Miksi jotkut asuu kerrostalossa vaikka olisi varaa omakotitaloon?
Itse muuttaisin heti omakotitaloon tai jonkun taloyhtion erillistaloon tms. vastaavaan.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Ne, joilla olisi varaa omakotitaloon, mutta asuvat kerrostalossa, ovat joko niin vanhoja ja huonokuntoisia, etteivät pysty, heidän on pakko asua kaupungissa esim. töiden vuoksi tai he ovat vähän tyhmiä. Jälkimmäiset vetoavat omassa talossa asumisen vaivalloisuuteen, kun "joutuu" tekemään lumitöitä ym., mutta maksavat siitä, että menevät polkemaan kuntopyörää porukassa jollekin haisevalle salille ja pitkästyvät liialliseen vapaa-aikaan, koittaen sitte keksiä elämäänsä jotain sisältöä kaupungissa :) Aina vedotaan teattereihin, ravintoloihin ja kahviloihin. Kannattaisi hankkia elämä, jos nuo ovat kovin tärkeitä, asuipa sitten maalla tai kaupungissa.
Tosiasiahan on, että lähes kaikki haluaisivat asua maalla, mutta se ei ole taloudellisesti mahdollista.
Varakkailla on molemmat - Kerrostaloasunto keskustassa ja loma-asunto maalla.
Me juuri ostimme kerrostaloasunnon.
Ei enää koskaan omakotitiloon. Niitä pihatöitä ja lumitöitä on jo 15-20 vuotta tehty. Yöks.
Minä en tykkää asua maantasalla vaan vähän korkeammalla. Minua myös pelottaa jos ympäriltä ei kuulu elämisen ääniä vaan on hiljaista kuin haudassa.
Niitä lumitöitä ja remppoja voi myös ostaa edullisesti palveluina, joku nurmikonleikkuu ei liene iso asia laiskimmillekaan ja niihinkin on robotteja. Ihan vaan että uusi omakotitalo ei ole työleiri ainakaan meille, sekä asumme nyt halvemmalla omassa talossa kuin mitä maksoimme aiemmin vastikkeita uudehkossa taloyhtiössä. Makuasioita toki nämä, mutta itse tykkään kun enemmän pihaa ja omaa rauhaa vaikka onkin kaupungissa, remppoja tulee myös vanhoihin kerrostaloasuntoihin.
Jengi ei näe vastikkeitaan kuluina, mutta samaa rahaa eivät laittais omakotitalossa samoihin palveluihin mistä nyt kiltisti maksavat :D
No ne pihatyöt ja lumityöt toki ankeuttaa, mutta suurin syy on remppojen pelko. Jos omakotitalossa putki repeää tai jotain, niin itse pitää maksaa ja korjata. Mulle olisi ihan jatkuva stressi ja pelko siitä, että meneekö jotain rikki. Kerrostalossa (ja rivarissakin, jossa nyt asun) on niin ihanan huoletonta. Jos jotain hajoaa, niin yleensä joku muu korjaa sen. Tykkään myös asua kaupungissa, tykkään että ympärillä on elämää ja kuuluu ääniä. Ihmiset tuo mulle turvallisuuden tunteen.
Vierailija kirjoitti:
Niitä lumitöitä ja remppoja voi myös ostaa edullisesti palveluina, joku nurmikonleikkuu ei liene iso asia laiskimmillekaan ja niihinkin on robotteja. Ihan vaan että uusi omakotitalo ei ole työleiri ainakaan meille, sekä asumme nyt halvemmalla omassa talossa kuin mitä maksoimme aiemmin vastikkeita uudehkossa taloyhtiössä. Makuasioita toki nämä, mutta itse tykkään kun enemmän pihaa ja omaa rauhaa vaikka onkin kaupungissa, remppoja tulee myös vanhoihin kerrostaloasuntoihin.
Toki voi ostaa, mutta tätä näköalaa ei voi omakotitaloon ostaa.
63
Vierailija kirjoitti:
No ne pihatyöt ja lumityöt toki ankeuttaa, mutta suurin syy on remppojen pelko. Jos omakotitalossa putki repeää tai jotain, niin itse pitää maksaa ja korjata. Mulle olisi ihan jatkuva stressi ja pelko siitä, että meneekö jotain rikki. Kerrostalossa (ja rivarissakin, jossa nyt asun) on niin ihanan huoletonta. Jos jotain hajoaa, niin yleensä joku muu korjaa sen. Tykkään myös asua kaupungissa, tykkään että ympärillä on elämää ja kuuluu ääniä. Ihmiset tuo mulle turvallisuuden tunteen.
Ai niin jatkan vielä, työmatkani on 10 min! Aivan mahtavaa. Työmatka on pahinta ajanhukkaa mitä on, en iki kuuna päivänä alkaisi ajamaan autolla jostain taajamasta tai sen ulkopuolelta keskustaan. Joskus olen joutunut matkustamaan bussilla 45 min töihin ja siinä tuli kokeiltua kaikenlaista "ajan hyötykäyttöä" lukemisesta sähköpostien hoitamiseen, mutta mulla tulee huono olo, jos luen ajoneuvossa. Onneksi tuota ei kestänyt kuin muutaman kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Ei se remppa ilmaista ole kerrostalossakaan, sekä siellä et voi päättää kuka työn tulee tekemään :) Toki jokainen valitsee itselleen mieluisimman tavan asua, halusin vain muistuttaa näitä omakotitalohaukkujia että tosiaan vanhassa kerrostalossa tulee remppaa samoin kuin vanhassa omakotitalossa. Uudet ovat huolettomia ja vastikkeen hinnalla voi myös ostaa omaankin niitä täällä parjattuja lumenaurauksia yms. Mielestäni se etukin omakotitalossa, että ei tarvitse olla maksamassa naapureiden ongelmia, toki omakotitalossa vastataan sitten itse kaikesta. Jokainen tavallaan, itsellä kokemusta niin kerrostalo/rivari ja en nyt uutta taloamme vaihtaisi aiempiin :) mukava kun on hiljaisempaa eikä naapurit ja naapurin koirat mekkaloi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin jatkan vielä, työmatkani on 10 min! Aivan mahtavaa. Työmatka on pahinta ajanhukkaa mitä on, en iki kuuna päivänä alkaisi ajamaan autolla jostain taajamasta tai sen ulkopuolelta keskustaan. Joskus olen joutunut matkustamaan bussilla 45 min töihin ja siinä tuli kokeiltua kaikenlaista "ajan hyötykäyttöä" lukemisesta sähköpostien hoitamiseen, mutta mulla tulee huono olo, jos luen ajoneuvossa. Onneksi tuota ei kestänyt kuin muutaman kuukauden.
Mun työmatka on taajamasta keskustaan vartin :) t. omakotiasuja
Tykkään asua rauhallisella alueella ihan keskustan vieressä. Lyhyt työmatka, palvelut ja harrastusmahdollisuudet ja jopa lenkkimaastot ihan lähellä. Tarvitsen elämää ympärilleni. Sinkkuna tuntisin oloni tosi yksinäiseksi omakotitalossa, en edes tarvitse niin paljon tilaa. Meillä töissä omakotiasujilla menee työmatkoihin vähintään 45 min. suuntaansa. Minulla se 10 min. En näe mitään hyvää syytä muuttaa omakotitaloon omalta osaltani vaikka varaa olisi ostaa ihan yksinkin.
Vierailija kirjoitti:
Ne, joilla olisi varaa omakotitaloon, mutta asuvat kerrostalossa, ovat joko niin vanhoja ja huonokuntoisia, etteivät pysty, heidän on pakko asua kaupungissa esim. töiden vuoksi tai he ovat vähän tyhmiä. Jälkimmäiset vetoavat omassa talossa asumisen vaivalloisuuteen, kun "joutuu" tekemään lumitöitä ym., mutta maksavat siitä, että menevät polkemaan kuntopyörää porukassa jollekin haisevalle salille ja pitkästyvät liialliseen vapaa-aikaan, koittaen sitte keksiä elämäänsä jotain sisältöä kaupungissa :) Aina vedotaan teattereihin, ravintoloihin ja kahviloihin. Kannattaisi hankkia elämä, jos nuo ovat kovin tärkeitä, asuipa sitten maalla tai kaupungissa.
Tosiasiahan on, että lähes kaikki haluaisivat asua maalla, mutta se ei ole taloudellisesti mahdollista.
Maaseutu tyhjenee kovaa kyytiä, joten mutuilusi on täyttä potaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseutu tyhjenee kovaa kyytiä, joten mutuilusi on täyttä potaskaa.
Mieleen tulee joku jolla on omakotitalo ollut myynnissä jo puoli vuotta tai vuoden pari, ja hintaa on alennettu, eikä silti mene kaupaksi. Hän lukee juttuja siitä miten väestö pakkautuu kaupunkeihin, kuinka nuoria ei kiinnosta enää mökit, autot ja isot talot tavaroineen ja kiristelee hampaitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin pääsen töitten jälkeen kahville ja harrastuksiin vaikka asunkin omakotitalossa.
Hyvä sinulle. Jotkut meistä kuitenkin tykkäävät käydä kokeilemassa eri ravintoloita, käydä erilaisissa kahviloissa, teatterissa ja harrastaa sellaisia asioita, mitä ei välttämättä voi harrastaa kauempana keskustasta. Näin me ihmiset olemme erilaisia
Miten hemmetissä noita asioita ei voi harrastaa asumatta ytimessä???
Itse olen asunut koko ikäni böndellä ja harrastanut aktiivisesti niin teatteria, kuin ravintolakulttuuriakin.
Miten maaseudulla harrastetaan aktiivisesti ravintolakulttuuria? Kuinka pitkät matkat kiinnostavien ruokapaikkojen välillä on? Entä montako eri teatteria löytyy sadan kilometrin säteeltä? Tarkoittaako harrastukseen meno aina autolla ajelua?
Jos voisin jättää työelämän, voisin muuttaa omakotitaloon jonnekin pienelle paikkakunnalle todella rauhaisaan sijaintiin. Nyt pk-seudulla asun mielummin rivitalossa omakotitalojen keskellä. Saan nauttia pientaloaluemiljööstä ilman kallista, pientä ja suojatonta pihaa ja omakotitalon työmäärää ja vastuuta. Oma pihani sattuu olemaan suojaisa ja suhteessa suuri (100m2).
Entisenä kerrostaloasukkaana nykyisenä okt-asukkaana muuttaisin takaisin kerrostaloon jos asumiskustannusten puolesta olisi varaa 5h+k kerrostaloasuntoon. Inhoan jatkuvaa remonttien miettimistä, pihan suunnitteluun ja laittoon uppoavaa aikaa ja rahaa. . partsi on oikein jees.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo on työleiri. Syö rahaa ja aikaa. Kaikki eivät halua tehdä lumitöitä klo 6 että vaimo voisi lähteä autolla töihin.
Meillä minä (vaimo) teen itse lumityöt, joskus tehdään yhdessä. Mikä ihmeen "kermaperse"-vaimo sulla on? Jatkakaa toki kerrostaloasumista, ok-talo ei ole kaikkia varten.
Minäkin haluan kuulla, millä tavalla maalla harrastetaan ruokakulttuuria, muuten luon itse kokkaamalla, samoin konsertteja, teatteria yms. Täytyykö tosiaan aina lähteä pitkän matkan päähän?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluan kuulla, millä tavalla maalla harrastetaan ruokakulttuuria, muuten luon itse kokkaamalla, samoin konsertteja, teatteria yms. Täytyykö tosiaan aina lähteä pitkän matkan päähän?
Ei ne etäisyydet aina ole suuria, useimpien Suomen kaupunkien keskustoista ajaa 10 minuutissa peltojen/metsän keskelle eli "maalle". Suurin osa Suomen asutuksesta on keskittynyt siten, että lähimpään kaupunkiin ei ole kohtuuton matka. Jo 60000 asukkaan kaupungista löytyy teatteri, esim. Vaasassa 2 kielellä. Lisäksi löytyy elokuvateatteri, festareita kansainvälisine artisteineen ja muita tapahtumia, kymmeniä ravintoloita ja kahviloita, taidenäyttelyitä, erikoisliikkeitä ym. Tätä pienemmiltäkin paikkakunnilta löytyy tekemistä ja näkemistä. Useimmiten lähimmästä keskikokoisesta kaupungista löytyy em. palvelut. Joku 40 km etäisyys ei ole maalla mitään, sen kun ajaa puolessa tunnissa. Jostain Espoon länsirajalta menee saman verran tai kauemminkin julkisilla lähimpään teatteriin.
Höpö höpö. Minä olen perinyt jopa kaksi omakotitaloa maalta. Ei todellakaan kiinnostanut jäädä sinne asumaan. Myyntiin meni. Nyt asun yli 400 000 euron kerrostaloasunnossa ja olen todella tyytyväinen kotiini.