auttakaa aloittelijaa..!!
hei vaan kaikille! tulin tuolta vauva-puolelta kurkkaamaan tännekin välillä ja kysymään teiltä asiantuntijoilta hiukan neuvoa =)
muutimme rivitaloon, joten on siis isohko takapiha johon pitäisi saada piristystä. mieheni rakensi siihen äskettäin terassin ja jätti molemmille sivuille aika suuret kukkapenkit johon minun pitäisi keksiä ihania kukkia. nyt siis tarvitsisin neuvoja että mitä kukkia voisin laittaa niihin, ne ovat aika aurinkoisessa paikassa mutta ei aurinko paista niihin varsinaisesti suoraan. saisi olla mieluummin sellaisia kukkia että ovat myös näyttäviä koska rakastan kukkia yli kaiken =o)
kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille!!
Kommentit (5)
olen aina ihaillut vanhempieni puutarhassa olevia pioneja. Ne ovat todella kauniita ja näyttäviä, pitävät auringosta ja ilmeisesti ovat helppohoitoisia, kunhan varret on tuettu kunnolla. Värivalikoimaa on myös paljon.
niin suosittelisin että poikkeat kirjastoon ja lainaat hyviä puutarhakirjoja. Mietit mitä värejä haluat, milloin kukkivia ym.
Ns. puolivarjossa viihtyy moni kasvi, esim. lehto- ja jaloakileijat (joita on nykyään monenlaisia ja värisiä), ritarinkannus, särkynyt sydän, monet sipulikasvit, liljat, kuunliljat, kurjenmiekat, kurjenpolvet....löytyyhän näitä ja näyttäviä vielä.
Kasvit kannattaa istuttaa niin, että taustaa vastein ovat korkeimmat ja edessä matalimmat kasvit. Kannattaa myös ryhmitellä keväällä penkissä kukkivat omaksi ryhmäkseen, jolloin se on näyttävän näköinen pitkän talven jälkeen.
Taimet kannattaa istuttaa alkuun aika tiheään, koska sillä lailla säästyt rikkaruohosirkukselta. Myöhemmin niitä voi jakaa ja harventaa.
Suojaa penkki nurmikolta leviäviltä kasveilta laittamalla siihen rajausnauhaa tms., varmaan sellainen puuralli-reuna näyttäisi terassin vieressä hyvältä.
Jos tarkoitus on istua terassilla iltaisin, niin suosittelen hankkimaan runsaasti valkoisia kukkia. Ne hehkuvat iltaisin. Mutta pelkästään valkoinen kukkapenkki on tylsä.
Pionit ovat kyllä todella kauniita - mutta varsinkin alussa hidaskasvuisia. Eli kestää useamman vuoden, ennen kuin se pieni taimi on upea kukkiva ' pensas' . Itse olen ratkaissut niin, että istutan yksivuotisia kesäkukkia pionin taimien ympärille.
Mutta ehdottamasti kannatan neuvoa mennä kirjastoon / kirjakauppaan tutkiskelemaan puutarhakirjoja.
oikeastaan voin vain sanoa, ettei ehkä kannata kuten minä teen:
laittaa vähän kaikkea sekaisin (mitä esim. tutut ovat lahjoitelleet) ja sitten katsoa miltä näyttää... tai miksei, mutta aika sillisalaatti siitä on seurauksena. Toisaalta rahaa ei ole juurikaan kulunut, kun en ole ostokukkia laitellut, enintään siemeniä ripotellut maahan.
Tänä vuonna aion viedä osan kukista toiseen paikkaan ja lisätä jäljelläolevien määrää jakamalla saadakseni suurempia kokonaisuuksia. Jotain uutta aion myös istuttaa, esimerkiksi sormustinkukkaa, joka on kyllä erittäin myrkyllinen eikä siksi välttämättä suositeltava.
Tavallaan osa hauskuutta on rakentaa kukkamaata vähitellen eikä ostaa kaikkea kerralla. Suosittelen jonkin perennakirjan ostoa, kirjastostakaan tuollaista ei kannata lainata, sillä jos vähänkin innostut asiasta, tykkäät selailla kirjaa jatkuvasti...
Jos varman päälle haluat suunnitella, hanki puutarhasuunnittelija. Se voi käydä halvemmaksikin, kun ei tule virheostoksia.
Puutarhakaupoista saa lehtisiä, joissa mallikukkaryhmiä, jotka sopi tietyyn valoon ja sopivasti pieniä edessä ja isoja takana ja kukkivat vähän eri aikaan. Samanlaisia löytyy varmaan kirjaston puutarhakirjoista.