ongelma. Keho ei "kerro" milloin on täynnä vaan se (ruoka, syöminen) on aina mielessä. Karkkia tekee mieli. Useamman päivän pystyn syömään terveellisesti ja kovin järkevästi, mutta sitten odottaa taas niitä herkkuja. Ylipainoa tällä hetkellä n. 8 kg, on ollut enemmän ja on ollut vähemmän.
Olen kokeillut kromit, vitamiinit. Syön proteiinia ja vihanneksia joka aterialla, syön 4-6 kertaa päivässä (terveellisinä päivinä sen 6 kertaa, viikonloppuina 4). Mutta olisi kyllä kiva jos joku kertoisi onko esim. joku tällainen päivä lihottava vai meneekö kalorit ihan OK:
-aamupala puuro, vähän maitoa, marjoja
-välipalaksi muutama pähkinä
-lounaaksi kasvissosekeitto, kanamuna, porkkana
-välipala proteeiinirahka
-päivällinen vihersalaattia, tonnikalaa
KARKKIPUSSI
-illalla vielä rahkaa...?
Olen kokeillut elämässäni ties mitä dieettejä, syönyt "terveellisesti" ja normaalisti... jos en ole dieetillä, paino kyllä nousee. Ja voin uskoa, että monella suomalaisella ylipainoisella on sama ongelma. Keho ei "kerro" milloin on täynnä vaan se (ruoka, syöminen) on aina mielessä. Karkkia tekee mieli. Useamman päivän pystyn syömään terveellisesti ja kovin järkevästi, mutta sitten odottaa taas niitä herkkuja. Ylipainoa tällä hetkellä n. 8 kg, on ollut enemmän ja on ollut vähemmän.
Olen kokeillut kromit, vitamiinit. Syön proteiinia ja vihanneksia joka aterialla, syön 4-6 kertaa päivässä (terveellisinä päivinä sen 6 kertaa, viikonloppuina 4). Mutta olisi kyllä kiva jos joku kertoisi onko esim. joku tällainen päivä lihottava vai meneekö kalorit ihan OK:
KARKKIPUSSI
Kultaseni: fineli.fi
sieltä saat eri ruoka-aineiden energiamäärät selville. Kun tiedät mikä kulutuksesi on (melko vähän liikkuvan naisen n. 2000 kcal/vrk), osaat ihan itse laskea lihotko vai laihdutko tuolla ruokavaliolla.
Joudut hieman näkemään vaivaa, se on totta. Mutta jos tämä on sinulle tärkeää, pystyt kyllä siihen. tsemii.
KARKKIPUSSI
Mustasin ruoka-aineet jotka lisäävät makeannälkää. Syöt liikaa hiilihydraattia(nostaa verensokeria mikä nostaa insuliinitasoa mikä romahduttaa verensokerin ja taas on pikkunälkä) , liian vähän proteiinia ja rasvaa. Proderahkat ovat humpuukia, niissä on proteiinia sama määrä kuin maustamattomassa rahkassa. Et mainitse tarkkoja määriä joten mistä me tiedetään millaisia annoksia sä oikeasti syöt - aikamoista laiduntamista tuo syömisesi on. Näyttää joltain diabeetikon ruokavaliolta.
PALJON lisää kasviksia ja vaikka oliiviöljyä salaatin päälle. Jos aamupalan ja lounaan välissä pitää nauttia välipala on aamiainen pielessä ja pahasti.
Ihmisen ei tarvitse syödä 2-3 tunnin välein jon hän on terve. Jos pitää on ruokavalio päin prinkkalaa.
Ei ihme jos
KARKKIPUSSI
Yli menee, että heilahtaa.
Vierailija kirjoitti:
KARKKIPUSSI
-illalla vielä rahkaa...?Mustasin ruoka-aineet jotka lisäävät makeannälkää. Syöt liikaa hiilihydraattia(nostaa verensokeria mikä nostaa insuliinitasoa mikä romahduttaa verensokerin ja taas on pikkunälkä) , liian vähän proteiinia ja rasvaa. Proderahkat ovat humpuukia, niissä on proteiinia sama määrä kuin maustamattomassa rahkassa. Et mainitse tarkkoja määriä joten mistä me tiedetään millaisia annoksia sä oikeasti syöt - aikamoista laiduntamista tuo syömisesi on. Näyttää joltain diabeetikon ruokavaliolta.
PALJON lisää kasviksia ja vaikka oliiviöljyä salaatin päälle. Jos aamupalan ja lounaan välissä pitää nauttia välipala on aamiainen pielessä ja pahasti.
Ihmisen ei tarvitse syödä 2-3 tunnin välein jon hän on terve. Jos pitää on ruokavalio päin prinkkalaa.
Ei ihme jos
Puurokin voi olla hyvä vaihtoehto, jos se on esim. rahkasta tehty tuorepuuro. Ja kaurassa on muutenkin hitaita hiilareita.
Jaa se karkkipussi useampaan osaan. Vähempikin riittää makeannälän tyydyttämiseen.
Mä syön karkkia, mutta nukun välillä niin paljon että jää syömättä. Muutenkin joskus skippailen aterioita ja meen paljolla kahvilla. Eli muutenkin elää epäterveellisesti, niin saattaa pysyä hoikkana...
Esim. Tutti frutti pussissa on 1208 kaloria ja jos sun kulutus on n. 2000 kaloria, niin eipä sun paljon muuta tarvitse päivän aikana syödäkään.
Jos haluaa laihtua mutta syödä herkkuja niin herkuilla pitää niin sanotusti korvata jonkin verran aterioita. Jos haluat syödä pienen karkkipussin (n. 100 g) päivän aikana ja laihtua kuitenkin niin jätä vaikka iltapala väliin ja syö sen sijaan se karkkipussi.
Isot karkkipussit painavat yli 300 grammaa. Sellaisesta saa energiaa yli 1200 kcal! Kannattaa suosia niitä noin 90 gramman pusseja, joista saa noin 300 kcal. Mutta parasta olisi, jos vähentäisit karkin syöntiä reilusti. Mitä enemmän makeaa syöt, sitä enemmän sitä tekee mieli. Se on opittu tapa ja rutiini, ei mikään välttämättömyys.
Mä olen kokenut, että vaikka pienen karkkipussin saisi mahtumaan päivän kaloreihin romauttaa karkin syöminen laihdutuksen ennen pitkään joka tapauksessa. Karkin vuoksi joutuu tinkimään kylläisyyttä luovasta ruuasta, mutta karkin syömisen jälkeen tulee viimeistään seuraavana päivänä tavallista isompi nälkä, jota on vaikea tyydyttää kaloreiden rajoissa vaikkei enää sinä päivänä karkkia söisikään.
Tavallista kahvipullaa olen sen sijaan pystynyt syömään pari kertaa viikossa ja silti laihtumaan ilman näännytystä. Mun mielestä on tärkeää löytää joku herkku, joka ei romauttaa diettiä. Muuten mieliteot käyvät sietämättömiksi. Sellainen voisi ehkä olla myös esim joku jätski jossa ei ole ihan hillitöntä suklaakuorrutusta.
Voi ny herrajjestas sentään. Ihan tavallinen ruokavalio, mutta sen karkkipussin verran vähemmän energiaa.
Eipä kestä.