Mitä teinisi tekee vapaa-ajallaan?
Mulla on 14-vuotias poika, jolla ei ole vapaa-ajalla yhtään kaveria. Koulussa tuntuu kyllä olevan porukoissa, mutta ystävyys ei yllä vapaa-ajalle. Ei vaikuta olevan tästä harmissaan, on hyväntuulinen ja koulu sujuu erinomaisesti. Iltaisin pelailee tietokoneella, plärää puhelinta tai seurustelee muun perheen kanssa, urheiluharrastus on pari kertaa viikossa. Itseäni askarruttaa silti kovasti tämä yksinäisyys.
Miten teillä muilla? Pitääkö olla huolissaan, vai onko nykyteinien elämä tällaista?
Kommentit (32)
Mä vielä 14v datasin illat ja viikonloput kotona. Mulla oli paljon nettikavereita, kun en ernuna oikein sopinut muuten mihinkään. 2v tuosta eteenpäin ryyppäsin ja sekakäytin.
Ihan normaali nuori sulla ap. Kaikki ei oo samanlaisia ja onneksi niin. Ei aikuisetkaan oo kaikki samanlaisia, miksi sitten nuortenkaan pitäisi olla? Ja toisaalta, jos on vaan elämäänsä tyytyväinen niin hyvä juttu oli sitten "normaali" tai ei.
Yksin olo on ihaninta mitä tiedän. ( joku veti tästäkin varmaan herneen nenään. Eihän noin saa ajatella)
Ei ihme että haluaa olla rauhassa jos jo 6 tuntia kuunnellu sitä älämölyä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä teinit 12, 15, 18 on iltaisin paljon kavereiden kanssa. Pidän tärkeänä koska puhuvat varmaan kavereille asioista joista ei vanhemmille. Yksinäisyys alkaa tutkitusti aikaisin. Emotionaalinen yksinäisyys on sitä ettei ole ketään kaveria kenen kanssa puhuu asioista. Mutta minkäs teet vanhempana, nuorelle ei voi hankkia kavereita. Kaveritaidot pitää oppia itse.
Miksi kaveritaidot pitää oppia itse, mutta kaikkeen helpompaan ja vähemmän tärkeään kuten ruotsin kielioppiin saa ammattilaisen opastusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä teinit 12, 15, 18 on iltaisin paljon kavereiden kanssa. Pidän tärkeänä koska puhuvat varmaan kavereille asioista joista ei vanhemmille. Yksinäisyys alkaa tutkitusti aikaisin. Emotionaalinen yksinäisyys on sitä ettei ole ketään kaveria kenen kanssa puhuu asioista. Mutta minkäs teet vanhempana, nuorelle ei voi hankkia kavereita. Kaveritaidot pitää oppia itse.
Miksi kaveritaidot pitää oppia itse, mutta kaikkeen helpompaan ja vähemmän tärkeään kuten ruotsin kielioppiin saa ammattilaisen opastusta?
Koska yhteiskunta kantaa vastuunsa kansalaisen työmarkkinakelpoisuudesta, mutta sosiaalinen elämä on jokaisen henkilökohtaista aluetta.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta onko harrastukset rajaamassa ja viemässä energiaa ja aikaa vapaalta kaveeraamiselta. Jos arki on ohjelmoitua koulun ja harrastusten puitteissa jääkö aikaa etsiä itseä ja oman tyylisiä ihmisiä. Nämä lapset jotka harrastaa jää vapaasta oleilusta paitsi ja se on sitä missä tutustuu rauhassa kavereihin.
Kyllä ne harrastukset on se missä niiden omanlaisten ystävien kanssa vietetään aikaa. Ja paljon mieluummin haluan teinini viettävän ystävien kanssa aikaa siellä harrastuksissa kuin notkua toimettomina jossain ostoskeskuksessa.
Tietysti vapaa-aikaakin pitää olla mutta meidän teini haluaa harrastaa ja on itse saanut harrastuksensa valita, sen jälkeen kun on vuosien varrella saanut kokeilla eri lajeja/muita juttuja.
Meillä 17 v teini käy treeneissä 3 kertaa viikossa, peli sen lisäksi, hengailee kavereiden kanssa ulkona pelaamassa korista/fudista/leffassa/syömässä, jonkun verran on kotona arki-iltaisin, viettää aikaa tyttöystävänsä kanssa, tekee läksyjä, kattelee netfliksiä, välillä pelailee pleikkaria ja yökyläilee kavereillansa ja lenkittää koiraa.
13 v on multisosiaalinen, hengaa kavereiden kanssa ulkona/meillä, käy treeneissä ja vähenevissä määrin pelailee pleikkaria. Aika usein on joku hänen kavereistaan yökylässä
Meidän unikeko (15 w tyttö) lukee ja nukkuu aina kun kotona saanut läksyt ja pakolliset askareet tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän unikeko (15 w tyttö) lukee ja nukkuu aina kun kotona saanut läksyt ja pakolliset askareet tehtyä.
Nukkuuko teini yöllä? Oman kokemuksen myötä kuulostaa pahalta uniongelmalta tai masennukselta/ahdistukselta.
Ainakaan anopiksi taitaa noilla spekseillä olla aika epätodennäköistä päätyä