Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teinisi tekee vapaa-ajallaan?

Vierailija
25.08.2018 |

Mulla on 14-vuotias poika, jolla ei ole vapaa-ajalla yhtään kaveria. Koulussa tuntuu kyllä olevan porukoissa, mutta ystävyys ei yllä vapaa-ajalle. Ei vaikuta olevan tästä harmissaan, on hyväntuulinen ja koulu sujuu erinomaisesti. Iltaisin pelailee tietokoneella, plärää puhelinta tai seurustelee muun perheen kanssa, urheiluharrastus on pari kertaa viikossa. Itseäni askarruttaa silti kovasti tämä yksinäisyys.

Miten teillä muilla? Pitääkö olla huolissaan, vai onko nykyteinien elämä tällaista?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/32 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyky nuoret taida enää niin paljon vapaa-ajalla yhdessä ollakaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 15 v. tyttö viettää kaiken aikansa kavereidensa kanssa. Toisaalta kiva, mutta soisin kyllä, että panostaisi edes osan siitä ajasta koulunkäyntiin. En olisi huolissani ap:n pojan suhteen. Hienoa, että koulu sujuu ja viihtyy perheenkin kanssa. Ja etenkin kun vaikuttaa hyvinvoivalta.

Vierailija
4/32 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haisee paskaIta ja somettaa - tekee sitä samaa siis muuIIoinkin...

Vierailija
5/32 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ovat sosiaalisempia kuin toiset. Jos poika itse on tyytyväinen tilanteeseen, ei ole ongelmaa. Itse olin teininä hyvin paljon itsekseni (omasta halustani) ja ihan tasapainoiseksi aikuiseksi kasvoin. Nykyisin monet ovat tietokoneen kautta yhteydessä, joten kavereita ei välttämättä nähdä niin paljoa livenä vaikka heitä olisikin. Ja urheiluharrastuksessahan poika oletettavasti saa sosiaalisia kontakteja koulun lisäksi.

Vierailija
6/32 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 14v tyttö viettää vapaa-aikansa harrastuksissa tai kavereiden kanssa. Toki koti-iltojakin viettää kun pakotetaan. :D

Kavereita on paljon eri harrastuksista, sekä koulusta ja naapurustosta, mutta luulen että tytöt onkin sosiaalisempia kuin pojat.

En olisi huolissani, ennemminkin tyytyväinen että lapsi viettää aikaa perheen kanssa ja pysyy pois vaikeuksista. Ei kaikki edes kaipaakaan ympärilleen suurta ystäväjoukkoa.

Vierailija
7/32 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaa jääkiekkoa tai pleikkaa. 

Vierailija
8/32 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän 15 v. tyttö viettää kaiken aikansa kavereidensa kanssa. Toisaalta kiva, mutta soisin kyllä, että panostaisi edes osan siitä ajasta koulunkäyntiin. En olisi huolissani ap:n pojan suhteen. Hienoa, että koulu sujuu ja viihtyy perheenkin kanssa. Ja etenkin kun vaikuttaa hyvinvoivalta.

Teinit ovat taitavia peittämään pahan olonsa

Vierailija
9/32 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuu tai pelaa. Joskus taitaa pelata unissaankin äänistä päätellen. Siitä olen positiivisesti yllättynyt kuinka raittiita teinit on nykyään. Kasarin teini tuntee itsensä paheelliseksi näihin verrattuna.

Vierailija
10/32 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä oli vielä meilläkin noin, sitten 15v mopoillessa oltiin jo kavereiden kanssa. Juuri täytti 18v ja on tyttöystäväkin, mutta viettää aikaa myös poikien kanssa. Tytöllä, kohta 16v, on myös poikaystävä ollut jo toista vuotta mutta myös tyttökavereita.

Vierailija
11/32 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaa sängyllä ja valittaa milloin mistäkin, milloin elämä on mälsää, milloin on liian tylsää, milloin masentaa milloin ei ole kavereita, milloin ei ole harrastuksia, mulloin ei ole jotain merkkivaatetta tai uutta puhelinta, milloin nyt mitäkin ne teinit valittaa aina. Ja jos ei valita niin sitten laittaa kuilokkeet korville ja huudattaa musiikkia. Olen kyllä sanonut ja koittanut saada nuorelle pääjän ettei ne harrastukset ja tavarat tee onnelliseksi. Olen myös kouttanut patistaa nuorta liikkeelle esim auttamaan kotitöissä, käymään juoksulenkeille, jakamaan mainoksia jne. Mutta todella vaikeaa saada teiniä ylös sängystä.

Vierailija
12/32 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi ap huolissaan. Kaikki ei halua olla kavereiden kanssa enää illalla tai viikonloppuna. Itsekin olin sellainen teininä ja oikeestaan nytkin olen töiden jälkeen ihan vaan perheen kesken ja olen hiton onnellinen.

Omat teinipoikani esim ovat koneeella, mopoilevat ja pelaavat jalkapalloa takapihalla.

Vierailija
13/32 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 14 v. tyttö. Koulu sujuu, neljänä iltana viikossa on harrastus, muuten aika paljon kotona perheen kanssa ja kännykällä. Ehkä kerran viikossa jonkun kaverin kanssa, toisaalta niissä harrastuksissa on kavereita myös. Tuntuu, että monet saman ikäiset on paljon enemmän kavereiden kanssa, tämä meidän yksilö viihtyy yllättävän hyvin kotona perheen kanssa.

Vierailija
14/32 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatta ottaa asia puheeksi ja pyytää nuorta puhumaan avoimesti. Koskaan ei voi tietää onko yksinäisyys itse valittua vai ei. Ota siitä selvää, äläkä pidä itsestään selvyytenä. Omalle vanhemmalleen saa olla rehellinen ja uskoutua, vastaavasti vanhemman on autettava ja tuettava nuorta murheissa.

Vierailija
15/32 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumalla kaikki selviää ja solmutkin rarkeaa. Av -palstalla roikkuminen ei auta asiaan. Mene ja puhu sen nuoren kanssa!

Vierailija
16/32 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatta ottaa asia puheeksi ja pyytää nuorta puhumaan avoimesti. Koskaan ei voi tietää onko yksinäisyys itse valittua vai ei. Ota siitä selvää, äläkä pidä itsestään selvyytenä. Omalle vanhemmalleen saa olla rehellinen ja uskoutua, vastaavasti vanhemman on autettava ja tuettava nuorta murheissa.

Olet ihan oikeassa. Toisaalta en halua, että lapselle tulee tunne, että häntä painostetaan tai että hän olisi jotenkin epänormaali, koska viihtyy itsekseen. Pelkään, että kovasti kyselemällä saan hänessä aikaan tällaisia tunteita.

Ap

Vierailija
17/32 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v on lähinnä kotona vapaa-ajalla ja tekee kouluhommia. Kun läksyt on tehty, käy lenkillä, suihkussa ja nukkumaan.

Vierailija
18/32 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta onko harrastukset rajaamassa ja viemässä energiaa ja aikaa vapaalta kaveeraamiselta. Jos arki on ohjelmoitua koulun ja harrastusten puitteissa jääkö aikaa etsiä itseä ja oman tyylisiä ihmisiä. Nämä lapset jotka harrastaa jää vapaasta oleilusta paitsi ja se on sitä missä tutustuu rauhassa kavereihin.

Vierailija
19/32 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teinit 12, 15, 18 on iltaisin paljon kavereiden kanssa. Pidän tärkeänä koska puhuvat varmaan kavereille asioista joista ei vanhemmille. Yksinäisyys alkaa tutkitusti aikaisin. Emotionaalinen yksinäisyys on sitä ettei ole ketään kaveria kenen kanssa puhuu asioista. Mutta minkäs teet vanhempana, nuorelle ei voi hankkia kavereita. Kaveritaidot pitää oppia itse.

Vierailija
20/32 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini käy vapaa-ajalla töissä ja kasaa omaa autoa palapalalta itse omilla rahoillaan ostamillaan osilla. Ei kaipaille kavereita vaan haluaa häärätä ja toimia itsekseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi