Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koirat irrallaan

Lenkkeilijä
23.08.2018 |

Eli mikä siinä on kun niin monet koiranomistajat pitävät lenkkipolulla ja metsässä koiraa irrallaan. Eilen kun kävin lenkillä, niin kaksi kertaa tuli pelottavan oloinen iso koira minua vastaan haukkuen metsäpolulla ja isäntä/emäntä huutelee kaukana koiralle jotain. En ole mikään koirien vihaaja, mutta todella välillä pelottaa kun vastaantulevasta vihaisen oloisesti koirasta ei mitenkään aijnakaan allekiroittanut tiedä millainen koira on kyseessä. Ehkä tätä on olo on vaikea kuvailla koiranomistajalle, mutta ihan oikeasti monesti pelottaa että mitähän nyt tapahtuu. Minulle ei tulisi mielenkään ulkoiluttaa koiraa vapaana alueella jossa vilisee muita ihmisiä, kyse on mielestäni jo ihan normaalista muiden ihmisten huomioimisesta. Eikä ole kovin kiva lenkkeilessä ajatella että tuleekohan tuon ja tuon mutkan takaa joku vihainen (tai vihaisen oloinen) koira vastaan. Miten ihmeessä tämän saisi jotenkin aisoihin. Minusta myös ei-koiranomistajilla on oikeus nauttia kauniista luonnosta lähimaastossa ilman pelkoa.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta ole väärin, jos joku uskaltaa luottaa omaan koiraansa. Jos koira tulee käskystä heti luokse, eikä sitä pidetä vapaana kun kukaan muu on näkö/kuuloetäisyydellä, en näe syytä miksei sitä voisi pitää vapaana taajama-alueen ulkopuolella. Tietysti olettaen, että omistaja vahtii kokoajan koiran tekemisiä.

Ymmärrän, että vapaana oleva tuntematon koira voi peloittaa ja tuntemattomien koirien kanssa on syytäkin olla varuillaan. Mutta jos koiraa pitää vastuuntuntoisesti vapaana ei muiden ulkoilijoiden pitäisi edes huomata tätä koiran irtipitoa (ei tapahdu muiden ulkoilijoiden läsnäollessa).

Vierailija
22/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle edellisellä sivulla kommentoineelle 60-kiloisen molossin omistajalle: tunnut ajattelevan koiranpidosta ihan eri lailla kuin minä. Minä ajattelen, että koiran hallinta ei _koskaan_ saa olla kiinni varusteista, vaan sen on toimittava myös, mikäli varusteet pettävät. 60-kiloinen molossi (vaikka olisikin huonokuntoinen remmilenkitetty) vetäisee itsensä irralleen suunnilleen kenenkä vaan käsistä, jos niikseen tulee. Varusteissa voi myös olla kuluneita kohtia, jotka pettävätkin tosipaikan tullen. Itse asiassa tuollaista koiraa ei tulisi edes pitää kaupunkioloissa/taajamassa, koska ympäristö on liian arvaamaton. 

Löntystely hihnan päässä ei ole millekään terveelle koiralle riittävää liikuntaa. Se tekee jumeja (aika harva ihminen pysyy koiran ravitahdissa, käynti ja peitsi jumittavat herkästi) eikä tarjoa riittävän vaihtelevaa ärsytystä lihaksille. Jos ei ole mahdollista irtijuoksuttamiseen (itselläni on onneksi piha ja omia maita), tulisi riittävän monipuolista liikuntaa koiralle tarjota muuten; molossille vaikka vetotreenillä, pyöräily- ja juoksulenkkeily on yksi mahdollisuus, pienemmille koirille vapautta voi tarjota liinalla tai fleksillä. Jos oma koirani vain hiihtelisi irti ollessaankin, se lähtisi äkkiä eläinlääkärin tarkastukseen ja luustokuville. Eikä rotutyyppi ole mikään selitys, molossinkin voi pitää sporttisena ja hyvässä kunnossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otan koiran kiinni jos lenkeilijä tulee vastaan, koira nauttii kun saa liikkua vapaasti, lisäksi todella hyvää treeniä tottelevaisuuteen. Joskus se vapaana liikkuva 🐕 todella menee nätimmin kuin monet muut remmissä.

Vierailija
24/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestyslaissa kyllä yksiselitteisesti kielletään koirien irrallaanpito lenkkipoluilla, eikä siellä

puhuta mitään maanomistajan luvasta.

Koskee vain kunnan ym. ylläpitämää "virallista" kuntorataa. Suurinosa suosituista juoksureiteistä ei tällaisia ole.

Virallisten kuntoratojen ulkopuolella pätee maan omistajan lupa. Toisten metsässä saa toki juosta, mutta siellä saa myös pitää koiraa irti maanomistajan luvalla.

Vierailija
25/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama koiranvihaaja trolli siirtynyt nyt suomi24 palstalta tänne... tekaisee aloituksia missä aina parjaa koiria ja omistajia.

Vierailija
26/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irrallaan olevan hyökkäävän koiran saa lopettaa itsepuolustuksena.

Vierailija
27/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eurooppa.

Koirat ovat vapaana ja tervetulleita ravintoloihin ja osaan kaupoistakin.

Terveisia UKSta