Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koirat irrallaan

Lenkkeilijä
23.08.2018 |

Eli mikä siinä on kun niin monet koiranomistajat pitävät lenkkipolulla ja metsässä koiraa irrallaan. Eilen kun kävin lenkillä, niin kaksi kertaa tuli pelottavan oloinen iso koira minua vastaan haukkuen metsäpolulla ja isäntä/emäntä huutelee kaukana koiralle jotain. En ole mikään koirien vihaaja, mutta todella välillä pelottaa kun vastaantulevasta vihaisen oloisesti koirasta ei mitenkään aijnakaan allekiroittanut tiedä millainen koira on kyseessä. Ehkä tätä on olo on vaikea kuvailla koiranomistajalle, mutta ihan oikeasti monesti pelottaa että mitähän nyt tapahtuu. Minulle ei tulisi mielenkään ulkoiluttaa koiraa vapaana alueella jossa vilisee muita ihmisiä, kyse on mielestäni jo ihan normaalista muiden ihmisten huomioimisesta. Eikä ole kovin kiva lenkkeilessä ajatella että tuleekohan tuon ja tuon mutkan takaa joku vihainen (tai vihaisen oloinen) koira vastaan. Miten ihmeessä tämän saisi jotenkin aisoihin. Minusta myös ei-koiranomistajilla on oikeus nauttia kauniista luonnosta lähimaastossa ilman pelkoa.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska heillä on samat oikeudet kuin sinulla?

Vierailija
2/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lenkkipolku kunnan ylläpitämä kuntoilupolku tai taajama-alue? Metsässä omistaja sitoo metsästyslaki ja siihen liittyvää kiinnipitovelvollisuutta ei tällä hetkellä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Porvoossa tuollaista?

Vierailija
4/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lenkkipolku kunnan ylläpitämä kuntoilupolku tai taajama-alue? Metsässä omistaja sitoo metsästyslaki ja siihen liittyvää kiinnipitovelvollisuutta ei tällä hetkellä ole.

Irtipito vaatii silti maanomistajan luvan.

Vierailija
5/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on arpia kahden eri irtokoiran hyökkäyksestä ja omaa koiraa kun valitsin oli pakko ottaa kriteeriksi se että koiralla olisi mahdollisuudet selvitä elossa koirahyökkäyksestä. Koirani on aina kiinni ja ymmärrän hyvin aloittajaa.

Toiset ei vaan piittaa muista tienkäyttäjistä eikä järjestyslaista.

Vierailija
6/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsästystarkoituksessa ja aina maanomistajan luvalla saa koira olla irti eli hyvin harva ymmärtää tämän.

Vierailija
7/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi varmaan joka kerta pyytää irtokoiran omistajaa pitämään koiransa kiinni. Sellaista ruohonjuuritason kansanvalistusta, yksi henkilö kerrallaan.

Itse olen alkanut aina pyytää jalkakäytävällä pyöräileviä siirtymään pyörätielle. Ehkä se pikku hiljaa vaikuttaa ainakin joidenkin käytökseen. En oikein muuta keinoa tiedä, mitä kukin voisi tehdä.

Omaksi turvaksi voisit tietysti ottaa vaikkapa teleskooppipampun tai pippurisumuttimen, mutta on ikävää joutua varustautumaan vain siksi, että muut eivät piittaa säännöistä.

Vierailija
9/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska on eläinrääkkäystä ulkoiluttaa koiria pelkästään hihnassa. Koirapuistoja on suurimmassa osassa kuntia varsin vähän ja siellä voi pyöriä ties mitä kilipäitä pitbulleineen. Tiedän toimivani järjestyslain vastaisesti, maksan kiltisti sakot jos sellaiset joskus saan.

Liikutan itse koirani pääsääntöisesti sellaisissa puskissa, ettei siellä muita tule vastaan. Jos tulee, otan koirat kiinni, ne ovat koulutettuja harrastuskoiria ja tottelevat kuin ihmisen mieli. Mitään vaaraa eivät aiheuta kellekään, kumpikin on luonnetestattu täysin epäaggressiivisekis. Pururadoilla ja hiekkateillä ja toki vaikkapa suojelualueilla pidän koirat kiinni.

Ymmärrän, että holtittomat vapaana liikkuvat koirat pelottavat, niin ne pelottavat minuakin. Toisaalta monissa maissa on paljon sallivampi kulttuuri koirien irtipidon suhteen ja hyvin menee, koirat tottuvat pienestä pitäen suhtautumaan välinpitämättömästi muihin koiriin ja ihmisiin. Kyllä se vihainen koira voi riuhtaista itsensä hihnastakin irti, mutta kokonaisuudessaan hyökkäyksen kohteeksi joutuminen on epätodennäköisenä. Ehkä sen pelkäämisen ei kuitenkaan kauheasti paukkuja kannata tuhlata.

Vierailija
10/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska on eläinrääkkäystä ulkoiluttaa koiria pelkästään hihnassa. Koirapuistoja on suurimmassa osassa kuntia varsin vähän ja siellä voi pyöriä ties mitä kilipäitä pitbulleineen. Tiedän toimivani järjestyslain vastaisesti, maksan kiltisti sakot jos sellaiset joskus saan.

Liikutan itse koirani pääsääntöisesti sellaisissa puskissa, ettei siellä muita tule vastaan. Jos tulee, otan koirat kiinni, ne ovat koulutettuja harrastuskoiria ja tottelevat kuin ihmisen mieli. Mitään vaaraa eivät aiheuta kellekään, kumpikin on luonnetestattu täysin epäaggressiivisekis. Pururadoilla ja hiekkateillä ja toki vaikkapa suojelualueilla pidän koirat kiinni.

Ymmärrän, että holtittomat vapaana liikkuvat koirat pelottavat, niin ne pelottavat minuakin. Toisaalta monissa maissa on paljon sallivampi kulttuuri koirien irtipidon suhteen ja hyvin menee, koirat tottuvat pienestä pitäen suhtautumaan välinpitämättömästi muihin koiriin ja ihmisiin. Kyllä se vihainen koira voi riuhtaista itsensä hihnastakin irti, mutta kokonaisuudessaan hyökkäyksen kohteeksi joutuminen on epätodennäköisenä. Ehkä sen pelkäämisen ei kuitenkaan kauheasti paukkuja kannata tuhlata.

Mä pidän mun koiran AINA hihnassa. Se on molossirotua ja painaa 60 kiloa, puruvoima on varttia vaille alligaattori. En halua olla vastuussa siitä kun joku kolossaalisen itsetunnon omaava nilkanpurija hyökkää sen kimppuun ja omani puree siltä vaistomaisesti niskat poikki (hihnassa pystyn kontrolloimaan koiraa, vapaana sen vietti ottaa ylivallan). 

No okei joskus päästän remmistä metsässä jos olen varma ettei paikalla ole muita (koiria tai ihmisiä - tiedän että iso koira pelottaa monia vaikka se ei käyttäytyisikään aggressiivisesti), mutta eipä tuo silloinkaan juoksentele ympäriinsä, lähinnä löntystelee mun lantiotuntumassa. Eipä tuo siltä näytä että olisi jotenkin "rääkätty". 

Vierailija
11/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta vain kesän aikana. En kyllä tiedä miksi. Tai siis ilmeisesti lintujen pesinnän vuoksi, mutta voihan koirat käydä päälle talvellakin.

Vierailija
12/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Mä pidänkin irti omilla mailla, jossa sattumoisin kulkee aika suosittu lenkkipolku.  En edes kutsu koiraa luokseni, kun lenkkeilijä tulee vastaan. Joku on joskus siitä maininnut, mutta olen kertonut, että maanomistajan luvalla ja se maanomistaja olen minä. 

Vierailija
13/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta vain kesän aikana. En kyllä tiedä miksi. Tai siis ilmeisesti lintujen pesinnän vuoksi, mutta voihan koirat käydä päälle talvellakin.

Eipä sitä siksi ole säädetty, suojaamaan ihmisiä. Vaan niitä lintuja, kuten totesit itsekin.

Vierailija
14/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, tänne on eksynyt joku facebookin koiraryhmä näköjään rällästämään. :D

Itse koiranomistajana olen todella tarkka siitä, että koirani on aina lieassa. Jos näen muita ulkoiluttajia irrallaan juoksevan koiran kanssa, huomautan tästä (kohteliaasti mutta jämäkästi). Vaikka se oma koira olisi miten höpönöpseli eikä (mukamas) tee kenellekään ikinä mitään, se voi silti vaikkapa juosta tielle ja aiheuttaa kolarin jne. 

Ja eläimen päähänpistoja ei pysty ihminen ennakoimaan vaikka kokisikin eläimen "tuntevansa." Älkää jaksako selittää tuota scheisseä että "MUN Fifi on niin kiltti, ei se pure." Ette oikeasti voi koskaan tietää. Paras ratkaisu sekä koiralle että kanssaihmisille on pitää eläin vastuullisesti hihnassa.

Vierailija
15/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

age is just a number kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pidän mun koiran AINA hihnassa. Se on molossirotua ja painaa 60 kiloa, puruvoima on varttia vaille alligaattori. En halua olla vastuussa siitä kun joku kolossaalisen itsetunnon omaava nilkanpurija hyökkää sen kimppuun ja omani puree siltä vaistomaisesti niskat poikki (hihnassa pystyn kontrolloimaan koiraa, vapaana sen vietti ottaa ylivallan). 

No okei joskus päästän remmistä metsässä jos olen varma ettei paikalla ole muita (koiria tai ihmisiä - tiedän että iso koira pelottaa monia vaikka se ei käyttäytyisikään aggressiivisesti), mutta eipä tuo silloinkaan juoksentele ympäriinsä, lähinnä löntystelee mun lantiotuntumassa. Eipä tuo siltä näytä että olisi jotenkin "rääkätty". 

Ehkä molossirotuiset ja jotkin kiinanpalatsikoirat eivät niin hirveästi tiukkaa juoksua tarvitsekaan, mutta suurin osa koirista on melkoisia juoksijoita ihmiseen verrattuna ja nauttivat suunnattomasti kovastakin menosta. 

Vierailija
16/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestyslaissa kyllä yksiselitteisesti kielletään koirien irrallaanpito lenkkipoluilla, eikä siellä

puhuta mitään maanomistajan luvasta.

Vierailija
17/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän siis tarkoittaa, että et voi ottaa koiraa jos asut kaupungissa. Ei niin kuin sinä luulet, että voit ottaa koiran ja rikkoa lakia ulkoiluttamalla sitä vapaana vaikka laki sanoo että koirien tulee kiinni. Jos sinulla siis on koira kaupungissa, olet omien sanojesi mukaan syyllistynyt eläinrääkkäykseen ja lisäksi rikkonut lakia useita kertoja pitämällä koiraa vapaana.

Vierailija
18/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaha, tänne on eksynyt joku facebookin koiraryhmä näköjään rällästämään. :D

Itse koiranomistajana olen todella tarkka siitä, että koirani on aina lieassa. Jos näen muita ulkoiluttajia irrallaan juoksevan koiran kanssa, huomautan tästä (kohteliaasti mutta jämäkästi). Vaikka se oma koira olisi miten höpönöpseli eikä (mukamas) tee kenellekään ikinä mitään, se voi silti vaikkapa juosta tielle ja aiheuttaa kolarin jne. 

Ja eläimen päähänpistoja ei pysty ihminen ennakoimaan vaikka kokisikin eläimen "tuntevansa." Älkää jaksako selittää tuota scheisseä että "MUN Fifi on niin kiltti, ei se pure." Ette oikeasti voi koskaan tietää. Paras ratkaisu sekä koiralle että kanssaihmisille on pitää eläin vastuullisesti hihnassa.

Tämä! Suurin osa näistä lehdissä olleista irtokoiran päällehyökkäyksistä on ollut juuri näitä ”en voi ymmärtää, ikinä ennen ei meidän vuffe ole kenenkään kimppuun käynyt”.

Vierailija
19/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

age is just a number kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä molossirotuiset ja jotkin kiinanpalatsikoirat eivät niin hirveästi tiukkaa juoksua tarvitsekaan, mutta suurin osa koirista on melkoisia juoksijoita ihmiseen verrattuna ja nauttivat suunnattomasti kovastakin menosta. 

Toki. Jos olisin huskyn ottanut niin tietysti olisi vapaana niin paljon kuin mahdollista. :) Kommentoinkin näin lähinnä sen eläinrääkkäysväitteen takia. 

Vierailija
20/27 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Hollannissa on ihan normaalia pitää koiria vapaana puistoissa ja jotkut pitävät ihan keskustassakin. En edes tiedä mitä laki siitä varsinaisesti sanoo, mutta hollannissa on yleisesti käytössä sellainen sietämisen mentaliteetti, eli siedetään lainvastaisia toimintoja kunhan ne ovat jonkun yleisen hyväksynnän mukaisia ja jokainen ottaa siitä sitten itse vastuuta. Esim punaisia päin kävely.

Oman kokemukseni mukaan suurin osa täällä kulkevista koirista ovat pienestä lähtien tottuneet sosialisoimaan toisten koirien kanssa ja mikä se hauskempaa katsottavaa kuin koirakaverukset jotka kiitävät ja leikkivät puistossa keskenään. Tottakai täälläkin on ihmisiä, jotka eivät osaa koiria kasvattaa tai joilla on enemmän tai vähemmän traumatisoitunut yksilö, ja ne pidetään hihnassa ja omistajat ovat täysin tietoisia vapaana kulkevista koirista eivätkä niistä hermostu.

En sitten osaa sanoa onko täällä sitten suhteessa enemmän koirien aiheuttamia tapaturmia.