Mistä ette pidä suomalaisuudessa?
Kommentit (102)
Siitä, että kaikki suomalainen pitää haukkua maanrakoon. Mistään suomalaisesta ei saa olla ylpeä.
Voimakkaasta yhdenmukaisuuden paineesta. Vahditaan ettei "joku vaan luule olevansa jotain"
Ihmiset ovat usein aika yksinaisia, kaikkien pitaa "selvita omillaan" - jopa aika pienten lastenkin.
Suomalaisilla on usein tosi hyva tyomoraali, se on vain hyva asia, mutta miinuspuolena, monella tuntuu elamassa merkkaavan ainoastaan tyo ja ura...
"Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa"
No vittu sitten kapsahtaa! Ainakin se uskalsi yrittää, toisin kuin kaikki muut lampaat, saatana!
Humalajuomisen normaaliutta ja sitä, että on ihan tavallista "olla ihan naamat" joka viikonloppu ja menettää muisti. Tolskaamiselle vain nauretaan ja taputellaan olalle, että sinähän osaat pitää hauskaa etkä ole mikään ryppyotsa. Jossakin todettiin, että monissa maissa, joissa esim. viiniä juodaan päivittäin ruokajuomana, on humalassa näyttäytyminen ja sekoilu ihan hirveä häpeä, ja se häpeä pitää käytön kurissa.
Nykyisestä perhekäsityksestä, ettei edes omia vanhempia tai omia sisaruksia kutsuta enää perheeksi sen jälkeen kun ollaan aikuisia ja menty naimisiin, vaan niitä sanotaan "sukulaisiksi" ja perhe on muka vain se ukko tai akka jonka kanssa menty naimisiin ja väännetty penskoja.
Todella masentava näkemys perheestä, varsinkaan kun ei se kenen kanssa olet naimisissa, ole sulle EDES sukulainen saati perhettä. Vai nussiiko joku perheenjäsentään joka niin väittää.
Nykyisessä "suomalaisuudessa" ihmetyttää monien kaipuu jonnekin impivaaran ja lisäksi näillä samoilla tyypeillä on vielä harhainen käsitys jostakin puhtaasta suomalaisuudesta jota pitäisi jotenkin varjella.
Pidän kaikesta.
Olen itse somalialainen ja mielestäni somalialaisuudessa yksi ärsyttävimpiä ominaisuuksia on suureen ääneen kailottaminen.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisestä "Suvaitsevaisuudesta". Ei kuulu suomalaisuuteen.
Suvaitsevaisuudessa ei ole mitään pahaa. Sen sijaan rajojen auki pitämisessä ja kaikki tänne mentaliteetissa on.
Minun mielestä myös ra sismi on huono juttu. Ja tällä viittaan siis ihan siihen aitoon ra sismiin/nat.sismiin mikä on noussut.
Vierailija kirjoitti:
Pidän kaikesta.
Olen itse somalialainen ja mielestäni somalialaisuudessa yksi ärsyttävimpiä ominaisuuksia on suureen ääneen kailottaminen.
Paitsi että me suomalaisetkin kailotamme ihan samalla tavalla, tosin kännissä :D
Vierailija kirjoitti:
Nykyisestä "Suvaitsevaisuudesta". Ei kuulu suomalaisuuteen.
Samaa mieltä, ja minä olen kuitenkin puoleksi venäläinen ja virolainen :D Koen itseni silti suomalaiseksi tai koin aiemmin kun suomalaiset itsekin kokivat itsensä vielä suomalaisiksi ja olivat ylpeitä siitä.
Alkoholin suuri kulutus on järkyttävää täällä Suomessa, en tykkää yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasta valittamisesta ja mielenpahoittamisesta.
Tämä on totta, tuo unohtui kun olin töissä Tanskassa, Norjassa ja Hollannissa muutaman vuoden, eli joissa valitusta ei tarvinnut kuunnella sekuntiakaan :D
Tylyys: ei tervehditä kadulla, ei katsota silmiin.
Ryyppääminen: perseet olalle vakio, eurooppalaisesta juomakulttuurista ei tietoakaan.
Kateus: suomalainen maksaa satasen vain, jotta naapuri ei saisi viittäkymppiä.
Erilaisuuden vihaaminen: ellei ole "perinteistä mallia" parisuhde, tuomitaan heti.
Rasismi: onko meillä oikeasti varaa olla niin kuppikuntaisia?
Suorittaminen: kaikkien pitää jaksaa.
Pukeutuminen: tätä nyt ei tarvi edes avata sen enempää.
Sosiaaliset kyvyt: ei ole.
Yhteisöllisyys: ketään ei auteta.
Ärsyttää median yksipuolinen uutisointi ja sensuuri. Jos todella haluaa tietää jotain maailman menosta täytyy kaikki tieto hakea ulkomaalaisista lähteistä. Alkon monopoli on myös raivostuttava ilmiö josta päättäjät pitävät kiinni kynsin hampain. Apteekkien säännöstely ja sitä kautta kartelli hinnat.
Se ettei ihmiset enää ole laumasieluisia positiivisissa perusyhteenkuuluvaisuuden merkeissä mutta laumasieluutta kerätään ympärille viimeistään siinä vaiheessa kun jokin asia ärsyttää tai se pitäisi saada kielletyksi. Silloin ollaan mielin kielin ja yritetään saada kannattajia. Kuten esim. tuossa pakkoruotsi-asiassa.
Suomalainen on siitä outo eläin että jos jostain asiasta ei pidetä, niin se pitäisi heti kieltää kaikilta muiltakin.
Synkistelystä.