Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut asuu kerrostalossa vaikka olisi varaa omakotitaloon?

Vierailija
23.08.2018 |

Itse muuttaisin heti omakotitaloon tai jonkun taloyhtion erillistaloon tms. vastaavaan.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halutaan asua keskustassa, tykätään käydä kulttuuritapahtumissa ja työpäivän jälkeenkin on ihanaa, kun on mahdollisuus piipahtaa kahvilla tai ravintolassa. Harrastuksien mahdollisuus on valtaisa. Elämää ympärillä. 18 v asuin landella, kiitos riitti, se 9 kk kestävä pimeys ja harmaus, ankeus. Aina pimeää, pimeää, pimeää. Ei siellä loskassa grillata marraskuussa klo 23 tai heiluta mun*sillaan maaliskuussa. Mökki on hyvä kesällä, sinne voi sitten mennä, kun mieli tekee

Vierailija
42/83 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin pääsen töitten jälkeen kahville ja harrastuksiin vaikka asunkin omakotitalossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin pääsen töitten jälkeen kahville ja harrastuksiin vaikka asunkin omakotitalossa.

Hyvä sinulle. Jotkut meistä kuitenkin tykkäävät käydä kokeilemassa eri ravintoloita, käydä erilaisissa kahviloissa, teatterissa ja harrastaa sellaisia asioita, mitä ei välttämättä voi harrastaa kauempana keskustasta. Näin me ihmiset olemme erilaisia

Vierailija
44/83 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna minusta on mukavampi asua kerrostalossa. On niin paljon vaivattomampaa ja helpompaa kun vapaa-ajalle jää muutakin tekemistä kuin talon ja pihan ylläpito. 

Vierailija
45/83 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ei kiinnosta pätkääkään lumityöt tai nurmikon leikkuu, saatika remontointi.

Ihan samallalailla kuin kerrostalossakin, voi ihan selkeillä euroilla välttää niin nurrmikonleikkuun, lumityöt, kuin remontitkin. 

Itse olen leikannut tänä kesänä nurmikon kokonaista kuusi kertaa ja nurmikko on ollut aivan normaalissa kuosissa. Eipä eteläsuomessa lumitöihinkään kovin montaa tuntia tarvitse vuodessa panostaa. Toisaalta itse rakastan kaikkea hyötyliikuntaa, etenkin nurmikonleikkuuta ja lumitöitä, mutta myös remonteissa vasara pysyy kourassa.

Vierailija
46/83 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sinulle. Jotkut meistä kuitenkin tykkäävät käydä kokeilemassa eri ravintoloita, käydä erilaisissa kahviloissa, teatterissa ja harrastaa sellaisia asioita, mitä ei välttämättä voi harrastaa kauempana keskustasta. Näin me ihmiset olemme erilaisia

Miten hemmetissä noita asioita ei voi harrastaa asumatta ytimessä???

Itse olen asunut koko ikäni böndellä ja harrastanut aktiivisesti niin teatteria, kuin ravintolakulttuuriakin.

Vierailija
47/83 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään eniten rivitaloasumisesta.

Vierailija
48/83 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 5 min kävelymatkan päässä Kampin metroasemasta ja sopii mulle. En ihan heti haluais tällä sijainnilla asua nyt vaikka rivarissa...

Vierailija
49/83 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen oloni turvattomaksi maantasossa

Vierailija
50/83 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni tutkimusten mukaan noin 80% haluaisi asua omakotitalossa että aika huikea luku.

Vierailija
51/83 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan Helsingin keskustassa. Täällä ei juuri ole omakotitaloja. Sijainti on tärkein peruste. Sen lisäksi ei tykätä naapureista, ei ehditä tehdä pihatöitä ja talon ylläpitoa ja uskotaan, että keskustakämppien arvo säilyy ja kehittyy paremmin.

Vierailija
52/83 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hemmetissä noita asioita ei voi harrastaa asumatta ytimessä???

Itse olen asunut koko ikäni böndellä ja harrastanut aktiivisesti niin teatteria, kuin ravintolakulttuuriakin.

Olisi mielenkiintoista kuulla tarkempaa erittelyä, milloin, missä, kuinka usein?

Vierailija
53/83 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

No Helsingissä pitää olla aika rikas, että olisi varaa omakotitaloon. Eikä niitä juuri edes ole Kehä I:n sisällä.

Eli sijainti. Asumalla kerrostalossa pääsen lähemmäksi keskustaa.

Kumpula?

Ja Käpylä

Vierailija
54/83 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijainnin takia. Tykkään asua keskustan kattohuoneistossa kivan puiston vieressä. Työmatka kestää vain 10 min ja kaikki palvelut ovat vieressä. Koko lapsuuteni asuin omakotitalossa enkä jäänyt kyllä kaipaamaan sitä elämää. 

Vierailija
55/83 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remontointi, pihatyöt ja sisustaminen eivät kiinnosta. Maaseudun rauhaa saa riittävästi kun lomailee sukulaisilla tai vuokraa mökin pari kertaa vuodessa. Tykkään että välimatkat ovat niin lyhyet, että pyörällä pääsee joka paikkaan.

Vierailija
56/83 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- helppo elämä. Ei tarvitse hoitaa remppoja, lumitöitä ja yleistä siivousta

- rakennuksen turvallisuus. Joku muu huolehtii, tarkistaa, mittaa ja korjaa

- paikka. Voit valita keskustan kiihkeän elämänmenon, lähiön verkkaisen kylätyylin tai luonnonläheisyyden - ihan vaan talon paikalla

- oma rauha. Kerrostalossa naapurit eivät juurikaan kyttää, vaan kaikki antavat toisilleen rauhan. Ne kauhutarinat ovat poikkeuksia. Ja jos joku mummo katsookin vähän tarkemmin kulkijoita, niin sehän vain tuo lisäturvaa. Omakotitaloissa naapurit tuntevat tarkasti toisensa, juoruavat ja tarkkailevat (kokemuksesta)

- sijoitus. Kerrostalo hyvällä paikalla ja hyvin hoidetussa yhtiössä on mainio sijoitus. Omakotitalo on aina riski, esim. sijainti, kunto, yhteiskunnan muutokset työelämässä..

- räätälöity koko ja tila. Voit valita minimalistisen "kopperon" ja pitää omaisuutesi jämptin kompaktina tai suuren arvohuoneiston, jossa riittää nurkkaa ja ikkunalautaa kaikille niille "suvun aarteille"

- yhteiset tilat ja palvelut. Näitä voivat olla erillisten varastojen lisäksi kylmävarasto (harvinainen herkku nykypäivänä, sinne vaan hillot, mehut ja omput odottamaan talvea), sauna/uima-allasosasto, kokoushuone, takkahuone (nämä usein vuokrattavissa pientä korvausta vastaan itselle), pyykinpesutilat, mankelit ja kuivaushuoneet, harrastustilat, kuntosalit

- väestönsuoja. Jos jotain sattuu, menet vain alakertaan naapureiden kanssa ja suljette raskaat ovet

Enempää en nyt jaksa, ehkä ap tästä jotain saa.

Vierailija
57/83 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, joilla olisi varaa omakotitaloon, mutta asuvat kerrostalossa, ovat joko niin vanhoja ja huonokuntoisia, etteivät pysty, heidän on pakko asua kaupungissa esim. töiden vuoksi  tai he ovat vähän tyhmiä. Jälkimmäiset vetoavat omassa talossa asumisen vaivalloisuuteen, kun "joutuu" tekemään lumitöitä ym., mutta maksavat siitä, että menevät polkemaan kuntopyörää porukassa jollekin haisevalle salille ja pitkästyvät liialliseen vapaa-aikaan, koittaen sitte keksiä elämäänsä jotain sisältöä kaupungissa :)  Aina vedotaan teattereihin, ravintoloihin ja kahviloihin. Kannattaisi hankkia elämä, jos nuo ovat kovin tärkeitä, asuipa sitten maalla tai kaupungissa. 

Tosiasiahan on, että lähes kaikki haluaisivat asua maalla, mutta se ei ole taloudellisesti mahdollista. 

Vierailija
58/83 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijainti. Tykkään asua kaupungin keskustassa.

Lisäksi lyhyt työmatka on plussaa. 

Tämä on kyllä yksi hyvä puoli. Omakotitaloissa asuvat tulevat yksityisautoillaan töihin ja kuskailevat lapsiaan harrastuksiin. Kerrostaloasukas kävelee pari askelta jos on oikein hyvin sijaintinsa valinnut.

Vierailija
59/83 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisuus on yksi pointti, ovet pidetään hyvin lukittuina, vartija tulee hälytyksestä paikalle, alaovella on summeri ja ovipuhelin jne. Parkkipaikallekaan ei voi tulla törttöilemään. Ja tosiaan ei tarvitse pelätä että ikkunan takana vaanii muita kuin lintuja. Kerrostaloon on myös vaikeampi murtautua.

Talojen ryöstöt ovat yleistyneet. Tuttavalle kävi näin ja sellaisesta on tosi vaikea toipua. Se on järkyttävää ja siinä menee myös se turvallisuuden tunne.

Vierailija
60/83 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa vaikka asua ison kaupungin keskustassa palvelujen välittömässä läheisyydessä? 

Eikä kaikkia kiinnosta hoitaa itse asunnon kunnossapitoasioita, vaan haluavat palvelut huoltoyhtiöltä. Samoin joku pihan hoito ei ole kaikkien mielipuuhaa. Ja ehkä haluaa pistää rahaa muuhun kuin asumiseen. On ikänsä asunut kerrostalossa, jolloin se tuntuu luontevalta.

Miksi ihmeessä niitä palveluita ei voisi omakotitalossa tilata huoltoyhtiöltä?? Paritalossa asun, enkä koko talvena tehnyt kertaakaan lumitöitä ja kesällä olen itse leikannut nurmikon kaksi kertaa.. Sama juttu, jos jotain hajoaa tms. Kai sitä kerrostalossakin joutuu huoltoyhtiöön soittamaan; tuskin ne mistään kamerasta näkee, että wc on tukossa?

Juuri näin. Asun sijainnin takia keskustassa. Juuri remontoin kylppärin tai siis tilasin remonttireiskan paikalle. Maksan myös osuuteni taloyhtiön pihan kunnossapidosta eli lumitöistä ja nurmikon leikkauksesta. 

Jos asuisin omakotitalossa, todennäköisesti ostaisin nuo palvelut. Ei meillä kotona vanhemmat mitään lumitöitä tehneet vaan he tilasivat naapurin reiskan traktoreineen meille lumitöihin. Tekisin ihan samalla tavalla. Nurmikon kyllä leikkaisin ajoleikkurilla. Sillä olisi mukava körrötellä ja ottaa samalla aurinkoa bikineissä. 

Mutta se on se sijainti niin tärkeää. Lapsena olin jo kateellinen keskustassa asuville kavereilleni, joten en ole koskaan edes haaveillut omakotitalosta aikuisiällä.