Sinä, jolla on genitaaliherpes, oletko kertonut siitä uusille kumppaneille?
Jos se ei ole oireillut tai ennen kuin se on oireillut?
Kommentit (47)
En halua edes ajatella sitä kipua joka herpeksestä tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai olen. Mulla on ollu jo vuosia oireettomana, mutta kerroin nykyselle puolisolle, kun alettiin tapailemaan. Ei ole minun asia päättää, haluaako toinen ottaa riskiä. Miehen päätöksestä ei käytetä kumia, eipä ole kyllä näiden vuosien aikana tartuntaakaan saanut, ellei aivan oireettomana.
Silläkin on se ollut kun tapasitte. Ei vaan viitsinyt kertoa.
Ihan aina. Kumppaneita ollut tartunnan jälkeen useita kymmeniä.
Yllättävän monella se on ollut myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on pakko kertoa. Ei ole sun päätettävissä. Jos tietoisesti jätät kertomatta, ja tartutat toisen, niin sillä oikeus tehdä rikosilmoitus susta ja hakea korvauksia.
Sori, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Herpes ei kuulu ilmoitettavien tautien joukkoon, toisin kuin esim. HIV.
No älä. Ihan naurettavaa :D
Tietääköhän kaikki ihmiset että tää herpes on sinänsä kaikilla meistä. Osalla se puhkee ja osalla ei. Minulla kerran puhjennut. Seurustelin lähes 5 vuotta ihmisen kanssa jonka tiedän kantaneen tätä. Toki hän kertoi vasta pitkän ajan jälkeen. Hänellä se ei myöskään ollut aktiivinen. Mutta juu näin ollen sitä ei oikeinvoi tietää. Siksi on kondomit ja lähes varmasti jos ei varmasti saat sen jossain vaiheessa elämääsi ennemmin tai myöhemmin. Niitä kyllä käy sääliksi kenellä se jää krooniseksi.
Mulla on ollut genitaaliherpes nyt 16 vuotta. Se nykyään oireilee niin harvoin, etten itse mieti koko asiaa.
Tapanani on kertoa kaikille asiasta ja en tämän vuoksi harrasta yhden illan juttuja, vaikka joskus tekisikin mieli. Nuorena oli pari sellaista kännipanoa, joille kerroin aamulla ja heitä hirvitti, vaikka siinä taidettiin käyttää kortsuakin.
Minulla oli pari vuotta sitten pitempi suhde. Ensin käytettiin kortsua, sitten minulla oli estolääkitys. Reilun vuoden aikana herpes ei tarttunut mieheen siinä vaiheessa siis kun ei käytetty enää kortsua.
Minusta asiassa pitää arvioida riskejä ja sitten toimia niin, että riskit olisivat mahdollisimman pienet. Te, jotka kirjoittelette "hyi"-kommentteja tämäntyyppisiin ketjuihin, ette ehkä ajattele, että sukupuolitautitartunnnan saanut nyt kuitenkaan ei halua elää loppuelämäänsä harrastamatta seksiä ja kuitenkin vaikka herpeksenkin suhteen on epäselvää, milloin tauti voi tarttua (koska se ei tartu koko ajan), yleensä haluaa suojautua, vaikka sekään ei ole koskaan 100% varmaa.
Vierailija kirjoitti:
En halua edes ajatella sitä kipua joka herpeksestä tulisi.
Sukupuolivalistus on Suomessa perinteisesti ollut todella hyvää, mutta sen ongelma on se, että se on asettanut sukupuolitaudeille suuren stigman. Arvelisin, että harvemmalla nuo sukupuolitaudin oireet ovat niin inhottavia kuin tuo henkinen puoli. Itselläni herpes on ollut ikävimmillään lähinnä kuin kutiseva ja vähän kipeä ihottuma, eli ikävä, mutta ei nyt lopulta ikävämpi kuin vaikka flunssa. Nettikirjoittelussa voi saada vaikutelman, että herpes tai mikä tahansa tauti on kuin saisit spitaalin.
Itse en kerro. En tosin muutenkaan ole kauaa yhden naisen kanssa. Enhän muitakaan sairauksiani kerro.
Kondomitkaan eivät suojaa usein herpekseltä eikä kondyloomalta et sit pitäs olla ilman. Ja nää virukset on muutenkin jo lähes kaikilla joten turha stressaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietääköhän kaikki ihmiset että tää herpes on sinänsä kaikilla meistä. Osalla se puhkee ja osalla ei. Minulla kerran puhjennut. Seurustelin lähes 5 vuotta ihmisen kanssa jonka tiedän kantaneen tätä. Toki hän kertoi vasta pitkän ajan jälkeen. Hänellä se ei myöskään ollut aktiivinen. Mutta juu näin ollen sitä ei oikeinvoi tietää. Siksi on kondomit ja lähes varmasti jos ei varmasti saat sen jossain vaiheessa elämääsi ennemmin tai myöhemmin. Niitä kyllä käy sääliksi kenellä se jää krooniseksi.
No ei kyllä ole noin, että jokainen sen saa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut genitaaliherpes nyt 16 vuotta. Se nykyään oireilee niin harvoin, etten itse mieti koko asiaa.
Tapanani on kertoa kaikille asiasta ja en tämän vuoksi harrasta yhden illan juttuja, vaikka joskus tekisikin mieli. Nuorena oli pari sellaista kännipanoa, joille kerroin aamulla ja heitä hirvitti, vaikka siinä taidettiin käyttää kortsuakin.
Minulla oli pari vuotta sitten pitempi suhde. Ensin käytettiin kortsua, sitten minulla oli estolääkitys. Reilun vuoden aikana herpes ei tarttunut mieheen siinä vaiheessa siis kun ei käytetty enää kortsua.
Minusta asiassa pitää arvioida riskejä ja sitten toimia niin, että riskit olisivat mahdollisimman pienet. Te, jotka kirjoittelette "hyi"-kommentteja tämäntyyppisiin ketjuihin, ette ehkä ajattele, että sukupuolitautitartunnnan saanut nyt kuitenkaan ei halua elää loppuelämäänsä harrastamatta seksiä ja kuitenkin vaikka herpeksenkin suhteen on epäselvää, milloin tauti voi tarttua (koska se ei tartu koko ajan), yleensä haluaa suojautua, vaikka sekään ei ole koskaan 100% varmaa.
Onko mitään törkeämpää, kuin seksin jälkeen kertoa, että mulla on muuren herpes! Jos joku tekisi minulle noin, en vastaisi seurauksista. Ja miksi ei voi ottaa selvää taudista joka itsellä on? Ollaan vaan että väliäkö hällä jos se tarttuu. Ja kyllä se vasn oireettomanakin voi tarttua. Miksi haluatte pilata jonkun elämän? Se voi joillekin puhjeta vaikka kerran kuussa menkkojen aikaan ym. Kuka sellaista elämää jaksaisi?
PekkaKoo kirjoitti:
Kondomitkaan eivät suojaa usein herpekseltä eikä kondyloomalta et sit pitäs olla ilman. Ja nää virukset on muutenkin jo lähes kaikilla joten turha stressaa.
Tuollaisen ääliön pitäisi todellakin olla ilman. Säälin naistasi.
Lainaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään törkeämpää, kuin seksin jälkeen kertoa, että mulla on muuren herpes! Jos joku tekisi minulle noin, en vastaisi seurauksista. Ja miksi ei voi ottaa selvää taudista joka itsellä on? Ollaan vaan että väliäkö hällä jos se tarttuu. Ja kyllä se vasn oireettomanakin voi tarttua. Miksi haluatte pilata jonkun elämän? Se voi joillekin puhjeta vaikka kerran kuussa menkkojen aikaan ym. Kuka sellaista elämää jaksaisi?
Lukutaito hoi.
Jos kerron, että minulla on nuoruuden kokemuksia, niin ei siinä mitään ylpeyttä ole mukana. Siksi en enää toimikaan niin, enkä toivo, että muutkaan toimisivat.
Herpeksen kanssa asia ei ole niin, etteikö olisi "ottanut selvää taudista joka on" - ihmisillä herpes oireilee eri tavoin, joillain enemmän ja joillain ei yhtään. Ei ole olemassa täysin varmaa tietoa herpestä koskien, on vain erilaisia taudin kuvauksia ja arvioita.
En tietenkään toivo, että herpes tarttuu toiselle, jos harrastan seksiä. Enkä toimi niin, että todennäköisyys tarttumiseen olisi suuri.
"Kuka sellaista elämää jaksaisi"? No lopulta aika monet, ei genitaaliherpes ole lopulta sen kummempi kuin huuliherpes. En joudu siis päivittäin miettimään koko asiaa, lähinnä jos on tiedossa sukupuolista kanssakäymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole noin, että jokainen sen saa.
Ei niin, arvio on kai joku 30-40% ihmisistä. Suuri määrä silti.
No kysyn sulta viisas nyt sitten tämmöisen kysymyksen että miksi jos kaikki 100 ihmistä on samassa tilassa. Miksi esimerkiksi 80 prosenttia saa tämän viruksen? Jos herpes on virus niin toimii samanlailla kuin mikä tapahs muu. Eli voit olla kantaja tietämättä mutta et välttämättä koskaan saa herpestä aktiiviseksi. Joten tulemme lopputulemaan. Bakteerit on toinen juttu. Lääketiede vois olla hyvä tulea jos ei usko että kaikki sitä loppupeleissä kantaa ja montaa muutakin asiaa saatat kantaa käsissäs vaikka et sitä itse saa.
Monella voi olla kondyloomakin tietämättään samoin herpes joten milläs edes teoriassa kerrot jostain jota et tiedä. Ja oireettomina eivät edes tartu. Se että herpes tarttuu oireettomana on samanlainen urbaani legenda kuin että touhutipasta tulee raskaaksi.
Ja hyvä vaan jos kukaan ei kertos kellekään sit nää vois olla pian 50% sijaan 100%:lla eikä niidenkään puolien tarttis tällä stressaa. Tarttuu jos tarttuu, jossain vaiheessa yleensä kuitenkin.
Minä sain tartunnan (oireettomalta) mieheltäni. Yhdessä yli 10 vuotta. Oireettomana vuosikaudet, kuvittelin tietysti etten ole tartuntaa saanut lainkaan. Kunnes, varmaankin jännityksestä ja stressistä aiheutuen puhkesi ensimmäisen kerran kun olin 40 viikkoa raskaana. Sektiohan siitä seurasi, alatiesynnytys olisi tartuttanut todennäköisesti vauvankin. Voitte kuvitella minkä verran harmitti.
PekkaKoo kirjoitti:
Monella voi olla kondyloomakin tietämättään samoin herpes joten milläs edes teoriassa kerrot jostain jota et tiedä. Ja oireettomina eivät edes tartu. Se että herpes tarttuu oireettomana on samanlainen urbaani legenda kuin että touhutipasta tulee raskaaksi.
Älä viitsi vailehdella. Herpesvirusta on joinakin aikoina iholla vaikka rakkuloita ei silloin olisikaan. Samoin jos kondylooma on jollakin ilman näkyviä oireita, seuraava häneltä tartunnan saanut voi saada näkyvät syylät riesakseen.
En ole kertonut satunnaisille kumppaneille vaan olen aina käyttänyt kondomia ja luonnollisesti pidättäytynyt seksistä oireiden puhjetessa. Pidempiaikaisissa suhteissa ja potentiaalisissa sellaisissa olen kertonut asiasta ja antanut miehen päättää, haluaako käyttää kumia (toki olen vaatinut kumia, jos miehellä ollut myös muita partnereita). Seurustelusuhteissa ollaan jätetty kumi pois. Taudin sain lähes 15 vuotta sitten ja tähän mennessä olen tiettävästi tartuttanut sen kahdelle aivan alkuaikoina, kun itselleni oli vielä epäselvää mistä oli kyse enkä osannut suojautua.