Asuntoasiantuntija vastailee hetken aikaa kysymyksiin
Tiedän lähes kaiken asunnoista, asuntokaupoista ja sen sellaisesta.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä saan ennen näyttöä homeen hajun pois?
Toivottavasti et kysy tosissasi. Homeen hajusta ei hankkiuduta eroon, vaan itse homeesta. Asunnon omistajana (jos olet omistaja) olet vastuussa siitä että ostaja on tietoinen kaikista ostopäätökseen mahdollisesti vaikuttavista seikoista. Myynnin jälkeen myyjä on vastuussa 2 vuotta. Eli itsesi saatat kuseen, jos alat salailemaan hometta ostajilta. Toki en tiedä, onko kyseessä nyt vuokra-asunto, jonka omistaja myy, vai oletko itse omistaja.
Eli homeesta on kerrottava avoimesti ja laskettava hintaa. Ostaja päättää ottaako riskin vai ei. Mutta salailu on ehdoton ei, siitä joutuu ongelmiin.
Mistä sais kivan saunan pääkaupunkiseudulta asumiskäyttöön?
Infoa asuntoasiantuntijasta: Eli olen nyt asunut omistusasunnossa 3 vuotta ja tehnyt yhdet asuntokaupat. Eli myin nykyisen pois ja ostin uuden tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi, Hakkarainen. Tiedät itsekin, ettei saunatila ole laillinen asuintila.
Kuinka paljon kannattaa laskea asunnon hintaa siitä, mitä on itse maksanut, kun keittiö ja kylppäri ovat alkuperäiset, eli lähes 20 vuotta vanhat?
Minkä arvoinen on pääkaupunkiseudulla oleva 1982 rakennettu kaukolämpöverkossa oleva tiiliverhoiltu omakotitalo. Junaradalle on matkaa 1,2 km ja moottoritielle 2 km. 165 neliötä, sisältäen autotallin ja varaston. 3 mh, takkahuone, oh, keittiö, sauna ja pesuhuone. Puukiuas. Vuokratontti 750 m2. Isot remontit tehty 2000-luvulla. Käyttövesiputket, salaojat, vesikatto uusittu, Kylpyhuone, vessa ja keittiö remontoitu kokonaan, muualla pintaremonttia, pihalle tehty kivetys ja terassit. Puutarhassa marjapensaita, luumupuu, pensasmustikkaa, pieni kasvimaa ja koristeistutuksia. Pihalla oma kaivo. Rauhallinen omakotitaloalue ja kaikki palvelut 1,5 km sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Hakkaraisen sauna-asunto on huomattavasti tasokkaampi kuin suurin osa Helsinkin keskustan yksiökopperoista. Ihme kohu tuostakin nostettu.
Kannattaako remontoida jos aikoo myydä?
Tiedätkö omakotitaloista, näyttö tulossa ja pitäisi saada seinästä ja katosta vesivahinko maalattua, mikä maali peittäisi parhaiten.
Millaisista asunnoista on eniten kysyntää? Entä vähiten?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon kannattaa laskea asunnon hintaa siitä, mitä on itse maksanut, kun keittiö ja kylppäri ovat alkuperäiset, eli lähes 20 vuotta vanhat?
Nuo ovat juuri ne tärkeimmät asunnon kannalta ja jos keittiö ja/tai kylppäri ovat huonossa kunnossa/alkuperäiskunnossa, niin hintaa täytyy laskea tai asunto ei varmasti mene kaupaksi. En osaa sanoa mitään tarkkaa summaa, mutta voit miettiä paljonko kph + k remonttiin tulee uppoamaan rahaa yhteensä ja siitä sitten päätellä hyvän hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä asiantuntiJA!!!
Vierailija kirjoitti:
Minkä arvoinen on pääkaupunkiseudulla oleva 1982 rakennettu kaukolämpöverkossa oleva tiiliverhoiltu omakotitalo. Junaradalle on matkaa 1,2 km ja moottoritielle 2 km. 165 neliötä, sisältäen autotallin ja varaston. 3 mh, takkahuone, oh, keittiö, sauna ja pesuhuone. Puukiuas. Vuokratontti 750 m2. Isot remontit tehty 2000-luvulla. Käyttövesiputket, salaojat, vesikatto uusittu, Kylpyhuone, vessa ja keittiö remontoitu kokonaan, muualla pintaremonttia, pihalle tehty kivetys ja terassit. Puutarhassa marjapensaita, luumupuu, pensasmustikkaa, pieni kasvimaa ja koristeistutuksia. Pihalla oma kaivo. Rauhallinen omakotitaloalue ja kaikki palvelut 1,5 km sisällä.
Ensin mietin, että kas, 2000-luvulla remontoitu eli melko uutta jälkeä vielä vuonna 2018. Sitten tajusin, että nykyisen asuntoni (joka on jo myyty) kph on remontoitu 2000-luvulla ja on vanhanaikainen, vaikka siihen nähden siisti kyllä.
Eli sanoisin kyllä, että nämä remontit eivät paljon paina, koska ne ovat auttamatta vanhanaikaista jälkeä. Kuitenkin, talon sijainti on hyvä, ja sijaintihan on aina se ykkösjuttu asuntokaupoissa ja sillä sitä rahaakin saa. Talo on hyvästä sijainnista huolimatta kuitenkin vanha, joten ihan älyttömiä summia ei voida odottaa.
Kyllä se menee alle 400 000 euron.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä EI kannata. On tosi epätodennäköistä, että onnistut remppaamaan asunnon juuri niin, että 99 % ihastuu siihen. Makuja on niin monia, joten remppamaalla juuri ennen myyntiä menee yleensä perseelleen. Kaikkein järkevintä on myydä sellaisenaan, jolloin ostajaehdokkaat voivat itse miettiä miten remppaisivat ja miten asunnosta tulee juuri heille täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä EI kannata. On tosi epätodennäköistä, että onnistut remppaamaan asunnon juuri niin, että 99 % ihastuu siihen. Makuja on niin monia, joten remppamaalla juuri ennen myyntiä menee yleensä perseelleen. Kaikkein järkevintä on myydä sellaisenaan, jolloin ostajaehdokkaat voivat itse miettiä miten remppaisivat ja miten asunnosta tulee juuri heille täydellinen.
Remppamalla*
Niin ja lisäys, tämän olen lukenut siis jostain mutta yhdyn siihen. Eli jos et remontoi itseäsi vaan jotain satunnaisia ehdokkaita varten, et välttämättä ole niin intohimoinen sen rempan suhteen ja jälki saattaa olla vähän sinnepäin. Jos remontoi itseään varten, haluaa yleensä että kaikki on täydellistä, koska itse myös maksaa työn jäljen ja katselee sitä remontin jälkeen.
Ainiin, asiantuntija unohti kertoa, että on tosiaan teettänyt ja maksanut myös koko huoneiston remontin, eli valtava remontti kyseessä ja vei aikaa ja hermoja.
Mitenkä saan ennen näyttöä homeen hajun pois?